Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.246.2024.1.AM

Wskazane we wniosku towary (talerze porcelanowe) nie stanowią części środka transportu lotniczego ani jego części zamiennych, nie mają też same w sobie związku z prawidłowym funkcjonowaniem i eksploatacją statku powietrznego. Ich nabycie nie jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania statku powietrznego, co oznacza, że nie można ich zaklasyfikować jako wyposażenia pokładowego ani sprzętu zainstalowanego w samolotach

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 10 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług dla dostawy talerzy porcelanowych wpłynął 14 czerwca 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X. z siedzibą w Polsce, czynny, zarejestrowany podatnik od towarów i usług, zarejestrowany także jako podatnik VAT UE (dalej Wnioskodawca) planuje dokonywać importu towaru z Chin. Przedmiotem przywozu będą talerze porcelanowe przeznaczone do kontaktu z żywnością ((...) kod HS to 6911 10 00 90). Chiński dostawca zapewnia też, że wystawi odpowiednie certyfikaty i/lub oświadczenia dotyczące bezpieczeństwa produktu. Wg wiedzy Wnioskodawcy towary te z uwagi na pochodzenie będą objęte cłem antydumpingowym.

Następnie przedmiotowe talerze (dalej także: towary oraz talerze) będą dostarczane przez Wnioskodawcę (który zorganizuje także ich transport) w ramach odpłatnej transakcji sprzedaży na rzecz Operatora Lotniczego z siedzibą na terytorium Portugalii, który będzie ich nabywcą.

Operator Lotniczy prowadzi działalność na terenie wielu krajów Europy, w tym w krajach Unii Europejskiej, między innymi poprzez korzystanie z lotnisk obsługujących jego samoloty.

Operator Lotniczy jest zarejestrowany do VAT w tym VAT UE m.in. w Portugalii. W wielu krajach, w których prowadzi działalność, to jest w których startują oraz lądują samoloty Operatora Lotniczego nie jest on jednak zarejestrowany do VAT.

Operator Lotniczy prowadzi przewozy lotnicze w przeważającej części międzynarodowe. Jest on uprawniony do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika to jest Portugalii (Jest wpisany na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa jego siedziby).

Towary będące przedmiotem odpłatnej dostawy dokonywanej przez Wnioskodawcę będą przewożone zgodnie ze wskazaniami Operatora Lotniczego do miejsc z których wykonuje on działalność tak na terenie Unii Europejskiej jak i na terytorium Wielkiej Brytanii oraz Szwajcarii.

Dostawy talerzy będą dokonywana przez Wnioskodawcę do wskazanych przez Operatora Lotniczego podmiotów prowadzących działalność kateringową, działających przy poszczególnych lotniskach na których lądują samoloty Operatora Lotniczego. Podmioty te będą na podstawie stosownych porozumień z Operatorem Lotniczym dokonywać odbioru w Jego imieniu i na Jego rzecz dostarczany przez Wnioskodawcę towar.

Podmioty te wykorzystają rzeczone talerze jedynie w celu ich dostarczenia po odpowiednim skompletowaniu i spakowaniu na pokłady samolotów Operatora Lotniczego. Podmioty te nie będą w żadnym momencie uprawnione do rozporządzania przedmiotowymi towarami samodzielnie i dla innego celu niż zaopatrzenie samolotów Operatora Lotniczego. Podmioty te działać będą w zakresie opisywanych transakcji jako usługodawcy na rzecz Operatora Lotniczego. Nie będą one kontrahentami Wnioskodawcy.

Talerze - mimo, że są porcelanowe - będą służyć jako talerze jednorazowe, bez możliwości ich ponownego (po wykorzystaniu) w kolejnych rejsach samolotów. Będą one służyć podawaniu posiłków pasażerom samolotów Operatora Lotniczego.

Faktury na talerze będą wystawiane przez Wnioskodawcę (jako sprzedawcę) wyłącznie na rzecz Operatora Lotniczego (jako nabywcę).

