Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.309.2024.4.MC

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)”.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 26 czerwca 2024 r. (data wpływu 27 czerwca 2024 r.), pismem z 10 lipca 2024 r. (data wpływu 11 lipca 2024 r.) oraz pismem z 22 lipca 2024 r. (data wpływu 22 lipca 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku z 27 czerwca 2024 r. oraz w uzupełnieniu wniosku z 22 lipca 2024 r.)

Fundacja (dalej: „Fundacja”) z siedzibą w (...) została wpisana do Rejestru Stowarzyszeń 30 marca 2022 r. pod numerem (…). Celem statutowym Fundacji jest m.in.:

(...)

W myśl Statutu Fundacji Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

a)realizację własnych przedsięwzięć, projektów i programów,

b)organizowanie i współorganizowanie działalności nieodpłatnej i odpłatnej na rzecz beneficjentów i beneficjentek Fundacji tj. m.in. mieszkanek i mieszkańców oraz osób przebywających na terenie województwa (...) i osób prawnych,

c)wspieranie finansowe i niefinansowe beneficjentów i beneficjentek Fundacji,

d)prowadzenie mediów lokalnych,

e)współpracę z mediami,

f)podejmowanie i prowadzenie działalności wydawniczej, publicystycznej i informacyjnej,

g)zapewnianie oferty edukacyjnej, sportowej, turystyczno-krajoznawczej, informacyjnej, rozrywkowej i w dziedzinie kultury i sztuki,

h)budowanie oferty edukacji obywatelskiej i historyczno-regionalnej wzmacniającej poczucie tożsamości lokalnej i promującej region,

i)inicjowanie, wdrażanie i wspieranie innowacyjnych rozwiązań w różnorodnych dziedzinach życia kulturalnego, społecznego i gospodarczego,

j)propagowanie wykorzystania nowoczesnych technologii,

k)pozyskiwanie i przekazywanie darowizn, dotacji, grantów,

l)organizację konkursów, przyznawanie stypendiów i mecenatu,

m)inicjowanie, organizowanie i współorganizowanie imprez okolicznościowych, festiwali, projekcji, przeglądów, targów, spotkań, itp.,

n)formułowanie stanowisk, opinii, rekomendacji i ekspertyz związanych z celami Fundacji,

o)współpracę z organami samorządowymi i innymi podmiotami na rzecz kształtowania i realizacji lokalnych strategii,

p)nawiązywanie i prowadzenie współpracy z przedsiębiorcami i przedsiębiorstwami oraz innymi podmiotami w zakresie prowadzonej działalności statutowej nieodpłatnej i odpłatnej,

q)współpracę z organizacjami pozarządowymi, osobami fizycznymi, instytucjami państwowymi i prywatnymi, polskimi i zagranicznymi, w zakresie realizacji celów wymienionych w statucie Fundacji.

6 czerwca 2023 r. Fundacja została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców KRS m.in. w zakresie:

(...)

W okresie od momentu wpisu Fundacji do KRS, tj. od 30 marca 2022 r. do 17 grudnia 2023 r. Fundacja korzystała ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej: „Ustawa o VAT”).

W tym okresie Fundacja nie dokonywała dostaw towarów i nie świadczyła usług wyłączających podmiotowe zwolnienie, o którym mowa w art. 113 ust. 13 Ustawy o VAT, w szczególności nie świadczyła usług prawniczych oraz usług doradztwa.

W okresie od 30 marca 2022 r. do 17 grudnia 2023 r. Fundacja prowadziła sprzedaż w zakresie organizacji półkolonii dla dzieci, organizacji wyprzedaży garażowej (Fundacja wystąpiła jako organizator pobierający opłaty), organizacji rajdów rowerowych, a także świadczenie usług medialnych.

18 grudnia 2023 r. Fundacja przekroczyła limit sprzedaży 200 000,00 zł i z tym dniem Fundacja została zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

21 kwietnia 2022 r. Fundacja rozpoczęła realizację projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 pt. „(...)” (dalej: „Projekt”):

  • Numer i nazwa Osi priorytetowej: Kultura i dziedzictwo (...),
  • Nr Priorytetu Inwestycyjnego: Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego,
  • Numer i nazwa Działania: (...) Infrastruktura kultury,
  • Numer i nazwa Poddziałania: (...) Instytucje kultury,
  • Instytucja, w której wniosek zostanie złożony: Instytucja Zarządzająca - Departament Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
  • Rodzaj projektu: konkursowy,
  • Wartość Projektu ogółem: (...) zł,
  • Wydatki kwalifikowalne: (...) zł,
  • Wnioskowane przez Fundację dofinansowanie: (...) zł,
  • Procent dofinansowania: 84,00%,
  • Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 28 listopada 2022 r.,
  • Data finansowego zakończenia realizacji projektu: 31 marca 2023 r.

