Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.243.2024.BD

Podział Spółki przez wyodrębnienie powstałych po stronie Spółki dokonującej tego podziału.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podziału spółki przez wyodrębnienie powstałych po stronie Spółki dokonującej tego podziału. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 czerwca 2024 r. (wpływ 24 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. (dalej: „Spółka”, „A.”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (jest rezydentem podatkowym w Polsce). Spółka jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym w Polsce.

Spółka jest spółką celową powołaną do realizacji projektu (…).

Obecnymi akcjonariuszami Spółki są:

- (…) S.A. (2,3%),

- (…) S.A. (2,3%),

- (…) S.A. (2,3%),

- (…) S.A. (2,3%),

- (…) (90,8%).

A. wskazuje ponadto, że wszystkie akcje zostały objęte przez jej akcjonariuszy w zamian za wkład pieniężny.

Przedmiotem działalności Spółki są działania mające na celu przygotowanie, uruchomienie oraz seryjną produkcję, jak również sprzedaż, samochodów osobowych, w tym w szczególności:

- program i budowa fabryki samochodów,

- rozwój techniczny gamy modelowej oraz

- stworzenie sieci ich dystrybucji.

Na moment dokonania rozważanego przez Spółkę zdarzenia przyszłego opisanego w dalszej części wniosku, w ramach działalności Spółki wyróżnić będzie można dwa segmenty działalności:

 1) działalność produkcyjna (dalej: „Część Wyodrębniana”, „Działalność Produkcyjna” lub „Pion Uruchomienia Produkcji”). Spółka w związku z działalnością związaną z Pionem Uruchomienia Produkcji podejmuje działania oraz zawiera i realizuje umowy, których celem jest w szczególności stworzenie podstaw do uruchomienia produkcji samochodów elektrycznych, jak również podejmuje czynności w zakresie analiz oraz zgód niezbędnych do rozpoczęcia budowy fabryki,

 2) działalność rozwojowa, wspierająca i dystrybucyjna (dalej: „Część Pozostająca” lub „Pion Rozwoju Biznesu i Produktu oraz Działów Wspierających”). Aktywność Pionu Rozwoju Biznesu i Produktu oraz Działów Wspierających polegać będzie na moment oraz po realizacji Reorganizacji w głównej mierze na budowaniu dystrybucji dla przyszłej sprzedaży samochodów, marketingu, a także realizowaniu funkcji badań i rozwoju (dalej: „R&D”), funkcji centrum usług wspólnych (dalej: „SSC”) oraz funkcji wspierających.

Mając na uwadze określone względy ekonomiczno-biznesowe, Spółka planuje przeprowadzenie reorganizacji (dalej: „Reorganizacja”), która powinna umożliwić wyodrębnienie części aktywów i funkcji w Spółce, składających się na Pion Uruchomienia Produkcji, w tym w postaci nieruchomości, środków trwałych w budowie w postaci aktywowanych kosztów projektu fabryki, analiz geologicznych itp., licencji oprogramowania komputerowego oraz innych posiadanych licencji, jak również innych składników koniecznych do uruchomienia produkcji do istniejącej lub nowo powstałej spółki (dalej: „Spółka przejmująca”).

A. rozważa dokonanie podziału Spółki przez wyodrębnienie poprzez przeniesienie Pionu Uruchomienia Produkcji na Spółkę przejmującą (dalej: „Podział”).

Podział zostanie dokonany przez wyodrębnienie (rodzaj podziału wymieniony w art. 529 § 1 pkt 5 ustawy Kodeks spółek handlowych, tj. poprzez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na inną istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę za udziały spółki przejmującej lub nowo zawiązanej, które obejmuje spółka dzielona. Ustrukturyzowanie planowanej Reorganizacji w sposób opisany powyżej, pozwoliłoby na osiągnięcie zakładanych przez Spółkę celów biznesowych.

Możliwość dokonania podziału spółek przez wyodrębnienie została wprowadzona do Kodeksu spółek handlowych na mocy ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw. Zmiany te obowiązują w porządku prawnym od 15 września 2023 r.

Wskazany w art. 529 § 1 pkt 5 ww. Kodeksu podział przez wyodrębnienie, podobnie jak podział przez wydzielenie, nie prowadzi do ustania bytu spółki dzielonej. Dodatkowo, podkreślenia wymaga fakt, że wspólnicy/akcjonariusze spółki dzielonej nie są stroną transakcji, nie uczestniczą w procesie podziału i nie obejmują w jego efekcie udziałów/akcji spółki, do której przenoszona jest wyodrębniana część przedsiębiorstwa. W podziale przez wyodrębnienie to spółka dzielona otrzymuje prawa udziałowe w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej.

