Interpretacja indywidualna z dnia 5 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.300.2024.2.MJ
Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia quada i od wydatków eksploatacyjnych związanych z używaniem tego quada.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 22 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia quada i od wydatków eksploatacyjnych związanych z używaniem tego quada. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 lipca 2024 r. (data wpływu 11 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 15 maja 2001 r. … prowadzi gospodarstwo rolne (NIP …, REGON …) na terenie powiatu …. Przeważająca działalność to wg PKD 01.50.Z - Uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana). Wnioskodawca jest rolnikiem zarejestrowanym do podatku VAT. Prowadzi on hodowlę (...) krów mlecznych oraz (...) cieląt, na areale ok. 100 hektarów (ok. 50 ha ziemi stanowi jego własność pozostała jest dzierżawiona). Na areale rosną przede wszystkim rośliny z przeznaczeniem na pasze. Swoje gospodarstwo nie tylko nieustannie unowocześnia, ale dba o bezpieczeństwo wszelkich prac. Największą uwagę przykłada do pojazdów i maszyn. Wszelkie usterki, awarie w maszynach i urządzeniach do uprawy, oprysków, zbiorów są natychmiast usuwane. W gospodarstwie Wnioskodawcy każde urządzenie i narzędzie ma swoje miejsce, na które jest odprowadzane bądź odkładane. Tak też jest w oborze pośród bydła opasowego i krów mlecznych. Hodowane są one w bezstresowych warunkach, z systematycznie wykonywanymi pracami, jak zadawanie pasz, czy sprzątanie obornika, czy opieka weterynaryjna, sprawiają, że same są spokojne.
28 lutego br. Wnioskodawca zakupił na fakturę VAT quad marki … model …, nr VIN …, kolor ... z rocznika 2022, o pojemności skokowej silnika: 686 cm3 (faktura VAT nr 31/2024 z dnia 28 lutego br. - w załączeniu). W ostatnim czasie quady zyskały na popularności nie tylko jako pojazdy rekreacyjne oraz sportowe, ale również do zastosowań komercyjnych, w tym także w rolnictwie i działalności gospodarczej prowadzonej przez producentów rolnych. Zakupiony przez niego quad jest otwartym pojazdem z czterema kołami, niemającym kabiny, przeznaczony do różnego rodzaju zadań w gospodarstwie rolnym. Sprzęt został zakupiony z zamierzeniem aby ułatwić pracę w gospodarstwie rolnym i przeznaczony będzie całorocznie do podgarniania paszy (przy użyciu szufli zagarniającej - pługu) w korytarzu paszowym pomieszczenia dla bydła - podgarnianie zachęca krowy do częstego jej pobierania w ciągu dnia i w nocy, co wpływa na wzrost jej spożycia. Ma to nie tylko pozytywny wpływ na zdrowie zwierząt i reprodukcję, ale także zwiększa wydajność produkcji mleka oraz poprawia wyniki finansowe gospodarstwa. Stres lub agresja przy stole paszowym pojawiają się, gdy ilość paszy jest ograniczona lub występują problemy z dostępem do niej. W sytuacji, kiedy zawsze jest dostępna odpowiednia ilość smacznej paszy, stres ten zostanie znacznie ograniczony. Ponadto pojazd będzie przeznaczony także do transportu plonów, siana, świeżo pokoszonej trawy, warzyw i owoców czy też w okresie zimowym do odśnieżania gospodarstwa u podatnika - przy użyciu odpowiednich akcesoriów (opcja podłączenia dodatkowego osprzętu w postaci: przyczepki, szufli zagarniającej - pługu). Quad będzie wyłącznie używany na terenie gospodarstwa rolnego pomiędzy infrastrukturą budowlaną.
