Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.279.2024.2.KW

Opisany zdarzeniu przyszłym Robot i Urządzenia peryferyjne spełniają warunki wskazane w art. 38eb ust. 3 i 4 ustawy o PDOP i w konsekwencji Wnioskodawca ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów dotyczących Robota stanowiących odpisy amortyzacyjne, w latach 2022-2026 na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o PDOP.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy opisane w treści stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Roboty, spełniają definicję robota przemysłowego zawartą w treści przepisu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT- jest prawidłowe;
  • czy opisane w treści stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Urządzenia peryferyjne, spełniają definicję zawartą w treści przepisu art. 38eb ust. 4 ustawy CIT- jest prawidłowe;
  • czy Wnioskodawca będzie uprawniony w poszczególnych latach podatkowych (po przyjęciu Robotów i Urządzeń peryferyjnych od używania jako środki/środek trwały) do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od Robotów i Urządzeń peryferyjnych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2024 r. za pośrednictwem platformy e-PUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skorzystania z tzw. ulgi na robotyzację.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie organu - pismem z 23 lipca 2024 r. (data wpływu 23 lipca 2024r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. sp. z o.o. (dalej: „A.” lub „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest podmiotem, który specjalizuje się produkcją części dla przemysłu (…). Specjalizuje się szczególnie w (…).

Jednym z głównych elementów rozwoju A. jest ciągłe ulepszanie parku maszynowego, dążące do zwiększenia wolumenu produkcji, poprawie bezpieczeństwa pracy oraz wdrażaniu rozwiązań bardziej zrównoważonych energetycznie. A. realizuje powyższe przesłanki poprzez wprowadzanie nowych elementów do ciągu produkcyjnego oraz coraz większe zrobotyzowanie parku maszynowego.

W związku z powyższym, Wnioskodawca w najbliższych latach planuje dokonanie licznych inwestycji, które zwiększyłyby poziom zrobotyzowania procesu produkcyjnego, co przełożyłoby się na zwiększenie konkurencyjności Spółki oraz poprawiło jakość świadczonych usług. Wszystkie koszty związane z robotyzacją Spółka planuje ponieść dopiero w przyszłości. W chwili obecnej Spółka posiada szereg, wielozadaniowych w pełni zautomatyzowanych maszyn CNC (obrabiarek CNC). Wnioskodawca zalicza do nich również maszyny lub urządzenia peryferyjne funkcjonalnie z nimi związane, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania linii produkcyjnej i funkcjonalnie związane z całym cyklem produkcyjnym. Spółka planuje nabyć w przyszłości środki trwałe, które będzie można zaliczyć do kategorii zautomatyzowanych maszyn CNC:

  • centrum obróbcze (…)) ze sterowaniem (…), które pozwalać będzie na obróbkę 5- cio osiową, wiercenie frezowanie i gwintowanie szerokiej gamy części maszyn, które gabarytowo mieszczą się na stole obrabiarki (dalej jako: „Centrum obróbcze”, „Robot”, „Roboty”);
  • urządzenie peryferyjne do Centrum obróbczego, w postaci automatycznego zmieniacza palet 250x250 do maszyny (…) ze sterowaniem (…) (dalej jako „Urządzenie/a peryferyjne”).

Spółka planuje przez następne lata podatkowe dokonywać odpisów amortyzacyjnych według właściwych stawek amortyzacji przewidzianych przepisami prawa ww. Robotów i Urządzeń peryferyjnych.

Wnioskodawca rozpocznie amortyzację Robotów i Urządzeń peryferyjnych zgodnie z przepisami prawa, tj. począwszy od miesiąca następującego po miesiącu wprowadzenia środków trwałych do ewidencji.

