Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.295.2024.2.AKA
Zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy dla świadczonych usług organizacji wyścigów sportowych z udziałem gołębi oraz związanych z tym czynności.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy dla świadczonych usług organizacji wyścigów sportowych z udziałem gołębi oraz związanych z tym czynności.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 czerwca 2024 r. (data wpływu 12 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zarejestrowane zostało stowarzyszenie działalności gospodarczej, które po założeniu nie jest czynnym podatnikiem VAT. Stowarzyszenie zrzesza hodowców i sympatyków/miłośników gołębi pocztowych.
W statucie stowarzyszenia zakłada się następujące cele: (...).
Swoje cele Stowarzyszenie będzie realizować w szczególności poprzez: (...).
Zawody polegają na długodystansowych przelotach ptaków do określonego celu. Cykl zawodów odbywa się w oparciu o wcześniej przygotowany regulamin zawodów. Z każdym uczestnikiem zawodów podpisywana jest umowa, uczestnicy zawodów wnoszą opłatę startową i przekazują gołębie pod opiekę stowarzyszenia. W tym czasie, przed i między kolejnymi cyklami wyścigów, stowarzyszenie zapewnia opiekę, specjalistyczne wyżywienie, przewóz gołębi na wyścigi, itp. Opłata startowa będzie więc przeznaczona na organizację zawodów, opiekę i wyżywienie gołębi oraz nagrody dla zwycięzców. Podatek od nagród zostanie odprowadzony przez Stowarzyszenie zgodnie z obowiązującymi przepisami.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku na pytanie Organu: Czy są Państwo stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu?
odpowiedzieli Państwo: Tak. Nasza działalność będzie się skupiać na wyścigach gołębi. Cele w statucie zostały sformułowane następująco: (...).
Cele te będą realizowane m.in. poprzez organizowanie zawodów sportowych w zakresie współzawodnictwa lotowego gołębi pocztowych i sportowych (ten zapis również widnieje w Statucie).
Na pytanie Organu: Na rzecz kogo – jakich podmiotów/osób, będą świadczyć Państwo usługi objęte zakresem wniosku?
odpowiedzieli Państwo: Usługi będą świadczone na rzecz uczestników i członków stowarzyszenia.
Na pytanie Organu: Czy usługi organizacji wyścigów sportowych z udziałem gołębi oraz związanych z tym czynności (opieka nad gołębiami, przyznanie nagród) będą konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim przez osoby, na rzecz których świadczą Państwo?
odpowiedzieli Państwo: Do uprawiania tych wyścigów konieczna jest właściwa opieka nad powierzonymi gołębiami. Przyznawanie nagród jest konieczne i podnosi prestiż tego typu zawodów. W wychowaniu fizycznym czyli treningu uczestniczą tylko gołębie.
Na pytanie Organu: Czy ww. usługi będą świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym?
odpowiedzieli Państwo: Będą wykonywane na rzecz uczestników zawodów (hodowców), którzy powierzają Stowarzyszeniu gołębie na czas trwania wyścigów.
Na pytanie Organu: Czy ww. usługi będą ściśle związane z usługą związaną ze sportem uprawianym przez osoby, na rzecz których świadczą Państwo te usługi?
odpowiedzieli Państwo: Usługi będą ściśle związane ze sportem, ale udział w konkursach biorą tylko gołębie (zwierzęta), nagrody otrzymuje właściciel tych zwierząt, czyli uczestnik, zgłaszający się do zawodów i powierzający Stowarzyszeniu swoje ptaki.
Na pytanie Organu: Na czym będzie polegała aktywność sportowa uczestników zawodów, z którymi podpisują Państwo umowę?
odpowiedzieli Państwo: Ich zwierzęta uczestniczą w konkursach z ich własnej hodowli. Aktywność sportowa związana jest z ich odpowiednim przygotowaniem poprzez indywidualny wychów gołębi.
Na pytanie Organu: Czy czynności opieki nad gołębiami, przyznanie nagród będą niezbędne do wykonania usługi podstawowej, czyli usługi związanej ze sportem, na rzecz osób, z którymi podpiszą Państwo umowę?
odpowiedzieli Państwo: Tak.
