Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.289.2024.2.MM
Obowiązki podatkowe jakie ciążą na Gminie w związku z wypłatą nauczycielom, nauczycielom emerytom i nauczycielom pobierającym świadczenia kompensacyjne świadczeń zdrowotnych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w części odnoszącej się do zastosowania zwolnienia przedmiotowego do świadczeń pieniężnych z funduszu zdrowotnego wypłacanych nauczycielom czynnym zawodowo, nauczycielom emerytom oraz nauczycielom pobierającym świadczenia kompensacyjne, które będą przyznane jako zapomogi z tytułu przewlekłej, długotrwałej, ciężkiej choroby i braku obowiązku poboru przez Państwa zaliczek na podatek dochodowy od świadczeń wypłacanych nauczycielom czynnym zawodowo oraz nieprawidłowe w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków podatkowych jakie ciążą na Gminie A. w związku z wypłatą nauczycielom świadczeń zdrowotnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 lipca 2024 r. (wpływ do tutejszego organu 12 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego utworzoną z mocy ustawy powstałą 27 maja 1990 r. i działającą w oparciu o ustawę o samorządzie gminnym. Gmina posiada osobowość prawną.
Gmina A., zgodnie z art. 72 ustawy Karta nauczyciela, przeznacza corocznie w budżecie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej. Celem realizacji zadania organ prowadzący jest zobowiązany do zapewnienia w budżecie gminy odpowiednich środków finansowych na pomoc zdrowotną dla korzystających z opieki zdrowotnej nauczycieli zatrudnionych w podległych szkołach i przedszkolach, a także nauczycieli po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.
Ponadto, zgodnie z wykładnią wyroków sądów, organ prowadzący musi ustalić jeden wspólny fundusz zdrowotny dla wszystkich prowadzonych przez siebie szkół, gdyż przeniesienie na dyrektorów jednostek oświatowych kompetencji do tworzenia w poszczególnych szkołach ww. funduszu dla nauczycieli wykracza poza upoważnienie ustawowe. Podmiotem uprawnionym do przyznawania świadczeń jest organ wykonawczy, a co za tym idzie Burmistrz A.
W związku z powyższym, nauczyciele ubiegający się o bezzwrotne świadczenie pieniężne, którzy poniosą koszty leczenia, zakupów lub usług związanych z leczeniem przewlekłej lub ciężkiej choroby, leczeniem szpitalnym, leczeniem specjalistycznym, specjalistycznymi badaniami, specjalistycznymi konsultacjami, rehabilitacją lub zakupem sprzętu rehabilitacyjnego, leczeniem w zakresie podstawowej protetyki dentystycznej lub zakupem protez zębowych, leczeniem okulistycznym lub zakupem szkieł korekcyjnych lub soczewek korekcyjnych, uprawnieni są do złożenia wniosku o przyznanie ww. świadczenia do Burmistrza A.
Osoby korzystające ze świadczeń wypłacanych z funduszu pomocy zdrowotnej dla nauczycieli nie są pracownikami Urzędu Miejskiego A.
W związku z powyższym Gmina A. przyjęła uchwałę nr (...) w której określiła możliwość wypłaty świadczenia z funduszu zdrowotnego dla nauczycieli w następujących przypadkach:
(...)
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Gmina A. nie jest pracodawcą pracowników samorządowych. Pracodawcą pracowników jednostek samorządowych są kierownicy tych jednostek. Pracodawcą dla nauczycieli czynnych zawodowo są poszczególne jednostki oświatowe (szkoły).
Uchwałą (...) z dnia (...) 2019 r. utworzono, z dniem (...) 2020 r., jednostkę organizacyjną Gminy A. o nazwie (...), która zapewnia tylko wspólną obsługę jednostek obsługiwanych w zakresie między innymi:
1)kadr i płac;
2)prowadzenia obsługi Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych jednostek obsługiwanych.