Opisane wyżej Roboty:

  • są połączone cyfrowo, wysyłają i przetwarzają dane za pomocą wbudowanych sterowników PLC (Programable logic controler), jak również z wewnętrzną siecią Ethernet,
  • są połączone z systemem teleinformatycznym, który jest systemem teleinformatycznym wspomagającym i usprawniającym produkcję (system EDOCS-MES) i zachodzące procesy produkcyjne poprzez zbieranie i archiwizowanie informacji z poszczególnych maszyn / urządzeń w zakresie ich aktualnego statusu (parametry procesu produkcyjnego). Za jego pomocą można kontrolować aktualny status urządzenia. Dzięki systemowi można uzyskać natychmiastowy sygnał zwrotny o stopniu wykonania produkcji, podejmować na bieżąco właściwe decyzje i reagować w czasie rzeczywistym na nieprawidłowości pojawiające się w trakcie procesu produkcyjnego. Pozyskane dane z procesu produkcyjnego umożliwiają analizę kluczowych wskaźników efektywności produkcji i pozwalają uzyskać rzeczywisty obraz wykorzystania zdolności produkcyjnych zakładu, jak również na bieżąco reagować na zaistniałe przestoje oraz nieplanowane zdarzenia,
  • są monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,
  • są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika, w taki sposób, że każdy z robotów posiadanych przez Spółkę wykonuje pewną określoną czynność w cyklu produkcyjnym danego wyrobu (kolejną czynność zazwyczaj wykonuje kolejna maszyna) Wnioskodawca potwierdza, że:
  • Nabyte Roboty i Urządzenia peryferyjne będą fabrycznie nowe.
  • Nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności na terenie specjalne strefy ekonomicznej.
  • Nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności w oparciu o decyzję o wsparciu.
  • Koszty poniesione przez Wnioskodawcę na zakup Robotów i Urządzeń peryferyjnych nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie. Koszty te nie zostaną również w jakikolwiek sposób odliczone przez Spółkę od podstawy opodatkowania (inny niż odpisy amortyzacyjne). W latach podatkowych, w których Spółka zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację, Spółka zamierza osiągnąć dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wskazali Państwo, że centra obróbcze (maszyny CNC), które zamierzają Państwo nabyć są maszynami automatycznymi, sterowanymi, programowalnymi, wielozadaniowymi o co najmniej 3 stopniach swobody posiadającymi właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne.

Centra obróbcze (maszyny CNC), które zamierzają Państwo nabyć wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania.

Urządzenie jest połączone zdalnie z siecią zakładową, dzięki której Wnioskodawca ma możliwość wprowadzania i przesyłania danych potrzebnych do zarządzania urządzeniem, również edytowania zadanego procesu. Podczas pracy urządzenia zachodzi proces zmiany temperatury wewnątrz przestrzeni obróbczej, dzięki diagnostyce Wnioskodawca ma możliwość monitorowania cyklu tego procesu.

Urządzenie jest programowalne i cały proces jest ustalany przed podjęciem cyklu pracy, zadaniowość urządzenia jest planowana i ma odniesienie do podjętych czynności przez zarządzającego planowaniem produkcji.

Automatyczny zmieniacz palet to system, który automatycznie wymienia palety (platformy, na których zamocowane są obrabiane detale) w centrum obróbczym CNC. Dzięki temu możliwe jest przygotowanie następnego detalu do obróbki, podczas gdy maszyna CNC nadal pracuje nad aktualnym detalem. W ten sposób połączenie automatycznego zmieniacza palet z centrum obróbczym CNC pozwala na ciągłą pracę maszyn, zwiększenie efektywności produkcji oraz redukcję kosztów operacyjnych.

Dane techniczne zmieniacza palet podane przez producenta są następujące:

Wymiary palety 250 X 250 mm

Maksymalna średnica obrabianego przedmiotu 300 mm

Maksymalna wysokość obrabianego przedmiotu 350 mm

Maksymalna waga obrabianego przedmiotu (z paletą) 130 kg

Ilość palet 12 szt.

