Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.295.2024.3.RH
Dotyczy ustalenia, czy w wyniku przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie, o którym mowa w art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu Spółek Handlowych, po stronie Wnioskodawcy dojdzie do powstania przychodu na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 maja 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 28 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w wyniku przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie, o którym mowa w art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu Spółek Handlowych (dalej: „KSH”), po stronie Wnioskodawcy dojdzie do powstania przychodu na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 lipca 2024 r. (wpływ tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
G. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”) od całości osiąganych dochodów. Wnioskodawca jest spółką uczestniczącą w planowanej transakcji przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie spółki F. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka dzielona”). Wnioskodawca w planowanej transakcji będzie spółką przejmującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki dzielonej.
Spółka dzielona jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów. Spółka dzielona jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka dzielona zajmuje się (…) w Ś. w (…) (woj. (…)). Jej działalność sprowadza się generalnie do przetwarzania odpadów (w tym zagospodarowywania ich na składowiskach) oraz obrotu odpadami.
W celu dywersyfikacji ryzyk związanych z prowadzeniem przez Spółkę dzieloną oraz Grupę kapitałową F., działalności w sektorze regulowanym (działalność operacyjna prowadzona w zakresie gospodarki odpadami podlega szeregowi wymagań ustawowych), a także w związku z chęcią ustanowienia w spółkach z grupy F. spójnych standardów i zasad dla prowadzenia działalności w obszarze pozyskiwania, przetwarzania, składowania i odbioru odpadów oraz zarządzania majątkiem ruchomym i obrotem szeroko pojętymi paliwami alternatywnymi (w tym frakcją nadsitową pre-RDF nie stanowiącą właściwego paliwa alternatywnego w rozumieniu katalogu odpadów i innymi odpadami kalorycznymi), planowany jest podział przez wyodrębnienie Spółki dzielonej, o którym mowa w art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu Spółek Handlowych (t.j. Dz.U. 2024 poz. 18 z późn. zm., dalej: „KSH”). Wskutek podziału dojdzie do formalnego rozdzielenia działalności związanej z pozyskiwaniem i przetwarzaniem odpadów oraz zarządzaniem majątkiem ruchomym i obrotem frakcją kaloryczną odpadów (pre-RDF) i przeniesienia jednej z części do Wnioskodawcy. Po podziale, Wnioskodawca zacznie prowadzić działalność w zakresie pozyskiwania i przetwarzania odpadów, zaś Spółka dzielona będzie kontynuować działalność z obszaru obrotu frakcją kaloryczną (pre-RDF) oraz zarządzania majątkiem ruchomym. Jedynym udziałowcem Wnioskodawcy będzie Spółka dzielona.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 14 lipca 2024 r. wskazali Państwo ponadto, że:
a)Wartość rynkowa majątku Spółki Dzielonej otrzymanego przez Spółkę, ustalona na dzień poprzedzający dzień Podziału, będzie przewyższać wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, nie wyższą od wartości rynkowej tych składników.
b)Przyjmie wartość tych składników majątku dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki Dzielonej, a także przypisze je do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
c)Głównym lub jednym z głównych celów dokonania podziału przez wyodrębnienie nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
d)Planowany podział przez wyodrębnienie zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Celem podziału przez wyodrębnienie jest dywersyfikacja ryzyk administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą w zakresie gospodarowania odpadami, jak również zwiększenie efektywności zarządzania procesem obrotu odpadami oraz majątkiem ruchomym. Podział przez wyodrębnienie, z założenia, może również przełożyć się na synergie przychodowe i kosztowe w Grupie F. m.in. poprzez profesjonalizację, ujednolicenie sposobu zarządzania i prowadzenia danych segmentów działalności w wybranych spółkach z grupy F., wzrost wolumenu obracanych frakcji i potencjalnie surowców, a także oddzielenie ryzyk ekonomicznych związanych z działalnością polegającą na przetwarzaniu odpadów od działalności stricte handlowej (obrót odpadami)/zarządzaniem majątkiem ruchomym.
Pytanie
Czy w wyniku przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie, o którym mowa w art. 529 § 1 pkt 5 KSH, po stronie Wnioskodawcy dojdzie do powstania przychodu na gruncie przepisów ustawy o CIT?
(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w wyniku przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie po stronie Wnioskodawcy nie dojdzie do powstania przychodu na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, nie wyższą od wartości rynkowej tych składników.
Z uwagi na brak rozróżnienia w treści tego przepisu, do jakiego rodzaju podziału odnosi się ustawodawca, w opinii Wnioskodawcy należy przyjąć, że należy go stosować do wszystkich dozwolonych metod podziału przewidzianych w przepisach prawa.
