Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.342.2024.1.MC
- Uznanie paczki prezentowej za prezent o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, - brak obowiązku prowadzenia ewidencji wysłanych paczek prezentowych celem ustalenia tożsamości osób, do których trafi ww. paczka prezentowa, - brak obowiązku wystawienia faktury w związku z przekazaniem prezentu o małej wartości, - brak obowiązku prowadzenia ewidencji przekazywanych prezentów o małej wartości do zamówień składanych za pośrednictwem sklepu internetowego celem ustalenia tożsamości osób, którym wydano prezenty, - nieuznanie za dostawę towarów na gruncie ustawy o VAT ciągłego dodawania prezentu o małej wartości do każdego zamówienia przekraczającego określoną przez Państwa wartość.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe w części dotyczącej pytania nr 1 i prawidłowe w części dotyczącej pytań nr 2-5.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- uznania paczki prezentowej za prezent o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT (pytanie nr 1),
- braku obowiązku prowadzenia ewidencji wysłanych paczek prezentowych celem ustalenia tożsamości osób, do których trafi ww. paczka prezentowa (pytanie nr 2) ,
- braku obowiązku wystawienia faktury w związku z przekazaniem prezentu o małej wartości (pytanie nr 3),
- braku obowiązku prowadzenia ewidencji przekazywanych prezentów o małej wartości do zamówień składanych za pośrednictwem sklepu internetowego celem ustalenia tożsamości osób, którym wydano prezenty (pytanie nr 4) ,
- nieuznania za dostawę towarów na gruncie ustawy o VAT ciągłego dodawania prezentu o małej wartości do każdego zamówienia przekraczającego określoną przez Państwa wartość, (pytanie nr 5).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym w Polsce. Spółka jest również zarejestrowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, jako podatnik VAT-UE. Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja oraz sprzedaż … .
Wnioskodawca planuje rozpocząć kampanię promocyjną swojej marki poprzez wysyłkę paczek PR-owych (prezentów o małej wartości) do właścicieli około … restauracji w Polsce. Prezent będzie się składał z personalizowanego listu dla każdego z właścicieli restauracji oraz kilku produktów jednostkowych. Koszt wytworzenia każdego z produktów jednostkowych wchodzących w skład prezentu będzie niższy niż 20 złotych netto, a każdy z prezentów (paczka promocyjna) będzie się składała z kilku produktów o łącznej wartości nieprzekraczającej 100 złotych netto. Paczki będą rozsyłane za pośrednictwem kurierów ze wskazaniem na konkretny adres restauracji. Innymi słowy przekazanie produktów będzie miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawczyni. Takie działania zmierzały będą do promocji działalności Wnioskodawczyni oraz mają na celu zachęcić do współpracy z Wnioskodawczynią oraz nabywania jej produktów.
Niezależnie od powyższego, w ramach akcji marketingowej, Wnioskodawczyni zamierza do zamówienia składanego przez klienta za pośrednictwem sklepu internetowego https://www....com/ dołączać w postaci prezentu produkt znajdujący się również w ofercie Wnioskodawczyni, którego wartość wytworzenia nie będzie przekraczać 20 złotych netto. Do jednego zamówienia będzie dołączony maksymalnie jeden taki prezent. Takie działanie i przekazanie produktu ma również związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawczyni. W ten sposób będą promowane produkty Wnioskodawczyni.
Pytania
1.Czy w takim modelu biznesowym, w przypadku stworzenia paczki prezentowej przez Wnioskodawczynię, która składać się będzie się z … produktów, każdy z produktów o koszcie wytworzenia nieprzekraczającym 20 zł netto, a łącznie koszt wytworzenia wszystkich produktów znajdujących się w paczce prezentowej nie będzie przekraczać wartości 100 zł netto, paczka stworzona przez Wnioskodawczynię będzie prezentem o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT?
2.Czy w takim modelu biznesowym, w przypadku stworzenia paczki prezentowej przez Wnioskodawczynię, która składać się będzie się z … produktów, każdy z produktów o koszcie wytworzenia nieprzekraczającym 20 zł netto, a łącznie koszt wytworzenia wszystkich produktów znajdujących się w paczce prezentowej nie będzie przekraczać wartości 100 zł netto, Wnioskodawczyni będzie musiała prowadzić ewidencję wysłanych paczek prezentowych celem ustalenia tożsamości osób?