Dzięki mocnemu silnikowi o pojemności 686 cm3 (który mu zapewnia najwyższy w swojej klasie moment obrotowy i moc. 4-zaworowy silnik drugiej generacji (...) o pojemności 686 cm3 jest wyposażony w najnowszy korpus przepustnicy EFI, dobrze dostrojone parametry modułu ECU oraz ma ulepszone wartości tolerancji, co zapewnia małe zużycie paliwa, wysoki moment obrotowy i płynne osiągi silnika), wytrzymałemu podwoziu oraz ładowności 140 kg i możliwości uciągu do 600 kg jest idealnym pojazdem podczas pracy w jego gospodarstwie rolnym. Użytkowany jest wyłącznie do celów prowadzenia gospodarstwa rolnego i nie jest wykorzystywany na prywatny użytek. Zakupiony quad nie jest zarejestrowany (i nie będzie poruszał się po drogach publicznych) oraz nie posiada homologacji T3 (która umożliwia jego rejestrowanie jako ciągnik rolniczy). Zakupiony przez Wnioskodawcę pojazd (quad) jest/będzie wykorzystywany tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług według właściwych stawek. Nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług albo do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca zamierza prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu (nazwanego we wniosku quadem) spełniającą wymogi określone w art. 86a ust. 6 oraz art. 86a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustalali zasady używania pojazdu (nazwanego we wniosku quadem) w formie regulaminu lub wewnętrznego zarządzenia, które wykluczą użytek na cele niezwiązane z prowadzonym gospodarstwem rolnym. Ponadto pozostałe wydatki eksploatacyjne quad-a to przede wszystkim paliwo, serwis oraz zakup opon czy płynów niezbędnych do jego prawidłowego działania. Nabyty quad stanowi wg Wnioskodawcy pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem w sytuacji, gdy quad jest pojazdem samochodowym to podatnik ma prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego od jego nabycia, chyba, że pojazd ten będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika i podatnik będzie prowadził ewidencje przebiegu pojazdu. Wnioskodawca zamierza odliczyć 100% podatku naliczonego od zakupu quad-a oraz od wydatków eksploatacyjnych związanych z jego używaniem.
Uzupełnienie wniosku
W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan odpowiedzi na pytania.
1.Czy jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT?
Odpowiedź: Pan … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzącym gospodarstwo rolne.
2.W związku ze wskazaniem, że quad, o którym mowa we wniosku, nie posiada homologacji T3, prosimy wskazać czy posiada inny rodzaj homologacji - jeśli tak to jaki?
Odpowiedź: Quad nie posiada żadnej homologacji.
3.Jeśli quad nie posiada żadnego świadectwa homologacji proszę wskazać, czy będzie się Pan ubiegał o wydanie dla ww. quada świadectwa homologacji?
Odpowiedź: Pan … nie będzie się ubiegał o wydanie dla przedmiotowego quada świadectwa homologacji, z uwagi na wysoki koszt (około 12 000,00 zł) i jest on ekonomicznie nieuzasadniony. Zakupiony quad … jest pojazdem fabrycznie nowym sprzedawanym na Polskim rynku od ponad 20 lat, a jedną z opcji dodatkowych za którą trzeba zapłacić 12 000,00 zł jest homologacja kategorii T.
4.W związku z wskazaniem, że zakupiony quad nie będzie się poruszał po drogach publicznych, prosimy o wskazanie z jakiej przyczyny/z jakiego powodu nie będzie się on poruszał po drogach publicznych?
Odpowiedź: Wszystkie prace wykonywane przy pomocy quada odbywają się od dnia zakupu w granicach gospodarstwa i nie wymagają poruszania się drogami publicznymi. Quad nie jest/nie będzie pojazdem dopuszczonym do ruchu po drogach publicznych ponieważ nie posiada świadectwa homologacji (czyli dokumentu potwierdzającego, że spełnia wymagania techniczne niezbędne do jazdy po drogach).
5.Czy quad spełnia warunki umożliwiające jego rejestrację i dopuszczenie go do ruchu po drogach publicznych? Jeśli nie, to dlaczego?
Odpowiedź: Nie. Przed dopuszczeniem do ruchu drogowego quad musi uzyskać stosowną homologację i jest to niezbędne do tego, aby bez problemów można by było zarejestrować tego typu pojazd. Planując zakup Wnioskodawca wiedział, że quad nie będzie poruszał się po drogach publicznych, tym samym nie planował jego rejestracji, a zakup quada bez świadectwa homologacji pozwolił mu zaoszczędzić około 12 000,00 zł.
6.Czy quad jest/będzie pojazdem dopuszczonym do ruchu po drogach publicznych?