Jednocześnie, jak stanowi art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8c, wartości tych składników majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w drodze łączenia lub podziału podmiotów, które:
a)spółka przejmująca przyjęła dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu przejmowanego lub dzielonego, oraz
b)spółka przejmująca przypisała do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym za pośrednictwem zagranicznego zakładu.
Zgodnie z powyższym, transakcja podziału będzie neutralna na gruncie ustawy o CIT dla spółki przejmującej, jeżeli - pomimo istnienia nadwyżki wartości rynkowej nad wartością podatkową przejmowanego majątku - następuje kontynuacja wyceny przejętego majątku dla celów podatkowych przez spółkę przejmującą oraz przypisanie tych składników do działalności prowadzonej na terytorium RP.
Ustawa o CIT nie zawiera definicji legalnej pojęcia „wartości rynkowej” majątku lub składników tego majątku. Zgodnie jednak ze stanowiskiem organów skarbowych, jest to wartość (rynkowa) ustalona z zastosowaniem właściwej metody wyceny, dla celów której majątek powinien być rozumiany jako zbiór aktywów i pasywów, co potwierdza np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 lipca 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.241.2022.2.SG, zgodnie z którą „Przez wartość rynkową majątku należy rozumieć wartość rynkową aktywów pomniejszoną o wartość zobowiązań (...)”.
Ustawa o CIT nie definiuje także pojęcia „wartości podatkowej” dla celów stosowania art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT. W tym kontekście należy jednak podnieść, że ustawa o CIT odnosi się do tego pojęcia „wartości podatkowej” w innych przepisach (np. art. 7aa ust. 6 ustawy o CIT). Dlatego też należy przyjąć, że „wartość podatkowa”, to wartość, która nie została wcześniej zaliczona w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów, jaka zostałaby przyjęta przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty.
Biorąc pod uwagę przedstawioną powyżej argumentację, w opinii Wnioskodawcy, w związku z przeprowadzeniem podziału przez wyodrębnienie, Wnioskodawca:
1)zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT powinien wykazać przychód w wysokości wartości rynkowej otrzymanych składników majątku, ustalonej na dzień poprzedzający dzień podziału, w części przewyższającej wartość składników tego majątku przyjętą przez Wnioskodawcę dla celów podatkowych, nie wyższą od wartości rynkowej tych składników,
2)przychód ten nie powinien jednak podlegać opodatkowaniu z uwagi na kontynuację wyceny składników majątku dla celów podatkowych oraz ich przypisanie do działalności prowadzonej na terytorium RP.
Wnioskodawca zauważa także, że z uwagi na brzmienie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT w określonych sytuacjach podziału, po stronie spółki przejmującej również mogłoby dojść do powstania przychodu. Zgodnie z ww. artykułem, przychodem jest m.in. ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych lub spółki dzielonej.
Jak stanowi art. 4a pkt 16a ustawy o CIT, wartość emisyjna udziałów oznacza cenę, po jakiej obejmowane są udziały, określoną w umowie spółki, nie niższą od wartości rynkowej tych udziałów. W wyniku podziału przez wyodrębnienie Wnioskodawca wyda na rzecz Spółki dzielonej (a nie na rzecz wspólnika Spółki dzielonej) nowe udziały. W opinii Wnioskodawcy oznacza to, że nie zostanie spełniona dyspozycja przepisu art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT, z uwagi na brak przydzielenia tych udziałów udziałowcowi lub akcjonariuszowi spółki dzielonej, a więc nie powstanie przychód na gruncie tego przepisu.
Interpretacja art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT w inny sposób doprowadziłaby do konieczności opodatkowania każdego podziału przez wyodrębnienie po stronie spółki przejmującej podatkiem w wysokości 19% wartości rynkowej wyodrębnianego ZCP, a w efekcie drastycznie zmniejszyłaby wykorzystywanie podziału przez wyodrębnienie jako formy reorganizacji przedsiębiorstw. Co więcej, nie jest możliwe takie ukształtowanie prawne podziału przez wyodrębnienie, by udziały zostały przydzielone udziałowcom spółki dzielonej. To z kolei może naruszać dyrektywę Rady 2009/133/WE z 19 października 2009 r., która w art. 8 ust. 1 i 2 stanowi o neutralności podziałów i połączeń.
Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie potwierdzają także wydawane interpretacje indywidualne, np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 grudnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.433.2023.2.KK.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie podziału przez wyodrębnienie będzie neutralne na gruncie podatku CIT po stronie Wnioskodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podział spółek handlowych regulowany jest przez ustawę z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 ze zm., dalej: „KSH”).
Stosownie do postanowień art. 528 § 1 KSH,
spółkę kapitałową i spółkę komandytowo-akcyjną można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych lub spółek komandytowo-akcyjnych. Nie jest dopuszczalny podział spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej, jeżeli kapitał zakładowy nie został pokryty w całości.
