Wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 lipca 2024 r., sygn. III SA/Kr 441/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Jakub Makuch Sędziowie: SWSA Katarzyna Marasek-Zybura (spr.) ASR WSA Marta Kisielowska po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi B. F. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu z dnia 17 stycznia 2024 r. znak: SKO-NP-4115-342/23 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie na rzecz skarżącej 480 zł (słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 17 stycznia 2024 r. znak: SKO-NP-4115-342/23, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Nowym Sączu, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572 z późn. zm., dalej: k.p.a.) oraz art. 17 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 390 z późn. zm.; dalej: u.ś.r.), utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Krynicy-Zdroju z dnia 31 lipca 2023 r. znak: OPS.KŚR.5211.863.22.23.2023 o odmowie przyznania B. F. (dalej: skarżąca) świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad matka M. G.
Powyższe decyzje zostały wydane w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 22 czerwca 2022 r. do organu wpłynął wniosek skarżącej o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad matką, legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, przy czym z orzeczenia tego wynika, iż daty powstania niepełnosprawności u ww. nie da się ustalić, a ustalony znaczny stopień niepełnosprawności istnieje od 2 sierpnia 2016 r.
Organ wyjaśnił, że zgodnie z ustaleniami pracownika socjalnego przeprowadzającego rodzinny wywiad środowiskowy bezspornym pozostaje fakt, że skarżąca sprawuje należycie opiekę nad niepełnosprawną matką, która jest osobą leżącą, mającą liczne schorzenia korzystającą z pampersów, wymagającą całodobowej, ciągłej opieki, zabiegów higienicznych, rehabilitacyjnych. Organ zaznaczył, że pod opieką skarżącej pozostaje również ojciec, legitymujący się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Z uwagi na powyższe, nie jest możliwe podjęcie przez skarżącą zatrudnienia nawet w niepełnym wymiarze. Następnie organ wskazał, że z treści orzeczenia o stopniu niepełnosprawności wynika, że ustalony znaczny stopień niepełnosprawności matki skarżącej datuje się na 2 sierpnia 2016 r., a więc niepełnosprawność powstała po ukończeniu 25. roku życia. Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1b ww. ustawy świadczenie pielęgnacyjne przysługuje, jeżeli niepełnosprawność u osoby wymagającej opieki powstała nie później niż do 18. roku życia albo w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, nie później jednak niż do ukończenia 25 lat. Organ stwierdził, że w ustalonym stanie faktycznym i prawnym, osoba niepełnosprawna warunku tego nie spełnia, co skutkuje odmową przyznania wnioskowanego świadczenia.