Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.470.2024.2.JM

Ograniczony i nieograniczony obowiązek podatkowy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 22 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku podatkowego. Uzupełnili go Państwo – na wezwanie – pismem z 2 lipca 2024 r. (data wpływu 2 lipca 2024 r.).Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1.Zainteresowany będący stroną postępowania:

A.A.

2.Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

B.B.

Opis stanu faktycznego

Zainteresowany będący stroną postępowania A.A. oraz Zainteresowana nie będąca stroną postępowania B.B. (razem Zainteresowani bądź Państwo) w dniu 27 lutego 2024 r. przeprowadzili się z terytorium Polski do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (dalej: „ZEA”). W tym celu Zainteresowani wynajęli mieszkanie w ZEA. Są Państwo obywatelami polskimi. Na moment przeprowadzki z Polski do ZEA posiadali Państwo status polskich rezydentów podatkowych w Polsce oraz podlegali w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł dochodów (przychodów), tj. posiadali nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Przed wyprowadzką z Polski nie osiągali Państwo dochodów w ZEA i nie rozliczali się w ZEA z podatków. Po dniu wyprowadzki z Polski, będą Państwo uzyskiwać dochody z następujących źródeł:

  • wspólnie prowadzonej spółki z siedzibą w ZEA,
  • każdy z Państwa oddzielnie z tytułu wynajmu krótkoterminowego nieruchomości położonych w Polsce.

Osobiście Państwo zaangażowali się w nowy biznes, który od 1 marca 2024 r. jest prowadzony w ZEA. W tym celu założyli Państwo spółkę z siedzibą w ZEA (dalej „Spółka”), w której 50% udziałów posiada Pan, a 45% posiada Pani. Będą Państwo pobierali wynagrodzenie ze Spółki w oparciu o zawarty ze spółką „…” oraz będą osiągali dochody z tytułu dywidend wypłacanych przez Spółkę. Państwo są objęci 12-miesięcznym (odnawialnym) ubezpieczeniem medycznym. Mają Państwo z tytułu (…) zagwarantowaną pensję stałej wysokości, do której pracodawca dopłaca kwotę o określonym procencie (zależnym od stażu pracy), odprowadzają ją do funduszu, stanowiącego odpowiednik PPK. Dopuszczają Państwo możliwość incydentalnego zawierania krótkotrwałych umów cywilnoprawnych przy okazji wizyt w Polsce. Jeżeli taka sytuacja miałaby miejsce, to nie będzie to skutkowało przybywaniem żadnego z Państwa na terytorium Polski dłużej niż przez 183 dni w roku podatkowym. Do dnia 11 grudnia 2023 r. posiadali Państwo udziały w polskiej spółce kapitałowej. Na moment wyprowadzki z Polski do ZEA nie są Państwo udziałowcami żadnej polskiej spółki oraz nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej na terenie Polski. W związku z wyprowadzką zgłosili Państwo fakt wymeldowania z adresu w Polsce oraz na okres bezterminowy przekazali swoje dwa mieszkania na cele wynajmu krótkoterminowego na terenie Polski. W pozostałym mieszkaniu, którego właścicielem jest Pan, zamieszkują Pana rodzice, w oparciu o umowę użyczenia z dnia 25 lipca 2020 r. Zatem nie mają już Państwo w Polsce możliwości realizowania własnych potrzeb mieszkaniowych. Posiadają Państwo rachunki bankowe w Polsce, ale są one przeznaczone wyłącznie w celu obsługi wynajmu/użyczenia mieszkań, rozliczeń z urzędami oraz spłacania kredytów. Posiadają Państwo rachunki bankowe w ZEA. Nie posiadają i nie planują Państwo posiadać rachunków oszczędnościowych w Polsce. Posiadają Państwo prywatne telefony komórkowe w ZEA. Oprócz tego Pani posiada prywatny polski numer telefonu. Pan również posiada polski numer, którego utrzymanie jest niezbędne w celu realizowania współpracy firmy utworzonej w ZEA oraz jej partnera biznesowego w Polsce. Prowadzą Państwo aktywne życie towarzyskie w ZEA oraz utrzymują regularny kontakt z mieszkającymi tam znajomymi. Pan dodatkowo dołączył do grupy sportowej realizującej regularne treningi pływackie (w dyscyplinie, którą Pan uprawiał przed wyjazdem). Przychody uzyskiwane z wynajmu nieruchomości w Polsce stanowią Państwa dodatkowy dochód stanowiący marginalny wkład w dochody Państwa gospodarstwa rodzinnego – dochód przeznaczany jest na spłaty kredytów, którymi obciążone są wynajmowane mieszkania. Uzyskali Państwo pracownicze wizy rezydenckie, uprawniające do nieprzerwanego pobytu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich przez okres dłuższy niż 90 dni. Warunkiem utrzymania wizy są: utrzymanie aktywnego zatrudnienia w oparciu o (…) oraz, w przypadku opuszczenia terytorium Emiratów, powrót w ciągu 6 miesięcy. Odebrali Państwo Emirates ID, czyli dokumenty tożsamości potwierdzające jednocześnie status rezydentów na terenie Emiratów. Uzyskanie statusu rezydentów oraz Emirates ID umożliwiło Państwu zawarcie umowy najmu mieszkania na (maksymalny możliwy) okres 12 miesięcy. Zapisy umowy przewidują jej automatyczne przedłużanie na okres kolejnego roku, chyba że Państwo przekażą pisemną rezygnację na 90 dni przed upłynięciem obecnego okresu najmu. Pan uzyskał tzw. numer Ejari, potwierdzający fakt zawarcia umowy najmu, będący najbliższym odpowiednikiem polskiego adresu zameldowania. W oparciu o numer Ejari, Pani została formalnie zgłoszona jako współlokator (umowa najmu oraz Ejari umożliwiają wskazanie tylko jednej osoby fizycznej jako strony). Uzyskali Państwo już lokalne prawo jazdy.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Stałe miejsce zamieszkania od 27 lutego 2024 r. posiadają Państwo w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Powiązania osobiste z Polską od 27 lutego 2024 r.:

1. Są Państwo małżeństwem i nie mają potomstwa. Najbliższa Państwa rodzina, tj. rodzice, mieszkają w Polsce. Zarówno Pan jak i Pani nie posiadają rodzeństwa.

2. Posiadają Państwo rachunki bankowe w Polsce, ale są one przeznaczone wyłącznie w celu obsługi wynajmu/użyczenia mieszkań, rozliczeń z urzędami oraz spłacania kredytów.

3. Nie posiadają i nie planują Państwo posiadać rachunków oszczędnościowych w Polsce.

4. Pani posiada prywatny polski numer telefonu. Pani również posiada polski numer, którego utrzymanie jest niezbędne w celu realizowania współpracy firmy utworzonej w ZEA oraz jej partnera biznesowego w Polsce. Numer ten zarejestrowany jest na ww. partnera biznesowego, który opłaca rachunki.

5. Wymeldowali się Państwo z wcześniejszego miejsca zamieszkania w Polsce oraz na okres bezterminowy przekazali swoje dwa mieszkania na cele wynajmu krótkoterminowego na terenie Polski. Przychody uzyskiwane z wynajmu nieruchomości w Polsce stanowią Państwa dodatkowy dochód, stanowiący marginalny wkład w dochody gospodarstwa rodzinnego – dochód przeznaczany jest na spłaty kredytów, którymi obciążone są wynajmowane mieszkania.

Natomiast w mieszkaniu, którego właścicielem jest Pan, w oparciu o umowę użyczenia zamieszkują Pana rodzice. Zatem, nie mają już Państwo w Polsce możliwości realizowania własnych potrzeb mieszkaniowych, ani tym samym miejsca zamieszkania.

Powiązania osobiste z Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi od 27 lutego 2024 r.:

1.W dniu 27 lutego 2024 r. na stałe przeprowadzili się Państwo z terytorium Polski do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

2.Pobierają Państwo wynagrodzenie ze Spółki w oparciu o zawarty ze spółką „…” oraz będą Państwo osiągali dochody z tytułu dywidend wypłacanych przez Spółkę. Objęci są Państwo 12-miesięcznym (odnawialnym) ubezpieczeniem medycznym w ZEA.

3.Z tytułu „….” przystąpili Państwo do Pracowniczego Planu Oszczędnościowego, zarządzanego przez regulowany podmiot finansowy, zarejestrowany w (…). Na fundusz odprowadzane są comiesięczne składki, wyliczane jako stały procent od wynagrodzenia.

