Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.280.2024.1.KK

W zakresie ustalenia: 1. czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek zamknąć księgi rachunkowe oraz zakończyć trwający rok podatkowy na dzień 30 czerwca 2024 r. (dzień poprzedzający pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem), 2. czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r., 3. czy w przypadku istnienia obowiązku sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r., sprawozdanie finansowe za ten okres będzie rocznym sprawozdaniem finansowym, 4. czy sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, umową spółki oraz kodeksem spółek handlowych, za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r,, obejmujące także dane ujęte w sprawozdaniu za okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024r. będzie rocznym sprawozdaniem finansowym.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych:

- w części dotyczącej rocznego sprawozdania – jest nieprawidłowe;

- w pozostałej części jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 czerwca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

1. czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek zamknąć księgi rachunkowe oraz zakończyć trwający rok podatkowy na dzień 30 czerwca 2024 r. (dzień poprzedzający pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem),

2. czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r.,

3. czy w przypadku istnienia obowiązku sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r., sprawozdanie finansowe za ten okres będzie rocznym sprawozdaniem finansowym,

4. czy sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, umową spółki oraz kodeksem spółek handlowych, za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r,, obejmujące także dane ujęte w sprawozdaniu za okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024r. będzie rocznym sprawozdaniem finansowym.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

(Wnioskodawca, Spółka) jest spółką komandytową, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych o nieograniczonym obowiązku podatkowym mającym siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (rezydent polski).

Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe oraz sporządza sprawozdania finansowe na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości (nie stosuje międzynarodowym standardów rachunkowości).

Rokiem obrotowym Wnioskodawcy jest rok kalendarzowy. Trwający w dniu złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej rok obrotowy rozpoczął się w dniu 1 stycznia 2024 r. i zakończy się w dniu 31 grudnia 2024 r. Rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym i rokiem obrotowym.

Wnioskodawca planuje zastosowanie od dnia 1 lipca 2024 r. opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. Estoński CIT, eCIT) zgodnie z rozdziałem 6b ustawy o CIT (Ryczałt od dochodów spółek). W związku z powyższym, Wnioskodawca złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie ustawowym, a także Wnioskodawca - zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT - na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. Sprawozdanie to będzie podstawą do złożenia zeznania rocznego CIT-8 za okres od 1 stycznia 2024 do 30 czerwca 2024 r. oraz będzie częścią rocznego sprawozdania finansowego sporządzanego za cały rok obrotowym, o czym jeszcze niżej.

Wybór opodatkowania podatkiem eCIT nie wiąże się ze zmianą roku obrachunkowego Spółki, ani też ze zmianą umowy spółki, która wskazuje, że rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.

Roczne sprawozdanie finansowe Wnioskodawcy podlega obowiązkowemu badaniu przez biegłego rewidenta, który wskazuje, że w związku z wyborem opodatkowania w formie eCIT badaniu będzie podlegało roczne sprawozdanie finansowe Spółki, którym zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz kodeksem spółek handlowych i umową spółki jest sprawozdanie roczne sporządzane za rok obrotowy odpowiadający rokowi kalendarzowemu, czyli za okres od 1 stycznia 2024 do 31 grudnia 2024 r.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że do sprawozdania finansowego sporządzanego stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, stosować będzie ogólne zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego obowiązujące przy sporządzaniu rocznych sprawozdań finansowych.

Takie sprawozdanie będzie zatem obejmować:

1) bilans,

2) rachunek zysków i strat,

3) informację dodatkową, obejmującą wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.

Nie będzie ono podlegało badaniu przez biegłego rewidenta, a więc nie będzie obowiązku sporządzenia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych. Nie będzie także sporządzone sprawozdanie z działalności jednostki.

Spółka przed przystąpieniem do opodatkowania w formie ryczałtu (eCIT) ma obowiązek dokonania ewidencyjnych wyodrębnień w kapitale własnym na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Obowiązek ten obejmuje wyodrębnienie w kapitale własnym:

a) kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych, które odniesiono na kapitały, a zostały wypracowane w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

b) kwoty niepokrytych strat, które zostały poniesione w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Pytania

1. Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek zamknąć księgi rachunkowe oraz zakończyć trwający rok podatkowy na dzień 30 czerwca 2024 r. (dzień poprzedzający pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem)?

2. Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r.?

3. Czy w przypadku istnienia obowiązku sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r., sprawozdanie finansowe za ten okres będzie rocznym sprawozdaniem finansowym?

