Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 31 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.212.2024.2.MR

Prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do świadczonych przez Wnioskodawcę ww. usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

- prawidłowe – w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy do świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki usług polegających na: świadczeniu usług opieki domowej w ramach wsparcia Spółki, znalezieniu odpowiedniego zastępstwa w przypadku choroby lub innej niedyspozycyjności Opiekuna, którego zaproponowali, w celu zapewnienia opieki zastępczej Podopiecznemu, kontaktowaniu się z Opiekunem w celu doprecyzowania oczekiwań Podopiecznego w przypadku np. problemów językowych oraz wsparciu w przypadku konfliktów, gdy opiekunki niewłaściwie wykonują swoje obowiązki lub dochodzi do nieporozumień pomiędzy Podopiecznymi, a daną Opiekunką;

- nieprawidłowew zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy do świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki usług polegających na przedstawieniu odpowiednich kandydatur na Opiekunkę.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 kwietnia 2014 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do świadczonych przez Wnioskodawcę ww. usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 lipca 2024 r. (wpływ 5 lipca 2024 r.) oraz pismami z 17 lipca 2024 r. (wpływ 17 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca posiada siedzibę i miejsce efektywnego zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z czym podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca nie jest na ten moment zarejestrowany jako podatnik VAT czynny w Polsce. Wnioskodawca nie posiada miejsca stałego prowadzenia działalności w Niemczech.

Wnioskodawca współpracuje ze Spółkami prowadzącymi działalność polegającą na świadczeniu usług opieki domowej (dalej „Usługi Opieki”) w zakresie opieki nad osobami w podeszłym wieku, osobami niepełnosprawnymi lub wymagającymi pomocy w codziennym funkcjonowaniu z innych powodów (dalej: „Podopieczni”) w państwach należących do Unii Europejskiej (przede wszystkim na terenie Republiki Federalnej Niemiec).

Spółka świadczy usługi opieki domowej jako samodzielny podmiot, który zawiera umowy o świadczenie usług z przedstawicielem rodziny Podopiecznego, pełnomocnikiem Podopiecznego lub jego opiekunem prawnym, lub inną osobą działającą na rzecz Podopiecznego, lub też czasami z samym Podopiecznym.

W celu należytego wywiązywania się ze zobowiązań wynikających z kontraktu zawartego z przedstawicielem rodziny Podopiecznego, pełnomocnikiem Podopiecznego lub jego opiekunem prawnym (lub z inną osobą działającą na rzecz Podopiecznego, albo z samym Podopiecznym), Spółka zamierza podjąć współpracę z Wnioskodawcą („Partnerem”) – niezależnym podmiotem posiadającym siedzibę i zarząd na terytorium Polski.

Do zadań Wnioskodawcy należeć będzie świadczenie na podstawie zawartej ze Spółką umowy o współpracy – usług pomocniczych do usług opieki domowej, a mianowicie świadczenie czynności opieki domowej na rzecz Klientów w Niemczech, w miejscu i czasie wskazanym przez Spółkę na zasadach przewidzianych w Umowie o współpracy.

Wnioskodawca i Spółka zobowiązują się współpracować ze sobą w ten sposób, iż w ramach zapotrzebowania na podstawie każdorazowo przedstawionych przez Spółkę wymagań co do opiekunów (w tym wiek, doświadczenie, umiejętności językowe) – Wnioskodawca przedstawi w miarę posiadanych zasobów i doświadczenia kandydatów na opiekunkę/opiekuna, którą to kandydaturę Wnioskodawca obowiązany jest rozpatrzeć.

Opiekunowie w związku ze współpracą Wnioskodawcy ze Spółką świadczyć będą usługi opieki w Niemczech na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług z Wnioskodawcą. Niewykluczona jest także współpraca Wnioskodawcy z Opiekunami prowadzącymi działalność gospodarczą w Niemczech („Gewerbe”).

Spółka przedkładać będzie zatem Wnioskodawcy opis zlecenia na terenie Niemiec i przedstawia swoje wymagania, co do Opiekunki (np. komunikatywność w zakresie znajomości języka niemieckiego; możliwość dźwigania Podopiecznego). Wnioskodawca przedstawi Spółce propozycję Opiekunów, których profil pasuje do wymagań opisanych w przedstawionym przez Spółkę zleceniu.

Współpraca stron, zgodnie z treścią łączących Strony umowy o współpracy, oparta będzie na następujących założeniach:

-Spółka posiada bazę klientów mających siedzibę zarówno w Polsce, jak i w Niemczech zainteresowanych nabywaniem usług opiekuńczych nad osobami niepełnosprawnymi oraz osobami w podeszłym wieku, na rzecz których świadczy lub zamierza świadczyć usługi opiekuńcze,

-Spółka prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług pomocy domowej oraz usług opieki,

-Spółka podejmuje szeroko zakrojone działania marketingowe, polegające na informowaniu o świadczonych usługach, budowaniu marki renomy podmiotu profesjonalnie świadczącego usługi opiekuńcze, kontaktach z organizacjami mającymi dostęp do osób potencjalnie zainteresowanych nabywaniem usług opiekuńczych, w związku z czym ponosi nakłady finansowe i organizacyjne prowadzonych akcji marketingowych,

-Spółka jest zainteresowana współpracą z podmiotem zewnętrznym, który posiada wiedzę oraz doświadczenie, jak również dysponuje odpowiednimi zasobami osobowymi,

-Wnioskodawca dysponuje wykwalifikowanym personelem zajmującym się świadczeniem usług pomocy domowej oraz usług opieki.

Działania Wnioskodawcy mogą polegać:

- na przedstawieniu odpowiednich kandydatur na Opiekunkę;

- na znalezieniu odpowiedniego zastępstwa w przypadku choroby lub innej niedyspozycyjności Opiekuna, którego zaproponowali;

- Partnerzy kontaktują się z Opiekunem w celu doprecyzowania oczekiwań Podopiecznego w przypadku np. problemów językowych;

-w przypadku konfliktów: gdy opiekunki niewłaściwie wykonują swoje obowiązki lub dochodzi do nieporozumień pomiędzy Podopiecznymi, a daną Opiekunką, co oznacza konieczność podjęcia szybkich działań przez Wnioskodawcę.