Typ magazynu obrotowa stacja buforowa z nośnikiem

Operacja łatwe planowanie operacji

Mechanizm napędowy:

Obrotowa oś (R) Serwo silnik i redukcyjna przekładnia

Transferowa oś (X) Serwo silnik i zębatka

Góra i dół Cylinder pneumatyczny

Wymiary 2100 X 1700 mm

Automatyczny zmieniacz palet przypisali Państwo do art. 38eb ust. 4 punkt 9 ustawy o CIT (stacje załadowcze lub odbiorcze;)

Automatyczny robot przyczyni się do zwiększenia produktywności i konkurencyjności na rynku (obniży koszty produkcji), zabezpieczy przed ewentualnymi brakami kadrowymi (ponieważ automatyzuje produkcję) oraz przyczynia się do zagwarantowania płynności procesu produkcyjnego (z uwagi na gwarantowaną niezawodność działania, szybkość i jakość produkcji).

Pytania

1)Czy opisane w treści stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego Roboty, spełniają definicję robota przemysłowego zawartą w treści przepisu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT?

2)Czy opisane w treści stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego Urządzenia peryferyjne, spełniają definicję zawartą w treści przepisu art. 38eb ust. 4 ustawy CIT?

3)Czy Wnioskodawca będzie uprawniony w poszczególnych latach podatkowych (po przyjęciu Robotów i Urządzeń peryferyjnych od używania jako środki/środek trwały) do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od Robotów i Urządzeń peryferyjnych?

Państwa stanowisko w sprawie

1) Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w treści stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego Roboty, spełniają definicję robota przemysłowego zawartą w treści przepisu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT.

2) Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w treści stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego Urządzenia peryferyjne, spełniają definicję zawartą w treści przepisu art. 38eb ust. 4 ustawy CIT.

3) Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony w poszczególnych latach podatkowych (po przyjęciu Robotów i Urządzeń peryferyjnych do używania jako środki/środek trwały) do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od Robotów i Urządzeń peryferyjnych.

Uzasadnienie

Na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 (ustawy CIT), kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

a) robotów przemysłowych,

b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe).

d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Natomiast, zgodnie z art. 38eb ust. 3 ustawy CIT - przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją planowania lub projektowania produktów;

3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1) jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2) pozycjonery jedno-i wieloosiowe:

3) tory jezdne;

4) słupowysięgniki;

5) obrotniki;

6) nastawniki;

7) stacje czyszczące;

8) stacje automatycznego ładowania;

9) stacje załadowcze lub odbiorcze;

10) złącza kolizyjne;

11) efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a) nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania. wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b) obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Zgodnie z art. 38eb ust. 3 ustawy CIT, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1. wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2. jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3. jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4. jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Dokonując analizy powyższej, ustawowej definicji należy wskazać, że składa się ona z dwóch części. W pierwszej z nich, ustawodawca przedstawił cechy, które sam w sobie powinien spełnić robot przemysłowy. Natomiast w drugiej części, wypunktowane zostały dodatkowe, sprecyzowane warunki, które kwalifikują dane urządzenie do skorzystania z ulgi na robotyzacje.

Tym samym, zgodnie z powyższym tokiem rozumienia, należy wskazać, że za robota przemysłowego uważany jest automatycznie sterowalna, programowalna, wielozadaniowa i stacjonarna lub mobilna maszyna, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadająca właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych.

Analizując literalnie powyższą definicję należy jednoznacznie stwierdzić, że Roboty przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego mieszczą się w niej.

Wszystkie z opisanych urządzeń:

a) są automatycznie sterowalne, programowalne i wielozadaniowe - przez programowalność należy rozumieć, np. zgodnie z normą ISO 8373:2021, iż urządzenie/robot jest zaprojektowane w taki sposób, że funkcję czy też jego ruchy mogą zostać zmienione bez dokonywania w danym urządzeniu fizycznych zmian. Wszystkie Roboty w posiadaniu Spółki będą sterowane za pomocą sterowników PLC i/lub innych systemów informatycznych, dzięki którym możliwe jest programowanie określonych zadań, bez konieczności ingerowania w ich fizycznej strukturze. Ponadto, programowanie Obrabiarek CNC wymaga posiadania określonych, wyspecjalizowanych kwalifikacji oraz wiedzy. Wielozadaniowość natomiast należy rozumieć w taki sposób, iż dane urządzenie posiada zdolność do wykonywania kilku zadań jednocześnie. Za internetowym słownikiem języka polskiego PWN "wielozadaniowy" oznacza: "mogący spełniać wiele zadań", natomiast w informatyce: "dający możliwość wykonania jednocześnie wielu zadań". Tym samym, w odniesieniu do Robotów należy stwierdzić, iż ich właściwości pozwalają na możliwość jednoczesnej obsługi wielu zadań takich jak wiercenie, gwintowanie, frezowanie czy też komunikowanie się za pomocą sterowników PLC.

