Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 5 czerwca 2024 r., sygn. III SA/Po 114/24

Dnia 5 czerwca 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Walentyna Długaszewska Sędzia WSA Zbigniew Kruszewski (sprawozdawca) Asesor sądowy WSA Piotr Ławrynowicz po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 5 czerwca 2024 roku sprawy ze skargi R. G. na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w P. z dnia 27 grudnia 2023 roku nr [...] w przedmiocie przyznania płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej na rok 2022 oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia 27 grudnia 2023 r. Dyrektor Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) w P. (dalej jako Dyrektor Oddziału Regionalnego) utrzymał w mocy decyzję Kierownika Biura Powiatowego ARiMR w P. z dnia 19 lipca 2023 r. w sprawie przyznania R. G. (skarżącemu) płatności rolno – środowiskowo – klimatycznej na 2022 rok.

Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji wynikał następujący stan sprawy:

W dniu 25 maja 2022 r. skarżący złożył za pośrednictwem platformy aplikacyjnej eWniosekPlus wniosek o przyznanie płatności na rok 2022. Powierzchnia działek rolnych zadeklarowana do płatności rolno – środowiskowo – klimatycznej (w ramach wariantu 4.8: "ochrona siedlisk lęgowych ptaków (...)" wynosiła 5,26 ha. Jednocześnie zgłosił grunty do płatności w ramach wariantu 9 "retencjonowanie wody". Organ ustalił jednak, że powierzchnia gruntów, na której realizowane było zobowiązanie w ramach wariantu 4.8 wynosiła 5,01 ha, zaś retencjonowanie wody faktycznie odbywało się na całym deklarowanym obszarze 0,83 ha. Takie powierzchnie organ przyjął jako podstawę obliczenia płatności. Organ wyjaśnił, że pomiary powierzchni gruntów w terenie wykazały, że jedna z działek (oznaczona we wniosku jako D o pow. 0,25 ha) nie jest użytkowana rolniczo. Nadto wskazano, że płatność musi być pomniejszona o 40%, ponieważ skarżący nie posiadał planu działalności rolnośrodowiskowej sporządzonego przez upływem 25 dni od ostatecznego terminu składania wniosków o płatność, który to wymóg wynikał z § 4 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 marca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2015 r. poz. 415 ze zm.; dalej: rozporządzenie PRSK).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00