Tym samym należy wskazać, że w wyniku Podziału nie dojdzie do zakończenia bytu prawnego spółki dzielonej (Spółki). Dotychczasowa działalność Spółki będzie kontynuowana we wskazanym powyżej zakresie, odpowiednio przez Spółkę (Pion Rozwoju Biznesu i Produktu oraz Działów Wspierających) oraz Spółkę przejmującą (Pion Uruchomienia Produkcji).

Spółka podkreśla, że opisany we wniosku Podział odbędzie się (o ile zapadnie finalna decyzja o jego realizacji) z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym lub jednym z głównych celów reorganizacji nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Spółka zwraca uwagę, że przedmiotem wniosku nie jest potwierdzenie w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego kwestii weryfikacji posiadania uzasadnienia ekonomicznego. Kwestia ta powinna bowiem stanowić element zdarzenia przyszłego złożonego wniosku.

Przedmiotem wniosku nie jest również potwierdzenie czy zespół składników przenoszonych, jak również zespół składników majątkowych pozostających w A., będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa. W tym zakresie Spółka wystąpi do Organu z odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej.

Docelowo, jak wskazano powyżej, Podział ma zapewnić utworzenie dwóch niezależnych segmentów działalności prowadzonych w ramach różnych podmiotów, tj. A. prowadzącego działalność rozwojową, wspierającą i dystrybucyjną oraz Spółki przejmującej prowadzącej Działalność Produkcyjną.

Pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych

Czy w przypadku przeprowadzenia podziału Spółki przez wyodrębnienie, podział ten będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, podział Spółki przez wyodrębnienie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b) umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c) (uchylona),

d) umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e) umowy dożywocia,

 f) umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g) (uchylona),

h) ustanowienie hipoteki,

 i) ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

 j) umowy depozytu nieprawidłowego,

k) umowy spółki.

Zgodnie zaś z art. 1 ust. 1 pkt 2 omawianej ustawy, podatkowi temu podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Stosownie natomiast do art. 1 ust. 3 tej ustawy, w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:

 1) przy spółce osobowej – wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania,

 2) przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty,

 3) przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej,

 4) przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim:

a) rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego

b) siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,

- także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego.

Z powyższego wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają określone czynności, w tym umowy spółki oraz zmiany tych umów wyłącznie wymienione w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jak zostało wspomniane, powyższe stanowi zamknięty katalog czynności objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Niedopuszczalne jest zatem opodatkowanie tym podatkiem innego rodzaju czynności lub innych zmian umowy spółki.

Ponownego podkreślenia wymaga fakt, że z powyżej zacytowanych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów wyłącznie wymienione w art. 1 ust. 3 ww. ustawy. Pod pojęcie „zmiany umowy” spółki podlegające opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie kwalifikują się zatem sytuacje, w których dochodzi do podziału spółki.

Wyłączenie podziałów spółek z katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od czynności cywilnoprawnych nastąpiło wraz z wejściem w życie 1 stycznia 2009 r. ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zmiana ta miała na celu implementację do ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przepisów Dyrektywy Rady nr 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz.Urz.UE.L 46 z 21 lutego 2008 r.). W wyniku Nowelizacji, zmianie uległ art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, z którego usunięto podziały spółek jako czynności stanowiące zmianę umowy spółki podlegające opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W rezultacie, zniesione zostało opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych podziałów spółek jako czynności restrukturyzacyjnych.

Analiza brzmienia definicji „zmiany umowy” zarówno przed, jak i po Nowelizacji prowadzi do wniosku, że z dniem 1 stycznia 2009 r. wolą ustawodawcy wyłączono z opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podział, poprzez celowe wykreślenie z przepisu art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy słowa „podział” (w odróżnieniu do innych opodatkowanych w dalszym ciągu czynności restrukturyzacyjnych). Takie brzmienie przepisu w obecnym stanie prawnym potwierdza konkluzję, że czynność restrukturyzacyjna podziału, w tym również podział przez wyodrębnienie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie, jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, Spółka rozważa przeprowadzenie podziału Spółki przez wyodrębnienie zgodnie z art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych. Przepis ten stanowi, że podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że wskazany we wniosku podział Spółki przez wyodrębnienie, przeprowadzony w ramach procedury przewidzianej przepisem art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych, nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Czynność ta nie mieści się bowiem w katalogu określonym w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w szczególności nie stanowi zmiany umowy spółki. Podział przez wyodrębnienie nie jest bowiem wymieniony w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jako zmiana umowy spółki.