Celem Projektu było wyposażenie Fundacji w nowoczesny sprzęt, który jest wykorzystywany do świadczenia rozszerzonego wachlarza nieodpłatnej oferty kulturalnej dla mieszkańców miasta i gminy (...) oraz turystów.

Zakres rzeczowy projektu obejmował: (…).

Wszystkie faktury za sprzęt i wyposażenie wystawione były na Fundację.

Zakupione wyposażenie i sprzęty pozwalają na stworzenie nowej oferty kulturalnej, zwiększają możliwość czynnego uczestnictwa w kulturze, pogłębiają więzi społeczne oraz poprzez udział w kreatywnych warsztatach umożliwiają dostęp do nowoczesnych technologii.

Zakupione wyposażenie zostało umieszczone i wykorzystane w pomieszczeniach merytorycznych (bez części biurowej).

Fundacja wyposażyła salę wielofunkcyjną-merytoryczną służącą do codziennej pracy. Służy do prowadzenia szeroko pojętej działalności kulturalnej i wprowadzenie nowych innowacyjnych form pracy dla dobra mieszkańców gminy (...), zwiększa ich liczbę i dostępność do kultury, a w konsekwencji buduje tożsamość lokalną i regionalną.

Część sprzętów i wyposażenia jest wykorzystywana również przy wydarzeniach plenerowych, happeningach i akcjach kulturalnych organizowanych poza siedzibą, tj. organizacji imprez, warsztatów, prowadzenia zajęć w grupach artystycznych i zespołach zainteresowań, realizacji projektów, produkcji programu kulturalnego, promocji miasta regionu oraz wydarzeń kulturalnych jak: wystawy, koncerty, happeningi, zajęcia artystyczne z różnych dziedzin sztuki.

W wyniku realizacji projektu powstało studio telewizyjne z pokojem montażowym wyposażone w profesjonalny sprzęt. Stanowi miejsce tworzenia programów kulturalnych, w szczególności bazę warsztatową dla młodzieży oraz innych grup mieszkańców (dorośli i seniorzy). Fundacja realizuje materiały promujące działalność i wydarzenia kulturalne oraz edukacyjne z zakresu kultury i tradycji regionu prowadzone przez Fundację oraz relacje z imprez i wydarzeń kulturalnych organizowanych w mieście i gminie. Zakupione wyposażenie i narzędzia pozwalają na pokazywanie w sposób nowoczesny posługując się nowymi kanałami komunikacyjnymi bogatej kultury i tradycji miasta i regionu.

Projekt nie jest dotacją lub subwencją lub inną dopłatą o podobnym charakterze, mającą bezpośredni wpływ na cenę.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 10 lipca 2024 r., w odpowiedzi na poszczególne pytania wskazali Państwo:

„1) czy zakupione przez Państwa na potrzeby realizacji Projektu towary i usługi były/są/będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku.

Po przekroczeniu w dniu 18 grudnia 2023 r. przez Fundację limitu sprzedaży 200 000,00 zł Fundacja wykorzystuje zakupione na potrzeby realizacji Projektu towary do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

2) czy zakupione przez Państwa na potrzeby realizacji Projektu towary i usługi były/są/będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od podatku od towarów i usług.

Fundacja nie świadczy usług zwolnionych przedmiotowo. Zakupione towary Fundacja częściowo wykorzystywała na potrzeby działalności w okresie, w którym Fundacja podlegała zwolnieniu podmiotowemu, tj. do dnia 18 grudnia 2023 r.

3) czy zakupione przez Państwa na potrzeby realizacji Projektu towary i usługi były/są/będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

Tak, Fundacja wykorzystuje towary zakupione na potrzeby Projektu w największym stopniu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (w przypadku Fundacji przede wszystkim do jej działalności statutowej).

4) w sytuacji, gdy towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu były/są/będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, prosimy wskazać, czy istnieje/będzie istnieć możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361).

Fundacja nie ma możliwości przyporządkowania towarów zakupionych na potrzeby Projektu w całości do działalności gospodarczej.

Ponadto Fundacja wskazuje, że nie ma możliwości określenia zakresu wykorzystywania towarów zakupionych na potrzeby Projektu na potrzeby działalności gospodarczej, tj. nie ma możliwości ustalenia sposobu określenia proporcji odpowiadającej specyfice wykonywanej przez Fundację działalności, która w sposób obiektywny odzwierciedlałaby jaka część wydatków przypada odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na inne niż działalność gospodarcza cele.