Na pytanie Organu: Czy świadcząc usługi organizacji wyścigów sportowych z udziałem gołębi oraz związanych z tym czynności (opieka nad gołębiami, przyznanie nagród), Państwa celem będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia?
odpowiedzieli Państwo: Nie będziemy osiągać dodatkowego dochodu, a wszystkie środki zostaną przeznaczone na rozwój stowarzyszenia i cele statutowe. Z naszych informacji wynika, że ten typ zawodów nie był jeszcze organizowany.
Na pytanie Organu: Czy świadcząc usługi będące przedmiotem zapytania, będą Państwo nastawieni na osiąganie zysków?
odpowiedzieli Państwo: Nie, wszystkie środki będą przeznaczane na rozwój Stowarzyszenia i cele statutowe.
Na pytanie Organu: Czy będą osiągać Państwo w sposób systematyczny zyski z prowadzonej działalności w zakresie objętej wnioskiem, a w przypadku osiągnięcia zysków, czy będą one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług?
odpowiedzieli Państwo: Działalność Stowarzyszenia w dużej mierze skupi się na organizacji zawodów. Celem jest, aby zawody miały cykliczny charakter i wraz z rozwojem stowarzyszenia zawody miały coraz wyższą rangę w środowisku. W przypadku osiągnięcia zysków będziemy przeznaczać wszystko na doskonalenie placu, sprzętu, boksów dla gołębi, wyposażenia, organizacji spotkań integracyjnych dla uczestników oraz członków stowarzyszenia.
Na pytanie Organu: Czy usługi objęte zakresem pytania będą związane z:
-z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną,
odpowiedzieli Państwo: Nie.
-wstępem na imprezy sportowe,
odpowiedzieli Państwo: Nie. Zgłoszenie do zawodów będzie równoznaczne z uczestnictwem w organizowanym wydarzeniu sportowym. Jednak przeloty gołębi odbywają się na otwartej przestrzeni, nie można więc mówić o wstępie na imprezę sportową.
-usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji,
odpowiedzieli Państwo: Nie.
-usługami odpłatnego zakwaterowania związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym,
odpowiedzieli Państwo: W przypadku przekazania Stowarzyszeniu gołębi na czas zawodów Wnioskodawca zapewnia właściwą opiekę zwierzętom. W przypadku zwierząt nie mówimy więc o ich płatnym zakwaterowaniu.
-usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością?
odpowiedzieli Państwo: Nie.
Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę, tj. organizacja wyścigów sportowych z udziałem gołębi oraz związanych z tym czynności (właściwa opieka nad gołębiami, ich transport na miejsce zawodów, przyznanie nagród), spełniają przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 931, dalej jako: „Ustawa o VAT”), czyli czy jako usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że wedle przepisów opłata startowa może zostać zwolniona z podatku VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Zgodnie z ustawą z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Artykuł 11 ust. 5 ustawy o sporcie stanowi, że Minister właściwy do spraw kultury fizycznej prowadzi wykaz polskich związków sportowych. Wykaz jest ogłaszany na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw kultury fizycznej. Aktualnie (na dzień 24.04.2024 r. w wykazie tym znajduje się 69 polskich związków sportowych, w tym jest tylko jeden, gdzie rywalizacja sportowa odbywa się z udziałem zwierząt, tj. Polski Związek Jeździecki). Ustawa o sporcie nie zawiera przepisów, które w sposób bezpośredni regulowałyby możliwość wykorzystywania zwierząt do celów sportowych. Jednak pewne zapisy możemy odnaleźć w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2022 r. poz. 572). W art. 15 tejże ustawy, mogą Państwo przeczytać między innymi:
1.Warunki występów, treningów i tresury oraz metody postępowania ze zwierzętami wykorzystywanymi do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych nie mogą zagrażać ich życiu i zdrowiu ani powodować cierpienia.
2.Warunki występów zwierząt, o których mowa w ust. 1, muszą być określone w przygotowanym przez organizatora występu scenariuszu lub odpowiednim programie zatwierdzonym przez Głównego Lekarza Weterynarii albo wskazaną przez niego osobę.
3.Zabrania się stosowania wobec zwierząt farmakologicznych i mechanicznych metod i środków dopingujących.
4.Zwierzęta, o których mowa w ust. 1, powinny mieć zapewniony właściwy wypoczynek. Zabrania się w szczególności wykorzystywania tych zwierząt bezpośrednio po transporcie, bez regeneracji wypoczynkowo-ruchowej.
