Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.489.2024.1.MSU

Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w Szkole Podstawowej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1.1. Uwagi ogólne

Miasto na prawach powiatu (dalej: „Wnioskodawca” lub „Miasto”) - jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT lub podatek), rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 107, dalej - ustawa o samorządzie powiatowym), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 609, dalej - ustawa o samorządzie gminnym), Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym). Miasto realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej (art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu realizacji powierzonych zadań wynikających z przepisów prawa, poza funkcjonującym Urzędem Miasta (będącym swoistą jednostką budżetową obsługującą gminę), Miasto może tworzyć podległe mu jednostki organizacyjne:

a)samorządowe jednostki budżetowe,

b)samorządowe zakłady budżetowe.

Jednostki te nie posiadają odrębnej od Miasta osobowości prawnej, a realizowane przez nie działania - w tym dostawa towarów i świadczenie usług oraz nabywanie towarów i usług do celów prowadzonej działalności - odbywają się zawsze w imieniu i na rzecz Miasta (kierownicy powyższych jednostek organizacyjnych posiadają stosowne umocowanie od Prezydenta Miasta). Co więcej, Miasto wraz z jednostkami i zakładem budżetowym stanowią jednego, scentralizowanego podatnika VAT. Niemniej jednak, poszczególne transakcje sprzedaży lub zakupu i faktury je dokumentujące wykazują, która konkretnie jednostka organizacyjna Miasta jest odpowiednio faktycznym wykonawcą lub odbiorcą danego świadczenia.

1.2. Utworzenie ekopracowni w Szkole Podstawowej.

W związku z realizacją ww. zadań własnych, Miasto, za pośrednictwem swojej jednostki budżetowej - Szkoły Podstawowej (dalej także jako: Szkoła lub SP), ma zamiar przystąpić do konkursu z zakresu edukacji ekologicznej.

Projekt utworzenia ekopracowni w Szkole Podstawowej (dalej: Projekt, Zadanie) ma na celu promocję ekologii. Projekt ten w szczególności będzie skierowany do uczniów Szkoły Podstawowej.

Miasto ma zamiar realizować Zadanie w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - „Nasze Ekologiczne Pracownie”.

Na ten moment Miasto nie poniosło jeszcze żadnych wydatków związanych z Projektem.

Pomieszczenie wytypowane do realizacji zadania znajduje się w dawnej sali chemiczno - fizycznej, która funkcjonowała w gimnazjum. Sala jest przestronna i posiada dwa zaplecza, które pozwalają na przechowywanie części sprzętu, co jednocześnie pozwala ciekawie i funkcjonalnie zagospodarować powierzchnię samej pracowni. Sala nie była użytkowana przez kilka lat, wymaga gruntownego remontu - malowanie ścian, wymiana oświetlenia oraz uzupełnienie braków w podłodze lub jej wymiana. W pracowni jest tablica kredowa i niedziałające dygestorium chemiczne, zniszczone ławki i krzesła oraz 2 szafy. W oknach nie ma rolet, co jest bardzo uciążliwe w słoneczne dni. W sali nie ma sprzętu audiowizualnego oraz komputera.

Koncepcja pracowni w SP uwzględnia następujące zadania (…).

Nowa pracownia przyrodniczo-multimedialna będzie przeznaczona do realizacji zajęć edukacyjnych z przyrody, biologii, chemii oraz techniki. Aranżacja przestrzeni (fototapeta, modele zwierząt, pomoce dydaktyczne) wraz z nowoczesnym ekranem umożliwią stworzenie swoistego klimatu i atmosfery, która będzie zachęcała do zachowań proekologicznych. Będzie impulsem dla młodych ludzi do zainteresowania się naukami przyrodniczymi. Stanowisko do prezentacji z dużym blatem będzie pomocne zarówno na lekcji chemii i biologii podczas demonstracji eksperymentów oraz techniki na zajęciach poświęconych zdrowemu odżywianiu i majsterkowaniu.

Nowoczesny sprzęt komputerowy będzie spójny z zainteresowaniami współczesnej młodzieży, dla której nowinki technologiczne nie mają zagadek i wydają się być oczywistością. Zamontowane rolety wpłyną nie tylko na temperaturę otoczenia w słoneczne dni, ale również umożliwią młodzieży na obserwację doświadczeń, animacji, filmów przyrodniczych w najlepszej jakości. Korzystając z ekranu wyeliminuje się problem słabej jakości obrazu, jaki często pojawiał się przy wykorzystywaniu projektora i tradycyjnego ekranu.

Planowana nowa pracownia przyrodnicza ma na celu poprawę warunków nauczania i zachęcić społeczność do zachowań prozdrowotnych i proekologicznych. Dla uczniów ma stanowić nowoczesne multimedialne centrum informacyjno-dydaktyczne, które ma jednocześnie ukazywać piękno otaczającej przyrody i kształtować potrzebę dbania o jej różnorodność. Zaproponowany wystrój ma uwrażliwić młodych ludzi na piękno najbliższej natury. Nowa pracownia ułatwi realizację zamierzonych celów zgodnych z podstawą programową. Działania, które mają być podjęte w pracowni są spójne z proekologicznymi działaniami inwestycyjnymi prowadzonymi przez Miasto w zakresie dbania o stan środowiska oraz rozwój młodych ludzi.

Miasto/SP nie będzie pobierać żadnych opłat w związku z realizacją Zadania (w szczególności nie będzie pobierać opłat za udział w Projekcie od dzieci, rodziców i nauczycieli). Udział w Projekcie (zajęciach, warsztatach) będzie dla jego uczestników bezpłatny.

Zakupione towary i usługi w związku z realizacją Zadania nie będą wykorzystywane przez Państwa do prowadzenia działalności gospodarczej, ale służyły będą tylko i wyłącznie do realizacji Zadania wykonywanego w ramach zadań publicznych. Zadanie związane będzie z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu podnoszenia świadomości ekologicznej mieszkańców Miasta.

Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Zadania zostaną wystawione na Miasto jako nabywcę ze wskazaniem NIP Miasta.

Z uwagi na powyższe, Miasto powzięło wątpliwość, czy będzie miało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Zadania.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Zadania?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Miasto Zadania.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Powyższa regulacja wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

a)wydatek został poniesiony przez podatnika VAT,

b)nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku lub w ogóle niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest ściśle związany z zasadą neutralności VAT. Opiera się ona na założeniu, że podatek ten powinien być neutralny dla podatnika, a jego ciężar powinien ponosić konsument danego towaru lub usługi. Z tego powodu, podatnik ma możliwość odliczenia podatku naliczonego zapłaconego w cenie nabytych towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przez co podatek przestaje stanowić dla niego ekonomiczne obciążenie. W ten sposób, system podatku VAT ma gwarantować neutralność obciążeń podatkowych dla przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą.

W ocenie Miasta, w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji Zadania związane będą z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu podnoszenia świadomości ekologicznej mieszkańców Miasta. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w Państwa ocenie wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Miasto nie będzie także pobierać opłat za udział w Projekcie od dzieci, rodziców i nauczycieli. Udział w Projekcie (zajęciach, warsztatach) będzie dla jego uczestników bezpłatny. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta, nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności uprawniających do odliczenia, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

W związku z powyższym, w ocenie Miasta nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Zadania

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów zadania do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00