b) są stacjonarne lub mobilne - wszystkie Roboty przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego są stacjonarne;

c) posiadają co najmniej 3 stopnie swobody poruszania - wszystkie Roboty posiadają co najmniej 3 stopnie swobody. Co do zasady, w przypadku Robotów jest to 7 stopni swobody;

d) posiadają zdolności manipulacyjne bądź lokomocyjne - wszystkie Roboty posiadają zdolność podnoszenia, przesuwania, obracania i przemieszczania przedmiotów,

e) używane są dla zastosowań przemysłowych (m.in. komponenty na potrzeby produkcji (…)).

W przepisach dotyczących ulgi na robotyzację, jak i w pozostałych przepisach ustawy CIT nie zdefiniowano wyrażenia "dla zastosowań przemysłowych". Odnosząc to wyrażenie do rozumienia słownika internetowego PWN "przemysł" został zdefiniowany jako: "produkcja materialna polegająca na wydobywaniu z ziemi bogactw naturalnych i wytwarzaniu produktów w sposób masowy przy użyciu urządzeń mechanicznych". Sięgając natomiast do definicji zawartej w Encyklopedii PWN, w której "przemysł" zdefiniowano: "ekonomiczny dział nierolniczej produkcji materialnej, w którym wydobywanie zasobów przyrody oraz ich przetwarzanie w dobra zaspokajające potrzeby ludzi jest prowadzone w dużych rozmiarach, przy zastosowaniu podziału pracy i przy użyciu maszyn (do przemysłu nie zalicza się rzemiosła i budownictwa)".

Analizując powyższe definicje, należy stwierdzić, że Roboty jak najbardziej są używane do zastosowań przemysłowych.

Zgodnie ze specyfikacją techniczną oraz opisem działania Robotów (wraz z oprzyrządowaniem) przedstawionym w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe maszyny spełniają definicję robota przemysłowego, definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nim związanych oraz maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotem przemysłowym, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, o których mowa w art. 38eb ust. 3 i 4 ustawy o CIT.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym nie powinno być wątpliwości w zakresie spełnienia przez wszystkie Roboty pierwszej części definicji robota przemysłowego, która została wskazana w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT.

Podkreśleniu wymaga fakt, iż wszystkie ze wskazanych Robotów są automatycznie sterowane, programowalne, uniwersalne, przeznaczone do automatyzacji procesów przemysłowych. Posiadają ramiona robotyczne/manipulatory, które są w stanie operować w co najmniej trzech stopniach swobody (zazwyczaj 7 stopni), posiadają odpowiednie właściwości manipulacyjne bądź posiadają zdolności lokomocyjne.

Tym samym, w opinii Spółki, charakterystyka środków trwałych, które zamierza nabyć odpowiada definicji robota przemysłowego z art. 38eb ust. 3 ustawy CIT, w związku czym należy stwierdzić, że maszyny określane przez Wnioskodawcę jako roboty przemysłowe (Roboty czyli Obrabiarki CNC) wypełniają powyższe warunki.

Jednocześnie, należy wskazać, że zgodnie z drugą częścią analizowanej definicji, aby daną maszynę uznać za robota przemysłowego musi ona spełnić 4 dodatkowe przesłanki:

1. wymieniać dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,

2. być połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,

3. być monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,

4. być zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W tym zakresie, Spółka wskazuje, że zgodnie z przedstawionym opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego Roboty:

* są połączone cyfrowo, wysyłają i przetwarzają dane za pomocą wbudowanych systemów PLC (Programable logic controler), jak również z wewnętrzną siecią Ethernet,

* są połączone z systemem teleinformatycznym, który jest systemem teleinformatycznym wspomagającym i usprawniającym produkcję (system EDOCS-MES) i zachodzące procesy produkcyjne poprzez zbieranie i archiwizowanie informacji z poszczególnych maszyn / urządzeń w zakresie ich aktualnego statusu (parametry procesu produkcyjnego).

