Wyrok WSA w Lublinie z dnia 14 maja 2024 r., sygn. II SA/Lu 208/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Grymuza (sprawozdawca), Asesor sądowy Anna Ostrowska Protokolant Referent Kinga Kościejewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 maja 2024 r. sprawy ze skargi Fundacji [...] na decyzję Dyrektora Muzeum Narodowego w Lublinie z dnia 19 lutego 2024 r., znak: RP.0163.41.2023 w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Dyrektora Muzeum Narodowego w Lublinie na rzecz skarżącej Fundacji [...] kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie decyzją z dnia 19 lutego 2023 r., znak: RP.0163.41.2023, Muzeum Narodowe w Lublinie z siedzibą w Lublinie (dalej także jako: Muzeum, instytucja) odmówiło udostępnienia informacji publicznej na wniosek Fundacji [...] z siedzibą w L. (dalej także jako: Fundacja, skarżąca).
Decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 19 grudnia 2023 r. Fundacja zwróciła się do Muzeum, w związku z promocją nowego filmu "[...]" i umieszczeniem instalacji promocyjnej na lubelskim zamku, z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w zakresie: z kim muzeum współpracowało przy organizacji tego wydarzenia (nazwa podmiotów), jakie koszty w związku z tym wystąpiły ("np. koszty, dochody itp.") oraz zwróciło się o udostępnienie umów związanych z realizacją tego wydarzenia.
W odpowiedzi na wniosek, Muzeum w piśmie z 2 stycznia 2024 r. wskazało, że w związku z promocją filmu "[...]" i umieszczeniem instalacji promocyjnej na lubelskim zamku, współpracowało z "agencją [...] Spółka Jawna". Wyjaśniło, że przedsiębiorca będący drugą stroną umowy zastrzegł, że zawarte w niej informacje techniczne i technologiczne stanowią jego tajemnicę, jako tajemnicę przedsiębiorcy. Takie zastrzeżenie zostało skierowane do Muzeum w formie pisemnej, w związku z czym konieczne jest przeanalizowanie informacji z perspektywy konieczności ochrony tajemnicy przedsiębiorcy. Ponadto, zdaniem Muzeum, żądane dane w zakresie informacji, jakie koszty w związku z tym wystąpiły, wskazało, że jest to informacja przetworzona. Udostępnienie informacji jest możliwe jedynie wówczas, gdy podmiot jej żądający wykaże szczególny interes publiczny w uzyskaniu przedmiotowej informacji. Muzeum wezwało Fundację do wykazania szczególnego interesu publicznego w uzyskaniu żądanej informacji w terminie 7 dni.