Nie istnieje bowiem w ocenie Fundacji żaden sposób (miernik), który określiłby proporcję w sposób obiektywny, w szczególności w przypadku Fundacji takimi sposobami (miernikami) nie są:

1)średnioroczna liczba osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczna liczba godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie Fundacji z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez Fundację działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczna powierzchnia wykorzystywana do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

5) w sytuacji gdy, nabyte towary i usługi w związku z realizacją Projektu były/są/będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów oraz do czynności zwolnionych od podatku, to czy istnieje/będzie istnieć możliwość przyporządkowania całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności.

Nie dotyczy, Fundacja nie prowadzi działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług (po 18 grudnia 2023 r. Fundacja wykonuje czynności opodatkowane i czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 27 czerwca 2024 r.)

Czy w myśl art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT Fundacja była uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 27 czerwca 2024 r.)

W związku ze stosowaniem zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy o VAT w okresie realizacji Projektu Fundacja stoi na stanowisku, iż wszelkie poniesione koszty związane z realizacją projektu nie podlegały odliczeniu podatku VAT i Fundacji nie przysługuje możliwość jego odzyskania.

Uzasadnienie

Zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej: „Ustawa o VAT”).

W myśl tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 Ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 Ustawy o VAT.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT, pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników, z uwagi na nieprzekroczenie ustawowych limitów sprzedaży.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Według art. 113 ust. 2 ustawy do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 4 Ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Z przepisu art. 113 ust. 5 Ustawy o VAT wynika, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Fundacja w okresie realizacji Projektu nie była czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - Fundacja była podatnikiem podatku VAT zwolnionym podmiotowo (Fundacja nie zrezygnowała ze zwolnienia z podmiotowego w okresie realizacji Projektu, Fundacja z pełną świadomością chciała zachować ten status).

Zatem zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego przez Fundację na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, że nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, co w analizowanych stanie faktycznym nie miało miejsca.

Ponadto art. 88 ust. 4 Ustawy o VAT wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT, co w analizowanej sytuacji miało miejsce. W okresie realizacji Projektu Fundacja nie chciała zrezygnować ze zwolnienia podmiotowego VAT. Co więcej, Fundacja nie zakładała, że po zakończeniu Projektu będzie zobowiązana do rejestracji jako czynny podatnik VAT.

W związku z powyższym, Fundacja nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie przysługiwało Fundacji z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Fundacja nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. W związku z tym, że Fundacja nie spełniała tego warunku, nie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy:

w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy:

sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy:

przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1) średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2) średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3) roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4) średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Na podstawie art. 86 ust. 2d ustawy:

w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Jednocześnie, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:

jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Ponadto, zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:

po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy:

w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W myśl art. 91 ust. 3 ustawy:

korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy:

przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Jak stanowi art. 91 ust. 7a ustawy:

w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Zgodnie z art. 91 ust. 7b ustawy:

w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Stosownie do art. 91 ust. 7c ustawy:

jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Na podstawie art. 91 ust. 7d ustawy:

w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

W analizowanej sprawie wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)”.

Z okoliczności sprawy wynika, że w okresie od momentu Państwa wpisu do KRS, tj. od 30 marca 2022 r. do 17 grudnia 2023 r. korzystali Państwo ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

18 grudnia 2023 r. przekroczyli Państwo limit sprzedaży 200 000,00 zł i z tym dniem zostali zarejestrowani za jako czynny podatnik VAT.

21 kwietnia 2022 r. rozpoczęli Państwo realizację Projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 pt. „(...)”.

Celem Projektu było wyposażenie Fundacji w nowoczesny sprzęt, który jest wykorzystywany do świadczenia rozszerzonego wachlarza nieodpłatnej oferty kulturalnej dla mieszkańców miasta i gminy (...) oraz turystów.

Zakres rzeczowy projektu obejmował: (…).

Wszystkie faktury za sprzęt i wyposażenie wystawione były na Fundację.

Zakupione wyposażenie i sprzęty pozwalają na stworzenie nowej oferty kulturalnej, zwiększają możliwość czynnego uczestnictwa w kulturze, pogłębiają więzi społeczne oraz poprzez udział w kreatywnych warsztatach umożliwiają dostęp do nowoczesnych technologii. Zakupione wyposażenie zostało umieszczone i wykorzystane w pomieszczeniach merytorycznych (bez części biurowej).

Wyposażyli Państwo salę wielofunkcyjną-merytoryczną służącą do codziennej pracy. Sala służy do prowadzenia szeroko pojętej działalności kulturalnej i wprowadzenie nowych innowacyjnych form pracy dla dobra mieszkańców gminy (...), zwiększa ich liczbę i dostępność do kultury, a w konsekwencji buduje tożsamość lokalną i regionalną.

