Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4018.9.2024.2.MGO

Obowiązek zgłaszania na formularzu NIP-2 wszystkich rachunków bankowych posiadanych przez Gminę.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w kwestii obowiązku zgłaszania na formularzu NIP-2 wszystkich rachunków bankowych posiadanych przez Gminę. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 czerwca 2024 r. (wpływ 3 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

1. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina dokonała procesu centralizacji rozliczeń VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi z dniem 1 stycznia 2017 r. Centralizacja VAT objęła Urząd Gminy oraz jednostki organizacyjne podległe Gminie (funkcjonujące w ramach Gminy), tj. zakład budżetowy oraz jednostki budżetowe.

2. Gmina posiada rachunki bankowe, tj. rachunki bieżące, rachunki ZFŚS, rachunki VAT dla podzielonej płatności, rachunki dot. obsługi płatności za podatki i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, rachunek dot. zakupu paliwa stałego dla gospodarstw domowych, rachunek dot. rozliczeń VAT z Urzędem Skarbowym oraz jednostkami organizacyjnymi gminy oraz rachunki bankowe, tj. subkonta do rachunku bieżącego budżetu, zakładane w związku z przekazaniem Gminie:

1) dotacji, np.:

a) dotacji z budżetu państwa na zadania własne - środki przekazywane są do poszczególnych jednostek realizujących zadania,

b) dotacji z budżetu państwa na zadania zlecone - środki przekazywane są do poszczególnych jednostek realizujących zadania,

c) dotacji celowej z budżetu państwa na zadanie „…” - rachunek służy do wpływu dochodów i realizacji zleceń płatności zgodnie z umową,

d) dotacji celowej na zadanie „…” - rachunek służy do wpływu dochodów i realizacji zleceń płatności zgodnie z umową,

2) dofinansowań i środków finansowych z Funduszu Pomocy oraz funduszy unijnych, np.:

a) pomoc finansowa ze środków budżetu Województwa w ramach projektu pn. „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie realizacji zleceń płatności zgodnie z umową,

b) środki finansowe na zadania związane z „Przeciwdziałaniem COVID-19” - rachunek wykorzystywany do wpływu dochodów z powyższego tytułu,

c) dofinansowanie na zadanie pn. „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie realizacji zleceń płatności zgodnie z umową,

d) środki finansowe na „…” oraz „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie środki przekazywane są do poszczególnych jednostek budżetowych gminy realizujących zadania,

e) środki finansowe na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie środki przekazywane są do poszczególnych jednostek budżetowych gminy realizujących zadania,

 f) pomoc finansowa na zadanie pn. „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie realizacji zleceń płatności zgodnie z umowami na dotację dla mieszkańców,

g) pomocy finansowej ze środków budżetu Województwa z przeznaczeniem na realizację zadania „…” - rachunek służy do wpływu dochodów w ramach dotacji,

h) środki finansowe na zadanie pn. „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie środki przekazywane są do poszczególnych jednostek budżetowych gminy realizujących zadania,

 i) dofinansowanie ze środków Funduszu Inwestycji na „….” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie realizacji zleceń płatności zgodnie z umową,

 j) pomoc finansowa ze środków budżetu Województwa na realizację zadania pn. „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie realizacji zleceń płatności zgodnie z umową,

k) środki finansowe na zadanie pn. „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie środki przekazywane są do poszczególnych jednostek budżetowych gminy realizujących zadania,

 l) środki finansowe z Funduszu Pomocy przeznaczone na „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie środki przekazywane są do poszczególnych jednostek budżetowych Gminy realizujących zadania,

m) środki finansowe z Funduszu Pomocy przeznaczone na „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie środki przekazywane są do poszczególnych jednostek budżetowych gminy realizujących zadania,

n) dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg przedsięwzięcia pn. „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie realizacji zleceń płatności zgodnie z umową,

o) środki finansowe na zadanie pn. „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie środki przekazywane są do poszczególnych jednostek budżetowych gminy realizujących zadania,