Biorąc pod uwagę literalną wykładnię wskazanych regulacji oraz fakt, że ustawowy katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest katalogiem zamkniętym, zdaniem Spółki, do zakresu opodatkowanych zmian umowy spółki nie powinny być kwalifikowane te zmiany, które wynikają z podziału spółek, w tym również podziału przez wyodrębnienie.

Uwzględniając powyższe, wskazali Państwo, że Spółka nie będzie zobowiązana do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z rozważanym Podziałem.

Wskazali Państwo, że po rozszerzeniu prawnie dozwolonych metod podziału spółek na gruncie Kodeksu spółek handlowych o podział przez wyodrębnienie, aktualne pozostaje również stanowisko organów podatkowych potwierdzające neutralność podziału przez wydzielenie na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Stanowisko organów podatkowych w zakresie neutralności na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych odnoszące się do instytucji podziału przez wydzielenie można analogicznie przyjąć również za zasadne w odniesieniu do instytucji podziału przez wyodrębnienie.

Mając na uwadze powyższą argumentację, w Państwa ocenie, podział Spółki przez wyodrębnienie przeprowadzony w trybie art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska powołali się Państwo na fragmenty interpretacji indywidualnych wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej.

Powyżej przywołano tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podatkowi podlegają umowy spółki.

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Podatkowi podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Jednocześnie w myśl art. 1 ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:

 1) przy spółce osobowej – wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania;

 2) przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty;

 3) przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej;

 4) przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim:

a) rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,

b) siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego

- także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego.

W myśl art. 4 pkt 9 omawianej ustawy:

Obowiązek podatkowy z zastrzeżeniem art. 5 ciąży – przy umowie spółki cywilnej - na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki - na spółce.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że rozważacie Państwo dokonanie podziału Spółki przez wyodrębnienie poprzez przeniesienie Pionu Uruchomienia Produkcji na Spółkę przejmującą. Podział zostanie dokonany przez wyodrębnienie (w trybie art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych), tj. poprzez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na inną istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę za udziały spółki przejmującej lub nowo zawiązanej, które obejmuje spółka dzielona. Ustrukturyzowanie planowanej Reorganizacji w sposób opisany powyżej, pozwoliłoby na osiągnięcie zakładanych przez Spółkę celów biznesowych.

W Państwa ocenie, Spółka (dokonująca podziału), nie będzie zobowiązana do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z rozważanym Podziałem przez wyodrębnienie.

Z takim stanowiskiem należy się zgodzić.

W opisanej sytuacji jesteście Państwo Spółką która będzie dokonywała podziału przez wyodrębnienie. Będziecie Państwo wnosić majątek do innej spółki (już istniejącej albo nowopowstałej).

Zatem gdyby nawet z tytułu opisanej czynności powstały jakiekolwiek skutki podatkowe w podatku od czynności cywilnoprawnych, to i tak obciążałyby spółkę, do której będzie wnoszony majątek. Kwestia ta nie jest jednak przedmiotem analizy w tej interpretacji, bowiem wniosek o wydanie interpretacji złożyli Państwo jako Spółka zamierzająca dokonać podziału przez wyodrębnienie. Zatem ta interpretacja odnosi się wyłącznie do skutków podatkowych jakie mogą powstać z tego tytułu po Państwa stronie, tj. Spółki zamierzającej dokonać podziału.

Wobec tego, planowany podział spółki przez wyodrębnienie, przeprowadzony w ramach procedury przewidzianej przepisem art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych, nie będzie czynnością powodującą po Państwa stronie – jako Spółki dokonującej podziału – obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych z tego tytułu.

Tym samym, uznaliśmy Państwa stanowisko za prawidłowe jednakże z innego powodu niż przedstawili Państwo w swoim stanowisku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotowa interpretacja – zgodnie ze złożonym wnioskiem, została wydana wyłącznie dla Państwa. Stosownie bowiem do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, tylko Wnioskodawca, tj. Spółka dokonująca podziału przez wyodrębnienie może czerpać z wydanej interpretacji ochronę prawną. Interpretacja ta stanowi bowiem ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie powstania po Państwa stronie skutków podatkowych w podatku od czynności cywilnoprawnych. Dlatego też jeżeli Spółka przejmująca chciałaby otrzymać interpretację w zakresie ciążących na niej ewentualnych skutkach podatkowych w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, to powinna odrębnie wystąpić z wnioskiem  o wydanie interpretacji indywidualnej.

Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00