Część sprzętów i wyposażenia jest wykorzystywana również przy wydarzeniach plenerowych, happeningach i akcjach kulturalnych organizowanych poza siedzibą, tj. organizacji imprez, warsztatów, prowadzenia zajęć w grupach artystycznych i zespołach zainteresowań, realizacji projektów, produkcji programu kulturalnego, promocji miasta regionu oraz wydarzeń kulturalnych jak: wystawy, koncerty, happeningi, zajęcia artystyczne z różnych dziedzin sztuki.

W wyniku realizacji projektu powstało studio telewizyjne z pokojem montażowym wyposażone w profesjonalny sprzęt. Stanowi miejsce tworzenia programów kulturalnych, w szczególności bazę warsztatową dla młodzieży oraz innych grup mieszkańców (dorośli i seniorzy). Realizują Państwo materiały promujące działalność i wydarzenia kulturalne oraz edukacyjne z zakresu kultury i tradycji regionu prowadzone przez Państwa oraz relacje z imprez i wydarzeń kulturalnych organizowanych w mieście i gminie. Zakupione wyposażenie i narzędzia pozwalają na pokazywanie w sposób nowoczesny posługując się nowymi kanałami komunikacyjnymi bogatej kultury i tradycji miasta i regionu.

Po przekroczeniu 18 grudnia 2023 r. przez Państwa limitu sprzedaży 200 000,00 zł wykorzystują Państwo zakupione na potrzeby realizacji Projektu towary do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Nie świadczą Państwo usług zwolnionych przedmiotowo. Zakupione towary częściowo wykorzystywali Państwo na potrzeby działalności w okresie, w którym podlegali Państwo zwolnieniu podmiotowemu, tj. do 18 grudnia 2023 r.

Wykorzystują Państwo towary zakupione na potrzeby Projektu w największym stopniu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (przede wszystkim do działalności statutowej).

Nie mają Państwo możliwości przyporządkowania towarów zakupionych na potrzeby Projektu w całości do działalności gospodarczej.

Nie prowadzą Państwo działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług (po 18 grudnia 2023 r. wykonują Państwo czynności opodatkowane i czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

W odniesieniu do przedstawionych wątpliwości, należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

W sytuacji, gdy przyporządkowanie ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że wykorzystują Państwo towary zakupione na potrzeby Projektu w największym stopniu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (przede wszystkim do działalności statutowej). Przy czym, nie mają Państwo możliwości przyporządkowania towarów zakupionych na potrzeby Projektu w całości do działalności gospodarczej.

Jednocześnie, nie świadczą Państwo usług zwolnionych przedmiotowo. Jednakże zakupione towary częściowo wykorzystywali Państwo na potrzeby działalności w okresie, w którym podlegali Państwo zwolnieniu podmiotowemu, tj. do 18 grudnia 2023 r. Natomiast po przekroczeniu 18 grudnia 2023 r. przez Państwa limitu sprzedaży 200 000,00 zł wykorzystują Państwo zakupione na potrzeby realizacji Projektu towary również do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że skoro w analizowanym przypadku towary zakupione na potrzeby realizacji Projektu wykorzystują Państwo zarówno do celów działalności gospodarczej (wykorzystują Państwo zakupione towary do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług), jak również do działalności innej niż działalność gospodarcza (do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przede wszystkim do działalności statutowej), przysługuje Państwu prawo do odliczenia części podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabyte w związku z realizacją Projektu towary służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, z zastosowaniem proporcji wyliczonej zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Przy czym, prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.

Jednocześnie, z uwagi na okoliczność, że zakupione towary w okresie do 18 grudnia 2023 r. były wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (korzystali Państwo ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy), natomiast od 18 grudnia 2023 r. towary te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (wykorzystują Państwo zakupione na potrzeby realizacji Projektu towary do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług), są Państwo uprawnieni do korekty podatku naliczonego, na podstawie art. 91 ust. 7-7d ustawy.

Tym samym mają Państwo prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem „(...)”, tj. w zakresie, w jakim nabyte na potrzeby Projektu towary służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem zasad odliczania podatku naliczonego wynikających z art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz zasad dokonywania korekt podatku naliczonego wynikających z art. 91 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)” należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo, należy zauważyć, że sposób określenia proporcji, powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Oznacza to, że są Państwo zobowiązani do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej. Ponadto, należy wskazać, że zastosowane przez Państwa metody, czy też sposoby, na podstawie których dokonają Państwo wydzielenia odpowiedniej kwoty podatku naliczonego, muszą odpowiadać wartościom faktycznym i rzeczywistym. Ciężar rzetelnego ustalenia, jaka część podatku naliczonego związana jest z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jaka część wykorzystywana jest dla potrzeb innych niż prowadzona działalność gospodarcza, spoczywa na Państwu - jako podatniku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00