5.Zwierzętom, o których mowa w ust. 1, należy zapewnić opiekę lekarsko-weterynaryjną.
W świetle tych zapisów możemy uznać, że gołębnictwo sportowe stanowi specyficzny rodzaj sportu, który może nie jest rozpowszechniony w mediach i społeczeństwie na rozpoznawalną skalę, nie mniej od szeregu lat odbywa się szereg różnych zawodów sportowych, w tym między innymi (...). (...). W różnych krajach istnieją federacje i związki gołębi sportowych, które nadzorują i regulują gołębnictwo sportowe na danym obszarze. Jedne z ważniejszych to (...), zrzeszająca organizacje gołębi pocztowych z różnych krajów. (...).
Przykładami narodowych organizacji to (...). (...). Podobna organizacja istnieje również w Wielkiej Brytanii (...), Niemczech (...) oraz Stanach Zjednoczonych (...).
Reasumując, powszechnie uważa się, że wyścigi gołębi są uznawane za sport. Wyścigi polegają na tym, że hodowcy wysyłają swoje gołębie do odległych miejsc, a zwycięzcą zostaje ten, który pokona trasę w najkrótszym czasie. To wymaga nie tylko sprawności fizycznej gołębi, ale także umiejętności hodowcy w kierowaniu i szkoleniu ptaków, a także organizacji wydarzenia. Uczestnicy często angażują się w rywalizację, inwestując czas i wysiłek w szkolenie swoich gołębi oraz dbając o ich kondycję. Wyścigi gołębi mogą być również widziane jako forma rozrywki dla społeczności lokalnych. W związku z tym, można uznać wyścigi gołębi za jedną z form sportu, zwłaszcza w kontekście rywalizacji i dążenia do osiągnięcia najlepszych wyników, a organizację tego typu zawodów zwolnić z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku dodatkowo wskazali Państwo, że w ocenie Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Wnioskodawcę, tj. organizacja wyścigów sportowych z udziałem gołębi oraz związanych z tym czynności (właściwa opieka nad gołębiami, ich transport na miejsce zawodów, przyznanie nagród) spełniają przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 931, dalej jako: „Ustawa o VAT”), czyli jako usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
W wyniku analizy przywołanego uregulowania art. 43 ustawy o VAT należy zauważyć, że warunkiem zwolnienia od podatku usługi ściśle związanej ze sportem lub wychowaniem fizycznym, zawartym w ust. 1 pkt 32, jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy. Wnioskodawca jest osobą prawną, stowarzyszeniem zarejestrowanym w KRS, którego cele statutowe wypełniają przesłanki związane ze sportem i upowszechnianiem kultury fizycznej. W kwestii uzasadnienia, czy wyścigi gołębi można uznać za zawody sportowe, wnioskodawca zawarł to szerzej we wniosku, do którego niniejszym przedstawia uzupełnienie. W zakresie wyżej wymienionego przepisu, usługa świadczona przez Wnioskodawcę spełnia wszystkie podpunkty (lit. a b i c). Wnioskodawca wykazał, że usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Usługi te nie będą nastawione na osiąganie zysków, a jedynie będą miały na celu dalszy rozwój stowarzyszenia oraz podnoszenie rangi cyklicznie organizowanych zawodów. Usługi te będą również świadczone na rzecz osób uprawiających sport, czyli uczestników zawodów (członków stowarzyszenia czy też hodowców), którzy przystępując do zawodów będą przekazywali na czas zawodów wychowane oraz odpowiednio wytrenowane przez siebie gołębie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
a)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
b)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Co istotne, zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy stanowi implementację do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, w świetle którego:
Państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły z uwagi na to, że stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, według której podatek VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Dodatkowo należy podkreślić, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy w sprawie VAT służy wspieraniu niektórych rodzajów działalności interesu publicznego i ma on na celu wspieranie podejmowania aktywności związanej ze sportem lub wychowaniem fizycznym przez szerokie warstwy społeczeństwa (vide: wyrok TSUE z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12).
Dokonując wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy stwierdzić należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.
Podmiotami uprawnionymi do skorzystania ze zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Z powyższego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Ponadto, zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):
Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Z analizy powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, powinien spełnić przesłanki zarówno o charakterze przedmiotowym, jak i podmiotowym. Przy czym, przesłanka o charakterze podmiotowym jest spełniona wówczas, gdy świadczącym usługę jest podmiot spełniający określone warunki, tj. taki, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, oraz który nie jest nastawiony na osiąganie zysku.
