Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.320.2024.1.AP

Kwestia prawidłowości danych w fakturach wystawionych na rzecz Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2024 r. za pośrednictwem ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 20 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania za prawidłowe danych zawartych w fakturach wystawionych na rzecz Wnioskodawcy.

Opis stanu faktycznego:

Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Świadczone przez Spółkę usługi i dostawy towarów dotyczą m.in. pojazdów samochodowych, maszyn oraz nieruchomości i są świadczone przez Spółkę na podstawie umów leasingu zawieranych z klientami będącymi m.in. spółkami, przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą oraz rolnikami ryczałtowymi.

Spółka posiada kilkadziesiąt oddziałów zlokalizowanych na terenie całego kraju. Oddziały nie posiadają osobowości prawnej, natomiast stanowią zorganizowane, wyodrębnione miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, która jest wykonywana przez Spółkę poza jej siedzibą.

Adresy oddziałów są zgłoszone w Krajowym Rejestrze Sądowym, a dodatkowo Spółka dokonuje stosownego zgłoszenia każdego oddziału na zgłoszeniu NIP-8 (zgłoszenie aktualizujące w zakresie adresów miejsc prowadzenia działalności) do właściwego urzędu skarbowego.

W ramach realizacji umów leasingu Spółka zamawia u dostawców sprzęt będący przedmiotem leasingu. W praktyce gospodarczej Spółki zdarza się, że na wystawionych na jej rzecz fakturach zamiast adresu głównej siedziby Spółki, dostawcy sprzętu wpisują adres jej oddziału.

Taka sytuacja przede wszystkim ma miejsce w przypadku dostawy pojazdów, które mają być zarejestrowane w określonej lokalizacji. Spółka na zamówieniu do dostawcy podaje dane adresowe centrali Spółki i dane adresowe swojego oddziału/filii gdzie ma być zarejestrowany pojazd. Wybór konkretnego oddziału warunkuje miejsce, gdzie pojazd zostanie zarejestrowany (co wiąże się z wyborem właściwego wydziału komunikacji). Wybór ten związany jest z preferencjami klientów Spółki, którzy wskazują wybraną przez siebie lokalizację.

Rejestrując pojazdy w wybranych lokalizacjach Spółka korzysta z tego, że właściwość miejscowa organu rejestracyjnego może być przemienna, co wynika z art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1047 z późn. zm.), zgodnie z którym rejestracji pojazdu, którego właścicielem jest przedsiębiorstwo wielozakładowe lub inny podmiot, w skład którego wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne, może dokonać starosta właściwy ze względu na siedzibę zakładu lub jednostki, na wniosek kierownika zakładu lub wydzielonej jednostki organizacyjnej upoważnionego przez właściciela.

Dostawcy, którzy mają zawarte ze Spółką umowy o współpracy, jako doprowadzający do zawarcia umowy leasingu otrzymują następnie prowizję za pozyskanie klienta do zawarcia umowy leasingu. W konsekwencji za doprowadzenie do zawarcia umów leasingowych/ pozyskanie klienta wystawiają faktury, gdzie w pozycji dotyczącej nabywcy dostawcy wskazują nazwę Spółki: (…) S.A. oraz w większości przypadków adres oddziału Spółki, a nie adres siedziby Spółki. Wskazanie adresu oddziału na fakturze związane jest z faktem, iż to w tej lokalizacji zarejestrowany został we właściwym wydziale komunikacji wyleasingowany przez Spółkę pojazd.

Pytanie

Czy dane zawarte na wystawionych na rzecz Wnioskodawcy fakturach, gdzie dostawca jako doprowadzający do zawarcia umowy leasingu wskazuje nazwę Wnioskodawcy oraz adres jego oddziału (bez podawania adresu siedziby) są wystarczające do uznania, że faktury takie spełniają wymogi, o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), czy też w takim przypadku Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia stosownej noty korygującej, gdzie zostaną poprawione dane adresowe (tzn. zamiast danych adresowych oddziału Wnioskodawca wskaże dane swojej siedziby)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy wystawione na jego rzecz faktury, gdzie dostawca wskazuje nazwę Wnioskodawcy oraz adres jego oddziału (bez podawania adresu siedziby) spełniają wymogi, o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, a on sam nie ma obowiązku wystawienia w takim przypadku not korygujących w zakresie danych adresowych.

1. Uzasadnienie

Dane, które powinny być zawarte na fakturze VAT, reguluje art. 106e ust. 1 ustawy o VAT. Jak wynika z art. 106e ust. 1 pkt 3, faktura powinna obligatoryjnie zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy. Przepisy nie precyzują wprost, czy jako adres nabywcy towarów i usług powinien być wskazany adres siedziby, czy też może być to wyłącznie adres jego oddziału. Także z treści art. 226 pkt 5 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej nie wynika, że na fakturach powinien być podawany wyłącznie adres siedziby nabywcy.

