Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.333.2024.1.RM
Brak obowiązku rozliczenia w Polsce podatku VAT z tytułu nabycia używanego samochodu na terytorium Niemiec.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 czerwca 2024 r., za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Pani wniosek z 27 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku rozliczenia w Polsce podatku VAT z tytułu nabycia używanego samochodu na terytorium Niemiec. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu (…) r. nabyła Pani samochód z przeznaczeniem na użytek własny. Pojazd jest uszkodzony, ale nadający się do użytkowania. Kupiła Pani samochód na terenie Niemiec w miejscowości (…) od sprzedawcy (…), który zajmuje się sprzedażą samochodów.
Na zakupiony samochód otrzymała Pani dokument, na którym zostały zawarte między innymi informacje: (…)
Tłumaczenie: Numer rachunku: (…), Odbiorca: (…), (…). Ponadto: Samochód osobowy: (…) Numer identyfikacyjny pojazdu: (…); Data pierwszej rejestracji: (…) r.; Całkowita cena zakupu (…) EUR; X Opodatkowanie marżą, brak możliwości złożenia deklaracji VAT § 25a; Pozostałe: Samochód powypadkowy.
Z pozostałych otrzymanych dokumentów pojazdu wynika, że samochód ten miał jednego właściciela, którym była osoba będąca zwykłym podatnikiem. Przebieg samochodu wynosi (…) km. W dniu zakupu ((…) r.) została również zawarta Umowa kupna/sprzedaży używanego i uszkodzonego pojazdu mechanicznego (…). Umowa została przygotowana w języku niemieckim i polskim.
W dniu (…) r. konsultowała się Pani z infolinią Krajowej Administracji Skarbowej w sprawie otrzymanego rachunku i ewentualnego zwolnienia z opłaty VAT. Uzyskała Pani informację, że otrzymany rachunek, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług może być traktowany jako faktura VAT marża i zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 zwalnia Panią z opłaty podatku VAT.
Jednakże, ponieważ w dniu (…) r., zgodnie z obowiązującym prawem, upływa 14 dni od powstania obowiązku podatkowego, w dniu (…) r. opłaciła Pani podatek VAT w wysokości 23% od kwoty, na rachunek, po przeliczeniu euro na PLN zgodnie ze średnim kursem NBP z dnia (…) r. Zapłacona na mikrorachunek (nr PL (…)) przez Panią kwota podatku na rzecz Urzędu Skarbowego wyniosła (…) PLN (po zaokrągleniu w górę). W dniu (…) r. złożyła Pani informację VAT-23 w (…) Urzędzie Skarbowym w (…).
Zakupiony samochód, jak w opisie powyżej, zamierza Pani sprowadzić na teren Polski i po dokonaniu opłaty akcyzowej (…)% (samochód o pojemności skokowej mniejszej od (…) cm3) zamierza go Pani zarejestrować.
Pytania
W związku z powyższym opisem czy po sprowadzeniu samochodu na teren Polski:
1) Samochód ten będzie zakwalifikowany jako samochód używany?
2) Transakcja wewnątrzwspólnotowa nie nastąpi?
3) Zostanie Pani zwolniona z opłaty VAT-23?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, sprzedawca nie wyodrębniając kwoty podatku powołał się na § 25a UstG (ustawy niemieckiej), w myśl której nastąpiło zwolnienie od podatku.
Jeśli więc, zgodnie z ustawodawstwem niemieckim, transakcja została zwolniona od podatku od wartości dodanej, to analogicznym regulacjom zawartym w polskiej ustawie o VAT w art. 120 ust. 4 ustawy, opodatkowaniem jest marża. W związku z tym, zakup samochodu przez Panią nie jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów - art. 10 ust. 1 ustawy i nie podlega opodatkowaniu - art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Taką informację uzyskała Pani również z infolinii Krajowej Administracji Skarbowej.