Podopieczni są zatem zaopiekowani, mają dostęp do opiekunki spełniającej ich wymagania; nie ma przerw w świadczeniu usług.

Do zakresu usług opiekuńczych świadczonych przez Opiekunów zaliczać się będzie m.in.: przygotowanie i podawanie posiłków, utrzymanie higieny ciała Podopiecznego (mycie, czesanie, golenie, mycie zębów), ubranie i rozbieranie Podopiecznego, robienie zakupów dla Podopiecznego, sprzątanie lokalu mieszkalnego Podopiecznego, zmiana podkładów higienicznych, transfer na wózek inwalidzki, współudział przy załatwianiu formalności podczas wizyt i odwiedzin poza lokalem mieszkalnym Podopiecznego, podlewanie kwiatów znajdujących się w lokalu mieszkalnym Podopiecznego, czytanie prasy i książek Podopiecznemu.

Do zakresu usług opiekuńczych wykonywanych na terenie Niemiec należeć będzie także wykonywanie usług ściśle z nimi związanych takich jak: zapewnienie Podopiecznemu bezpiecznych warunków funkcjonowania w jego otoczeniu, w tym utrzymanie czystości i porządku w bezpośrednim otoczeniu Podopiecznego, zapewnienie czystej odzieży i pościeli Podopiecznemu, pomoc w codziennych zajęciach związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego.

Usługi opiekuńcze, o których mowa powyżej wymagają zatem podjęcia szeregu czynności wspierających, pomocniczych, które są niezbędne do prawidłowego wykonania usług opiekuńczych na terenie Niemiec.

Brak świadczenia wyżej wymienionych usług uniemożliwi prawidłowe wykonywanie Usług Opieki na terenie Niemiec przez Spółkę.

Świadczenie Usług Pomocniczych przez Wnioskodawcę jest konieczne, ponieważ Spółka w celu wywiązywania się z zobowiązań na terenie Niemiec musi otrzymać wsparcie w sprawach osobowych. W praktyce częste są przypadki, gdy Spółka nie dysponuje właściwym personelem, opiekunki niewłaściwie wykonują swoje obowiązki lub dochodzi do nieporozumień pomiędzy Podopiecznymi, a daną opiekunką, co oznacza konieczność podjęcia szybkich działań przez Spółkę.

Z tego też względu, Spółka musi posiadać opcję awaryjną na wypadek, gdyby dana opiekunka nie chciała lub nie mogła świadczyć Usług Opieki.

W takim wypadku, Spółka zamierza zwrócić się do Wnioskodawcy z prośbą o przedstawienie kandydatury opiekunki w celu zapewnienia mu opieki zastępczej. Pozwoli to na zminimalizowanie niedogodności dla Podopiecznego oraz pozwoli na uniknięcie ewentualnych kar umownych lub wypowiedzenia umowy przez Podopiecznego lub jego opiekunów (pełnomocników).

Na tym będzie polegała współpraca Stron, która stanowić będzie podstawę do wystawienia faktury VAT z przedmiotem: „Usługi pomocnicze do usługi opieki domowej w Niemczech”.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego (ostatecznie doprecyzowany w pismach z 17 lipca 2024 r.)

1.Gdzie (na terytorium jakiego kraju) znajduje się siedziba działalności gospodarczej Spółki, z którą Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Spółka to przedsiębiorca posiadający siedzibę i zarząd na terytorium Polski, działający w jakiejkolwiek formie, np.: jednoosobowa działalność, spółka osobowa, spółka kapitałowa.

2.Czy usługi opieki świadczone przez ww. Spółkę stanowią usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Świadczone przez Spółkę usługi nie stanowią usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy od podatku od towarów i usług.

3.Czy ww. Spółka jest jednym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Spółka nie jest jednym z podmiotów wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy od podatku od towarów i usług.

4.Czy usługi opieki świadczone przez ww. Spółkę stanowią usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Świadczone przez Spółkę usługi stanowią usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy od podatku od towarów i usług.

5.Czy Wnioskodawca jest jednym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Wnioskodawca nie jest jednym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy od podatku od towarów i usług.

6.Na czym dokładnie polegać ma współpraca Wnioskodawcy ze Spółką w zakresie „usług pomocniczych do usług opieki domowej”, w szczególności prosimy wskazać jaki jest dokładnie zakres tych Usług Pomocniczych, jakie konkretnie działania będzie podejmować Wnioskodawca w związku ze świadczeniem Usług Pomocniczych (prosimy wymienić)?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Usługi świadczone przez Wnioskodawców na rzecz Spółki oparte są na podstawie umowy o współpracy (umowy o świadczenie usług).

Zgodnie z treścią łączącej Strony umowy o współpracy: Zleceniobiorca (Wnioskodawca) i Zleceniodawca (Spółka) zobowiązują się współpracować ze sobą w ten sposób, iż na podstawie każdorazowo przedstawionych przez Zleceniodawcę wymagań co do opiekunów (w tym wiek, doświadczenie, umiejętności językowe), Zleceniobiorca przedstawi w miarę posiadanych zasobów i doświadczenia kandydatów na opiekunkę/opiekuna, którą to kandydaturę Zleceniodawca obowiązany jest rozpatrzeć.

Spółka przedkłada zatem Wnioskodawcy opis zlecenia na terenie Niemiec i przedstawia swoje wymagania, co do Opiekunki (np. komunikatywność w zakresie znajomości języka niemieckiego; możliwość dźwigania Podopiecznego). Wnioskodawca przedstawia Spółce propozycję Opiekunów, których profil pasuje do wymagań opisanych w przedstawionym przez Spółkę zleceniu.