Zdaniem Spółki skoro przepisy dotyczące faktur nie zawężają podawanych na fakturze adresów wyłącznie do adresu siedziby, uzasadnione jest stanowisko, że adresem podawanym w fakturze może być adres oddziału, który został przez podatnika wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP-8.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2019 r. poz. 63 z późn. zm.; zwanej dalej ustawa o NIP), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy o NIP, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Na mocy art. 5 ust. 2b ustawy o NIP zgłoszenie identyfikacyjne podatników wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego zawiera dane:

1) objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych, przekazywane automatycznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego;

2) uzupełniające: skróconą nazwę (firmę), wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej, dane kontaktowe, a w przypadku osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące poszczególnych wspólników, w tym ich identyfikatory podatkowe.

Spółka jest więc podmiotem identyfikowanym na podstawie numeru identyfikacji podatkowej, a jednocześnie zgodnie z powołanymi powyżej przepisami jest zobowiązana w zgłoszeniu NIP-8 do podawania adresów miejsc prowadzenia działalności.

W sytuacji zatem, gdy Spółka wykonuje działalność gospodarczą poprzez utworzone oddziały, które są zgłoszone do KRS oraz do właściwego urzędu skarbowego na zgłoszeniu NIP-8, za uzasadnione należy uznać stanowisko Spółki, że opisane w stanie faktycznym faktury, gdzie dostawca wskazuje nazwę Spółki oraz adres jej oddziału (bez podawania adresu siedziby) spełniają wymogi, o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, a Spółka nie ma obowiązku wystawienia w takim przypadku not korygujących dane adresowe.

Zgodnie bowiem z art. 106k ust. 1 ustawy o VAT nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą. W przedmiotowej sytuacji dane adresowe Spółki należy uznać za prawidłowe, zatem nie wystąpi konieczność wystawienia w tym zakresie stosownych not korygujących.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Według art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy:

Faktura powinna zawierać:

1) datę wystawienia;

2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15) kwotę należności ogółem.

Z ww. uregulowań wynika, że faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika (sprzedawcy) i nabywcy oraz ich adresy. Faktura powinna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji.

W tym miejscu należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.

Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, wyłącznie z powodu braków mających charakter tzw. wadliwości mniejszej wagi. Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania.

Prawidłowo wystawiona faktura powinna zawierać nazwę jednostki macierzystej z jej danymi i numerem NIP. Dodatkowo, w celu łatwiejszej identyfikacji, oprócz danych identyfikacyjnych Spółki, faktury mogą zawierać informacje dodatkowe pozwalające na identyfikację oddziału (np. nazwę jaką posługuje się w obrocie gospodarczym oraz jego adres).

Dane zawarte na fakturze muszą przede wszystkim umożliwiać jednoznaczną identyfikację stron transakcji gospodarczej, zarówno po stronie nabywcy, jak i sprzedawcy. Chociaż faktura powinna zawierać dane dotyczące nabywcy wymienione w art. 106e ustawy, to niewskazanie niektórych z tych informacji nie wyklucza możliwości identyfikacji nabywcy na podstawie pozostałych danych zawartych na fakturze.

Zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy:

Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.

Na mocy art. 106k ust. 2 ustawy:

Wystawiona nota korygująca wymaga akceptacji wystawcy faktury.

Jak stanowi art. 106k ust. 3 ustawy:

Faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:

1) wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”;

2) numer kolejny i datę jej wystawienia;

3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;

4) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;

5) wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Noty korygujące mogą zostać wystawione przez nabywcę towaru lub usługi, w przypadku, gdy otrzymał on fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi (z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy).

Ponadto, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 375), zwanej dalej ustawą o NIP:

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Art. 5 ust. 2b ustawy o NIP:

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego zawiera dane:

1)objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych, przekazywane automatycznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego;

2)uzupełniające: skróconą nazwę (firmę), wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej, dane kontaktowe, a w przypadku osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące poszczególnych wspólników, w tym ich identyfikatory podatkowe.

Art. 5 ust. 3 ustawy o NIP:

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (…).

Art. 6 ust. 1 ustawy o NIP:

Podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków, z tym że osoby fizyczne są obowiązane dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego tylko w przypadku dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143, 1137, 1488, 1967 i 2180). Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego.

Obowiązek złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o NIP, wynika z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT:

Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne,z zastrzeżeniem ust. 3.

Wzór dokumentu VAT-R zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług określony został rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 9 marca 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 55) zmienionym rozporządzeniem Ministra Finansów z 8 sierpnia 2023 r. (Dz. U. 2023 r. poz. 1731).