Gmina A. nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, nie nalicza ani nie odprowadza zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń nauczycieli - podatnikami podatku są poszczególne szkoły.
Zgodnie z art. 72 ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela, niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego, organy prowadzące szkoły przeznaczają corocznie w budżetach odpowiednie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz określają rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunki i sposób ich przyznawania.
Organ prowadzący – Gmina A. – powołał jedną komisję w Urzędzie Miejskim A. w skład której wchodzą pracownicy urzędu do określenia rodzaju wypłacanych świadczeń, weryfikacji wniosków oraz przyznawania świadczeń w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli niebędących jego pracownikami.
Pytania
1.Czy świadczenia przyznane w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej w konkretnych przykładach podanych przez Państwa we wniosku stanowią przychód tych nauczycieli, od którego należy odprowadzić podatek dochodowy (szczególnie chodzi o zwrot za soczewki korekcyjne, szkła korekcyjne, podstawową protetykę dentystyczną i protezy zębowe)?
2.Kto powinien pobrać i odprowadzać do właściwego Urzędu Skarbowego podatek pobrany od tych świadczeń oraz kto i na jakim druku PIT powinien rozliczyć podatek roczny i jaki PIT należy wystawić nauczycielom, którym zostało świadczenie w ciągu roku wypłacone?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa opinii świadczenia pieniężne z funduszu zdrowotnego dla nauczycieli przyznane z tytułu choroby przewlekłej, długotrwałych, ciężkich chorób mogą być zwolnione z podatku. Świadczenia w postaci dopłat do szkieł korekcyjnych bądź protez zębowych powinny być opodatkowane w przypadku pracowników danego zakładu pracy, natomiast Gmina A., która nie jest pracodawcą w stosunku do nauczycieli wnioskujących o wypłatę ww. świadczenia nie ma obowiązku pobrania podatku od wypłaconej kwoty świadczenia.
Uważają Państwo, że ostateczna wypłata świadczeń w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli, rozliczanie podatku dochodowego i wystawianie rocznego rozliczenia PIT-11 dla nauczycieli korzystających ze świadczeń pomocy zdrowotnej (jeżeli świadczenia te stanowią przychód osób niebędących pracownikami), powinno być realizowane przez jednostkę powołaną do wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej oświatowych jednostek organizacyjnych zaliczonych do sektora finansów publicznych, dla których organem prowadzącym jest Gmina A.
Państwa zdaniem wypłata świadczenia pieniężnego z funduszu zdrowotnego nauczycieli, wynikającego z ustawy Karta nauczyciela – z powodu braku możliwości rozliczenia rocznego podatku dochodowego od osób fizycznych, nauczycielom którzy nie są pracownikami Urzędu Miasta A. oraz nie pełnią obowiązków obywatelskich i społecznych – nie powinna podlegać podatkowi dochodowemu, gdyż brak jest podstawy do wystawienia druku PIT-11, jak i PIT-R.
Jednocześnie w Państwa ocenie każde świadczenie wypłacone z funduszu zdrowotnego nauczycieli jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych do 2880 zł.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w części odnoszącej się do zastosowania zwolnienia przedmiotowego do świadczeń pieniężnych z funduszu zdrowotnego wypłacanych nauczycielom czynnym zawodowo, nauczycielom emerytom oraz nauczycielom pobierającym świadczenia kompensacyjne, które będą przyznane jako zapomogi z tytułu przewlekłej, długotrwałej, ciężkiej choroby i braku obowiązku poboru przez Państwa zaliczek na podatek dochodowy od świadczeń wypłacanych nauczycielom czynnym zawodowo oraz nieprawidłowe w pozostałym zakresie.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 42a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226, ze zm.):
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Ww. przepis nakłada na podmiot, który dokonuje wypłaty świadczeń , o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, obowiązek informacyjny, czyli obowiązek wykazania tych świadczeń w informacji PIT-11.