Ustawą z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1705, dalej: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały zmiany w prawie polskim dotyczące m.in. nowego rodzaju podziału spółek, tj. podziału przez wyodrębnienie. Definicja nowego typu podziału została uwzględniona w art. 529 § 1 w dodanym pkt 5 Kodeksu spółek handlowych.
W myśl art. 529 § 1 KSH,
podział może być dokonany:
1)przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały albo akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);
2)przez zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez zawiązanie nowych spółek);
3)przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących i nowo zawiązanych, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki);
4)przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie);
5)przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).
Stosownie do art. 529 § 2 KSH,
do podziału przez wydzielenie oraz podziału przez wyodrębnienie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej. W przypadku podziału przez wyodrębnienie nie stosuje się przepisów art. 534 § 1 pkt 2, 3-5 i 8, art. 536 § 1, art. 537, art. 538 i art. 541 § 5.
Jest to jedyny podział, który nie skutkuje rozwiązaniem spółki dzielonej (art. 530 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych).
Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych spółki przejmującej przy podziale lub podziale przez wydzielenie, lub podziale przez wyodrębnienie regulują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Jednocześnie, jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z treścią art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m ustawy o CIT,
za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:
-przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,
-przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,
-przychody spółki dzielonej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT,
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:
1)otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;
2)wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT,
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, nie wyższą od wartości rynkowej tych składników.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT,
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych lub spółki dzielonej.
Stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT,
do przychodów nie zalicza się w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8c, wartości tych składników majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w drodze łączenia lub podziału podmiotów, które:
a)spółka przejmująca przyjęła dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu przejmowanego lub dzielonego oraz
b)spółka przejmująca przypisała do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym za pośrednictwem zagranicznego zakładu;
Zgodnie z art. 12 ust. 13 ustawy o CIT,
przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
W świetle art. 12 ust. 14 ustawy o CIT:
jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy w wyniku przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie, o którym mowa w art. 529 § 1 pkt 5 KSH, po stronie Państwa Spółki dojdzie do powstania przychodu na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, wartość rynkowa majątku Spółki Dzielonej otrzymanego przez Spółkę, ustalona na dzień poprzedzający dzień Podziału, będzie przewyższać wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, nie wyższą od wartości rynkowej tych składników.
Zatem, w Państwa sprawie znajdzie zastosowanie wskazany wyżej art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT, ponieważ powstanie nadwyżka wartości rynkowej majątku spółki dzielonej ponad wartość tego majątku przyjętą przez Państwa Spółkę dla celów podatkowych.
Niemniej jednak, z uwagi na art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8c, wartości tych składników majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w drodze łączenia lub podziału podmiotów, które:
a)spółka przejmująca przyjęła dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu przejmowanego lub dzielonego oraz
b)spółka przejmująca przypisała do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym za pośrednictwem zagranicznego zakładu.
Zatem do przychodów nie zalicza się ewentualnej nadwyżki wartości rynkowej majątku podmiotu przejmowanego nad wartością przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, jeśli zostaną spełnione dwie przesłanki, tj.:
- spółka przejmująca przyjmie dla celów podatkowych te składniki majątku w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu przejmowanego (co będzie miało miejsce w analizowanej sytuacji) oraz
- spółka przejmująca przypisze te składniki majątku do działalności prowadzonej na terytorium RP.
W Państwa sprawie obie ww. przesłanki zostaną spełnione, bowiem w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
- przyjmie wartość składników majątku dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki Dzielonej, a także
- przypisze je do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zatem, w związku z opisanym we wniosku podziałem przez wyodrębnienie, nie powstanie przychód podatkowy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT, bowiem zostaną spełnione przez Państwa Spółkę przesłanki wynikające z art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT, wykluczające ewentualną nadwyżkę z przychodów.
Wskazać także należy, że w Państwa przypadku również art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania, ponieważ odnosi się do wartości rynkowej majątku podmiotu dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów przydzielonych udziałowcom Spółki dzielonej, co nie będzie miało miejsca w związku z opisanym we wniosku podziałem przez wyodrębnienie.
Przy podziale przez wyodrębnienie przenoszona jest część majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona. Jak wskazano w opisie sprawy, jedynym udziałowcem Państwa Spółki będzie Spółka dzielona.
Zatem należy się zgodzić z Państwem, że w wyniku przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie, po stronie Państwa Spółki nie dojdzie do powstania przychodu na gruncie ustawy o CIT.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Jednocześnie wskazać należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, tj. w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, wydane zostało/zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Jednocześnie, ustalenie czy podział przez wyodrębnienie, o którym mowa we wniosku zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie Organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Informacja w tym zakresie została przyjęta jako niepodlegający ocenie element zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się doutrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right