W § 1 ww. rozporządzenia określony został wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia (VAT-R). W części B1 tego zgłoszenia – „Dane identyfikacyjne” w poz. 12 należy podać nazwę pełną podatnika, a w części B2 zgłoszenia w poz. 16-24 – „Adres siedziby”.

Z wniosku wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Świadczone przez Państwa usługi i dostawy towarów dotyczą m.in. pojazdów samochodowych, maszyn oraz nieruchomości i są świadczone na podstawie umów leasingu zawieranych z klientami. Posiadacie Państwo kilkadziesiąt oddziałów zlokalizowanych na terenie całego kraju. Oddziały nie posiadają osobowości prawnej, natomiast stanowią zorganizowane, wyodrębnione miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, która jest wykonywana przez Spółkę poza jej siedzibą. Adresy oddziałów są zgłoszone w Krajowym Rejestrze Sądowym, a dodatkowo dokonujecie Państwo stosownego zgłoszenia każdego oddziału na zgłoszeniu NIP-8 (zgłoszenie aktualizujące w zakresie adresów miejsc prowadzenia działalności) do właściwego urzędu skarbowego.

W ramach realizacji umów leasingu zamawiacie Państwo u dostawców sprzęt będący przedmiotem leasingu. W praktyce gospodarczej Spółki zdarza się, że na wystawionych na Państwa rzecz fakturach zamiast adresu głównej siedziby Spółki, dostawcy sprzętu wpisują adres oddziału. Taka sytuacja przede wszystkim ma miejsce w przypadku dostawy pojazdów, które mają być zarejestrowane w określonej lokalizacji. Spółka na zamówieniu do dostawcy podaje dane adresowe centrali Spółki i dane adresowe swojego oddziału/filii gdzie ma być zarejestrowany pojazd. Wybór konkretnego oddziału warunkuje miejsce, gdzie pojazd zostanie zarejestrowany.

Dostawcy, którzy mają zawarte ze Spółką umowy o współpracy, jako doprowadzający do zawarcia umowy leasingu otrzymują następnie prowizję za pozyskanie klienta do zawarcia umowy leasingu. W konsekwencji za doprowadzenie do zawarcia umów leasingowych/ pozyskanie klienta wystawiają faktury, gdzie w pozycji dotyczącej nabywcy dostawcy wskazują nazwę Spółki: (…) S.A. oraz w większości przypadków adres oddziału Spółki, a nie adres siedziby Spółki. Wskazanie adresu oddziału na fakturze związane jest z faktem, iż to w tej lokalizacji zarejestrowany został we właściwym wydziale komunikacji wyleasingowany przez Państwa Spółkę pojazd.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy faktury, gdzie dostawca doprowadzający do zawarcia umowy leasingu wskazuje nazwę Spółki oraz siedzibę jej oddziału (bez podawania adresu siedziby), spełniają wymagania, o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż w celu jednoznacznej identyfikacji podatkowej, dane podatnika podawane na fakturach powinny być zgodne z danymi identyfikacyjnymi wskazanymi w zgłoszeniach rejestracyjnych w zakresie podatku od towarów i usług.

W analizowanej sprawie faktury dokumentują prawdziwe zdarzenia gospodarcze. Dane, które podają Państwo kontrahentom jako dane nabywcy – nazwa, numer NIP – pozwalają na jednoznaczną identyfikację Państwa jako strony transakcji, nawet jeśli na fakturze zawarty jest adres Państwa oddziału, a nie siedziby.

Skoro wykonujecie Państwo działalność gospodarczą poprzez utworzone oddziały, które są zgłoszone do KRS oraz właściwego urzędu skarbowego na zgłoszeniu NIP-8, to jesteście Państwo podmiotem identyfikowalnym na podstawie numeru NIP. Państwa oddziały, chociaż stanowią zorganizowane i wyodrębnione miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, nie stanowią odrębnego od Państwa podatnika i posługują się tym samym numerem NIP. W związku z tym, możliwa jest pełna identyfikacja Państwa jako podmiotu otrzymującego fakturę, na podstawie pozostałych danych podanych na fakturze.

Zatem w przypadku, gdy na otrzymanych przez Wnioskodawcę fakturach wskazano nazwę Spółki oraz numer identyfikacji podatkowej Spółki wraz z adresem oddziału, bez wskazania adresu siedziby Spółki, to wskazanie takich danych należy uznać za wystarczające, aby faktury te spełniały wymogi określone w art. 106e ust. 1 ustawy. W związku z powyższym nie macie Państwo obowiązku wystawienia w takim przypadku not korygujących dane adresowe.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00