Natomiast zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 tej ustawy:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów, rencistów lub osoby pobierające nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności.
Treść ww. przepisu wskazuje, że świadczenia pieniężne otrzymane przez emerytów, rencistów lub osoby pobierające nauczycielskie świadczenie kompensacyjne wypłacane im w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy opodatkowane są w formie ryczałtu w wysokości 10% należności.
Z art. 9 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Brzmienie powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.
Stosownie do art. 20 ust. 1 omawianej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Z opisu zdarzenia wynika m.in., że Gmina A. zgodnie z art. 72 ustawy Karta nauczyciela przeznacza corocznie w budżecie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej. Celem realizacji zadania organ prowadzący jest zobowiązany do zapewnienia w budżecie gminy odpowiednich środków finansowych na pomoc zdrowotną dla korzystających z opieki zdrowotnej nauczycieli zatrudnionych w podległych szkołach i przedszkolach, a także nauczycieli po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.
W związku z powyższym, nauczyciele ubiegający się o bezzwrotne świadczenie pieniężne, którzy poniosą koszty leczenia, zakupów lub usług związanych z leczeniem przewlekłej lub ciężkiej choroby, leczeniem szpitalnym, leczeniem specjalistycznym, specjalistycznymi badaniami, specjalistycznymi konsultacjami, rehabilitacją lub zakupem sprzętu rehabilitacyjnego, leczeniem w zakresie podstawowej protetyki dentystycznej lub zakupem protez zębowych, leczeniem okulistycznym lub zakupem szkieł korekcyjnych lub soczewek korekcyjnych, uprawnieni są do złożenia wniosku o przyznanie ww. świadczenia do Burmistrza A.
Gmina A. nie jest pracodawcą pracowników samorządowych. Pracodawcą pracowników jednostek samorządowych są kierownicy tych jednostek. Pracodawcą dla nauczycieli czynnych zawodowo są poszczególne jednostki oświatowe (szkoły).
Wobec powyższego wskazać należy, że na mocy art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.):
Niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego, organy prowadzące szkoły przeznaczą corocznie w budżetach odpowiednie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz określą rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunki i sposób ich przyznawania.
Z art. 72 ust. 4 ww. ustawy wynika, że:
Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, zachowują nauczyciele po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne bez względu na datę przejścia na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.
Mając na uwadze opisane zdarzenie świadczenia zdrowotne, które wypłacają Państwo nauczycielom zatrudnionych w podległych szkołach i przedszkolach, nauczycielom emerytom oraz nauczycielom korzystającym ze świadczenia kompensacyjnego stanowią dla tych osób przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o którym w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.
Jednocześnie zgodnie z art.21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci:
a)z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z funduszy związków zawodowych lub zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
b)z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 6000 zł.
Z ww. przepisu wynika, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają jedynie zapomogi wypłacone w przypadkach w nim wskazanych, w tym w związku długotrwałą chorobą.
Ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia zapomogi, czy długotrwałej choroby. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku definicjami słownikowymi.
Powołując się na językowe znaczenie wyrazów, przez zapomogę należy rozumieć jednorazowe świadczenie pieniężne mające na celu wsparcie finansowe osoby, która z ważnych przyczyn znalazła się w trudnej sytuacji życiowej.
Natomiast przez długotrwałą chorobę należy rozumieć chorobę wymagającą długotrwałego leczenia w sposób stały lub przez długi okres, mającą długotrwały przebieg.
Analizując, czy choroba jest długotrwała nie sposób odwołać się do konkretnych ram czasowych przesądzających o tym jak długo ma ona trwać, by możliwe było objęcie zapomogi wypłaconej w związku z tą chorobą zwolnieniem z opodatkowania. Z medycznego punktu widzenia długotrwałe choroby, to choroby przewlekłe, nieuleczalne, wrodzone.
