Wyrok NSA z dnia 15 maja 2024 r., sygn. I FSK 306/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia NSA Mariusz Golecki (sprawozdawca), Sędzia NSA Danuta Oleś, Protokolant Łukasz Biernacki, po rozpoznaniu w dniu 15 maja 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy Miasta U. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 7 grudnia 2021 r. sygn. akt I SA/Gd 894/21 w sprawie ze skargi Gminy Miasta U. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 kwietnia 2021 r. nr 0112-KDIL1-1.4012.72.2021.1.EB w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy Miasta U. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 480 (słownie: czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 7 grudnia 2021 r., sygn. akt I SA/Gd 894/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę Gminy Miasta U. (dalej: "Gmina) na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "DKIS", "Organ interpretacyjny") z 28 kwietnia 2021 r. nr 0112-KDIL1-1.4012.72.2021.1.EB w przedmiocie podatku od towarów i usług.
2. Wnioskiem z 26 stycznia 2021 r. Gmina zwróciła się o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej prawa Gminy do odliczenia VAT naliczonego w pełnych kwotach od wydatków na cmentarze komunalne. We wniosku Gmina wskazała, że jest właścicielem cmentarzy komunalnych w miejscowościach U. i Z. Na terenie cmentarzy Gmina świadczy odpłatne usługi (dalej: "usługi cmentarne"), w szczególności: - rezerwacji / wykupu miejsca na grób / grobowiec, - korzystania z kaplicy, - wjazdu na teren cmentarzy. W ramach wymienionych wyżej czynności Gmina świadczy również odpłatne usługi cmentarne na rzecz podmiotu trzeciego, zakładu pogrzebowego - Usługi pogrzebowe "D." w U. (dalej: "zakład pogrzebowy"). W ramach umowy zawartej przez jednostkę budżetową Gminy- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w U. (dalej: "MOPS") z zakładem pogrzebowym, MOPS zleca bowiem zakładowi pogrzebowemu za wynagrodzeniem kompleksową organizację pochówków osób zmarłych niepochowanych przez osoby bliskie, których zgon nastąpił na terenie Gminy (tzw. pochówki społeczne). W ramach przedmiotowej umowy, w celu sprawienia na zlecenie MOPS pogrzebu, zakład pogrzebowy nabywa odpłatnie od Gminy usługę wykupu miejsca na cmentarzu Gminy. Gmina obciąża zakład pogrzebowy kosztami usług cmentarnych w postaci wykupu miejsca na cmentarzu (z podatkiem VAT). Gmina pobiera wynagrodzenie (opłaty) z tytułu dokonywanych na terenie cmentarzy czynności na podstawie uchwały Rady Miejskiej w U. Nr X/63/99 z 31 sierpnia 1999 r. w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z miejsc na cmentarzu komunalnym w U. i Z. oraz w związku z obwieszczeniem Burmistrza Miasta U. z 21 maja 2019 r., na podstawie którego zostały podane do wiadomości publicznej wysokości opłat za usługi cmentarne. Gmina uzyskała interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 9 lipca 2013 r., sygn. ITPP1/443-348/13/KM, w której organ potwierdził stanowisko Gminy, zgodnie z którym: "(...) Miasto powinno być uznawane za podatnika VAT w ramach (z tytułu) świadczonych usług [cmentarnych - przyp. Gminy], oraz świadczone przez Miasto usługi stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm., dalej "ustawa o VAT"), tj. odpłatne świadczenie usług. Gmina wykorzystuje w jej ocenie cmentarze wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług cmentarnych, tj. do czynności opodatkowanych MAJ (co potwierdza przywołana powyżej Interpretacja i opisany stan faktyczny). W związku z funkcjonowaniem cmentarzy Gmina ponosiła w 2019 r. koszty administrowania cmentarzami - na rzecz spółki U. sp. z o.o. w U. (dalej: 4 /P ,,UTBS"). W 2019 r. spółka UTBS wystawiała na Gminę faktury VAT z wykazaną kwotą podatku za usługi administrowania cmentarzami. Ponadto, w 2019 r. Gmina zrealizowała inwestycję pn. "Budowa ścieżek i oświetlenia na cmentarzu w Z." (dalej: "Inwestycja"), Inwestycja dotyczyła ściśle wydatków na cmentarze. Wydatki związane z Inwestycją zostały udokumentowane przez wykonawców fakturami \/AT wystawionymi na Gminę z wykazanymi kwotami podatku VAT. We Wniosku Skarżąca zwróciła się do Organu z następującym pytaniem: Czy Gmina ma prawo do odliczenia \/AT naliczonego w pełnych kwotach od wydatków poniesionych w 2019 r. zarówno na usługi zarządzania cmentarzami, jak i na Inwestycję? We wniosku Gmina zajęła stanowisko, iż przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego w pełnych kwotach od wydatków poniesionych na usługi zarządzania cmentarzami oraz Inwestycję. Jednocześnie, we Wniosku zostało przedstawione wnikliwe uzasadnienie stanowiska Skarżącej.