Współpraca stron zgodnie z treścią łączących Strony umowy o współpracy oparta jest na następujących założeniach:

-Spółka posiada bazę klientów mających siedzibę zarówno w Polsce, jak i w Niemczech zainteresowanych nabywaniem usług opiekuńczych nad osobami niepełnosprawnymi oraz osobami w podeszłym wieku, na rzecz których świadczy lub zamierza świadczyć usługi opiekuńcze,

-Spółka prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług pomocy domowej oraz usług opieki,

-Spółka podejmuje szeroko zakrojone działania marketingowe, polegające na informowaniu o świadczonych usługach, budowaniu marki i renomy podmiotu profesjonalnie świadczącego usługi opiekuńcze, kontaktach z organizacjami mającymi dostęp do osób potencjalnie zainteresowanych nabywaniem usług opiekuńczych, w związku z czym ponosi nakłady finansowe i organizacyjne prowadzonych akcji marketingowych,

-Spółka jest zainteresowana współpracą z podmiotem zewnętrznym, który posiada wiedzę oraz doświadczenie, jak również dysponuje odpowiednimi zasobami osobowymi,

-Wnioskodawca dysponuje wykwalifikowanym personelem zajmującym się świadczeniem usług pomocy domowej oraz usług opieki.

Działania Wnioskodawcy mogą polegać:

-na przedstawieniu odpowiednich kandydatur na Opiekunkę;

-na znalezieniu odpowiedniego zastępstwa w przypadku choroby lub innej niedyspozycyjności Opiekuna, którego zaproponowali;

-Wnioskodawca kontaktuje się z Opiekunem w celu doprecyzowania oczekiwań Podopiecznego w przypadku np. problemów językowych;

-w przypadku konfliktów: gdy opiekunki niewłaściwie wykonują swoje obowiązki lub dochodzi do nieporozumień pomiędzy Podopiecznymi a daną Opiekunką, co oznacza konieczność podjęcia szybkich działań przez Spółkę.

Podopieczni są zatem zaopiekowani, mają dostęp do opiekunki spełniającej ich wymagania; nie ma przerw w świadczeniu usług.

Świadczenie Usług Pomocniczych przez Wnioskodawcę jest konieczne, ponieważ Spółka w celu wywiązywania się z zobowiązań na terenie Niemiec musi otrzymać wsparcie w sprawach osobowych. W praktyce częste są przypadki, gdy Spółka nie dysponuje właściwym personelem, opiekunki niewłaściwie wykonują swoje obowiązki lub dochodzi do nieporozumień pomiędzy Podopiecznymi, a daną opiekunką, co oznacza konieczność podjęcia szybkich działań przez Spółkę.

Z tego też względu, Spółka musi posiadać opcję awaryjną na wypadek, gdyby dana opiekunka nie chciała lub nie mogła świadczyć Usług Opieki. W takim wypadku, Spółka zamierza zwrócić się do Wnioskodawcy z prośbą o przedstawienie kandydatury opiekunki w celu zapewnienia mu opieki zastępczej. Pozwoli to na zminimalizowanie niedogodności dla Podopiecznego oraz pozwoli na uniknięcie ewentualnych kar umownych lub wypowiedzenia umowy przez Podopiecznego lub jego opiekunów (pełnomocników).

Na tym będzie polegała współpraca Stron, która stanowić będzie podstawę do wystawienia faktury VAT z przedmiotem: „Usługi pomocnicze do usługi opieki domowej w Niemczech”.

W ramach „usług pomocniczych” mieszczą się także usługi opieki domowej świadczone w ramach wsparcia przez wysłanych przez Wnioskodawców (a zarazem zaakceptowanych przez Spółkę) Opiekunów.

7.Czy pomiędzy usługami opieki świadczonymi przez Spółkę a usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki zachodzi taka zależność, która uniemożliwiałaby wyświadczenie ww. usług opieki bez usług Wnioskodawcy?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Tak, wykonywanie usług przez Spółkę wielokrotnie może być uzależnione od współpracy z Wnioskodawcą. Świadczenie Usług Pomocniczych przez Wnioskodawcę jest konieczne, ponieważ Spółka w celu wywiązywania się z zobowiązań na terenie Niemiec musi otrzymać wsparcie w sprawach osobowych. W praktyce częste są przypadki, gdy Spółka nie dysponuje właściwym personelem, opiekunki niewłaściwie wykonują swoje obowiązki lub dochodzi do nieporozumień pomiędzy Podopiecznymi, a daną opiekunką, co oznacza konieczność podjęcia szybkich działań przez Spółkę. Z tego też względu, Spółka musi posiadać opcję awaryjną na wypadek, gdyby dana opiekunka nie chciała lub nie mogła świadczyć Usług Opieki.

8.Czy w ramach zawartej Umowy o współpracy ze Spółką Wnioskodawca świadczyć będzie usługi opiekuńcze oraz usługi pomocnicze?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Wnioskodawca świadczyć będzie na rzecz Spółki usługi pomocnicze do usług świadczonych przez Spółkę. Niewykluczone, że tą „usługą pomocniczą” w ramach zawartej umowy o współpracy będzie usługa opieki domowej świadczona przez Opiekunów zaproponowanych przez Wnioskodawcę, o czym mowa powyżej.

9.Czy Wnioskodawca w ramach zawartej Umowy o współpracy, będzie działać jako podwykonawca Spółki wykonujący czynności opiekuńcze i pomocnicze na rzecz Podopiecznych?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Wnioskodawca nie jest „podwykonawcą” Spółki sensu stricte. Współpraca polega na następującym schemacie:

a.Wnioskodawca reguluje płatności wobec swoich Opiekunów.

b.Wnioskodawca wystawia na rzecz Spółki fakturę za usługi Opiekunów plus prowizję za znalezienie odpowiedniego profilu.