p) pomoc finansowa ze środków budżetu Województwa na realizację zadania pn. „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie realizacji zleceń płatności zgodnie z umową,

q) dofinansowaniem ze środków Programu Operacyjnego … na realizację projektu pn.: „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie realizacji zleceń płatności zgodnie z umową,

 r) środki finansowe otrzymane z Funduszu Przeciwdziałania Covid-19 jako nagroda w konkursie „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie realizacji zleceń płatności zgodnie z umową,

 s) dofinansowanie ze środków Funduszu Inwestycji - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie realizacji zleceń płatności zgodnie z umową,

t) środki finansowe na zadanie pn. „…” służy do wpływu dochodów gminy i następnie realizacji zleceń płatności zgodnie z umową,

 u) środki finansowe na zadanie pn. „…” rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie realizacji zleceń płatności zgodnie z umową,

v) środki finansowe na realizację świadczeń rodzinnych zgodnie z ustawą o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie środki przekazywane są do poszczególnych jednostek budżetowych gminy realizujących zadania,

w) dofinansowanie ze środków unijnych na „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie realizacji zleceń płatności zgodnie z umową,

x) środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na wypłatę dodatków energetycznych oraz dodatków węglowych - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie środki przekazywane są do poszczególnych jednostek budżetowych gminy realizujących zadania,

y) pomoc finansowa na realizację zadania pn.: „…” - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie środki przekazywane są do poszczególnych jednostek budżetowych gminy realizujących zadania,

z) środki finansowe na realizację świadczeń pieniężnych z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie środki przekazywane są do poszczególnych jednostek budżetowych gminy realizujących zadania,

za) środki finansowe z Funduszu, pomoc Ukrainie - zapewnienie posiłku dla dzieci i młodzieży oraz jednorazowe świadczenie pieniężne w wysokości 300 zł - rachunek służy do wpływu dochodów gminy i następnie środki przekazywane są do poszczególnych jednostek budżetowych gminy realizujących zadania,

3) środków niewygasających - rachunek służy do realizacji wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, tj. to środki wydzielone na przyszłe wydatki budżetu,

4) wynagrodzenia - rachunek służy wyłącznie do przekazywania wynagrodzeń za pracę,

5) rachunek depozytowy - rachunek służy do przetrzymywania obcych środków jako zabezpieczenie umów i wadium, które po okresie gwarancji są zwracane wykonawcom.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Wszystkie rachunki bankowe Gminy otwierane są zgodnie z regulaminem banku dotyczącym otwierania i prowadzenia rachunków bankowych dla klientów instytucjonalnych i są to rachunki bankowe, o których mowa w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe. W związku z powyższym:

a) rachunek środków niewygasających,

b) rachunek dot. wypłat wynagrodzeń,

c) rachunek depozytowy oraz

d) rachunki bankowe tj. subkonta do rachunku bieżącego budżetu, zakładane w celu przekazania dla gmin dotacji, dofinansowań i środków finansowych z Funduszy Pomocy oraz funduszy unijnych

również są rachunkami bankowymi, o których mowa w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2488 ze zm.).

Pytanie

Gmina (wraz z jej jednostkami organizacyjnymi objętymi centralizacją rozliczeń podatku VAT) zobowiązana jest jako czynny podatnik VAT do zgłoszenia na formularzu NIP - 2 wszystkich rachunków bankowych, tj. rachunków bieżących, rachunków ZFŚS, rachunków VAT dla podzielonej płatności, rachunków dot. obsługi płatności za podatki i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, rachunku dot. zakupu paliwa stałego dla gospodarstw domowych, rachunku dot. rozliczeń VAT z Urzędem Skarbowym oraz jednostkami organizacyjnymi gminy, rachunku środków niewygasających, rachunku dot. wypłat wynagrodzeń, rachunku depozytowego oraz rachunków bankowych tj. subkonta do rachunku bieżącego budżetu, zakładane w celu przekazania dla gminy dotacji, dofinansowań i środków finansowych z Funduszy Pomocy oraz funduszy unijnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Rachunki bankowe Gminy otwierane są zgodnie z regulaminem banku dotyczącym otwierania i prowadzenia rachunków bankowych dla klientów instytucjonalnych i są to rachunki bankowe, o których mowa w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe. Gmina oraz jej jednostki organizacyjne objęte centralizacją rozliczeń podatku VAT zobowiązana jest zgłosić rachunki bankowe związane ściśle z działalnością gospodarczą, tj. rachunki: bieżące, rachunki ZFŚS, rachunki dot. obsługi płatności za podatki i opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, rachunki dot. zakupu paliwa stałego dla gospodarstw domowych, rachunki dot. rozliczeń VAT z Urzędem Skarbowym oraz jednostkami organizacyjnymi gminy. Obowiązek zgłaszania rachunków bankowych urzędom skarbowym wynika z przepisów art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2022 r. poz. 2500 z późn. zm.).