4. Czy sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, umową spółki oraz kodeksem spółek handlowych, za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r,, obejmujące także dane ujęte w sprawozdaniu za okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024r. będzie rocznym sprawozdaniem finansowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie mieć obowiązek zamknąć księgi rachunkowe oraz zakończyć rok podatkowy na dzień 30 czerwca 2024 r. (dzień poprzedzający pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o CIT, rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o CIT, w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe. 0 wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy (art. 8 ust. 4 tej ustawy).

Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy o CIT, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Z kolei, jak stanowi art. 8 ust. 6a ustawy o CIT, jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika. Zgodnie z art. 28e ust. 1 ustawy o CIT, rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

Jak stanowi art. 28e ust. 2 tej ustawy, jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.

Zatem, jak wskazano w zdarzeniu przyszłym, skoro Wnioskodawca planuje zastosowanie od dnia 1 lipca 2024 r. opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. „Estoński CIT”) i Wnioskodawca złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z zachowaniem terminów ustawowych, to ma on obowiązek zamknąć księgi rachunkowe oraz sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. W związku z powyższym Wnioskodawca będzie miał obowiązek zamknąć księgi rachunkowe oraz zakończyć trwający rok podatkowy na dzień 30 czerwca 2024 r. (dzień poprzedzający pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem).

Ad 2

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek ma charakter fakultatywny. Aby z niej skorzystać, podatnik, spełniający ustawowe warunki, powinien złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru na druku ZAW-RD, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem (art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT). Zawiadomienie to może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem (art. 28j ust. 5 ustawy o CIT).

Z powołanego art. 28j ust. 5 ustawy o CIT wynika, że podatnik obowiązany jest w szczególności sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem.

Stosując zasady wykładni językowej z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT wynika, że podatnik obowiązany jest sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. Oznacza to, że Wnioskodawca obowiązany będzie sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem (zasady sporządzania sprawozdań finansowych określone zostały w rozdziale 5 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości "Sprawozdania finansowe jednostki").

W ocenie Wnioskodawcy, nie istnieje w takim przypadku możliwość wyłącznie podatkowego zamknięcia ksiąg rachunkowych analogicznie do zamknięcia ksiąg sporządzanego przez spółki komandytowe na koniec kwietnia 2021r., tj. na dzień poprzedzający uzyskania statusu podatnika CIT. W tamtym przypadku przepisy wymagały jedynie zamknięcia ksiąg rachunkowych celem dokonania rozliczenia podatku dochodowego. Nie było natomiast mowy w przepisach o sporządzeniu sprawozdania finansowego. Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2020r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123), z dniem poprzedzającym dzień uzyskania przez spółkę komandytową i spółkę jawną statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych spółka ta jest obowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych, przy czym przepis art. 8 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 2 stosuje się odpowiednio. W świetle przedstawionego we wniosku opisu sprawy wskazać należy, że zamknięcie ksiąg rachunkowych na dzień na dzień 30 czerwca 2024 r., w związku z zamknięciem roku podatkowego i przejściem Wnioskodawcy na estoński CIT, będzie oznaczało obowiązek Wnioskodawcy sporządzenia sprawozdania finansowego, które w analizowanej sprawie nie będzie sprawozdaniem rocznym bowiem obejmować będzie okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r.

Co istotne, zamknięcie ksiąg rachunkowych, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, jest zamknięciem - w świetle art. 12 ust. 2 pkt 7 ustawy o rachunkowości – na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami.

W myśl art. 45 ust. I ustawy o rachunkowości sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2 tej ustawy, oraz na inny dzień bilansowy. A zatem sprawozdanie finansowe sporządzone na podstawie ww. przepisu art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, jest sprawozdaniem finansowym w rozumieniu art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

Podsumowując, Wnioskodawca będzie miał obowiązek sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r.

Ad. 3

Zamknięcie ksiąg rachunkowych, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, jest zamknięciem ksiąg rachunkowych - w świetle art. 12 ust. 2 pkt 7 ustawy o rachunkowości - na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami. Zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 7 ustawy o rachunkowości, księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami - nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.

W przypadku istnienia obowiązku sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r., sprawozdanie finansowe za ten okres nie będzie rocznym sprawozdaniem finansowym, ponieważ obowiązek jego sporządzenia związane jest z zamknięciem ksiąg rachunkowych na inny dzień bilansowy niż dzień kończący rok obrotowy.