10.Czy w ramach współpracy na podstawie Umowy zawartej ze Spółką, Wnioskodawca będzie świadczyć usługi opiekuńcze, które stanowią:

a)usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej;

b)usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy domowej;

c)usługi ściśle związane z ww. usługami (tj. usługami, o których mowa w ppkt a, b;

d)usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług;

e)usługi ściśle związane w ww. usługami (tj. usługami, o których mowa w ppkt d)?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

a)usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej; NIE

b)usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy domowej; NIE

c)usługi ściśle związane z ww. usługami (tj. usługami, o których mowa w ppkt a, b; NIE

d)usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług; TAK

e)usługi ściśle związane w ww. usługami (tj. usługami, o których mowa w ppkt d); TAK

11.Kto pobiera wynagrodzenie od Podopiecznego za świadczone na jego rzecz usługi opiekuńcze – Wnioskodawca czy Spółka?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Wynagrodzenie od Podopiecznego pobiera Spółka.

12.W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał również, że:

Usługi opiekuńcze, o których mowa powyżej wymagają zatem podjęcia szeregu czynności wspierających, pomocniczych, które są niezbędne do prawidłowego wykonania usług opiekuńczych na terenie Niemiec.

Prosimy zatem o wskazanie, na czym będą polegać ww. „czynności wspierające, pomocnicze” oraz, czy czynności te będą wykonywane przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem usług opiekuńczych przez samego Wnioskodawcę, czy w związku ze świadczeniem usług opiekuńczych przez Spółkę, z którą Wnioskodawca podpisał Umowę o współpracy?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Przykładowe „czynności wspierające, pomocnicze”:

-przedstawienie odpowiednich kandydatur na Opiekunkę;

-znalezienie odpowiedniego zastępstwa w przypadku choroby lub innej niedyspozycyjności Opiekuna, którego zaproponowali;

-Wnioskodawca kontaktuje się z Opiekunem w celu doprecyzowania oczekiwań Podopiecznego w przypadku np. problemów językowych;

-w przypadku konfliktów: gdy opiekunki niewłaściwie wykonują swoje obowiązki lub dochodzi do nieporozumień pomiędzy Podopiecznymi, a daną Opiekunką, co oznacza konieczność podjęcia szybkich działań przez Spółkę;

Powyżej wskazane czynności pomocnicze będą wykonywane przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem usług opiekuńczych przez Spółkę, z którą Wnioskodawca podpisał Umowę o współpracy.

13.Kto wypłacać będzie Wnioskodawcy wynagrodzenie z tytułu zawartej Umowy o współpracy? Za jakie konkretnie czynności Wnioskodawca będzie otrzymywać wynagrodzenie?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Wnioskodawca wystawiać będzie na rzecz Spółki faktury za świadczone przez siebie usługi w ramach umowy o współpracy. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki to usługi pomocnicze do usług opieki domowej świadczonych na rzecz podopiecznych. Zakres i forma współpracy została opisana powyżej.

14.Czy Opiekunowie, o których mowa we wniosku mają podpisaną umowę z Wnioskodawcą, czy ze Spółką?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Opiekunowie świadczą usługi na podstawie umowy o świadczenie usług (do której stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zlecenia w podstawie art. 750 KC), bądź w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej. Opiekunowie pracują na rzecz Wnioskodawcy (umowa jest podpisana z Wnioskodawcą). To Wnioskodawca odpowiada wobec Opiekunki za rozliczenie tytułem wykonanej usługi.

Spółka po otrzymaniu propozycji kandydatur na Opiekunkę od Wnioskodawcy, przedstawia kandydaturę Klientowi niemieckiemu, który wybiera konkretną Opiekunkę do zlecenia, a beneficjentem usług są Podopieczni.

15.Kto dokonuje zapłaty na rzecz Opiekunów za świadczone przez nich usługi opiekuńcze?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Zapłaty na rzecz Opiekunów dokonuje Wnioskodawca.

Pytanie

Czy świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Usługi Pomocnicze, o których mowa w treści wniosku mogą być zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 Ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą: opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy: przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy: przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Według art. 15 ust. 1 ustawy: podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy: działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy: podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4, b) usługobiorcą jest:

-w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

-w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

-w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy: w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy: świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa wart. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi import usług.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy rozpatrywać ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy: zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

a)regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, centra usług społecznych, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej, b) wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

-domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

-placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

b)placówki specjalistycznego poradnictwa,

c)inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

d)specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy: zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy: zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 17a ustawy: zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazać należy, że na podstawie art. 132 ust. 1 lit. g Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1 z późn. zm.) – państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką i pomocą społeczną, wraz z usługami świadczonymi przez domy spokojnej starości, dokonywane przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nie posiada miejsca stałego prowadzenia działalności w Niemczech. Prowadzi Wnioskodawca działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług opiekuńczych dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.

Za świadczoną na rzecz Podopiecznego usługę pobiera Spółka wynagrodzenie wynikające z umowy z Podopiecznym.

Usługi opieki (dalej: usługi podstawowe) polegają na pomocy w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiece higienicznej, pielęgnacji zaleconej przez lekarza oraz w miarę możliwości, zapewnieniu kontaktów z otoczeniem.

Jednocześnie we wniosku wskazano, że Wnioskodawca nie jest żadnym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 22 UstawyVAT.

W tym miejscu należy się odwołać do przepisu art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Wskazać należy, że analizując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez dany podmiot usług w zakresie świadczenia usług opieki nad osobami w podeszłym wieku i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania – należy w pierwszej kolejności zbadać, czy w sprawie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, ponieważ w przypadku zastosowania zwolnienia w oparciu o ww. przepis brak jest podstaw do dalszego badania spełnienia bądź nie warunków określonych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, ponieważ odnosi się on do usług świadczonych przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.

Analizując powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy zauważyć należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przestanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. (usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, usług określonych w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie), jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie posiada statusu podmiotu wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, w związku z tym świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, ponieważ nie została spełniona przesłanka podmiotowa określona w tym przepisie, na podstawie której możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku.

Ponadto, należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „opieka”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, należy posłużyć się wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego” (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r. tom II str. 1119), „opieka” oznacza „troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspokajanie czyichś potrzeb; strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś; dozór, piecza, kuratela (...)”.

