Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 9 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Bd 1406/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jarosław Wichrowski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Korycka Sędzia WSA Grzegorz Saniewski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 9 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi M. K. na czynność Burmistrza Miasta z dnia [...] października 2023 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu kosztów dowozu niepełnosprawnego dziecka do przedszkola oddala skargę.

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...].09.2023 r. nr [...] Burmistrz K. odmówił M. K. (dalej określany jako Skarżący) zwrotu kosztów przewozu niepełnosprawnego syna K. K. do Niepublicznego Przedszkola [...] z Oddziałami Integracyjnymi w W. przy ul. Ś. (dalej określane jako Niepubliczne Przedszkole P.).

W uzasadnieniu organ wskazał, że [...].09.2023 r. Skarżący złożył wniosek o zwrot kosztów dowozu lub zapewnienie dowozu dziecka niepełnosprawnego, pięcioletniego, do ww. Przedszkola, w którym dziecko realizuje wychowanie przedszkolne w ramach kształcenia specjalnego.

Zapewnienie kształcenia specjalnego przez jednostkę samorządu terytorialnego reguluje art. 127 ust. 14 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 900), zgodnie z którym, jeżeli wobec dziecka zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu specjalnym albo w przedszkolu lub szkole podstawowej ogólnodostępnych lub integracyjnych, odpowiednią formę kształcenia specjalnego, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu terytorialnego właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, do której zadań własnych należy prowadzenie przedszkoli lub szkół. W przywołanym przepisie organ prowadzący szkołę na wniosek rodziców, zapewnia odpowiednią formę kształcenia (uzgodnioną również z rodzicami). Przez odpowiednią formę kształcenia rozumie się formę kształcenia zgodną z treścią wydanego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego nr [...] z [...] .06.2021 r. Zespołu Orzekającego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w N. wydanym dla dziecka na okres wychowania przedszkolnego wskazano jako najkorzystniejszą dla dziecka formę kształcenia specjalnego w przedszkolu ogólnodostępnymi lub z oddziałami integracyjnymi, a więc formy równorzędne. Jako drugą formę kształcenia dla dziecka wskazano przedszkole specjalne dla dzieci ze spektrum autyzmu. Wskazane jest jednak indywidualizowanie wymagań i podejścia nauczyciela w trakcie bieżącej pracy na zajęciach, wspieranie chłopca w zakresie integracji z zespołem rówieśniczym oraz monitorowanie bieżących osiągnięć. Na podstawie aktualnej diagnozy Zespół Orzekający nie stwierdził potrzeby realizacji edukacji dla dziecka w formie indywidualnej lub w grupie liczącej do 5 uczniów. Zespół uznał, że udział chłopca w zajęciach z grupą rówieśników pozwoli na stymulowanie prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego chłopca.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00