Z przepisów tych wynika, że zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera między innymi wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT. Do aktualizacji danych o rachunkach bankowych służy zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2. Ponadto w myśl art. 96b ust 3 pkt 13 Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi w postaci elektronicznej wykaz podmiotów, w którym wykazane są m. in. numery rachunków rozliczeniowych, o których mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, której podmiot jest członkiem, otwartych w związku z prowadzoną przez członka działalnością gospodarczą.

Stosownie do powyższego uznać należy, że Gmina zobowiązana jest do zgłoszenia rachunków bankowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyłączeniem rachunków VAT oraz rachunku środków niewygasających, rachunku dot. wypłat wynagrodzeń, rachunku depozytowego oraz rachunków bankowych tj. subkonta do rachunku bieżącego budżetu, zakładane w celu przekazania dla gminy dotacji, dofinansowań i środków finansowych z Funduszy … oraz funduszy unijnych, pomimo, że są to rachunki o których mowa w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 375), zwanej dalej „ustawą o NIP” lub „ustawą”:

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Na podstawie art. 5 ust. 3 ww. ustawy:

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

 1) w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;

 2) w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;

 3) w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom;

 4) w przypadku grup VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług - dane dotyczące członków tej grupy.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o NIP:

Podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków, z tym że osoby fizyczne są obowiązane dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego tylko w przypadku dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, 1598 i 1723). Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego.

W myśl art. 6 ust. 1a ustawy o NIP:

Podatnicy, z wyłączeniem podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, oraz płatnicy podatków podlegający obowiązkowi ewidencyjnemu są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie przewidzianym do złożenia pierwszej deklaracji, zeznania, informacji bądź oświadczenia albo wraz z dokonaniem pierwszej wpłaty podatku lub zaliczki na podatek.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o NIP:

Podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10, oraz zarządca sukcesyjny mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. W okresie od dnia śmierci przedsiębiorcy do dnia ustanowienia zarządu sukcesyjnego albo wygaśnięcia uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego, a także w okresie od dnia, w którym zarządca sukcesyjny przestał pełnić tę funkcję, do dnia powołania kolejnego zarządcy sukcesyjnego albo wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego obowiązek aktualizowania danych za przedsiębiorstwo w spadku wykonują osoby, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz.U. z 2021 r. poz. 170), dokonujące czynności, o których mowa w art. 13 tej ustawy. Podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego dokonują zgłoszenia aktualizacyjnego wyłącznie w zakresie danych uzupełniających wskazanych w art. 5 ust. 2b pkt 2.

Jak stanowi art. 9 ust. 6 ustawy o NIP:

Do aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym stosuje się:

 1) odpowiednio przepisy art. 5 ust. 4a;

 2) wzory formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 5 ust. 5 albo formularz wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Na podstawie art. 5 ust. 5 ustawy o NIP:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających, o których mowa w ust. 2b pkt 2, w art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 773) i w art. 43 ust. 5b pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1230, 1429, 1672 i 1941), z wyjątkiem zgłoszeń osób fizycznych będących przedsiębiorcami, biorąc pod uwagę kompletność przekazywanych danych niezbędnych do ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz konieczność przekazywania danych uzupełniających do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej oraz Centralnego Rejestru Płatników Składek.

Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających (Dz. U. z 2021 r. poz. 1404 ze zm.) określa się wzory formularzy zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem (NIP-2), stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Zatem, w Państwa przypadku właściwym formularzem w zakresie zgłoszenia i aktualizacji danych jest formularz NIP-2 stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, iż zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera m.in. wykaz rachunków bankowych. Ponadto podatnicy prowadzący działalność gospodarczą zostali obowiązani dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego w celu uzupełnienia danych, m.in. wykazu rachunków bankowych.

W myśl art. 96b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

zwanej dalej „ustawą o VAT” (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.):

Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi w postaci elektronicznej wykaz podmiotów:

1) w odniesieniu do których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji albo które wykreślił z rejestru jako podatników VAT;

2) zarejestrowanych jako podatnicy VAT, w tym podmiotów, których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona.

Stosownie do art. 96b ust. 3 pkt 13 ustawy o VAT:

Wykaz zawiera następujące dane podmiotów, o których mowa w ust. 1: numery rachunków rozliczeniowych, o których mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której podmiot jest członkiem, otwartych w związku z prowadzoną przez członka działalnością gospodarczą:

a) wskazanych w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub zgłoszeniu aktualizacyjnym oraz

b) potwierdzonych przy wykorzystaniu STIR w rozumieniu art. 119zg pkt 6 Ordynacji podatkowej, z wyjątkiem rachunków prowadzonych przez Narodowy Bank Polski.

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.) definiuje umowę rachunku bankowego oraz określa obowiązki i uprawnienia stron umowy (art. 725-733).

Na podstawie art. 725 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę rachunku bankowego bank zobowiązuje się względem posiadacza rachunku, na czas oznaczony lub nieoznaczony, do przechowywania jego środków pieniężnych oraz, jeżeli umowa tak stanowi, do przeprowadzania na jego zlecenie rozliczeń pieniężnych.

W myśl art. 726 Kodeksu cywilnego:

Bank może obracać czasowo wolne środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym z obowiązkiem ich zwrotu w całości lub w części na każde żądanie, chyba że umowa uzależnia obowiązek zwrotu od wypowiedzenia.

Zasady prowadzenia przez banki rachunków bankowych uregulowane zostały w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2488 ze zm.).

Zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy Prawo bankowe:

Banki mogą prowadzić w szczególności następujące rodzaje rachunków bankowych:

1) rachunki rozliczeniowe, w tym bieżące i pomocnicze, oraz prowadzone dla nich na zasadach określonych w rozdziale 3a rachunki VAT;

2) rachunki lokat terminowych;

3) rachunki oszczędnościowe, rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe, w tym rachunki rodzinne, oraz rachunki terminowych lokat oszczędnościowych;

4) rachunki powiernicze.

Natomiast w myśl art. 49 ust. 2 ww. ustawy:

Rachunki rozliczeniowe oraz rachunki lokat terminowych mogą być prowadzone wyłącznie dla:

1) osób prawnych;

2) jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, o ile posiadają zdolność prawną;

3) osób fizycznych prowadzących działalność zarobkową na własny rachunek, w tym dla osób będących przedsiębiorcami.

Stosownie do art. 50 ust. 1 ustawy:

Posiadacz rachunku bankowego dysponuje swobodnie środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunku. W umowie z bankiem mogą być zawarte postanowienia ograniczające swobodę dysponowania tymi środkami.

Na podstawie art. 50 ust. 1a ustawy:

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do rachunku VAT, o którym mowa w rozdziale 3a.

Rachunek bankowy w myśl przepisów prawa bankowego to narzędzie służące do rejestracji obrotów i stanów środków pieniężnych wniesionych do banku przez jego klienta. Banki mogą prowadzić rachunki: rozliczeniowe, lokat terminowych, oszczędnościowe, oszczędnościowo-rozliczeniowe, terminowych lokat oszczędnościowych oraz powiernicze. Zastrzega się jednak, że rachunki rozliczeniowe oraz lokat terminowych mogą być prowadzone wyłącznie dla osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, ale mających zdolność prawną, oraz osób fizycznych prowadzących działalność zarobkową na własny rachunek, w tym przedsiębiorców. Wynika to z powołanego wyżej art. 49 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że firmy i osoby prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek podać urzędowi skarbowemu rachunki bankowe, na których gromadzą swoje środki i które służą im do dokonywania rozliczeń.

