Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 31 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.304.2024.2.KL

Prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia finansowanego z (…) pn. „(…)” w (…) w ramach projektu „(…)”.

Uzupełnili go Państwo – pismem z 9 lipca 2024 r. (wpływ 15 lipca 2024 r.), oraz pismem z 22 lipca 2024 r. – w odpowiedzi na wezwanie (wpływ 25 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spis oznaczeń:

-ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336),

-ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273),

- ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, 974).

(…) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Rodzaj działalności według PKD 9104Z – działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Do zadań (…) należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach (…) zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, towarów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt i grzybów,

2)udostępnienie obszaru (…) na zasadach określonych w planie ochrony i w zarządzeniach (…),

3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

(…) realizując zadania, o których mowa w pkt 1-3 wykonuje sprzedaż usług, towarów i materiałów.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT.

(…) prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych przychodów koszty i wydatki na finansowanie zadań określonych w Ustawie o Ochronie Przyrody.

(…) uzyskuje przychody:

1)opodatkowane: z udostępniania obiektów (...) do zwiedzania oraz udostępniania terenu (...) związanego z jego zwiedzaniem, z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, zajęć edukacyjnych i sprzedaży materiałów edukacyjnych, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze,

2)zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe,

3)przychody związane z wykonywaniem działalności statutowej, działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na realizację wyżej wymienionych zadań oraz na współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z (…), dofinansowanie z (…), (…), dotacja ze Starostwa Powiatowego.

(…) planuje realizować przedsięwzięcie finansowane z (…):(…)” w (…) w ramach projektu „(…)”.

Głównym celem przedsięwzięcia termomodernizacyjnego realizowanego w kompleksie obiektów (…) jest zwiększenie efektywności energetycznej obiektu, jak również ograniczenie emisji gazów i pyłów o negatywnym wpływie na środowisko (…).

Należy zauważyć, iż ww. kompleks zlokalizowany jest na obszarze (…) w bezpośrednim sąsiedztwie lasu będącego miejscem występowania wielu gatunków objętych ochroną na terenie (…) i jest własnością (…). Jako cel poboczny przyjęto intensyfikację wykorzystania wód opadowych w celach utrzymania zieleni na terenie kompleksu.

Celem realizacji przedsięwzięcia jest wykonanie robót remontowo-budowlanych z zakresu termomodernizacji ww. obiektu obejmujących termomodernizację ścian zewnętrznych oraz stropodachów wraz z wymianą pokrycia dachowego, wymianę stolarki okiennej oraz drzwi zewnętrznych, modernizację istniejących instalacji wentylacyjnych, C.O. i C.W.U., modernizację kanalizacji deszczowej wraz z montażem zbiornika na wodę deszczową oraz wymianą obecnego źródła ciepła na pompę ciepła wraz z dostosowaniem istniejącej instalacji do potrzeb nowego niskoemisyjnego źródła ciepła.

Całość przedsięwzięcia obejmuje część działki nr (...) (w ilości (...) m2) zlokalizowanej w (…), będącej w użytkowaniu wieczystym (…).

(…) zamierza uzyskać przychody z przedsięwzięcia z tytułu dzierżawy obiektu po upływie trwałości przedsięwzięcia.

Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na pytanie organu zawarte w wezwaniu do uzupełnienia wniosku:

Czy towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego z (…) pn: „(…)” będą wykorzystywane przez Państwa – od zakończenia realizacji przedsięwzięcia do momentu oddania obiektu w dzierżawę po upływie trwałości przedsięwzięcia – do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?

wskazali Państwo, że:

„Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego z (…) pn: „(…)” będzie wykorzystywany od zakończenia realizacji przedsięwzięcia do momentu oddania obiektu w dzierżawę po upływie trwałości przedsięwzięcia do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.

Pytanie

Czy (…) będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupami towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego przez (…) pn. „(…)” w (…) w ramach projektu „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie zakupu usług realizowanych na potrzeby (…) w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego przez (…). Wymieniony wyżej zakup usług dotyczy termomodernizacji budynku przeznaczonego docelowo do dzierżawy, a więc będzie służył działalności opodatkowanej, a w związku z tym (…) będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego.

Przeznaczeniem obiektu, będzie działalność związana z działalnością turystyczną, tj. zapewnienie turystom zaplecza gastronomicznego, noclegowego oraz udzielanie informacji turystycznych w punkcie informacji turystycznej.

Faktury za towary i usługi dotyczące realizacji wymienionego przedsięwzięcia będą wystawiane na (…).

VAT nie będzie stanowił kosztu kwalifikowalnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że (…), jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. (…) prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych przychodów koszty i wydatki na finansowanie zadań określonych w Ustawie o Ochronie Przyrody. (…) zamierza realizować przedsięwzięcie z (…) pn.(…)” w (…) w ramach projektu „(…)”. Głównym celem przedsięwzięcia termomodernizacyjnego realizowanego w kompleksie obiektów (…) jest zwiększenie efektywności energetycznej obiektu, jak również ograniczenie emisji gazów i pyłów o negatywnym wpływie na środowisko (…). Celem realizacji przedsięwzięcia jest wykonanie robót remontowo-budowlanych z zakresu termomodernizacji ww. obiektu obejmujących termomodernizację ścian zewnętrznych oraz stropodachów wraz z wymianą pokrycia dachowego, wymianę stolarki okiennej oraz drzwi zewnętrznych, modernizację istniejących instalacji wentylacyjnych, C.O. i C.W.U., modernizację kanalizacji deszczowej wraz z montażem zbiornika na wodę deszczową oraz wymianą obecnego źródła ciepła na pompę ciepła wraz z dostosowaniem istniejącej instalacji do potrzeb nowego niskoemisyjnego źródła ciepła. (…) zamierza uzyskać przychody z przedsięwzięcia z tytułu dzierżawy obiektu po upływie trwałości przedsięwzięcia.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego z (…) pn: „(…)” będą wykorzystywane od zakończenia realizacji przedsięwzięcia do momentu oddania obiektu w dzierżawę po upływie trwałości przedsięwzięcia do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy (…) będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z zakupami towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego przez (…) pn. „(…) w (…) w ramach projektu „(…)”.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie powyższe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego są spełnione. (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz towary i usługi zakupione w związku z realizacjąprzedsięwzięcia finansowanego z (…) pn: „(…)” będą wykorzystywane od zakończenia realizacji przedsięwzięcia do momentu oddania obiektu w dzierżawę po upływie trwałości przedsięwzięcia do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. przedsięwzięcia. Prawo to będzie przysługiwało, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających odliczenie podatku naliczonego, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując stwierdzić należy, że (…) będzieprzysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia finansowanego przez (…) „(…)” w (…) w ramach projektu „(…)”.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego(…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00