Nie ulega wątpliwości, że świadczone przez Opiekuna usługi opiekuńcze (pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opieka higieniczna, pielęgnacja zalecona przez lekarza oraz zapewnienie kontaktów z otoczeniem) korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

Należy wskazać, że zgodnie z powołanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, ze zwolnienia od podatku korzystają także dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związane z usługami opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Aby ustalić, czy dana czynność (dostawa bądź usługa) ma ścisły związek z usługami opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczonymi w miejscu ich zamieszkania, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., „związek” to stosunek między rzeczami, zjawiskami itp. połączonymi ze sobą w jakiś sposób.

Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy o VAT wynika, że dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W związku z powyższym świadczenie złożone (kompleksowe) będzie mieć miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy będzie miała charakter świadczenia podstawowego i świadczenia pomocniczego (lub świadczeń pomocniczych), a zatem takich, które umożliwiają skorzystanie (względnie lepsze skorzystanie) ze świadczenia podstawowego lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego. Jeżeli jednak świadczenia te można, bez popadania w sztuczność, rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy – tylko wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa niezależnie opodatkowane świadczenia. (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 grudnia 2018 r. I FSK 28/17).

W kontekście powyższego swoje stanowisko przedstawiła również Rzecznik Generalna Juliane Kokott w opinii z 22 października 2020 r. do sprawy C-581/19 Frenetikexito- Unipessoal Lda przeciwko Autoridade Tributória e Aduaneira, ECLI:EU:C:2020:855, wskazując, że „(...) każde pojedyncze świadczenie należy poddać odrębnej ocenie dla celów VAT. Dotyczy to nawet sytuacji, w których między kilkoma świadczeniami istnieje określony związek, ponieważ służą jednolitemu celowi gospodarczemu (9). (...) Cechą charakterystyczną jednego świadczenia złożonego jest nierozerwalność jego poszczególnych elementów (18). W przypadku jednego świadczenia złożonego poszczególne jego elementy stapiają się ze sobą, tworząc nowe, niezależne świadczenie, w związku z czym w powszechnym odbiorze występuje tylko jedno pojedyncze świadczenie. (...) Wskazówką świadczącą o nieistnieniu jednego świadczenia złożonego jest niezależna dostępność świadczeń. Okoliczność, że świadczenia są dostępne niezależnie od siebie, wskazuje w świetle orzecznictwa Trybunału na istnienie kilku niezależnych świadczeń w rozumieniu przepisów o VAT (23). Jeżeli natomiast świadczeniobiorca nie może otrzymać jednego elementu świadczenia bez innego, przemawia to za jednym świadczeniem złożonym (24). (...) Wskazówką świadczącą o istnieniu jednego świadczenia złożonego jest też jednolity cel gospodarczy transakcji (26)”. Jeżeli przeciętnemu świadczeniobiorcy zależy właśnie na połączeniu kilku świadczeń, przemawia to za istnieniem jednego świadczenia złożonego. W świetle orzecznictwa Trybunału jedno świadczenie złożone występuje wtedy, kiedy wszystkie elementy świadczenia są niezbędne dla osiągnięcia jego celu.

Jednocześnie można mówić o świadczeniu usług ściśle związanych z usługą opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczonymi w miejscu ich zamieszkania w stosunku do świadczonych przez Wnioskodawcę w stosunku do Spółki usług wsparcia obejmujących zapewnienie usług pomocniczych.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są niezbędne dla wykonania usługi podstawowej – świadczenia opieki o wysokim standardzie. Mają charakter wspierający, wpływają na terminowość i prawidłowość realizowanej w Niemczech usługi opieki.

Wykonywanie czynności przez Wnioskodawcę, tj. usługi pomocnicze służą świadczonym przez Spółkę usługom opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w Niemczech. Usługi te są usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Innymi słowy, Wnioskodawca w związku ze współpracą otrzymuje od Spółki profile osób chętnych do pracy jako opiekun osób starszych (czyli Opiekunów). Po weryfikacji przez Wnioskodawcę podejmowana jest współpraca z konkretną Opiekunką. Na tym polega współpraca między Wnioskodawcą, a Spółką. W międzyczasie Wnioskodawca wspiera Spółkę w świadczeniu usług opieki domowej na rzecz konkretnego Podopiecznego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

- prawidłowe – w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy do świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki usług polegających na: świadczeniu usług opieki domowej w ramach wsparcia Spółki, znalezieniu odpowiedniego zastępstwa w przypadku choroby lub innej niedyspozycyjności Opiekuna, którego zaproponowali, w celu zapewnienia opieki zastępczej Podopiecznemu, kontaktowaniu się z Opiekunem w celu doprecyzowania oczekiwań Podopiecznego w przypadku np. problemów językowych oraz wsparciu w przypadku konfliktów, gdy opiekunki niewłaściwie wykonują swoje obowiązki lub dochodzi do nieporozumień pomiędzy Podopiecznymi, a daną Opiekunką;

- nieprawidłowew zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy do świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki usług polegających na przedstawieniu odpowiednich kandydatur na Opiekunkę.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy.

Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem co do zasady usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przy czym, z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca współpracuje ze Spółkami prowadzącymi działalność polegającą na świadczeniu usług opieki domowej („Usługi Opieki”) w zakresie opieki nad osobami w podeszłym wieku, osobami niepełnosprawnymi lub wymagającymi pomocy w codziennym funkcjonowaniu z innych powodów („Podopieczni”) w państwach należących do Unii Europejskiej (przede wszystkim na terenie Republiki Federalnej Niemiec). Spółka świadczy usługi opieki domowej jako samodzielny podmiot, który zawiera umowy o świadczenie usług z przedstawicielem rodziny Podopiecznego, pełnomocnikiem Podopiecznego lub jego opiekunem prawnym, lub inną osobą działającą na rzecz Podopiecznego, lub też czasami z samym Podopiecznym.