Za jego pomocą można kontrolować aktualny status urządzenia. Dzięki systemowi można uzyskać natychmiastowy sygnał zwrotny o stopniu wykonania produkcji, podejmować na bieżąco właściwe decyzje i reagować w czasie rzeczywistym na nieprawidłowości pojawiające się w trakcie procesu produkcyjnego. Pozyskane dane z procesu produkcyjnego umożliwiają analizę kluczowych wskaźników efektywności produkcji i pozwalają uzyskać rzeczywisty obraz wykorzystania zdolności produkcyjnych zakładu, jak również na bieżąco reagować na zaistniałe przestoje oraz nieplanowane zdarzenia,

* są monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,

* są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika, w taki sposób, że każdy z robotów posiadanych przez Spółkę wykonuje pewną określoną czynność w cyklu produkcyjnym danego wyrobu (kolejną czynność zazwyczaj wykonuje kolejna maszyna).

Przesłanka 1

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe okoliczności świadczą o tym, iż wszystkie maszyny, które zostały przedstawione w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego określane przez Spółkę jako Roboty wypełniają tę przesłankę. Centrum obróbcze będzie połączone cyfrowo (wszystkie sterowniki PLC są spięte w jedną sieć) jak również są podłączone do systemu teleinformatycznego przeznaczonego do obsługi linii produkcyjnych (system EDOCS-MES), który służy w szczególności do monitorowania i kontrolowania w czasie rzeczywistym stanu produkcji, maszyn i urządzeń.

Przesłanka 2

W zakresie tej przesłanki należy wskazać, że w treści przepisu art. 38eb ust. 3 pkt 2 ustawy CIT wskazano, że robot przemysłowy ma być połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów.

Z powyższego wynika, że aby dane urządzenie było identyfikowane jako robot przemysłowy, to:

a) musi być ono połączone z systemami teleinformatycznymi (brak doprecyzowania o jakie dokładnie systemy może chodzić),

b) systemy te usprawniają procesy produkcyjne podatnika (nie zostało natomiast wskazane w jaki sposób, albo w jakim stopniu mają ten proces usprawniać). System zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów zostały wymienione w treści omawianego przepisu wyłącznie jako przykłady systemów usprawniających procesy produkcyjne podatnika o czym wprost świadczy użycie sformułowania "w szczególności".

Tym samym, należy uznać, stosując literalną wykładnie językową, iż katalog ten jest otwarty, o ile systemy usprawniają procesy produkcyjne podatnika. Wnioskodawca podkreśla, że system EDOCS-MES który funkcjonuję w A., jest systemem teleinformatycznym oraz, że usprawnia procesy produkcyjne Wnioskodawcy. System ten zbiera informacje od poszczególnych maszyn i urządzeń (w tym Obrabiarek CNC) w czasie rzeczywistym. W szczególności monitoruje przepustowość produkcji, stan wykonania produkcji, odpadowość oraz kontroluje ich parametry czy też status, tj. np. przerwa w pracy (przezbrojenie). Dzięki temu, pozyskiwane w czasie rzeczywistym dane umożliwiają analizę kluczowych wskaźników efektywności produkcji i pozwalają uzyskać rzeczywisty obraz wykorzystania zdolności produkcyjnych parku maszynowego, a tym samym umożliwiają podejmowanie określonych decyzji, które mogą ten proces usprawnić.

Podsumowując, z uwagi na fakt, iż działający w zakładzie Spółki system teleinformatyczny:

* zbiera i przetwarza dane od poszczególnych maszyn i Robotów,

* przekazuje informacje, które realnie wpływają na usprawnienie procesu produkcyjnego Spółki, to zdaniem Wnioskodawcy przesłankę nr 2, również należy uznać za spełnioną.