4.Posiadają Państwo rachunki bankowe w ZEA.

5.Posiadają Państwo prywatne telefony komórkowe w ZEA.

6.Prowadzą Państwo aktywne życie towarzyskie w ZEA oraz utrzymują regularny kontakt z mieszkającymi tam znajomymi.

7.Dołączył Pan do grupy sportowej realizującej regularne treningi pływackie (w dyscyplinie, którą Pan uprawiał przed wyjazdem).

8.Uzyskali Państwo pracownicze wizy rezydenckie uprawniające do nieprzerwanego pobytu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich przez okres dłuższy niż 90 dni.

9.Odebrali Państwo Emirates ID, czyli dokumenty tożsamości potwierdzające status rezydentów na terenie Emiratów.

10.Uzyskanie statusu rezydentów oraz Emirates ID umożliwiło Państwu zawarcie umowy długoterminowego najmu mieszkania, którego adres został wskazany w odpowiedzi na pytanie nr 1.

11.Uzyskał Pan tzw. numer Ejari, potwierdzający fakt zawarcia umowy najmu, będący najbliższym odpowiednikiem polskiego adresu zameldowania.

12.W (…) (zarządzającym Ejari) oraz w lokalnej aplikacji przeznaczonej do zarządzania nieruchomością “…” dokonano Pani zgłoszenia jako współlokatora. Ejari wystawiane jest tylko na jedną osobę, zatem Pani musiała zostać dopisana niezależnie.

13.Podpisali Państwo umowy na dostawę mediów (woda, prąd, klimatyzacja, gaz oraz Internet w mieszkaniu), z tytułu których dokonują regularnych opłat rachunków w wynajmowanym mieszkaniu. Wszystkie umowy zostały zarejestrowane na Państwo ze względu na przypisany do niego numer Ejari.

14.Uzyskali Państwo lokalne prawo jazdy.

Z powyższego zestawienia faktów dotyczących powiązań osobistych, jednoznacznie wynika, że Państwa centrum interesów osobistych od 27 lutego 2024 r. jest w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Pytania

1)Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, od dnia 27 lutego 2024 r. nie będą Państwo posiadali statusu polskich rezydentów podatkowych, tj. nie będą posiadali nieograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, dalej: „Ustawa o PIT”)?

2)Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, od dnia 27 lutego 2024 r., będą Państwo podlegać ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium RP do dochodów uzyskiwanych w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 2a Ustawy o PIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Państwa zdaniem, od 27 lutego 2024 r., nie będą Państwo posiadali statusu polskich rezydentów podatkowych, tj. nie będą posiadali nieograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT.

Ad. 2

Państwa zdaniem, od 27 lutego 2024 r. będą Państwo podlegać ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium RP od dochodów uzyskiwanych w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT.

UZASADNIENIE STANU FAKTYCZNEGO

Ad. 1

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 u.p.d.o.f., osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zatem w celu ustalenia, czy Państwo podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, istotne jest ustalenie miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Kwestię tę reguluje przepis art. 3 ust. 1a ustawy o PIT, zgodnie z którym za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Spójnik „lub” w ww. przepisie oznacza, że spełnienie tylko jednego z ww. warunków jest wystarczające do uznania, że podatnik podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Jedną z przesłanek uznających czy podatnik posiada miejsce zamieszkania w Polsce jest przebywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Od dnia 27 lutego 2024 r. nie planują Państwo w przyszłych latach przebywać w Polsce dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Zatem, nie spełniają Państwo warunków przesłanki mieszkania na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Drugą przesłanką jest posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych w Polsce. Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego – w Państwa przypadku niewątpliwie centrum interesów osobistych znajduje się w ZEA. Wynika to z faktu, że:

  • wymeldowali się Państwo z dotychczasowego miejsca zamieszkania w Polsce oraz na okres bezterminowy przekazali swoje dwa mieszkania na cele wynajmu krótkoterminowego na terenie Polski. Natomiast w mieszkaniu, którego właścicielem jest Pan, w oparciu o umowę użyczenia zamieszkują Pana rodzice. Zatem, Państwo nie mają już w Polsce możliwości realizowania własnych potrzeb mieszkaniowych,
  • wynajmują Państwo mieszkanie w ZEA,
  • prowadzą Państwo życie towarzyskie, które osadzone jest w ZEA ,
  • dołączył Pan do grupy sportowej realizującej regularne treningi pływackie (w dyscyplinie, którą Pan uprawiał przed wyjazdem),
  • uzyskali Państwo pracownicze wizy rezydenckie, uprawniające do nieprzerwanego pobytu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich przez okres dłuższy niż 90 dni. Warunkiem utrzymania wizy są: utrzymanie aktywnego zatrudnienia w oparciu o (…) oraz w przypadku opuszczenia terytorium Emiratów, powrót przed upływem 6 miesięcy,
  • odebrali Państwo Emirates ID, czyli dokumenty tożsamości potwierdzające jednocześnie status rezydentów na terenie Emiratów.

Zatem z powyższego wynika, że Państwa centrum interesów osobistych ma miejsce w ZEA, a nie w Polsce. Oznacza to, że nie spełniają Państwo warunków przesłanki posiadania centrum interesów osobistych w Polsce.

Państwa zdaniem, Państwa centrum interesów gospodarczych od 27 lutego 2024 r. również będzie się znajdować w ZEA. Wynika to faktu, że założyli Państwo Spółkę, w której 50% udziałów posiada Pan, a 45% posiada Pani. Będą pobierali Państwo wynagrodzenie ze Spółki oraz będą Państwo osiągali dochody z tytułu dywidend wypłacanych przez Spółkę. Dopuszczają Państwo możliwość incydentalnego zawierania krótkotrwałych umów cywilnoprawnych przy okazji wizyt w Polsce. Jeżeli taka sytuacja miałaby miejsce, to nie będzie to skutkowało przybywaniem żadnego z Państwa na terytorium Polski dłużej niż przez 183 dni w roku podatkowym. Koncentrują się Państwo głównie na budowaniu i prowadzeniu Spółki z siedzibą w ZEA, podczas gdy wykonywanie usług zdalnie na podstawie umów cywilnoprawnych traktują jako dodatkową inwestycję wynikającą z aktywności zawodowej wykonywaną przed przeprowadzką do dnia dzisiejszego. Dodatkowo, posiadają Państwo rachunki bankowe w Polsce, ale są one przeznaczone wyłącznie w celu obsługi wynajmu/użyczenia mieszkań, rozliczeń z urzędami oraz spłacania kredytów. Będą Państwo natomiast również posiadać rachunki bankowe w ZEA. Nie planują Państwo posiadać rachunków oszczędnościowych w Polsce. Będą Państwo posiadali prywatne telefony komórkowe w ZEA. Oprócz tego posiada Pani prywatny polski numer telefonu. Pan również posiada polski numer, którego utrzymanie będzie niezbędne w celu planowanej współpracy firmy utworzonej w ZEA oraz jej partnera biznesowego w Polsce. W tym miejscu pragną odwołać się Państwo do Przykładu 6 z Objaśnień podatkowych, który zarysowuje następującą sytuację:

„Przykład 6 Pani Lena trzy lata temu wyjechała do Czech. We Wrocławiu, gdzie mieszkała przed wyjazdem, wciąż posiada duże mieszkanie, które wynajmuje. Środki z wynajmu mieszkania gromadzone są na polskim rachunku bankowym. W Czechach pani Lena pracuje na podstawie umowy o pracę u czeskiego pracodawcy. Wynagrodzenie za pracę jest przelewane na konto prowadzone w czeskim banku. Pani Lena posługuje się telefonem zarejestrowanym u czeskiego operatora telefonii komórkowej oraz kupiła samochód, który zarejestrowała w tym państwie. W Czechach pani Lena mieszka w kupionym przez siebie mieszkaniu, przy czym środki na jego zakup uzyskała w drodze kredytu zaciągniętego w czeskim banku. Czy centrum interesów gospodarczych pani Leny znajduje się w Polsce?”

Dalej autor objaśnień udziela odpowiedzi:

„Nie. Pani Lena ma silne powiązania gospodarcze z Czechami. W tym państwie posiada mieszkanie, samochód, telefon oraz spłaca kredyt udzielony przez czeski bank. W tym państwie znajduje się też główne źródło jej dochodu. W Polsce pani Lena również posiada majątek w postaci wynajmowanego mieszkania, ale stanowi on jedynie dodatkowe źródło jej dochodu. Wobec powyższego, należy uznać, że centrum interesów gospodarczych pani Leny położone jest w Czechach.”