Ad. 4

Roczne sprawozdanie finansowe Wnioskodawca będzie obowiązany sporządzić za okres od 1 stycznia 2024 do 31 grudnia 2024 r.

Takie sprawozdanie będzie sprawozdaniem sporządzonym na dzień kończący rok obrotowy, a także będzie odpowiadało zapisom umowy Spółki oraz przepisom Kodeksu spółek handlowych oraz będzie podlegało badaniu przez biegłego rewidenta.

Ustawa o rachunkowości posługuje się sformułowaniami „sprawozdanie finansowe” oraz „roczne sprawozdanie finansowe”. Roczne sprawozdanie finansowe to sprawozdanie sporządzone na podstawie ksiąg rachunkowych za rok obrotowy (art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy o rachunkowości).

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, rok obrotowy Spółki równy jest kalendarzowemu. Przejście przez Spółkę na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od 1 lipca 2024 r. nie wpływa na ten fakt, gdyż nie dochodzi do zmiany umowy Spółki. Przepisy prawa podatkowego w powiązaniu z ustawą o rachunkowości (jak wskazano w stanowisku do pyt. 1-3) skutkują obowiązkiem sporządzenia sprawozdania finansowego za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r., ale nie mogą wpłynąć na obowiązek sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego, które sporządzane jest na dzień kończący rok obrotowy - art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy o rachunkowości. Nadto takie sprawozdanie winna odpowiadać rokowi obrotowemu Spółki, czyli okresowi odpowiadającemu rokowi kalendarzowemu.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości pod pojęciem „rok obrotowy” rozumie się rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.

Należy zauważyć, że Spółka nie dokonuje zmiany roku obrotowego (podatkowego) w związku z wyborem opodatkowania tzw. estońskim CIT. Spółka nie dokonuje także zmiany umowy Spółki w tym zakresie. Zatem zgodnie z ustawą o rachunkowości jej rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy i w związku z tym obowiązana jest za taki rok sporządzić roczne sprawozdanie finansowe, które podda badaniu. Bez znaczenia dla tego obowiązku pozostaje okoliczność sporządzenia sprawozdania finansowego na dzień poprzedzający przejście na opodatkowanie tzw. estońskim Citem i zamknięcie ksiąg rachunkowych na ten dzień.

Podsumowując, roczne sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości zostanie sporządzone za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r., ponieważ będzie sporządzone na dzień kończący rok obrotowy, który zgodnie z umową Spółki odpowiada rokowi kalendarzowemu. W tym sprawozdaniu ujęte zostaną także dane za okres od 1 stycznia 2024 do 30 czerwca 2024 r.

Wnioskodawca wskazuje, że przepisy ustawy o rachunkowości pozostają w ścisłym związku z przepisami zawartymi w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i stanowią w rozumieniu Ordynacji podatkowej przepisy prawa podatkowego/przepisy podatkowe w obszarze objętym wnioskiem o interpretację.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznaczyć należy, że stosownie do zadanych pytań wyznaczających granice rozpatrzenia wniosku, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest ocena, czy Państwo spełniają określone ustawowo warunki w zakresie opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. „estoński CIT”).

Stosownie do art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli m.in. złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT,

Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

W myśl natomiast z art. 7aa ust. 1 ustawy o CIT,

Podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:

1) sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

2) wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:

a) kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

b) kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Jak stanowi art. 28f ust. 1 i 2 ustawy o CIT,

Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Stosownie do art. 28f ust. 2 ustawy o CIT,

Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa o CIT wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy o CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.

Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych oznacza koniec obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji podatkowej. Spółka, jak wskazano powyżej, podejmując decyzję o przejściu na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych powinna zamknąć bieżący rok podatkowy, uzgodnić ewidencję podatkową z ewidencją rachunkową i zacząć nowy rok już na zasadach ryczałtu.

Zasady zmiany roku podatkowego określone są w art. 8 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o CIT,

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o CIT,

W razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.

W świetle art. 8 ust. 4 ustawy o CIT,

O wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy.

Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy o CIT,

Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Na podstawie art. 8 ust. 6a ustawy o CIT,

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Zatem w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego.

W myśl art. 28e ust. 1 ustawy o CIT,

Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

Zgodnie natomiast z art. 28e ust. 2 ustawy o CIT,

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.

Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm. dalej: „UoR”) stanowi, że

Ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.