Przesłanka 3

Spółka wskazuje, że maszyny określane przez nią jako Roboty są i będą monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń. Roboty są monitorowane za pomocą tzw. liniałów pomiarowych, które pozwalają na kontrolę ich pracy w czasie rzeczywistym. Bez tych czujników Roboty nie byłyby w stanie samodzielnie pracować oraz na bieżąco monitorować kompletność założonego zadania. Urządzenia są i będą monitorowane również za pomocą kamer. Tym samym, należy uznać przesłankę nr 3 za spełnioną.

Przesłanka 4

W celu uznania tej przesłanki za spełnioną należy jednoznacznie stwierdzić, iż dany robot przemysłowy jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym. Dokładna analiza językowa użytych w tekście aktu prawnego sformułowań powinna zostać również oparta o ich znaczenie encyklopedyczne (jeśli nie zostały zdefiniowane w akcie prawnym, z którego wywodzi się dana norma prawna). Tym samym, termin "zintegrowany" oznacza "połączony w całość lub będący częścią całości" (za internetowym słownikiem języka polskiego PWN). Z kolei przez "produkcyjny proces" należy rozumieć "część procesu produkcji, składająca się z działań wykonywanych w zakładzie przemysłowym w celu wytworzenia (z materiałów, półwyrobów, części maszyn i ich zespołów) gotowych wyrobów" (źródło: internetowa Encyklopedia PWN). Tym samym, robot przemysłowy musi stanowić element infrastruktury produkcyjnej, który uczestniczy w szeregu czynności czy też procesów (jest jednym z elementów większej, spójnej całości), które są powtarzalne i stanowią jedną, kompletną całość. A contrario, nie może stanowić odosobnionego elementu / urządzenia, która nie ma jednoznacznego połączenia z toczącym się cyklem produkcyjnym. Ponadto, robot powinien wykonywać pewną część procesu produkcji rozumianego jako całość składającą się z działań wykonywanych w zakładzie produkcyjnym w celu wytworzenia (z materiałów, półwyrobów, części maszyn i ich zespołów) podzespołów do maszyn i urządzeń szklarskich, które są konieczne dla tego procesu produkcji i współzależne od działań wykonywanych przez inne maszyny biorące w nim udział.

Obrazowo, bez udziału robota niemożliwe byłoby kontynuowanie procesu produkcji przez kolejną maszynę lub pracownika. Co do zasady, w ramach działalności produkcyjnej Wnioskodawcy dany Robot wykonuje operacje produkcyjne zgodnie z planem technologicznym, a pracownik produkcji rejestruje czas tej operacji w systemie SAP. Plan technologiczny (karta technologiczna) zawiera wszystkie operacje wraz ze stanowiskami roboczymi, które muszą być wykonane w celu poprawnego wyprodukowania części, fakt rozpoczęcia i zakończenia danej operacji jest każdorazowo rejestrowany w systemie SAP.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że Roboty pełnią określoną funkcję w cyklu produkcyjnym Wnioskodawcy. Każdy z przedstawiony przez Wnioskodawcę Robotów jest odpowiedzialny za ściśle określony element ciągu produkcyjnego, bez którego nie byłoby możliwości przeprowadzenia go od A do Z, tj. od momentu pobrania stali (surowca), aż do przeprowadzenia kontroli jakości wytworzonego podzespołu i umiejscowienia go w magazynie wyrobów gotowych.

Proces produkcyjny w zakładzie Spółki jest ściśle określony, a każdy kolejny etap produkcji jest zaplanowany oraz powtarzalny i niemożliwy do wykonania bez udziału poprzedzających go etapów tejże produkcji, za który odpowiadają określone maszyny i urządzenia, w tym również Roboty. Mając na uwadze powyższe, należy jednoznacznie stwierdzić, że poszczególne Roboty opisane w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym są integralne z procesem produkcyjnym Spółki, a usunięcie któregoś z nich doprowadziłoby do konieczności wstrzymania produkcji lub też do istotnej zmiany cyklu produkcyjnego Spółki.

Tym samym, przesłankę nr 4 należy uznać za wypełnioną.