Stwierdzają Państwo, że zgodnie z powyższym przykładem dotyczącym sytuacji zmiany rezydencji podatkowej w związku z wyprowadzeniem się z Polski, przeniesienie powiązań gospodarczych do państwa, w którym znajduje się główne źródło dochodu, sprawia, że w Polsce nie istnieje dłużej centrum interesów gospodarczych, mimo, że znajduje się w nim dochód, który stanowi jedynie dodatkowe źródło ich zarobku i jest jedynie kontynuacją wcześniej podjętej działalności. Również najem nieruchomości położonych na terytorium Polski stanowi dla Państwa poboczne i pasywne źródło dochodów. Posiłkując się podanym wyżej przykładem objaśnień MF, tracą Państwo centrum interesów gospodarczych w Polsce. Od 27 lutego 2024 roku centrum Państwa interesów gospodarczych znajduje się w ZEA, co oznacza, że nie spełniają Państwo warunków przesłanki posiadania centrum interesów gospodarczych w Polsce.

W związku z powyższym, Państwa zdaniem, nie zachodzi żadna przesłanka, która mogłaby świadczyć, że są Państwo osobami mającymi miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej, a co za tym idzie – nie podlegają Państwo nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Państwa zdaniem, mieszkając i pracując w ZEA będą Państwo posiadali od 27 lutego 2024 r. rezydencję podatkową wyłącznie tego państwa.

Biorąc pod uwagę powyższe, od 27 lutego 2024 r. nie będą Państwo posiadali statusu polskich rezydentów podatkowych, tj. nie będą posiadali nieograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT.

Ad. 2

Jak wynika z przepisu art. 3 ust. 2a u.p.d.o.f., osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z kolei zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2b u.p.d.o.f., za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw – jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Mimo, że wynika to jedynie z okoliczności biznesowych, dopuszczają Państwo możliwość incydentalnego zawierania krótkotrwałych umów cywilnoprawnych przy okazji wizyt w Polsce. Jeżeli taka sytuacja miałaby miejsce, to nie będzie to skutkowało przybywaniem żadnego z Państwa na terytorium Polski dłużej niż przez 183 dni w roku podatkowym Dodatkowo, będą uzyskiwali Państwo dochód z najmu nieruchomości położonych w Polsce. Oznacza to, że będą Państwo podlegali obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z powyższego wynika, że od dnia 27 lutego 2024 r. będą Państwo podlegać ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium RP od dochodów uzyskiwanych w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 2a Ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W świetle art. 3 ust. 2b ustawy:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

5a) umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;

6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw – jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Według art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a więc – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).

Przez „centrum interesów osobistych” należy rozumieć wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską, przynależność do organizacji/klubów, uprawiane hobby itp. Z kolei „centrum interesów gospodarczych” to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe itd.

Posiadanie stałego ogniska domowego oznacza, że osoba fizyczna urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania, w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki czas.

W zakresie powiązań gospodarczych, wyjaśniam, że jest to miejsce, z którym dana osoba ma ścisłe powiązania ekonomiczne. W tym względzie należy wziąć pod uwagę przede wszystkim związki ekonomiczne osoby fizycznej z danym państwem, wśród których istotne są: miejsce wykonywania działalności zarobkowej, główne źródła dochodów podatnika, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, zaciągnięte kredyty, konta bankowe, miejsce, z którego osoba zarządza swoim mieniem itd.

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunek ten stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium Polski centrum interesów życiowych.