W celu należytego wywiązywania się ze zobowiązań wynikających z kontraktu zawartego z przedstawicielem rodziny Podopiecznego, pełnomocnikiem Podopiecznego lub jego opiekunem prawnym (lub z inną osobą działającą na rzecz Podopiecznego, albo z samym Podopiecznymi), Spółka zamierza podjąć współpracę z Wnioskodawcą („Partnerem”) – niezależnym podmiotem posiadającym siedzibę i zarząd na terytorium Polski. Współpraca polegać będzie na następującym schemacie: Wnioskodawca reguluje płatności wobec swoich Opiekunów; Wnioskodawca wystawia na rzecz Spółki fakturę za usługi Opiekunów plus prowizję za znalezienie odpowiedniego profilu. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki to usługi pomocnicze do usług opieki domowej świadczonych na rzecz podopiecznych. Opiekunowie pracują na rzecz Wnioskodawcy (umowa jest podpisana z Wnioskodawcą). To Wnioskodawca odpowiada wobec Opiekunki za rozliczenie tytułem wykonanej usługi.Do zadań Wnioskodawcy należeć będzie świadczenie na podstawie zawartej ze Spółką umowy o współpracy – usług pomocniczych do usług opieki domowej, a mianowicie świadczenie czynności opieki domowej na rzecz Klientów w Niemczech, w miejscu i czasie wskazanym przez Spółkę na zasadach przewidzianych w Umowie o współpracy. Wnioskodawca i Spółka zobowiązują się współpracować ze sobą w ten sposób, iż w ramach zapotrzebowania na podstawie każdorazowo przedstawionych przez Spółkę wymagań co do opiekunów (wiek, doświadczenie, umiejętności językowe) – Wnioskodawca przedstawi w miarę posiadanych zasobów i doświadczenia kandydatów na opiekunkę/opiekuna, którą to kandydaturę Wnioskodawca obowiązany jest rozpatrzeć. Opiekunowie w związku ze współpracą Wnioskodawcy ze Spółką świadczyć będą usługi opieki w Niemczech na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług z Wnioskodawcą. Niewykluczona jest także współpraca Wnioskodawcy z Opiekunami prowadzącymi działalność gospodarczą w Niemczech. Spółka przedkładać będzie zatem Wnioskodawcy opis zlecenia na terenie Niemiec i przedstawia swoje wymagania, co do Opiekunki (np. komunikatywność w zakresie znajomości języka niemieckiego; możliwość dźwigania Podopiecznego). Wnioskodawca przedstawi Spółce propozycję Opiekunów, których profil pasuje do wymagań opisanych w przedstawionym przez Spółkę zleceniu. Świadczenie Usług Pomocniczych przez Wnioskodawcę jest konieczne, ponieważ Spółka w celu wywiązywania się z zobowiązań na terenie Niemiec musi otrzymać wsparcie w sprawach osobowych. W praktyce częste są przypadki, gdy Spółka nie dysponuje właściwym personelem, opiekunki niewłaściwie wykonują swoje obowiązki lub dochodzi do nieporozumień pomiędzy Podopiecznymi a daną opiekunką, co oznacza konieczność podjęcia szybkich działań przez Spółkę. Z wniosku wynika, że świadczone przez Spółkę usługi stanowią usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy od podatku od towarów i usług. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, żew ramach współpracy na podstawie Umowy zawartej ze Spółką, Wnioskodawca będzie świadczyć usługi opiekuńcze, które stanowią usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania oraz usługi ściśle związane w ww. usługami.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy świadczone przez Niego na rzecz Spółki Usługi, o których mowa w treści wniosku mogą być zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Podkreślić należy, że w przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Z powołanych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady usługa świadczona na rzecz podatnika, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

W analizowanej sprawie, Wnioskodawca świadczy opisane we wniosku usługi na podstawie Umowy o współpracy, zawartej ze Spółką, która posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski. W konsekwencji, usługi realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki – mimo, że usługi opieki świadczone są przez Spółkę na terytorium Niemiec – będą podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski, tj. w miejscu, gdzie Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Wskazać należy, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy rozpatrywać ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

a)regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, centra usług społecznych, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,

b)wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

c)placówki specjalistycznego poradnictwa,

d)inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

e)specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazać należy, że analizując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez dany podmiot usług w zakresie świadczenia usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu ich zamieszkania – należy w pierwszej kolejności zbadać, czy w sprawie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, ponieważ w przypadku zastosowania zwolnienia w oparciu o ww. przepis brak jest podstaw do dalszego badania spełnienia, bądź nie, warunków określonych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, gdyż odnosi się on do usług świadczonych przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, usług określonych w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie będzie działać jako podmiot wskazany w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, w związku z tym świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, ponieważ nie zostanie spełniona przesłanka podmiotowa określona w tym przepisie, na podstawie której możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku.

Należy wiec przeanalizować, czy opisane we wniosku czynności realizowane w ramach umowy o współpracy zawartej między Wnioskodawcą a Spółką, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, tj. czy stanowią usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „opieka”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, należy posłużyć się wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego” (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r. tom II str. 1119), „opieka” oznacza „troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspokajanie czyichś potrzeb, strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś, dozór, piecza, kuratela (…)”.

Natomiast określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Aby ustalić, czy dana czynność (dostawa bądź usługa) ma ścisły związek z usługami opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczonymi w miejscu ich zamieszkania, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., „związek” to stosunek między rzeczami, zjawiskami itp. połączonymi ze sobą w jakiś sposób.

Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jednocześnie należy dodać, że świadczeniami złożonymi zajmował się wielokrotnie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. TSUE wypowiedział się w tym zakresie m.in. w sprawach C-349/96 CPP, C-1/04 Levob, C–111/05 Aktiebolaget NN. Na tle dotychczasowego dorobku orzeczniczego TSUE sformułowane zostały kryteria przesądzające o tym, kiedy występuje świadczenie złożone. Ma ono miejsce w sytuacji, gdy (i) świadczenie pomocnicze nie stanowi celu samego w sobie lecz stanowi środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z usługi podstawowej, (ii) poszczególne czynności są ze sobą tak ściśle związane, że ich rozdzielenie miałoby charakter sztuczny, (iii) kiedy nie istnieje możliwość nabywania danego świadczenia od podmiotów zewnętrznych. Usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej. Z orzecznictwa Trybunału wynika, że w przypadku jednej, złożonej transakcji dane świadczenie musi być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi dla klientów celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego (wyrok z dnia 22 października 1998 r. w sprawach połączonych C–308/96 i C–94/97 Madgett i Baldwin).

W związku z powyższym, świadczenie złożone (kompleksowe) będzie mieć miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy będzie miała charakter świadczenia podstawowego i świadczenia pomocniczego (lub świadczeń pomocniczych), a zatem takich, które umożliwiają skorzystanie (względnie lepsze skorzystanie) ze świadczenia podstawowego lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego. Jeżeli jednak świadczenia te można, bez popadania w sztuczność, rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy – tylko wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa niezależnie opodatkowane świadczenia.

W kontekście powyższego, swoje stanowisko przedstawiła również Rzecznik Generalna Juliane Kokott w opinii z 22 października 2020 r. do sprawy C-581/19 Frenetikexito – Unipessoal Lda przeciwko Autoridade Tributária e Aduaneira, ECLI:EU:C:2020:855, wskazując, że:

„(…) każde pojedyncze świadczenie należy poddać odrębnej ocenie dla celów VAT. Dotyczy to nawet sytuacji, w których między kilkoma świadczeniami istnieje określony związek, ponieważ służą jednolitemu celowi gospodarczemu (9). (…) Cechą charakterystyczną jednego świadczenia złożonego jest nierozerwalność jego poszczególnych elementów (18). W przypadku jednego świadczenia złożonego poszczególne jego elementy stapiają się ze sobą, tworząc nowe, niezależne świadczenie, w związku z czym w powszechnym odbiorze występuje tylko jedno pojedyncze świadczenie. (…) Wskazówką świadczącą o nieistnieniu jednego świadczenia złożonego jest niezależna dostępność świadczeń. Okoliczność, że świadczenia są dostępne niezależnie od siebie, wskazuje w świetle orzecznictwa Trybunału na istnienie kilku niezależnych świadczeń w rozumieniu przepisów o VAT (23). Jeżeli natomiast świadczeniobiorca nie może otrzymać jednego elementu świadczenia bez innego, przemawia to za jednym świadczeniem złożonym (24). (…) Wskazówką świadczącą o istnieniu jednego świadczenia złożonego jest też jednolity cel gospodarczy transakcji (26). Jeżeli przeciętnemu świadczeniobiorcy zależy właśnie na połączeniu kilku świadczeń, przemawia to za istnieniem jednego świadczenia złożonego. W świetle orzecznictwa Trybunału jedno świadczenie złożone występuje wtedy, kiedy wszystkie elementy świadczenia są niezbędne dla osiągnięcia jego celu (27)”.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka zamierza podjąć współpracę z Wnioskodawcą. Wnioskodawca dysponuje wykwalifikowanym personelem zajmującym się świadczeniem usług pomocy domowej oraz usług opieki. Do zadań Wnioskodawcy należeć będzie świadczenie na podstawie zawartej ze Spółką Umowy o współpracy – usług pomocniczych do usług opieki domowej, tj. świadczenie czynności opieki domowej na rzecz Klientów w Niemczech, w miejscu i czasie wskazanym przez Spółkę na zasadach przewidzianych w Umowie o współpracy. Wnioskodawca przedstawi Spółce propozycję Opiekunów, których profil pasuje do wymagań opisanych w przedstawionym przez Spółkę zleceniu. W ramach usług świadczonych przez Wnioskodawcę mieszczą się usługi opieki domowej świadczone w ramach wsparcia przez wysłanych przez Wnioskodawcę (a zarazem zaakceptowanych przez Spółkę) Opiekunów. Do zakresu usług opiekuńczych świadczonych przez Opiekunów zaliczać się będzie m.in.: przygotowanie i podawanie posiłków, utrzymanie higieny ciała Podopiecznego (mycie, czesanie, golenie, mycie zębów), ubranie i rozbieranie Podopiecznego, robienie zakupów dla Podopiecznego, sprzątanie lokalu mieszkalnego Podopiecznego, zmiana podkładów higienicznych, transfer na wózek inwalidzki, współudział przy załatwianiu formalności podczas wizyt i odwiedzin poza lokalem mieszkalnym Podopiecznego, podlewanie kwiatów znajdujących się w lokalu mieszkalnym Podopiecznego, czytanie prasy i książek Podopiecznemu. Do zakresu usług opiekuńczych wykonywanych na terenie Niemiec należeć będzie także: zapewnienie Podopiecznemu bezpiecznych warunków funkcjonowania w jego otoczeniu, w tym utrzymanie czystości i porządku w bezpośrednim otoczeniu Podopiecznego, zapewnienie czystej odzieży i pościeli Podopiecznemu, pomoc w codziennych zajęciach związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego Ponadto. działania Wnioskodawcy mogą również polegać na:

-przedstawieniu odpowiednich kandydatur na Opiekunkę;

-znalezieniu odpowiedniego zastępstwa w przypadku choroby lub innej niedyspozycyjności Opiekuna;

-kontaktowaniu się z Opiekunem w celu doprecyzowania oczekiwań Podopiecznego w przypadku np. problemów językowych;

-podjęciu działań w przypadku konfliktów: gdy Opiekunki niewłaściwie wykonują swoje obowiązki lub dochodzi do nieporozumień pomiędzy Podopiecznymi a daną Opiekunką.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy należy uznać, że w analizowanym przypadku realizowane przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy o współpracy usługi, polegające na świadczeniu usług opieki domowej w ramach wsparcia przez wysłanych przez Wnioskodawcę (a zarazem zaakceptowanych przez Spółkę) Opiekunów, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Jak wyżej wskazano, świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą polegały na pomocy w przygotowywaniu posiłków, opiece higienicznej, zapewnieniu Podopiecznemu bezpiecznych warunków funkcjonowania w jego otoczeniu, w tym utrzymanie czystości i porządku w bezpośrednim otoczeniu Podopiecznego, zapewnienie czystej odzieży i pościeli Podopiecznemu, pomoc w codziennych zajęciach związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego. Zatem świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy o współpracy usługi polegające na opiece nad Podopiecznym w miejscu jego zamieszkania, stanowić będą usługi opieki w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy. Ponadto, jak ustalono powyżej, świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.