Odpowiedź: Quad nie jest/nie będzie pojazdem dopuszczonym do ruchu po drogach publicznych ponieważ nie posiada świadectwa homologacji (czyli dokumentu potwierdzającego, że spełnia wymagania techniczne niezbędne do jazdy po drogach). Kupując pojazd wnioskodawca wiedział, że będzie on wykonywał prace w granicach gospodarstwa (działki siedliskowej w skład której wchodzą magazyny, silosy, garaże, obory, zbiorniki, drobi wewnętrzne, itp.).
7.Czy quad jest pojazdem silnikowym, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h?
Odpowiedź: W dokumentacji pojazdu w tym na stronie producenta nie ma takiej informacji, a prędkość maksymalna z jaką wnioskodawca porusza się po gospodarstwie to do 20 km/h.
8.Na kogo są wystawiane faktury dokumentujące nabycie quada oraz wydatki eksploatacyjne?
Odpowiedź: Gospodarstwo Rolne …, …, …, NIP …
9.Czy złożył Pan informację VAT-26 do właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniósł Pan pierwszy wydatek związany z quadem? Ewentualnie czy złoży Pan informację VAT-26 w innym terminie - prosimy wskazać jakim?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie złożył ww. informacji. Planuje ją złożyć jeśli otrzyma pozytywną dla siebie interpretację.
10.Czy posiada/będzie posiadał Pan dokumenty (regulaminy/procedury), z których obiektywnie wynika/będzie wynikało, że quad jest/będzie wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystanie tego quada do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą?
Odpowiedź: Wnioskodawca obecnie nie posiada i nie planuje tworzyć takiej dokumentacji. Jako jedyny właściciel i użytkownik pojazdu świadomy prawa i obowiązujących obecnie przepisów ruchu drogowego zapewnia, że od dnia zakupu quad jest i będzie wykorzystywany wyłącznie do celów w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym i wykluczone jest wykorzystanie tego quada do celów niezwiązanych z działalnością gospodarstwa. Wszystkie procedury są mu znane i nie ma potrzeby formułowania ich w formie papierowej. Zasady/regulaminy użytkowania nie są konieczne ponieważ nie zatrudnia w gospodarstwie rolnym żadnych osób (pracowników).
11.Należy wskazać z jakiej dokumentacji wynika, że quad jest/będzie wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej?
Odpowiedź: Nie ma takiej dokumentacji. Z uwagi na zaistniałe potrzeby doszło do zakupu quada wyłącznie do celów gospodarstwa rolnego, który od ponad czterech miesięcy pracuje w jego gospodarstwie. Rewelacyjnie sprawdza się w takich pracach jak: podgarnianie paszy w dwóch budynkach inwentarskich (4 tony dziennie); transport dodatków paszowych, witamin, lizawek, śrut itp. (z magazynu do obory); sprzątanie codziennie korytarza paszowego o powierzchni (...) m2 w oborze z resztek.
12.Należy wskazać czy wprowadzi/wprowadził Pan procedury, w których został określony sposób używania quada wykluczający jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą?
Odpowiedź: Wnioskodawca jest jedynym kierowcą i użytkownikiem quada dlatego nie widzi obecnie potrzeby tworzenia procedur ponieważ wie, że kupił pojazd wyłącznie na potrzeby gospodarstwa i wykluczył jego użycie do celów niezwiązanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
13.Czy dołoży Pan należytej staranności, aby wykluczyć możliwość użycia quada do celów prywatnych? Należy wskazać jakie czynności zostaną podjęte, w czym ta staranność będzie się przejawiać?
Odpowiedź: Wnioskodawca całkowicie wykluczył możliwość użycia quada do celów prywatnych ponieważ jego gospodarstwo i praca są stale monitorowana przez system 35 kamer, a obraz jest rejestrowany i zapisywany.
14.W jaki sposób będzie nadzorował Pan używanie quada i w czym to się będzie przejawiało?
Odpowiedź: Wnioskodawca jest właścicielem i jedynym kierowcą tego quada oraz jest pewien sposobu jego użytkowania, a dodatkowa praca i postój quada jest rejestrowana i zapisywana przez system 35 kamer monitoringu rozmieszczonych na terenie gospodarstwa i we wnętrzach budynków.