Stosownie do treści art. 38eb ust. 4 Ustawy o CIT:

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1) jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2) pozycjonery jedno i wieloosiowe;

3) tory jezdne;

4) słupowysięgniki;

5) obrotniki;

6) nastawniki;

7) stacje czyszczące;

8) stacje automatycznego ładowania;

9) stacje załadowcze lub odbiorcze;

10) złącza kolizyjne;

11) efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a) nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b) obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

W ocenie Wnioskodawcy, Urządzenie peryferyjne w postaci automatycznego zmieniacza palet jest urządzeniem funkcjonalnie związanych z Centrum obróbczym oraz jest wskazane enumeratywnie w punktach 1-9 ust. 4 art. 38eb Ustawy o CIT.

Pismem z 23 lipca 2024 r. uzupełnili Państwo także własne stanowisko w sprawie poprzez jednoznaczne wskazanie, że:

a) opisane we wniosku centra obróbcze, które zamierzają Państwo nabyć, spełniają definicję robota przemysłowego, zawartą w treści przepisu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT;

b) opisane w treści wniosku automatyczny zmieniacz palet (Urządzenia peryferyjne), spełnia definicję zawartą w treści przepisu art. 38eb ust. 4 ustawy CIT;

c) będziecie Państwo uprawnieni w poszczególnych latach podatkowych (po przyjęciu Robotów i Urządzeń peryferyjnych od używania jako środki/środek trwały) do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od Robotów i Urządzeń peryferyjnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Według art. 38eb ust. 2 updop:

za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 38eb ust. 3 updop:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W myśl art. 38eb ust. 4 updop:

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)pozycjonery jedno - i wieloosiowe;

3)tory jezdne;

4)słupowysięgniki;

5)obrotniki;

6)nastawniki;

7)stacje czyszczące;

8)stacje automatycznego ładowania;

9)stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)złącza kolizyjne;

11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Zgodnie natomiast z art. 38eb ust. 6 updop:

Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.

Art. 38eb ust. 7 updop stanowi zaś, że:

Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

Stosownie do art. 38eb ust. 8 updop:

W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.

Zgodnie zaś z art. 18d ust. 3k updop:

Do kosztów kwalifikowanych stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

W myśl art. 18d ust. 5 updop:

Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z treści art. 18d ust. 6 updop wynika, że:

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Z powyższych przepisów wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii ustalenia, czy opisane w treści wniosku zdarzenia przyszłego Roboty, które Spółka uznaje za roboty przemysłowe, spełniają definicję robota przemysłowego zawartą w treści przepisu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo podmiotem, który specjalizuje się w produkcji części dla przemysłu (…). Jednym z głównych elementów Państwa rozwoju jest ciągłe ulepszanie parku maszynowego, dążące do zwiększenia wolumenu produkcji, poprawie bezpieczeństwa pracy oraz wdrażaniu rozwiązań bardziej zrównoważonych energetycznie. W chwili obecnej posiadają Państwo szereg, wielozadaniowych w pełni zautomatyzowanych maszyn CNC (obrabiarek CNC). Zaliczają Państwo do nich również maszyny lub urządzenia peryferyjne funkcjonalnie z nimi związane, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania linii produkcyjnej i funkcjonalnie związane z całym cyklem produkcyjnym. Planują Państwo nabyć w przyszłości środki trwałe, które będzie można zaliczyć do kategorii zautomatyzowanych maszyn CNC:

  • centrum obróbcze (…) ze sterowaniem (…), które pozwalać będzie na obróbkę 5- cio osiową, wiercenie frezowanie i gwintowanie szerokiej gamy części maszyn, które gabarytowo mieszczą się na stole obrabiarki (dalej jako: „Centrum obróbcze”, „Robot”, „Roboty”);
  • urządzenie peryferyjne do Centrum obróbczego, w postaci automatycznego zmieniacza palet 250x250 do maszyny (…) ze sterowaniem (…) (dalej jako „Urządzenie/a peryferyjne”).

Planują Państwo przez następne lata podatkowe dokonywać odpisów amortyzacyjnych według właściwych stawek amortyzacji przewidzianych przepisami prawa ww. Robotów i Urządzeń peryferyjnych.