Odnosząc się do kwestii zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy dla świadczonych usług organizacji wyścigów sportowych z udziałem gołębi oraz związanych z tym czynności należy rozpatrzyć, czy spełniają Państwo przesłankę podmiotową i przedmiotową do zastosowania ww. zwolnienia.
Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo stowarzyszeniem zrzeszającym hodowców i sympatyków/miłośników gołębi pocztowych. Państwa cele statutowe to: (...).
Swoje cele Stowarzyszenie będzie realizować w szczególności poprzez: (...).
Świadcząc usługi będące przedmiotem zapytania, nie będą Państwo nastawieni na osiąganie zysków. Nie będą Państwo osiągać dodatkowego dochodu, a wszystkie środki zostaną przeznaczone na rozwój stowarzyszenia i cele statutowe.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że nie spełniają Państwo przesłanki podmiotowej do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Jak bowiem wynika z wniosku, nie są Państwo stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Państwa cele statutowe są związane z szeroko pojętą hodowlą gołębi pocztowych i sportowych oraz czynności z tym związanych. Nie sposób zgodzić się z Państwem, że hodowla gołębi jest usługą związaną z rozwojem i upowszechnianiem sportu. Działania podejmowane przez Państwa Stowarzyszenie nie wpisują się w działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.
A zatem nie będą Państwo spełniać przesłanki podmiotowej zwolnienia – nie będą Państwo podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy oraz art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy.
Odnosząc się do przesłanki przedmiotowej wynikającej z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy należy mieć na uwadze, że ani przepisy ustawy o VAT ani Dyrektywy 2006/112/WE nie zawierają definicji pojęcia „sportu”. Jak wynika z orzecznictwa TSUE określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy dokonać zgodnie z jego znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią. W tym znaczeniu pojęcie to określa aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.
W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, Trybunał uznał, że: „Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia »sportu«, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C-201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C-550/14, EU:C:2016:354, pkt 27).
W odniesieniu najpierw do znaczenia pojęcia »sportu« w języku potocznym, pojęcie to określa zwykle, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 23 opinii, aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.
Jeśli chodzi następnie o systematykę dyrektywy 2006/112, z przytoczonego orzecznictwa Trybunału wynika, że wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 tej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, według której VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Niemniej zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminy użyte do zdefiniowania wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (zob. podobnie wyroki: z dnia 18 listopada 2004 r., Temco Europe, C-284/03, EU:C:2004:730, pkt 17; a także z dnia 25 lutego 2016 r., Komisja/Niderlandy, C-22/15, niepublikowany, EU:C:2016:118, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo).
Ponadto, chociaż, jak wskazuje tytuł rozdziału, w ramach którego mieści się omawiany artykuł, zwolnienia przewidziane w tym artykule mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, to jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób (podobnie wyrok z dnia 21 lutego 2013 r., Žamberk, C-18/12, EU:C:2013:95, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 lutego 2015 r., VDP Dental Laboratory i in., C-144/13, C-154/13 i C-160/13, EU:C:2015:116, pkt 45).
Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie »sportu« ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu »sport«, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem”.
W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazał on, iż:
„Po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Žamberk (9) uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy (10) orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych (11). Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport”.
TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).
Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że:
„W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”.
Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.
W konstatacji Trybunał stwierdził, że:
„Art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu”.