15.Czy prowadzi/będzie prowadził Pan ewidencję przebiegu pojazdu zawierającą wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług? Prosimy wskazać od kiedy rozpoczął/zamierza Pan rozpocząć prowadzenie ewidencji?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie prowadzi obecnie ewidencji przebiegu pojazdu, ale dopuszcza jej prowadzenie w sytuacji, gdy od tego warunku będzie zależała korzystna dla niego interpretacja.
Pytanie
Czy rolnikowi (osoba fizyczna prowadząca gospodarstwo rolne) zarejestrowanemu do podatku VAT, w okolicznościach wyżej opisanych, przysługuje pełne odliczenie podatku VAT od zakupu quada nie posiadającego homologacji i od wydatków eksploatacyjnych związanych z używaniem quada?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem wnioskodawcy, przysługuje mu pełne odliczenie.
Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j. t. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) - dalej u.p.t.u., w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 u.p.t.u., stanowi 50 % kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika. Przepis powyższy nie ma zastosowania (art. 86a ust. 3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - dalej u.p.t.u.):
1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Aby skorzystać z pełnego odliczenia VAT z tytułu wydatków związanych z eksploatacją pojazdu samochodowego wymienionego w punkcie 1a, podatnik powinien prowadzić ewidencję przebiegu danego pojazdu i stworzyć regulamin jego użytkowania, które wykluczą użytek na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą.
W myśl art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t. Dz. U. Z 2023 r. poz. 1047 z późn. zm.), przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. Natomiast art. 2 pkt 44 ustawy Prawo o ruchu drogowym wskazuje, że ciągnikiem rolniczym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości nie mniejszej niż 6 km/h, skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych.
W przypadku pojazdów innych niż pojazdy samochodowe, które nie spełniają definicji zawartej w art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wykorzystywanych do działalności gospodarczej, przysługuje więc prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Organy podatkowe wskazywały, że do pojazdów samochodowych zalicza się m.in.: quady. Przy przyjęciu takiego stanowiska należy dokonywać odliczenia z limitem. Stanowisko takie potwierdził Dyrektor Izby Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w piśmie z dnia 9 marca 2016 r., sygn. ITPP2/4512-1151/15/EB, w którym możemy przeczytać:
„(...) Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że ze względu na charakter pojazdu samochodowego (quad), który zamierza Pani nabyć – o ile rzeczywiście będzie on wykorzystywany do opodatkowanej działalności rolniczej - będzie Pani przysługiwało prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego. Należy bowiem zauważyć, że pojazd ten będzie wykorzystywany nie tylko do celów związanych z działalnością gospodarczą (prowadzonym gospodarstwem rolnym) oraz - jak wskazała Pani w treści wniosku - nie „złożyła” Pani naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o tym pojeździe i nie „prowadzi” dla niego ewidencji przebiegu, o której mowa w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy (...)”.
Należy wziąć pod uwagę to, że Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdu (nazwanego we wniosku quadem) spełniającą wymogi określone w art. 86a ust. 6 oraz art. 86a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustalali zasady używania pojazdu (nazwanego we wniosku quadem) w formie regulaminu lub wewnętrznego zarządzenia, które wykluczą użytek na cele niezwiązane z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
Należy podkreślić, że pojawiają się także interpretacje, zgodnie z którymi quad nie jest pojazdem samochodowym, dlatego można odliczać VAT bez ograniczeń. Tytułem przykładu można wskazać stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w piśmie z 26 lipca 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.213.2021.2.MC w którym możemy przeczytać:
„(...) w analizowanym przypadku przedsiębiorcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia pojazdu nazwanego we wniosku quadem oraz związanych z tym pojazdem wydatków eksploatacyjnych. W przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikające z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy. W rozpatrywanym przypadku bowiem nabyty pojazd (quad) nie stanowi pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie zakupiony pojazd jest/będzie wykorzystywany tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług według właściwych stawek. Przedmiotowy pojazd nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług albo do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym przedsiębiorcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia quada oraz związanych z tym pojazdem wydatków eksploatacyjnych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. W analizowanym przypadku nie znajduje zastosowania ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikające z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy (…)”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.
Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:
1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;
2) należnego z tytułu:
a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;
4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.
Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:
Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.
Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.
Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.