Należy również podkreślić, że zmiana państwa rezydencji podatkowej może nastąpić w trakcie roku podatkowego. W takim przypadku, do dnia pozostawania polskim rezydentem podatkowym podatnik rozlicza się w Polsce na zasadzie nieograniczonego obowiązku podatkowego. Natomiast po przeniesieniu miejsca zamieszkania za granicę, podatnik podlega w Polsce opodatkowaniu tylko od dochodów uzyskanych na terytorium Polski. Wymienione powyżej kryteria stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Ze stanu faktycznego wynika, że jesteście Państwo obywatelami polskimi. Są Państwo małżeństwem i nie mają potomstwa. Najbliższa Państwa rodzina, tj. rodzice, mieszkają w Polsce. Zarówno Pan jak i Pani nie posiadają rodzeństwa. Posiadają Państwo rachunki bankowe w Polsce. Nie posiadają i nie planują Państwo posiadać rachunków oszczędnościowych w Polsce. Posiada Pani prywatny polski numer telefonu. W dniu 27 lutego 2024 r. przeprowadzili się Państwo z terytorium Polski do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (dalej: „ZEA”). Na moment przeprowadzki z Polski do ZEA posiadali Państwo status polskich rezydentów podatkowych w Polsce oraz podlegali w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł dochodów (przychodów), tj. posiadali nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wymeldowali się Państwo z wcześniejszego miejsca zamieszkania w Polsce oraz na okres bezterminowy przekazali swoje dwa mieszkania na cele wynajmu krótkoterminowego na terenie Polski. Przychody uzyskiwane z wynajmu nieruchomości w Polsce stanowią Państwa dodatkowy dochód, który przeznaczany jest na spłaty kredytów. Natomiast w mieszkaniu, którego właścicielem jest Pan, w oparciu o umowę użyczenia zamieszkują Pana rodzice. Przed wyprowadzką z Polski nie osiągali Państwo dochodów w ZEA i nie rozliczali się w ZEA z podatków. Na moment wyprowadzki z Polski do ZEA nie są Państwo udziałowcami żadnej polskiej spółki oraz nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej na terenie Polski.

Od 27 lutego 2024 r. Stałe miejsce zamieszkania posiadają Państwo w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Pobierają Państwo wynagrodzenie ze Spółki w oparciu o zawarty ze spółką „(…)” oraz będą Państwo osiągali dochody z tytułu dywidend wypłacanych przez Spółkę. Objęci są Państwo 12-miesięcznym (odnawialnym) ubezpieczeniem medycznym w ZEA. Z tytułu „…” przystąpili Państwo do Pracowniczego Planu Oszczędnościowego, zarządzanego przez regulowany podmiot finansowy, zarejestrowany w (…). Na fundusz odprowadzane są comiesięczne składki, wyliczane jako stały procent od wynagrodzenia. Posiadają Państwo rachunki bankowe w ZEA. Posiadają Państwo prywatne telefony komórkowe w ZEA. Prowadzą Państwo aktywne życie towarzyskie w ZEA oraz utrzymują regularny kontakt z mieszkającymi tam znajomymi. Dołączył Pan do grupy sportowej realizującej regularne treningi pływackie (w dyscyplinie, którą Pan uprawiał przed wyjazdem). Uzyskali Państwo pracownicze wizy rezydenckie uprawniające do nieprzerwanego pobytu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich przez okres dłuższy niż 90 dni. Odebrali Państwo Emirates ID, czyli dokumenty tożsamości potwierdzające status rezydentów na terenie Emiratów. Uzyskanie statusu rezydentów oraz Emirates ID umożliwiło Państwu zawarcie umowy długoterminowego najmu mieszkania.

Dopuszczają Państwo możliwość incydentalnego zawierania krótkotrwałych umów cywilnoprawnych przy okazji wizyt w Polsce. Jeżeli taka sytuacja miałaby miejsce, to nie będzie to skutkowało przybywaniem żadnego z Państwa na terytorium Polski dłużej niż przez 183 dni w roku podatkowym.

W związku z powyższym, skoro w dniu 27 lutego 2024 r. wyjechali Państwo do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, gdzie mieszkają Państwo i prowadzą życie towarzyskie, jak również angażują się Państwo w działalność spółki w ZEA, to uznaję, że ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze od dnia przeprowadzki posiadają Państwo w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W Polsce co prawda posiadają Państwo mieszkania przeznaczone na wynajem i zamierzają Państwo zawierać w Polsce incydentalne umowy cywilnoprawne na podstawie których usługi będą świadczone zdalnie, jednak te okoliczności nie mogą przesądzać o ściślejszych powiązaniach z Polską.

Wobec powyższego zasadnym jest przyjęcie, że od dnia przeprowadzki do Zjednoczonych Emiratów Arabskich podlegają Państwo w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podlegają opodatkowaniu w Polsce tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Oznacza to, że od dnia 27 lutego 2024 r. nie będą Państwo posiadali nieograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od dnia 27 lutego 2024 r., będą Państwo podlegać ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy, tj. obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów uzyskanych na terytorium Polski.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Pan AA. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00