Opisane wyżej Roboty:

  • są połączone cyfrowo, wysyłają i przetwarzają dane za pomocą wbudowanych sterowników PLC (Programable logic controler), jak również z wewnętrzną siecią Ethernet,
  • są połączone z systemem teleinformatycznym, który jest systemem teleinformatycznym wspomagającym i usprawniającym produkcję (system EDOCS-MES) i zachodzące procesy produkcyjne poprzez zbieranie i archiwizowanie informacji z poszczególnych maszyn / urządzeń w zakresie ich aktualnego statusu (parametry procesu produkcyjnego). Za jego pomocą można kontrolować aktualny status urządzenia. Dzięki systemowi można uzyskać natychmiastowy sygnał zwrotny o stopniu wykonania produkcji, podejmować na bieżąco właściwe decyzje i reagować w czasie rzeczywistym na nieprawidłowości pojawiające się w trakcie procesu produkcyjnego. Pozyskane dane z procesu produkcyjnego umożliwiają analizę kluczowych wskaźników efektywności produkcji i pozwalają uzyskać rzeczywisty obraz wykorzystania zdolności produkcyjnych zakładu, jak również na bieżąco reagować na zaistniałe przestoje oraz nieplanowane zdarzenia,
  • są monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,
  • są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika, w taki sposób, że każdy z robotów posiadanych przez Spółkę wykonuje pewną określoną czynność w cyklu produkcyjnym danego wyrobu (kolejną czynność zazwyczaj wykonuje kolejna maszyna). Potwierdzili Państwo, że:
  • Nabyte Roboty i Urządzenia peryferyjne będą fabrycznie nowe.
  • Nie prowadzą i nie będą Państwo prowadzili działalności na terenie specjalne strefy ekonomicznej.
  • Nie prowadzą i nie będą Państwo prowadzili działalności w oparciu o decyzję o wsparciu.
  • Koszty poniesione przez Państwa na zakup Robotów i Urządzeń peryferyjnych nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie. Koszty te nie zostaną również w jakikolwiek sposób odliczone przez Spółkę od podstawy opodatkowania (inny niż odpisy amortyzacyjne). W latach podatkowych, w których Spółka zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację, Spółka zamierza osiągnąć dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych.

Mając na względzie powyższe przepisy oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że opisane we wniosku Roboty oraz Urządzenia peryferyjne jako spełniające warunki określone w art. 38eb ust. 3 i 4 updop, mogą zostać uznane za roboty przemysłowe i urządzenia peryferyjne, o których mowa w tych przepisach.

W związku z powyższym, stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest za prawidłowe.

Kolejną wątpliwością Spółki jest kwestia ustalenia czy Spółka będzie uprawniona w poszczególnych latach podatkowych (po przyjęciu Robotów i Urządzeń peryferyjnych do używania jako środki/środek trwały) do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od Robotów i Urządzeń peryferyjnych.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 15 ust. 6 updop:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

W myśl art. 16a ust. 1 updop:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2)maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W myśl art. 16f ust. 1 updop:

Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.

Z wyżej powołanych przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 updop pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi. Zatem, podatnik może skorzystać z tego odliczenia, co do zasady, wraz z dokonywaniem odpisów amortyzacyjnych od zakupionego robota.

Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem, w którym odpis amortyzacyjny uznawany jest za koszt podatkowy, a nie z momentem wprowadzenia składnika majątku do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Przy czym ww. ulga dotyczy odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

Tym samym zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym, opisany zdarzeniu przyszłym Robot i Urządzenia peryferyjne spełniają warunki wskazane w art. 38eb ust. 3 i 4 ustawy o PDOP i w konsekwencji mają Państwo prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów dotyczących Robota stanowiących odpisy amortyzacyjne, w latach 2022¬2026 na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o PDOP.

Tym samym, są Państwo jest uprawnieni do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od Robotów i Urządzeń peryferyjnych.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie wskazanym w sformułowanych przez Państwa we wniosku pytaniach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00