3.Czy taki prezent o małej wartości, w przypadku stworzenia paczki prezentowej przez Wnioskodawczynię, która składać się będzie się z … produktów, każdy z produktów o koszcie wytworzenia nieprzekraczającym 20 zł netto, a łącznie koszt wytworzenia wszystkich produktów znajdujących się w paczce prezentowej nie będzie przekraczać wartości 100 zł netto, Wnioskodawczyni będzie musiała wystawić na przesyłane produkty w paczce prezentowej fakturę VAT?
4.Czy w przypadku przekazywania do zamówień składanych za pośrednictwem sklepu internetowego prezentów o małej wartości, których koszt wytworzenia w momencie przekazywania nie będzie przekraczać 20 złotych netto, nie będzie wymagana ewidencja pozwalająca na ustalenie tożsamości osób którym wydano prezenty, niezależnie od tego ile zamówień z załączonym prezentem będzie do jednego klienta w trakcie roku podatkowego wysłane?
5.Czy w przypadku ciągłego dodawania przez Wnioskodawczynię do każdego zamówienia, przekraczającego określoną przez Wnioskodawczynię wartość, prezentu o małej wartości, którego koszt wytworzenia w momencie przekazywania nie będzie przekraczać 20 złotych netto, Spółka będzie dokonywać dostawy towarów na gruncie ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1. - 3.
Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że w przypadku stworzenia paczki prezentowej składającej się z kilku produktów, w której łączna wartość produktów nie będzie przekraczała 100 złotych netto, a koszt wytworzenia każdego z produktów, który będzie znajdował się w paczce nie przekroczy 20 złotych netto, to tak stworzona paczka będzie prezentem o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o VAT i nie będzie stanowiła dostawy towarów objętej obowiązkiem podatkowym. Wnioskodawczyni w związku z powyższym zgodnie z dyspozycją art. 7 ust. 4 ustawy o VAT nie będzie zobligowana do wystawienia faktury VAT na produkty załączone do paczki prezentowej, jak również nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób do których trafiła paczka prezentowa z uwagi na fakt, że koszt wytworzenia jednostkowego towaru znajdującego się w paczce prezentowej nie przekroczy 20 złotych netto, a wartość całej paczki prezentowej składającej się z kilku produktów nie przekroczy 100 złotych netto.
Ad 4.
Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że nawet w przypadku wysyłki do jednego klienta w ciągu roku podatkowego kilku lub kilkunastu zamówień, gdzie do każdego z nich zostałby dołączony prezent małej wartości, którego wartość wytworzenia nie przekracza 20 złotych netto, nie powstanie obowiązek prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób którym wydano prezenty.
Powyższe wynika z literalnej i systemowej wykładni przepisu art. 7 ust. 4 pkt b) Ustawy o VAT, który stanowi o jednostkowej wartości prezentu w momencie przekazywania, a zatem prawnie relewantny jest jeden moment - moment przekazania prezentu, nie zaś inny okres np. okres roku podatkowego, o jakim mowa w pkt a) powołanego artykułu 7 ust. 4 Ustawy o VAT. Stanowisko powyższe potwierdzone zostało w komentarzu do art. 7 ust. 4 Ustawy o VAT autorstwa Adama Bartosiewicza, zgodnie z którym: „W przypadku przekazania takich prezentów nie ma znaczenia łączna wartość wszystkich prezentów tego rodzaju ani też łączna wartość takich prezentów wręczonych jednej osobie.” (Bartosiewicz Adam, VAT. Komentarz, wyd. XVII, Opublikowano: WKP).
Ad 5.
Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że stałe dodawanie przez Wnioskodawczynię do każdego zamówienia, przekraczającego określoną przez Wnioskodawczynię wartość, prezentu o małej wartości, którego koszt wytworzenia w momencie przekazywania nie będzie przekraczać 20 złotych netto, nadal pozwoli na zastosowanie zwolnienia z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT.
Zgodnie z przywołanym artykułem przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.
Aby przekazanie prezentu małej wartości nie stanowiło dostawy towarów koniecznym jest by przekazanie nastąpiło na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Przekazywanie do każdego zamówienia, przekraczającego oznaczoną przez Wnioskodawczynię wartość, prezentu o małej wartości, którego koszt wytworzenia w momencie przekazywania nie będzie przekraczać 20 złotych netto, nastąpi na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Powyższe ma na celu zapoznanie klientów Wnioskodawczyni z innymi, niż zamówione przez klienta, produktami Wnioskodawczyni, zachęcenie klienta do nabycia tego produktu, a także zachęcenie klienta do złożenia zamówienia na produkty znajdujące się w ofercie Wnioskodawczyni na wyższą wartość, określoną przez Wnioskodawczynię jako minimum dla otrzymania prezentu. Celem jest zwiększenie sprzedaży przez Wnioskodawczynię.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe w części dotyczącej pytania nr 1 i prawidłowe w części dotyczącej pytań nr 2-5.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne darowizny
– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Art. 7 ust. 3 ustawy stanowi, że:
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.
Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy:
Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
1)o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
2)których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.
Dla zaklasyfikowania danego towaru, jako prezentu o małej wartości wymaga odniesienia się do podstawowego pojęcia w ustawie o podatku od towarów i usług, jakim jest „towar”.
Zgodnie z treścią ww. art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE Nr L 347, str. 1 ze zm.), w art. 14 posługuje się sformułowaniem „dostawa towarów”, które oznacza przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel, rzeczą jest także energia elektryczna, gaz i energia cieplna. Przepisy ustawy o VAT ani przepisy Dyrektywy 2006/112/WE nie definiują pojęcia rzeczy.
Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061):
Rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.
Obok zasadniczego pojęcia rzeczy, prawo cywilne rozróżnia:
-zbiór rzeczy,
-rzecz złożoną,
-przedmiot zbiorowy.
Zbiorem rzeczy określa się samodzielne rzeczy, które są zebrane razem, jak np. biblioteka danej instytucji lub osoby, zbiór filatelistyczny etc. Kryterium zaklasyfikowania samodzielnych przedmiotów materialnych jako zbioru rzeczy, jest istnienie pomiędzy nimi wyraźnego związku lub powiązania, najczęściej funkcjonalnego. Innymi słowy, zbiór rzeczy charakteryzuje się związaniem organizacyjnym (łącznością organizacyjną), wynikającym z przeznaczenia całości, którą tworzą poszczególne przedmioty materialne tworzące zbiór rzeczy.
Poszczególne rzeczy, tworzące zbiór rzeczy, mogą być przedmiotem odrębnego posiadania, własności, współwłasności itd. na równi z innymi rzeczami, ale najczęściej wartość zbioru będzie, co do istoty znacznie przewyższać sumę wartości poszczególnych rzeczy, jak w przypadku np. zbioru filatelistycznego. W prawie cywilnym istnieje powszechna zgoda co do tego, że zbiór rzeczy nie jest jako całość rzeczą.
Rzeczami są natomiast poszczególne elementy tworzące zbiór rzeczy. W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, towarem nie może być zatem zbiór rzeczy, gdyż zbiór rzeczy nie jest rzeczą w rozumieniu przepisów prawa cywilnego.
Jednocześnie należy podać, że w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, towarem są pojedyncze sztuki towaru, dlatego zgodnie z przedstawioną argumentacją i przepisami ustawy o VAT, w odniesieniu do każdej pojedynczej sztuki towaru należy ocenić, czy jego wydanie spełnia wymogi zaklasyfikowania jako prezentu o małej wartości.
Z kolei na podstawie art. 7 ust. 7 ustawy:
Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:
1) ma na celu promocję tego towaru oraz
2) nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.
Jak wynika z przywołanych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – co do zasady – podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątek stanowi m.in. przekazanie towarów stanowiących, zdefiniowane w art. 7 ust. 4 ustawy, prezenty o małej wartości.
Z powołanych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega przekazanie prezentów o małej wartości czyli towarów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku), a jeśli nie ma ceny nabycia jednostkowy koszt wytworzenia, w momencie przekazania, nie przekracza 20 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 20,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.
Podkreślić w tym miejscu należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 20 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym w Polsce. Przedmiotem Państwa działalności jest produkcja oraz sprzedaż … . Planują Państwo rozpocząć kampanię promocyjną swojej marki poprzez wysyłkę paczek PR-owych (prezentów o małej wartości) do właścicieli około … restauracji w Polsce. Prezent będzie się składał z personalizowanego listu dla każdego z właścicieli restauracji oraz kilku produktów jednostkowych. Koszt wytworzenia każdego z produktów jednostkowych wchodzących w skład prezentu będzie niższy niż 20 złotych netto, a każdy z prezentów (paczka promocyjna) będzie się składała z kilku produktów o łącznej wartości nieprzekraczającej 100 złotych netto. Paczki będą rozsyłane za pośrednictwem kurierów ze wskazaniem na konkretny adres restauracji. Przekazanie produktów będzie miało związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Takie działania zmierzały będą do promocji Państwa działalności oraz mają na celu zachęcić do współpracy z Państwem oraz nabywania Państwa produktów.