Obowiązkowi ewidencyjnemu (aktualizacyjnemu) podlegają zatem wszelkie rachunki będące rachunkami bankowymi, o których mowa w art. 49 ust. 1 Prawa bankowego, na których przechowywane mogą być środki pieniężne, lub przeprowadzane mogą być rozliczenia.

Z opisu sprawy wynika, że posiadają Państwo rachunki bankowe, tj. rachunki bieżące rachunki ZFŚS, rachunki VAT dla podzielonej płatności, rachunki dot. obsługi płatności za podatki i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, rachunek dot. zakupu paliwa stałego dla gospodarstw domowych, rachunek dot. rozliczeń VAT z Urzędem Skarbowym oraz jednostkami organizacyjnymi gminy, rachunek środków niewygasających, rachunek dotyczący wypłat wynagrodzeń, rachunek depozytowy oraz rachunki bankowe, tj. subkonta do rachunku bieżącego budżetu, zakładane w związku z przekazaniem Gminie dotacji, dofinansowań i środków finansowych z Funduszy … oraz funduszy unijnych. Wszystkie rachunki bankowe Gminy otwierane są zgodnie z regulaminem banku dotyczącym otwierania i prowadzenia rachunków bankowych dla klientów instytucjonalnych i są to rachunki bankowe, o których mowa w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe. W związku z powyższym:

a) rachunek środków niewygasających,

b) rachunek dot. wypłat wynagrodzeń,

c) rachunek depozytowy oraz

d) rachunki bankowe tj. subkonta do rachunku bieżącego budżetu, zakładane w celu przekazania dla gmin dotacji, dofinansowań i środków finansowych z Funduszy Pomocy oraz funduszy unijnych

również są rachunkami bankowymi, o których mowa w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe.

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą obowiązku zgłaszania na formularzu NIP-2 wszystkich rachunków bankowych tj. rachunków bieżących, rachunków ZFŚS, rachunków VAT dla podzielonej płatności, rachunków dot. obsługi płatności za podatki i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, rachunku dot. zakupu paliwa stałego dla gospodarstw domowych, rachunku dot. rozliczeń VAT z Urzędem Skarbowym oraz jednostkami organizacyjnymi gminy, rachunku środków niewygasających, rachunku dot. wypłat wynagrodzeń, rachunku depozytowego oraz rachunków bankowych tj. subkonta do rachunku bieżącego budżetu, zakładane w celu przekazania dla gminy dotacji, dofinansowań i środków finansowych z Funduszy Pomocy oraz funduszy unijnych.

Biorąc po uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że wskazane przez Państwa rachunki tj. rachunki bieżące, rachunki ZFŚS, rachunki VAT dla podzielonej płatności, rachunki dot. obsługi płatności za podatki i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, rachunek dot. zakupu paliwa stałego dla gospodarstw domowych, rachunek dot. rozliczeń VAT z Urzędem Skarbowym oraz jednostkami organizacyjnymi gminy, rachunek środków niewygasających, rachunek wynagrodzenia i rachunek środków depozytowych oraz rachunki bankowe, tj. subkonta do rachunku bieżącego budżetu, zakładane w związku z przekazaniem Gminie: dotacji, dofinansowań i środków finansowych z Funduszy … oraz funduszy unijnych są rachunkami bankowymi, o których mowa w powołanym wyżej art. 49 ust. 1 Prawa bankowego.

Zatem na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników wskazane przez Państwa rachunki bankowe, z wyłączeniem rachunków VAT, podlegają obowiązkowi zgłoszenia do Naczelnika Urzędu Skarbowego tj. podlegają uwzględnieniu w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym danego podmiotu.

Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm..; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00