Pytanie

Czy do opisanych zdarzeń będzie mieć zastosowanie art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie czytamy, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy rzeczony przepis art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, (dalej także: u.p.t.u.) znajduje w sprawie zastosowanie. Opisane transakcje podlegać będą na podstawie tego przepisu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0%, jako dostawy towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W sprawie są bowiem spełnione wszystkie ustawowe przesłanki zastosowania tego przepisu.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u. [art. 83 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u.], stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Wnioskodawca będzie zaś dokonywał sprzedaży talerzy na rzecz Operatora Lotniczego, który jest przewoźnikiem lotniczym o jakim mowa w art. 83 ust. 1f u.p.t.u.

Zgodnie z art. 83 ust. 1f u.p.t.u.:

Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju:

1) uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub

2) wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Powołany w opisie zdarzeń przyszłych Operator Lotniczy jest właśnie takim przewoźnikiem. Na jego zaś rzecz dostaw towaru będzie dokonywać odpłatnych dostaw towarów Wnioskodawca.

Odbiór talerzy odbywać się będzie w miejscach wskazanych przez kupującego to jest Operatora lotniczego. Co do zasady odbierać talerze w imieniu Operatora Lotniczego będą w obiektach położonych przy lotniskach przedsiębiorcy wykonujący działalność kateringową. Jednak działać będą oni jedynie na zasadzie upoważnienia udzielonego im przez Operatora Lotniczego, a więc w jego imieniu i na jego rzecz. Uznać więc należy, że w ten sposób towar ten odbierać będzie w ramach transakcji kupna - sprzedaży Operator Lotniczy. Na jego więc rzecz dostawy się będą odbywać. Podmioty, które pierwotnie będą odbierać towar, będą talerze kompletować, pakować i dostarczać na pokłady samolotów Operatora lotniczego. Będą one jedynie usługodawcami na rzecz Operatora Lotniczego.

Decydującym dla oceny kwestii, na kogo rzecz będą dokonywane pierwotne dostawy, jest to, kto jest pierwszym nabywcą (podmiotem, na którego rzecz będzie dokonywana przez Wnioskodawcę dostawa w rozumieniu art 7 u.p.t.u.). Tym odbiorcą będzie Operator Lotniczy. To on będzie kupującym zgodnie z fakturami sprzedaży i to on jedynie będzie uprawiony, aby tym towarem rozporządzać jak właściciel. Oceny tej nie zmienia pierwotne (fizyczne) odebranie przez inny podmiot danego towaru. Dziać się to bowiem będzie na życzenie Operatora Lotniczego celem przygotowania towaru do wykorzystania na pokładach samolotów tegoż.

Spełniony jest także warunek, dokonywania przez kupującego w większości przewozów w transporcie międzynarodowym. Takie właśnie przewozy dokonuje Operator Lotniczy będący przyszłym kontrahentem Wnioskodawcy.

W tym miejscu pojawia się jeszcze pytanie o cel dokonywanych zakupów, przedmiotowy przepis wskazuje bowiem cel jakim jest zaopatrywanie środków transportu lotniczego.

Zauważa się w kontekście powyższego, iż Operator Lotniczy kupować będzie od Wnioskodawcy rzeczony towar, tj. porcelanowe talerze przeznaczone do kontaktu z żywnością, mające charakter jednorazowego produktu będącego produktem niezbędnym do serwowania posiłków pasażerom Jego samolotów.

Skoro towar ten służy obsłudze pasażerów, ich żywieniu podczas podróży lotniczej, jest on niezbędnym elementem wyposażenia samolotów pasażerskich. Bez tego typu towaru (lub towaru podobnego) podróż samolotem byłaby zdecydowanie mniej komfortowa dla pasażerów, a w obszarze specyfiki przewozów Operatora Lotniczego wręcz nie mogłaby się odbyć. Serwowanie posiłków jest standardem podczas lotów pasażerskich, uznać to więc należy za nieodzowny element przygotowania samolotów do podróży. W tym stanie rzeczy można ten towar uznać za element wyposażenia samolotu.