Niezależnie od powyższego, w ramach akcji marketingowej, zamierzacie Państwo do zamówienia składanego przez klienta za pośrednictwem Państwa sklepu internetowego dołączać w postaci prezentu produkt znajdujący się również w Państwa ofercie, którego wartość wytworzenia nie będzie przekraczać 20 złotych netto. Do jednego zamówienia będzie dołączony maksymalnie jeden taki prezent. Jak Państwo podali - takie działanie i przekazanie produktu ma również związek z Państwa działalnością gospodarczą. W ten sposób będą promowane Państwa produkty.
Jak wskazano wyżej, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy nie podlega przekazanie prezentów o małej wartości, jeśli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy).
Natomiast z ww. art. 7 ust. 4 ustawy wynika, że jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Państwo w ramach i dla celów prowadzonej działalności gospodarczej będziecie przekazywać paczki prezentowe składające się z towarów, którymi zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy są pojedyncze sztuki towaru. Zatem uznać należy, że towary stanowiące pojedyncze sztuki towaru przekazywane klientowi, których koszt wytworzenia każdego z nich nie przekroczy 20 złotych netto, będą prezentem o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 pkt 1 i pkt 2 ustawy. Tym samym nieodpłatne przekazanie ww. towarów, których jednostkowy koszt wytworzenia nie przekroczy 20 złotych netto, nie będzie stanowiło dostawy towarów i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 1 i pkt 2 ustawy.
Oceniając Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać je za nieprawidłowe, bowiem nie sposób zgodzić się z Państwa argumentacją, z której wynika, że całość paczki prezentowej jest towarem będącym prezentem o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, nie zaś, że towary składające się na paczkę prezentową stanowią prezenty o małej wartości.
Z kolei, odnosząc się do pytania nr 2 należy zauważyć, że w przypadku stworzenia przez Państwa paczki prezentowej składającej się z ... produktów, których jednostkowy koszt wytworzenia nie przekroczy 20 zł netto, a łącznie koszt wytworzenia wszystkich produktów znajdujących się w paczce prezentowej nie będzie przekraczać wartości 100 zł netto, to Państwo nie będziecie zobowiązani do prowadzenia ewidencji osób obdarowanych, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Odnosząc się zaś do kwestii objętej pytaniem nr 3 należy wskazać, że zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Według art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
W myśl art. 106e ust. 1 pkt 1-5 ustawy:
Faktura powinna zawierać:
1) datę wystawienia;
2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. B.
Jak wynika z powyższego fakturę wystawia się w celu udokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z uwagi na okoliczność, że – jak wyżej wskazano – nieodpłatne przekazanie towarów wchodzących w skład paczki prezentowej, o której mowa we wniosku, nie będzie stanowiło dostawy towarów i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to nie powinno być udokumentowane fakturą.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.
Z kolei odnosząc się do sytuacji przekazywania do zamówień składanych za pośrednictwem sklepu internetowego prezentów o małej wartości, należy stwierdzić, że skoro - jak Państwo podali - koszt wytworzenia prezentów o małej wartości w momencie ich przekazywania nie będzie przekraczać 20 złotych netto, to nie będziecie Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym wydano prezenty. W tej sytuacji, bez względu na powyższe pozostaje ilość zamówień z załączonym prezentem wysyłanych do jednego klienta w trakcie roku podatkowego wysłane.
Tym samym, stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie pytania nr 4 należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się do kwestii objętej pytaniem nr 5 należy ponownie zauważyć, że w świetle przytoczonych przepisów – art. 7 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy – istotne znaczenie ma fakt, że jednostkowy koszt wytworzenia prezentu o małej wartości w momencie jego przekazywania nie przekracza 20 zł netto.
Jak wskazano powyżej – przekazanie nieodpłatne przez Państwa towarów stanowiących prezenty o małej wartości na cele związane z działalnością gospodarczą, których koszt wytworzenia nie przekracza 20 zł netto, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy. Zatem w przypadku ciągłego dodawania przez Państwa do każdego zamówienia - przekraczającego określoną przez Państwa wartość - prezentu o małej wartości, którego koszt wytworzenia w momencie przekazywania nie będzie przekraczać 20 złotych netto, również w tej sytuacji nie będziecie Państwo dokonywać dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. W tym przypadku w niniejszej sprawie będzie miał zastosowanie przepis art. 7 ust. 3 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right