Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.458.2024.2.AM

Określenie miejsca świadczenia i tym samym opodatkowanie usług świadczonych na rzecz zagranicznego kontrahenta.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 17 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia miejsca świadczenia i tym samym opodatkowania usług świadczonych przez Pana na rzecz zagranicznego kontrahenta oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A.B. (dalej – Wnioskodawca) posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce oraz planuje założyć jednoosobową działalność gospodarczą gdzie jako formę opodatkowania wybierze ryczałt od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn.zm. - dalej jako: „ustawa o ryczałcie”). Ponadto Wnioskodawca w ramach działalności nie będzie świadczył usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. W stosunku do Wnioskodawcy nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Po założeniu działalności Wnioskodawca planuje w terminie złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca po założeniu działalności będzie od samego początku zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz będzie zarejestrowany jako podatnik VAT-UE.

Wnioskodawca planuje podpisać umowę z firmą proptradingową, której siedziba działalności gospodarczej jest poza terytorium kraju.

Firma proptradingowa nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Firma proptradingowa jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT oraz jest zarejestrowana jako podatnik VAT-UE.

Współpraca między Wnioskodawcą a firmą proptradingową będzie wyglądać następująco: Wnioskodawca podpiszę umowę z firmą proptradingową (dalej – „Umowa”). Firma proptradingowa udostępni Wnioskodawcy m.in. dostęp do platformy (platforma, przez którą można zawierać transakcje handlu m.in. kontraktami futures, walutami na rynku forex lub na innych rynkach finansowych) oraz środki do handlu (dalej – „Kapitał”). Podstawą działalności firm proptradingowych jest to, że to one udostępniają Kapitał, którym obracają traderzy (Wnioskodawca). Środki przekazane Wnioskodawcy w celu handlu nie są rzeczywiste i Wnioskodawca nie ma prawa nimi dysponować w zakresie wykraczającym poza zakres ich wykorzystania w ramach Platformy. Firma proptradingowa jest zobowiązana to zapłaty Wnioskodawcy nagrody finansowej obliczonej według zasad określonych w Umowie. Wynagrodzenie Wnioskodawcy, po spełnieniu określonych w Umowie warunków, uzależnione będzie od zysku jaki zostanie przez niego wypracowany na Platformie. Z reguły będzie to ustalony jakiś % od osiągniętego zysku, przykładowo jeżeli Wnioskodawca zarobi na Kapitale udostępnionym przez firmę proptradingową np. 10.000 PLN to Wnioskodawca otrzyma z tego np. 80%, czyli 8.000 PLN.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego w jaki sposób rozliczyć taki dochód w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w podatku od towarów i usług. Dochód ten nie będzie dochodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Informacje dodatkowe: Wnioskodawca celowo nie podaje klasyfikacji PKWiU jako element stanu faktycznego bowiem w orzecznictwie ugruntowane jest stanowisko, że wskazanie symbolu PKWiU nie jest elementem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, lecz elementem oceny prawnej dokonywanej przez organ interpretacyjny (zob. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 czerwca 2023 r., sygn. akt I FSK 1285/19 oraz z 15 lutego 2023 r., sygn. akt I FSK 1714/19).

Pytanie (oznaczone we wniosku nr 2)

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie powinien naliczać polskiego podatku VAT z tytułu otrzymanego wynagrodzenia z uwagi na to, iż miejscem świadczenia usług będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą (firma proptradingowa) posiada siedzibę działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisywanym zdarzeniu przyszłym miejsce świadczenia usługi powinno być rozpatrywane przez pryzmat art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym „Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej”.

To z kolei oznacza, że Wnioskodawca powinien wystawić fakturę bez podatku VAT z adnotacją „odwrotne obciążenie”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), dalej jako: „ustawa”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywca usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę).

Z zapisu art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)Ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Na podstawie art. 28b ust. 1-3 ustawy:

1.Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

2.W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

3.W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z powołanych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a,  art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu  w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się  w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Jak wynika z opisu sprawy, posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce oraz planuje założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza będzie działalnością usługową. Po założeniu działalności będzie Pan od samego początku zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz będzie Pan zarejestrowany jako podatnik VAT-UE. Planuje Pan podpisać umowę z firmą proptradingową, której siedziba działalności gospodarczej jest poza terytorium kraju. Ww. firma proptradingowa jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy i jest zarejestrowana jako podatnik VAT-UE, a także nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Współpraca między Panem a firmą proptradingową będzie wyglądać następująco: Podpisze Pan umowę z firmą proptradingową. Firma proptradingowa udostępni Panu m.in. dostęp do platformy (platforma, przez którą można zawierać transakcje handlu m.in. kontraktami futures, walutami na rynku forex lub na innych rynkach finansowych) oraz środki do handlu (Kapitał). Podstawą działalności firm proptradingowych jest to, że to one udostępniają Kapitał, którym obracają traderzy (Wnioskodawca). Środki przekazane Panu w celu handlu nie są rzeczywiste i nie ma Pan prawa nimi dysponować w zakresie wykraczającym poza zakres ich wykorzystania w ramach Platformy. Firma proptradingowa jest zobowiązana to zapłaty Panu wynagrodzenia obliczonego według zasad określonych w Umowie. Wynagrodzenie Pana, po spełnieniu określonych w Umowie warunków, uzależnione będzie od zysku jaki zostanie przez Pana wypracowany na Platformie. Z reguły będzie to ustalony jakiś % od osiągniętego zysku.

Należy zatem stwierdzić, że w okolicznościach niniejszej sprawy będzie Pan świadczył usługi na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, a charakter świadczonych usług nie wskazuje, aby do sprawy miały zastosowanie wyłączenia, o których mowa w art. 28b ust. 1 ustawy w zakresie określenia miejsca świadczenia usług.

W związku z powyższym, w analizowanej sprawie miejsce opodatkowania świadczonych przez Pana usług na rzecz firmy poptradingowej, należy ustalić zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą ustalania miejsca świadczenia usług, wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, w myśl której miejscem świadczenia (opodatkowania) tej usługi jest terytorium państwa, w którym firma poptradingowa (usługobiorca) ma siedzibę działalności gospodarczej.

W konsekwencji, świadczone przez Pana usługi na rzecz ww. firmy nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Tym samym w omawianym przypadku to firma poptradingowa jako nabywca usługi będzie zobowiązana do rozliczenia podatku w kraju, w którym posiada siedzibę działalności gospodarczej zgodnie z przepisami prawa podatkowego obowiązującymi w tym kraju.

Tym samym uznałem Pana stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, w szczególności dotyczące sposobu dokumentowania świadczonych usług, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Wskazać należy, że niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00