W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest również zapisów określających sposób dokumentowania zdarzeń uprawniających do skorzystania z ww. zwolnienia od podatku. Skoro zatem ustawa nie wymaga szczególnego udokumentowania tych zdarzeń należy, kierując się przepisem art. 180 ustawy Ordynacja podatkowa, jako dowód dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Zasadność zwolnienia z opodatkowania zapomogi powinna zatem zostać udokumentowana aktualnymi dowodami, potwierdzającymi stan zdrowia osoby, która takowe świadczenie otrzymała. W przypadku długotrwałej choroby fakt jej zaistnienia może być zatem udokumentowany np. zaświadczeniem wystawionym przez lekarza specjalistę lub orzeczeniem o niepełnosprawności.
Zatem gdy pomoc zdrowotna udzielana z funduszu zdrowotnego na wniosek uprawnionych, tj. nauczycieli czynnych zawodowo, nauczycieli pobierających świadczenie kompensacyjne i nauczycieli emerytów, będzie miała postać zapomogi i w przypadkach wymienionych w pkt a-r wniosku rzeczywiście zostanie wypłacona w związku z długotrwałą chorobą, to do kwoty 6000 zł będą mogli Państwo zastosować zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże to Państwo – na podstawie dokumentów, które osoba ubiegająca się o przyznanie ww. świadczenia Państwu przedstawi – powinni ocenić, czy np. środki przyznane na leczenie szpitalne, leczenie specjalistyczne, specjalistyczne badania i konsultacje oraz rehabilitację lub zakup sprzętu rehabilitacyjnego rzeczywiście związane będą z długotrwałą chorobą.
Natomiast do świadczeń wypłaconych z tego Funduszu nauczycielom czynnym zawodowo (które nie będą związane ze zdarzeniami wskazanymi w art. 26 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym przyznanych m.in. na: leczenie w zakresie podstawowej protetyki dentystycznej, zakup protez zębowych, leczenie okulistyczne, zakup szkieł korekcyjnych lub soczewek korekcyjnych) nie będzie miało zastosowania ww. zwolnienie przedmiotowe. Świadczenia te wypłacane nauczycielom czynnym zawodowo nie zostały objęte również jakimkolwiek innym zwolnieniem przedmiotowym ujętym w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji – u tych osób – podlegają one opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Wartość wypłaconych nauczycielom czynnym zawodowo świadczeń zdrowotnych, które nie zostaną objęte zwolnieniem przedmiotowym wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą zatem Państwo obowiązani wykazać w informacjach (PIT-11), o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wskazać należy również, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są: świadczenia otrzymywane przez emerytów, rencistów lub osoby pobierające nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 4500 zł.
Zatem świadczenia zdrowotne, które będą Państwo wypłacali emerytom i osobom pobierające nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, które nie będą stanowiły zapomogi w związku ze zdarzeniami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w tym również z tytułu, długotrwałej choroby – na mocy art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy – podlegają zwolnieniu z opodatkowania do kwoty 4500 zł.
Natomiast nadwyżka kwot wynikająca z limitów wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 26 i pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która będzie wypłacana nauczycielom emerytom oraz nauczycielom pobierającym świadczenia kompensacyjne będzie podlegała opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z czym na Państwu będzie spoczywał obowiązek płatnika, określony w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1 (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Stosownie natomiast do art. 42 ust. 1 i ust. 1a ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Kwoty pobranego 10% podatku zryczałtowanego od świadczeń zdrowotnych wypłacanych nauczycielom emerytom oraz nauczycielom pobierającym świadczenia kompensacyjne będą Państwo zobowiązani przekazać – w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek – na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Natomiast w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym podatek ten zostanie pobrany obowiązani będą Państwo wysłać do właściwego urzędu skarbowego deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR , o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w której zobowiązani będą Państwo wykazać kwoty pobranego w poszczególnych miesiącach roku podatkowego podatku zryczałtowanego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili oraz stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.