Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2024-08-20

konfrontacje dgp

Nowa fala pozwów kredytobiorców przeciwko bankom

Agnieszka Wachnicka, wiceprezes Związku Banków Polskich

Agnieszka Wachnicka, wiceprezes Związku Banków Polskich

Izabela Kałużyńska, adwokat, kancelaria Kałużyńska i Wspólnicy

Izabela Kałużyńska, adwokat, kancelaria Kałużyńska i Wspólnicy

W DGP opisaliśmy wzrost zainteresowania sankcją kredytu darmowego i związaną z tym coraz większą liczbą spraw, w których konsumenci domagają się, by sąd zwolnił ich z konieczności płacenia odsetek. Czy czeka nas kolejna fala pozwów, podobna do tej, z którą mieliśmy do czynienia przy okazji spraw frankowych?

Agnieszka Wachnicka

TAK

Prognozuję dalszy wzrost zainteresowania tego typu sprawami, ale nie ze strony kredytobiorców, lecz firm odszkodowawczych, które wytaczają masowo powództwa z powołaniem się na sankcję kredytu darmowego. Nie są tym zainteresowani sami klienci, tylko firmy, które ich wierzytelności najczęściej skupują. Trzeba to powiedzieć wprost – tzw. firmy odszkodowawcze upatrują w SKD szansy na dość łatwe źródło dochodów. Świadczą o tym chociażby agresywne kampanie reklamowe, w których te firmy przekonują klientów, że w każdej umowie kredytu można znaleźć uchybienia w zakresie obowiązków informacyjnych i w konsekwencji ją podważyć. Firmy odszkodowawcze, informując o sankcji kredytu darmowego, nazywają ją „nowym produktem w ofercie”, a reklamy dotyczące SKD zalewają media społecznościowe – Facebook czy nawet Instagram. Inna jest także motywacja klientów, a w zasadzie jej brak, w przypadku SKD. Sprawy frankowe miały swoisty wymiar społeczny i to sami frankowicze, ale także politycy, poszukiwali „sprawiedliwego” rozwiązania. W przypadku SKD cała medialna narracja jest budowana przez firmy odszkodowawcze. Klient jest tu traktowany przedmiotowo – namawiany na sprzedaż swojej wierzytelności lub udzielenie pełnomocnictwa, sam bowiem (w większości przypadków) nie miał z kredytem żadnych problemów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00