Analogiczne stanowisko prezentuje np. Jacek Matarewicz w komentarzu do ustawy o podatku od towarów I usług, gdzie autor ten wskazuje wprost, iż w myśl art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT stawkę 0% stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Jak wskazuje autor, przepis ten odnosi się do wszelkiego rodzaju towarów. Jedynym warunkiem jest, aby towary te służyły zaopatrzeniu samolotów. A więc na pewno będzie topaliwo, ale również np. posiłki i napoje dla załogi i pasażerów (Matarewicz Jacek, Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany, Wolters Kluwers LEX/el. 2024 Komentarz do art 83). Jeżeli uznamy, że przepis ten dotyczy posiłków to przecież także naczyń, sztućców itd. dzięki którym są one serwowane.

Mając na uwadze, że ustawodawca nie zakreślił jednoznacznie ram rodzajowych towarów, które uznaje za zaopatrzenie samolotów, do zakresu tego pojęcia na gruncie art. 83 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u. uznać należy także zaopatrzenie w jednorazowe talerze pozwalające serwować posiłki pasażerom lotów, których dotyczy pytanie.

Towary, które wykorzystywane są podczas lotów i są dla tych lotów istotne, należy bowiem uznać za wyposażenie samolotów, do nich także rzeczone talerze się zaliczają. Pozwalają bowiem nakarmić lecących danym lotem, co jest usługą wymaganą przez standardy rynkowe dla tego typu podroży, tak wiec jest podanie posiłków pasażerom samolotów jest bezpośrednio powiązane z samą usługą przewozu lotniczego.

Z racji tego, że podatek VAT jest podatkiem zharmonizowanym na terytorium Unii Europejskiej, dla właściwej wykładni rzeczonego przepisu warto odnieść się także do postanowień Dyrektywy 2006/112/WE Rady Europejskiej.

Komentowany przepis art. 83 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u. jest polską implementacją przepisu art. 148 lit. e Dyrektywy 2006/112/WE Rady Europejskiej. Powołany przepis Dyrektywy zaś stanowi, iż:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje (…) dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego statków powietrznych używanych przez linie lotnicze zajmujące się głównie odpłatnym przewozem na trasach międzynarodowych.

Jak z powyższego wynika, analogiczny zapis na gruncie Dyrektywy VAT dotyczy zaopatrzenia samolotów w paliwo, ale także w towary stanowiące „zaopatrzenie ogólne” Do tej właśnie drugiej kategorii zdaniem Wnioskodawcy należy zaliczyć talerze będące przedmiotem niniejszego wniosku i zawartego w nim pytania. Konkludując treść Dyrektywy 2006/112/WE Rady Europejskiej wzmacnia argumentację Strony, albowiem wprost wskazuje na „zaopatrzenie ogólne”.

W opisanym stanie rzeczy, argumentacja Wnioskodawcy okazuje się zasadna a stanowisko zaprezentowane we wniosku prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak wynika z art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Przy czym zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W świetle art. 83 ust. 1f ustawy:

Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju:

1) uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub

2) wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Cytowany wyżej przepis art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy umożliwia zastosowanie stawki podatku 0% dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego. Przy czym, warunkiem stosowania tej stawki jest to, aby odbiorcą towarów/usługobiorcą był przewoźnik lotniczy wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, co wynikać powinno z prowadzonej przez podatnika - niezbędnej dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku - dokumentacji, o której mowa w ust. 2 art. 83 ustawy.

Wskazać należy, że warunki oraz zasady stosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do czynności wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy są bezpośrednią konsekwencją obowiązujących przepisów prawa wspólnotowego. Przepisy tego artykułu stanowią bowiem implementację do krajowego porządku prawnego przepisów art. 148 pkt e-g Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L z 2006 r. Nr 347 s.1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą.

