Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 18 lipca 2024 r., sygn. I SA/Rz 286/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Małgorzata Niedobylska, Sędzia WSA Tomasz Smoleń /spr./, Sędzia WSA Jarosław Szaro, Protokolant sekr. sąd. Sabina Długosz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 lipca 2024 r. sprawy ze skargi A. Spółka z o.o. sp. komandytowa z siedzibą w [...] na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 marca 2024 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.822.2023.2.SM w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
A. sp. z o.o. s.k.a. z/s w [...] (dalej: Skarżąca/Spółka/Wnioskodawca) poddała kontroli Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego, wydaną na jej wniosek przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 8 marca 2024 r. o nr 0113-KDIPT1-2-2.4012.822.2023.2.SM, dotyczącą opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej w skrócie: "podatek VAT"), o którym mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.; dalej przywoływanej w skrócie "ustawa VAT"), świadczonych przez nią usług na rzecz sił zbrojnych USA.
Z treści wniosku wynikało, że głównym przedmiotem działalności Spółki jest wynajem gruntów na rzecz sił zbrojnych USA. Posiada ona status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e) Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153; dalej przywoływanej jako "Umowa o wzmocnionej współpracy obronnej" lub "Umowa"). Najemca, na rzecz którego świadczyła usługi wynajmu gruntów, to podmiot, o którym mowa w art. 2 lit. a) ww. Umowy. Realizowane usługi na rzecz sił zbrojnych USA były przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 ww. Umowy, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych. Na gruntach, które wynajęto na podstawie umowy z 29 sierpnia 2022 r., zbudowano tymczasową bazę wojskową, w której stacjonują wojska amerykańskie. W aneksach do umowy wynajmu powiększono obszar gruntów wynajmowanych przez siły zbrojne USA do celów wojskowych oraz zwiększono wynagrodzenie Wnioskodawcy. Powyższą usługę na gruncie podatku VAT opodatkowano stawką 0%. Jednak w Umowie o wzmocnionej współpracy obronnej oraz Porozumieniu Wykonawczym z dnia 27 kwietnia 2015 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącym zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (dalej: "Porozumienie Wykonawcze"), mowa jest o zwolnieniu od podatku VAT, podatku akcyzowego lub podobnych podatków, opłat i należności, towarów i usług nabywanych przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz. Wystawiając faktury posiadała: 1) świadectwa zwolnienia z podatku VAT, podpisane przez przedstawiciela Armii USA, wystawione do Umowy głównej oraz do każdego z dwóch aneksów, nie zawierające w rubryce nr 4 podpisu przedstawiciela upoważnionego Organu Rzeczypospolitej Polskiej (MON), jak również 2) wnioski wystawione do Umowy głównej oraz do każdego z dwóch aneksów o wydanie pojedynczego poświadczenia, sporządzone i podpisane przez przedstawiciela Armii USA. Po złożeniu deklaracji podatkowych pozyskała do celów podatku VAT w związku z wystawianymi w poprzednim miesiącu fakturami z tytułu najmu podpis upoważnionego Organu Rzeczypospolitej Polskiej (MON) w rubryce nr 4 świadectwa zwolnienia z podatku VAT wystawionego do umowy z 29 sierpnia 2022 r. oraz podpis upoważnionego Organu Rzeczypospolitej Polskiej (MON) w rubryce nr 4 świadectwa zwolnienia z podatku VAT wystawionego do aneksów umowy nr 1 i 2. Po złożeniu deklaracji podatkowych do celów podatku VAT otrzymała od przedstawiciela Armii USA pojedyncze poświadczenie wystawione przez przedstawiciela Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w Bydgoszczy na wniosek Armii USA do umowy z 29 sierpnia 2022 r., na którym swój podpis złożył przedstawiciel Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w Bydgoszczy oraz pojedyncze poświadczenie wystawione przez przedstawiciela Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w Bydgoszczy na wniosek Armii USA do aneksu nr 1 z 9 września 2022 r. oraz aneksu nr 2 z 29 września 2022 r., na którym swój podpis złożył przedstawiciel Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w Bydgoszczy. Ww. pojedyncze poświadczenie obejmujące aneks nr 1 i 2 zostało wystawione w ramach jednego dokumentu (pojedynczego poświadczenia obejmującego umowę z 29 sierpnia 2022 r. oraz aneksy do umowy o nr od 1 do 4), tj. cały realizowany na rzecz Armii USA projekt dzierżawy gruntów przejęty w ramach cesji praw i obowiązków przez wskazaną spółkę akcyjną, która przejęła prawa i obowiązki związane z umową z 29 sierpnia 2022 r. Spółka zaznaczyła, że nie występowała do upoważnionego Organu Rzeczypospolitej Polskiej (MON) o złożenie podpisu w rubryce nr 4 świadectwa zwolnienia z podatku VAT, wystawionego przez Armię USA do Umowy głównej oraz aneksów nr 1 i 2. Dysponowała natomiast wnioskami Armii USA o wydanie pojedynczych poświadczeń. W § 8 ust. 2 pkt 2) i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 4 grudnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, wskazano, że rubryka nr 4 świadectwa nie musi zostać wypełniona przez upoważniony Organ Rzeczypospolitej Polskiej (MON) przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, jeżeli Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel wyda pojedyncze poświadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. b) Porozumienia Wykonawczego.