W powołanych przepisach art. 86a ustawy ustawodawca zawarł szczególne uregulowania dotyczące określenia wysokości przysługującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Taka konstrukcja art. 86a ustawy oznacza, że w sytuacji, gdy znajduje zastosowanie szczególne uregulowanie zawarte w jego ust. 1, wówczas podatnik może skorzystać jedynie z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego w wysokości (50%). Jeżeli jednak przepis art. 86a ust. 1 ustawy nie znajduje zastosowania, wówczas stosuje się ogólne uregulowania dotyczące odliczenia podatku zawarte w art. 86 ustawy.
Zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy:
Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Na podstawie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1047 ze zm.):
Przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.
Stosownie do art. 2 pkt 31 ww. ustawy:
Przez pojazd rozumie się środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch.
Zgodnie z art. 2 pkt 32 ustawy Prawo o ruchu drogowym:
Pojazd silnikowy to pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego.
Z kolei w świetle regulacji art. 2 pkt 1 cyt. ustawy:
Droga to wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.
Art. 2 pkt 16a ww. ustawy stanowi, że:
Przez strefę ruchu rozumie się obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzącym gospodarstwo rolne. 28 lutego br. zakupił Pan quada, który jest wykorzystywany dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Został zakupiony celem ułatwienia pracy w gospodarstwie rolnym i przeznaczony będzie całorocznie do podgarniania paszy w korytarzu paszowym pomieszczenia dla bydła. Ponadto pojazd będzie przeznaczony do transportu plonów, siana, świeżo pokoszonej trawy, warzyw i owoców czy też w okresie zimowym do odśnieżania gospodarstwa u podatnika - przy użyciu odpowiednich akcesoriów. Wszystkie prace wykonywane przy pomocy quada odbywają się od dnia zakupu w granicach gospodarstwa i nie wymagają poruszania się drogami publicznymi. Zakupiony przez Pana pojazd (quad) jest/będzie wykorzystywany tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług według właściwych stawek. Nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług albo do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie quada oraz wydatki eksploatacyjne są wystawiane na Gospodarstwo Rolne …, …, …, NIP …. Quad nie jest/nie będzie pojazdem dopuszczonym do ruchu po drogach publicznych ponieważ nie posiada świadectwa homologacji. Nie będzie się Pan ubiegał o wydanie dla przedmiotowego quada świadectwa homologacji.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro – jak wskazał Pan we wniosku – przedmiotowy quad nie jest zarejestrowany, nie będzie poruszał się po drogach publicznych (quad będzie wyłącznie używany na terenie gospodarstwa rolnego pomiędzy infrastrukturą budowlaną) oraz nie posiada żadnej homologacji, to w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego nie dotyczą go wymogi uregulowane przepisami szczególnymi zawartymi w art. 86a ustawy. Jak bowiem wynika z opisu sprawy przedmiotowy quad nie spełnia kryteriów do uznania go za pojazd w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym, gdyż nie jest on przeznaczony do poruszania się po drodze. Nie stanowi on również pojazdu samochodowego, o którym mowa w art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług.
W konsekwencji, skoro przedmiotowy pojazd nie stanowi pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, to kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków z nim związanych należy rozpatrywać na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy, zaś przepisy art. 86a ustawy nie mają zastosowania.
Należy zauważyć, iż z wyżej cytowanej regulacji art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dokonywane zakupy mają pośredni związek z działalnością, jeżeli ma miejsce związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tymi zakupami, a powstaniem obrotu.
Mając na uwadze powołany stan prawny oraz wskazane we wniosku okoliczności dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, z tytułu której jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz wskazanie przez Pana, że przedmiotowy quad będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych, stwierdzić należy, że warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione.
Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje Panu prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu zakupu quada i od wydatków eksploatacyjnych związanych z używaniem tego quada. Przy czym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Natomiast, w analizowanym przypadku nie znajduje zastosowania ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikające z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy.
Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, tj. innego sposobu wykorzystywania przedmiotowego pojazdu - do innych czynności niż wskazane we wniosku oraz w przypadku gdy pojazd będzie spełniał kryteria do uznania go za pojazd w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym, tj. pojazd będzie dopuszczony do poruszania się po drodze, i tym samym będzie spełniał wymogi do uznania go za pojazd, o którym mowa w art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. 2383 ze zm.).