Warto mieć na uwadze dodatkowo uregulowania zawarte w przepisach ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2048).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ww. ustawy o sporcie:
Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Tym samym zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT ma zastosowanie do określonego rodzaju usług, tj. usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczonych są na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Zawody organizowane przez Państwa Stowarzyszenie będą polegać na długodystansowych przelotach ptaków do określonego celu. W ramach organizowanych wyścigów gołębie są wysyłane do odległych miejsc, a zwycięzcą zostaje ten, który pokona trasę w najkrótszym czasie. Z opisu sprawy nie wynika jednak, że uczestnicy, z którymi podpisują Państwo umowy, będą przejawiali takie formy aktywności fizycznej, które będą wpływały na wypracowanie lub poprawę ich kondycji fizycznej. Jednocześnie organizowane zawody nie będą cechowały się – niepozbawionym znaczenia – elementem fizycznym uczestnictwa tych osób. W przedstawionych okolicznościach sprawy brakuje związku uczestników, na rzecz których będą świadczyć Państwo usługi, ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Jak Państwo wskazali, udział w konkursach biorą tylko gołębie – zwierzęta. Natomiast rola uczestników organizowanych zawodów – właścicieli gołębi – sprowadza się do otrzymania nagrody oraz powierzenia Państwa Stowarzyszeniu swoich ptaków. Wskazali Państwo, że zwierzęta uczestniczą w konkursach, a aktywność sportowa właścicieli gołębi związana jest z ich odpowiednim przygotowaniem poprzez indywidualny wychów gołębi. Tym samym nie mamy do czynienia z aktywnością sportową (fizyczną) właścicieli gołębi, na rzecz których Państwa Stowarzyszenie świadczy usługę związaną z organizacją wyścigów gołębi pocztowych.
Aby zastosować zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy nie chodzi o wszystkie aktywności mogące w ten bądź inny sposób wiązać się z pojęciem sportu. Ponadto usługa organizacji zawodów sportowych w zakresie współzawodnictwa lotowego gołębi pocztowych i sportowych nie będzie świadczona na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Aktywność fizyczną/sportową wykazują gołębie, natomiast właściciele będą pozbawieni elementu fizycznego/sportowego uczestnictwa w tych zawodach. Osoby te – zgodnie z przedstawionymi okolicznościami – nie będą uprawiały sportu.
W świetle powyższego zawody sportowe z udziałem gołębi pocztowych nie są związane z uprawieniem aktywności sportowej (fizycznej) przez ich właścicieli. Wyścigi gołębi pomimo – jak Państwo wskazali – elementu rywalizacji i dążenia do osiągnięcia najlepszych wyników – nie polegają na aktywności właścicieli gołębi łączącej się z wysiłkiem fizycznym. Ponadto usługi te będą świadczone na rzecz uczestników zawodów, czyli osób będących hodowcami i właścicielami gołębi biorących udział w lotach, których nie można uznać za osoby uprawiające sport. Natomiast z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT wynika, że podatnik, aby spełniać warunki do zwolnienia w tym trybie powinien świadczyć usługi na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. W analizowanej sprawie beneficjentami usług świadczonych przez Państwa w zakresie organizacji wyścigów gołębi pocztowych z całą pewnością nie będą osoby uprawiające sport.
Wskazane powyżej okoliczności pozwalają na stwierdzenie, że wyścigi gołębi nie mieszczą się w pojęciu sportu rozumianym jako forma aktywności, w której podstawowe znaczenie ma element fizyczny uczestnictwa. Zatem usługi związane z organizacją zawodów polegających na wyścigach gołębi pocztowych nie stanowią usług ściśle związanych ze sportem.
Jak wynika z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32, usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym muszą spełnić warunek świadczenia na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jest to element niezbędny, aby móc zastosować ww. zwolnienie. Także pozostałe czynności, tj. właściwa opieka nad gołębiami, ich transport na miejsce zawodów, przyznanie nagród, nie będą usługami świadczonymi na rzecz osób uprawiających sport i nie będą niezbędne do uprawiania przez te osoby sportu. To nie osoby uprawiające sport będą beneficjentami ww. świadczeń realizowanych przez Państwa. Na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, określone czynności mogą korzystać ze zwolnienia tylko wówczas, gdy są świadczone na rzecz osób uprawiających sporty i w ich skład wchodzą czynności, które są niezbędne do uprawiania sportu.
Wobec powyższego, usługi organizacji wyścigów sportowych z udziałem gołębi oraz związanych z tym czynności (właściwa opieka nad gołębiami, ich transport na miejsce zawodów, przyznanie nagród) nie będą spełniać przesłanki zarówno podmiotowej, jak i przedmiotowej, aby mogły korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Nie są Państwo podmiotem, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Ponadto usługi te nie będą świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. W wyścigach sportowych udział będą brały zwierzęta, bez fizycznego uczestnictwa osób.
Zatem nie będą mogli Państwo zastosować zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy dla świadczonych usług organizacji wyścigów sportowych z udziałem gołębi oraz związanych z tym czynności.
Zatem Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być rozpatrzone, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany przez Państwa, t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 jest nieaktualny. Aktualny tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right