Zgodnie z art. 148 pkt e-g Dyrektywy:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

 e) dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego statków powietrznych używanych przez linie lotnicze zajmujące się głównie odpłatnym przewozem na trasach międzynarodowych;

f) dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem statków powietrznych, o których mowa w lit. e), jak również dostawę, wynajem, naprawę oraz konserwację sprzętu będącego częścią tych statków powietrznych lub służącego ich eksploatacji;

 g) świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w lit. f), na bezpośrednie potrzeby statków powietrznych, o których mowa w lit. e), oraz ich ładunków.

Wyżej wymieniony przepis art. 148 pkt e Dyrektywy zwalnia z opodatkowania m.in. dostawy towarów w celu zaopatrzenia ogólnego statków powietrznych, co nie oznacza, że wszelkiego rodzaju dobra stanowiące zaopatrzenie statków powietrznych wypełniają dyspozycję tego przepisu. Przez zaopatrzenie ogólne należy rozumieć takie towary, których nabycie konieczne jest dla prawidłowego funkcjonowania statku powietrznego.

Z kolei art. 148 pkt f Dyrektywy obejmuje zwolnieniem m.in. dostawę sprzętu będącego częścią statków powietrznych lub służącego ich eksploatacji. Będą to zatem części zamienne statków powietrznych oraz wyposażenie pokładowe, umożliwiające działanie i prawidłowe użytkowanie tych statków. Przepis ten umożliwia również zwolnienie z opodatkowania świadczenie usług m.in. przebudowy, naprawy, konserwacji sprzętu będącego częścią statków powietrznych lub służącego ich eksploatacji. Zwolnieniem objęte mogą być także inne usługi na podstawie art. 148 pkt g Dyrektywy, przy czym warunkiem zwolnienia jest świadczenie tych usług na bezpośrednie potrzeby statków powietrznych oraz ich ładunków, które to potrzeby zostały wskazane w art. 148 pkt e Dyrektywy - a zatem w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego statków powietrznych.

Zakres zwolnień przewidziany w Dyrektywie nakazuje zatem analogicznie rozumieć pojęcie „dostaw środków transportu lotniczego oraz części zamiennych do nich i wyposażenia pokładowego”, a także „dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego”, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, przy zachowaniu pozostałych warunków wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. To, czy w danym przypadku ma miejsce dostawa środków transportu lotniczego, ich części zamiennych, wyposażenia lub też służy zaopatrzeniu środków transportu lotniczego, należy zawsze rozpatrywać indywidualnie, mając na uwadze charakter wykonywanych czynności.

Wskazać w tym miejscu należy, że w przedmiotowej sprawie czynnością podlegającą opodatkowaniu jest dokonywana przez Państwa dostawa towarów - talerzy porcelanowych - na rzecz Operatora Lotniczego z siedzibą na terytorium Portugalii, który w przeważającej części prowadzi przewozy lotnicze w transporcie międzynarodowym i jest wpisany na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W ocenie Organu wskazane we wniosku towary (talerze porcelanowe) nie stanowią części środka transportu lotniczego ani jego części zamiennych, nie mają też same w sobie związku z prawidłowym funkcjonowaniem i eksploatacją statku powietrznego. Ich nabycie nie jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania statku powietrznego, co oznacza, że nie można ich zaklasyfikować jako wyposażenia pokładowego ani sprzętu zainstalowanego w samolotach. Ich przeznaczaniem jest zaspokojenie potrzeb osób na pokładzie.

Biorąc pod uwagę cytowane przepisy Dyrektywy oraz ustawy o podatku od towarów i usług, a także przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że dostawa na rzecz przewoźnika w tym przypadku nie jest dokonywana ani w celu zaopatrzenia samolotu, ani też nie służy do jego eksploatacji. Dostarczanie dla kontrahenta (przewoźnika lotniczego) towarów w postaci porcelanowych talerzy nie spełnia definicji dostawy towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego. W konsekwencji, dokonując tej dostawy nie mogą Państwo korzystać z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Zatem dostawy przedmiotowych towarów (porcelanowych talerzy) dla Operatora Lotniczego powinni Państwo opodatkować stawką właściwą dla dostarczanych towarów.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00