Także w podobnej sprawie, Dyrektor Krajowej Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 1 kwietnia 2019 r. w sprawie 0115-KDIT1-2.4012.62.2019.1.AD, za prawidłowe uznał, że w sytuacji, gdy sprzedawca nie wyodrębniając kwoty podatku powołał się na § 25a UstG (ustawy niemieckiej), w myśl której nastąpiło zwolnienie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Według art. 2 pkt 1 i 4 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Przepis art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 2 pkt 10 lit. a ustawy:
Przez nowy środek transportu rozumie się rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.
Powołując się na definicję zawartą w ww. przepisie ustawy, za „nowe środki transportu” mogą być uznane pojazdy lądowe przeznaczone do transportu osób lub towarów, które spełniają określone warunki dotyczące mocy silnika bądź jego pojemności skokowej oraz dotyczące dotychczasowej długości ich używania (mierzonej czasem używania oraz przebiegiem).
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
W myśl art. 9 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
1)nabywcą towarów jest:
a.podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
b.osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
- z zastrzeżeniem art. 10;
2)dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy:
1.nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,
2.dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2
- jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.
Zatem transakcja może zostać uznana za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów pod warunkiem, że nabywcą tych towarów jest podatnik o którym mowa w art. 15 lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, natomiast dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 lub podatnikiem podatku od wartości dodanej. W sytuacji gdy spełnione zostaną powyższe warunki transakcję uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy.
Jednocześnie każde przemieszczenie nowego środka transportu pomiędzy krajami Unii Europejskiej, któremu towarzyszy przeniesienie prawa do rozporządzania nim jak właściciel, stanowi - zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy w związku z art. 9 ust. 1 ustawy - wewnątrzwspólnotowe nabycie, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Przy czym, w myśl art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy dostawa towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.
W myśl art. 99 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy podatnicy, o których mowa w art. 15, oraz podmioty niebędące podatnikami wymienionymi w art. 15, niemające obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub w ust. 8, dokonują jedynie wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu, deklarację podatkową w zakresie nabywanych nowych środków transportu składa się w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.
Zgodnie z art. 103 ust. 3 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.
Na podstawie art. 103 ust. 4 ustawy:
Przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.
W myśl art. 103 ust. 5 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.
Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 105 ust. 7 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z 27 maja 2019 r. w sprawie wzoru informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1007) określił wzór takiej informacji. Jest to druk VAT-23, stanowiący załącznik do ww. rozporządzenia. Druk VAT-23 stanowi więc informację o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu.
Na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).
Jak stanowi art. 120 ust. 10 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113.
5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Z okoliczności sprawy wynika, że nabyła Pani na terytorium Niemiec samochód, od podmiotu który zajmuje się sprzedażą samochodów. Pojazd jest uszkodzony, ale nadający się do użytkowania (powypadkowy). Na potwierdzenie zakupu otrzymała Pani dokument, w którym wskazano m.in. dane nabywcy (Pani) i pojazdu oraz informację „Opodatkowanie marżą, brak możliwości złożenia deklaracji VAT § 25a”. W dniu zakupu została również zawarta Umowa kupna/sprzedaży używanego i uszkodzonego pojazdu. Kupiła Pani opisany samochód na użytek własny. Zamierza go Pani sprowadzić do Polski i zarejestrować.
Pani wątpliwości dotyczą rozliczenia podatku VAT na terytorium Polski w związku z dokonanym nabyciem samochodu.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy przyjąć, że skoro nabyła Pani na własne potrzeby samochód używany od dostawcy z Niemiec na zasadach odpowiadających procedurze VAT marża i posiada Pani dokumenty, które potwierdzają nabycie na tych zasadach, spełnione są przesłanki określone w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy, które wyłączają możliwość uznania opisanej transakcji oraz jej opodatkowania jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Ze względu na fakt, że nabyła Pani samochód w procedurze VAT marża i transakcja ta nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu, nie jest Pani zobowiązana do złożenia informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu (druk VAT-23) i rozliczenia podatku VAT z tytułu dokonanej transakcji.
Tym samym przedstawione stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie zastrzegamy, że Organ nie ocenia czy adnotacje znajdujące się na niemieckim dokumencie sprzedaży potwierdzają fakt dostawy na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Informację o tym, że nabycie samochodu nastąpiło w ramach procedury VAT marża przyjęto jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right