Natomiast w przypadku realizowanych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o współpracy usług polegających na:

-znalezieniu odpowiedniego zastępstwa w przypadku choroby lub innej niedyspozycyjności Opiekuna, którego zaproponowali, w celu zapewnienia opieki zastępczej Podopiecznemu;

- kontaktowaniu się z Opiekunem w celu doprecyzowania oczekiwań Podopiecznego w przypadku np. problemów językowych;

- wsparciu w przypadku konfliktów: gdy opiekunki niewłaściwie wykonują swoje obowiązki lub dochodzi do nieporozumień pomiędzy Podopiecznymi, a daną Opiekunką, co oznacza konieczność podjęcia szybkich działań przez Wnioskodawcę,

należy stwierdzić, że mają one ścisły związek z opieką i organizacją opieki wykonywanej przez Opiekunów Wnioskodawcy. Należy podkreślić, że świadczone ww. usługi, z uwagi na ich charakter należy uznać za nieodzowne dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczonymi w miejscu ich zamieszkania. Pozostają one w ścisłym związku ze świadczonymi przez Wnioskodawcę usługami opieki, zapewniając ich prawidłowe i nieprzerwalne wykonanie.

Zatem ww. usługi, które zamierzają Państwo świadczyć wypełniają definicję usług opiekuńczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 43 ust. 17a ustawy.

Wskazać przy tym należy, że istotny jest cel i charakter świadczonych przez Wnioskodawcę usług, a nie fakt jej świadczenia w związku ze współpracą Wnioskodawcy ze Spółką, która sama świadczy usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi oraz osobami w podeszłym wieku.

Za usługę ściśle związaną z usługami opieki świadczonymi przez Wnioskodawcę w związku z zawartą Umową o współpracy nie można natomiast uznać czynności polegających na przedstawieniu Spółce odpowiednich kandydatur na Opiekunkę. W ramach wykonywania tych usług, Wnioskodawca będzie przedstawiał Spółce w miarę posiadanych zasobów i doświadczenia kandydatów na Opiekunkę/Opiekuna, których profil pasuje do wymagań opisanych w przedstawionym przez Spółkę zleceniu.Spółka przedkłada Wnioskodawcy opis zlecenia na terenie Niemiec i przedstawia swoje wymagania, co do Opiekunki (np. komunikatywność w zakresie znajomości języka niemieckiego; możliwość dźwigania Podopiecznego). Spółka po otrzymaniu propozycji kandydatur na Opiekunkę od Wnioskodawcy, przedstawia kandydaturę Klientowi niemieckiemu, który wybiera konkretną Opiekunkę do zlecenia. Ww. czynności nie mają charakteru czynności bezpośrednio związanych z opieką, lecz są to czynności o charakterze organizacyjnym. Czynności polegające na przedstawieniu Spółce odpowiednich kandydatur, mają co prawda związek z działalnością Wnioskodawcy w zakresie opieki na rzecz podopiecznych, jednakże w stosunku do tych czynności nie sposób dopatrzeć się ścisłego związku ze świadczoną usługą w zakresie opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczonymi w miejscu ich zamieszkania.

Zatem jakkolwiek wykonywane czynności przez Wnioskodawcę, tj. przedstawienie odpowiednich kandydatur na Opiekunkę, służyć będą świadczonym przez Wnioskodawcę usługom opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi, czy przewlekle chorymi, to jednak usługi te nie są usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy. Ww. usługi nie mogą również korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 17a ustawy, gdyż jak już stwierdzono nie są usługami ściśle związanymi z usługami podstawowymi dokonywanymi przez Wnioskodawcę w zakresie opisanym we wniosku.

Tym samym, należy stwierdzić, że opisane we wniosku usługi świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie zwartej ze Spółką Umowy o współpracy, tj. usługi opieki domowej w ramach wsparcia przez wysłanych przez Wnioskodawcę Opiekunów, znalezienie odpowiedniego zastępstwa w przypadku choroby lub innej niedyspozycyjności Opiekuna, którego zaproponowali, w celu zapewnienia opieki zastępczej Podopiecznemu, kontaktowanie się z Opiekunem w celu doprecyzowania oczekiwań Podopiecznego w przypadku np. problemów językowych, a także wsparcie w przypadku konfliktów, powstających w trakcie trwania opieki, będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 43 ust. 17a ustawy.

Natomiast usługi polegające na przedstawieniu odpowiednich kandydatur na Opiekunkę nie będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 w związku z art. 43 ust. 17a ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest:

- prawidłowe – w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy do świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki usług polegających na: świadczeniu usług opieki domowej w ramach wsparcia Spółki, znalezieniu odpowiedniego zastępstwa w przypadku choroby lub innej niedyspozycyjności Opiekuna, którego zaproponowali, w celu zapewnienia opieki zastępczej Podopiecznemu, kontaktowaniu się z Opiekunem w celu doprecyzowania oczekiwań Podopiecznego w przypadku np. problemów językowych oraz wsparciu w przypadku konfliktów, gdy Opiekunki niewłaściwie wykonują swoje obowiązki lub dochodzi do nieporozumień pomiędzy Podopiecznymi a daną Opiekunką;

- nieprawidłowew zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy do świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki usług polegających na przedstawieniu odpowiednich kandydatur na Opiekunkę.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwo w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00