Jeżeli spółka zdecyduje się na rozliczanie podatku dochodowego w formie ryczałtu od dochodów spółek, powinna zadeklarować wybór opodatkowania ryczałtem do końca pierwszego miesiąca w pierwszym roku korzystania z nowego sposobu rozliczania. Moment przejścia na ryczałt jest wiec zależny od spółki, ponieważ może ona zdecydować w każdym momencie o zamknięciu aktualnego roku podatkowego.

Decyzja o przejściu na ryczałt w trakcie roku podatkowego oznacza jego skrócenie.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia:

1. Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek zamknąć księgi rachunkowe oraz zakończyć trwający rok podatkowy na dzień 30 czerwca 2024 r. (dzień poprzedzający pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem)?

2. Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r.?

3. Czy w przypadku istnienia obowiązku sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r., sprawozdanie finansowe za ten okres będzie rocznym sprawozdaniem finansowym?

4. Czy sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, umową spółki oraz kodeksem spółek handlowych, za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r,, obejmujące także dane ujęte w sprawozdaniu za okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024r. będzie rocznym sprawozdaniem finansowym?

Odnosząc się do Państwa wątpliwości i mając na uwadze powyższe, w sytuacji opisanej we wniosku dokonując wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek mają Państwo obowiązek dokonać rozliczenia za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Tym samym uznać należy, że są Państwo obowiązani zamknąć księgi rachunkowe oraz zakończyć trwający rok podatkowy na dzień 30 czerwca 2024 r., tj. dzień poprzedzający pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Z kolei odnosząc się do kwestii ustalenia, czy będą Państwo mieli obowiązek sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r., wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT,

Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

W myśl art. 27 ust. 2 ustawy o CIT,

Podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie finansowe, odmowę podpisu, o której mowa w art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości, oświadczenie lub odmowę złożenia oświadczenia, o których mowa w art. 52 ust. 2b ustawy o rachunkowości, jeżeli zostały one sporządzone, wraz ze sprawozdaniem z badania, w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek przekazania sprawozdania finansowego Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej nie dotyczy podmiotów zwolnionych podmiotowo z podatku oraz podmiotów, które na podstawie odrębnych przepisów mają obowiązek przekazywania sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego. Sprawozdanie finansowe jest sporządzane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej udostępnianej na podstawie art. 45 ust. 1g ustawy o rachunkowości albo w formacie, o którym mowa w art. 45 ust. 1ga lub 1h tej ustawy. Obowiązek przekazania sprawozdania z badania nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe nie są objęte obowiązkiem badania.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 2 UoR,

Księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d:

1) na dzień kończący rok obrotowy,

2) na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży, zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego, o ile nie nastąpiło jego umorzenie,

3) na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej,

4) w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, to jest na dzień wpisu do rejestru tego połączenia,

5) na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, to jest na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału,

6) na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości,

7) na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami

- nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.

Na podstawie art. 45 ust. 1 UoR,

Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.

Zamknięcie ksiąg rachunkowych, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, jest zamknięciem – w świetle art. 12 ust. 2 pkt 7 ustawy o rachunkowości – na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami. W myśl art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2 tej ustawy, oraz na inny dzień bilansowy. A zatem sprawozdanie finansowe sporządzone na podstawie ww. przepisu art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, jest sprawozdaniem finansowym w rozumieniu art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

W świetle przedstawionego we wniosku opisu sprawy wskazać należy, że zamknięcie ksiąg rachunkowych na dzień 30 czerwca 2024 r., w związku z zamknięciem roku podatkowego i Państwa przejściem na ryczałt będzie oznaczało dla Państwa obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego, które w analizowanej sprawie nie będzie sprawozdaniem rocznym bowiem obejmować będzie okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 i nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Z kolei, sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości za okres trwający od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. będzie rocznym sprawozdaniem finansowym, obejmujące także dane ujęte w sprawozdaniu za okres od okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r., a nie jak Państwo wskazali sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. obejmujące także dane ujęte w sprawozdaniu za okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r.

Zatem w sytuacji Spółki, która ma rok obrotowy zgodny z kalendarzowym i od 1 lipca 2024 r. planuje przejść na ryczałt, Spółka ma obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. i rocznego sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień kończący rok obrotowy (art. 12 ust. 2 pkt 1 UoR) za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

Podsumowując, Państwa stanowisko objęte zakresem pytania nr 4, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji oraz zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00