Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.293.2024.2.MF
1.Czy Wnioskodawca w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 marca 2023 r. był podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z opisanym we wniosku Stowarzyszeniem. 2.Czy Wnioskodawca po 31 marca 2023 r. był podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z opisanym we wniosku Stowarzyszeniem. 3.Czy wartość transakcji kontrolowanej w myśl art. 11k ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy określić na podstawie otrzymanych lub wystawionych faktur dotyczących wyłącznie okresu, w którym pomiędzy Spółką a Stowarzyszeniem istniały powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:
- Wnioskodawca w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 marca 2023 r. był podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z opisanym we wniosku Stowarzyszeniem;
- Wnioskodawca po 31 marca 2023 r. był podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z opisanym we wniosku Stowarzyszeniem;
- wartość transakcji kontrolowanej w myśl art. 11k ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy określić na podstawie otrzymanych lub wystawionych faktur dotyczących wyłącznie okresu, w którym pomiędzy Spółką a Stowarzyszeniem istniały powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo w dniach 22 maja 2024 r. i 8 czerwca 2024 r. oraz w odpowiedzi na wezwanie – w dniu 15 lipca 2024 r., które wpłynęło w tym samym dniu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca A S.A. (dalej również: „Spółka”) jest spółką akcyjną, polskim rezydentem podatkowym, którego przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej jest działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych. Organem uprawnionym do reprezentacji Wnioskodawcy jest Zarząd. Organem nadzorczym Wnioskodawcy jest rada nadzorcza.
Spółka w ciągu 2023 roku zawierała transakcje z B (dalej: „Stowarzyszenie”).
Przez cały 2023 rok Rada Stowarzyszenia (dalej: „Rada”) składała się z 5 członków, a do osób wchodzących w skład organów Spółki oraz pełniących jednocześnie funkcje w Radzie Stowarzyszenia w 2023 roku zaliczały się następujące osoby (dalej także jako: „Osoby”):
a) Prezes Zarządu A S.A. pełniący jednocześnie funkcję Przewodniczącego Rady Stowarzyszenia przez cały 2023 rok;
b) Wiceprezes Zarządu Spółki do dnia 31 marca 2023 roku pełniący jednocześnie przez cały rok 2023 funkcję Zastępcy Przewodniczącego Rady Stowarzyszenia;
c) Prokurent w Spółce do dnia 24 lutego 2023 roku pełniąca jednocześnie przez cały rok 2023 funkcję członka Rady Stowarzyszenia.
Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie jest wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS …, NIP …. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i zostało utworzone na czas nieokreślony. Stowarzyszenie jest polskim rezydentem podatkowym.
Kompetencje oraz sposób funkcjonowania Rady Stowarzyszenia określa Statut Stowarzyszenia oraz Regulamin pracy Rady Stowarzyszenia. Według Statutu władzami Stowarzyszenia są Walne Zebranie Członków, Rada Stowarzyszenia oraz Zarząd. Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają bezwzględną większością głosów, jeżeli Statut nie stanowi inaczej. Bezwzględna większość oznacza więcej niż połowę ważnych głosów oddanych w głosowaniu.
Zgodnie ze statutem, Rada Stowarzyszenia jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia, odrębnym od Zarządu i niepodlegającym Zarządowi w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej. Rada Stowarzyszenia może składać się z trzech do pięciu członków, wybieranych w głosowaniu tajnym przez Walne Zebranie Członków na okres wspólnej kadencji, która wynosi 5 lat. Członkowie Rady nie mogą być równocześnie Członkami Zarządu.
Z kolei Regulamin Pracy Rady Stowarzyszenia (załącznik do uchwały nr … Walnego Zebrania Członków B z dnia … 2021 roku, dalej: „Regulamin”) wskazuje, iż Rada B jest organem nadzoru i kontroli nad działalnością Stowarzyszenia. Rada działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach, Statutu oraz Regulaminu.
Ze swojego grona Rada wybiera Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego oraz Sekretarza. Według regulaminu Rady Przewodniczący:
a) reprezentuje Radę na zewnątrz,
b) zwołuje posiedzenia Rady i im przewodniczy,
c) koordynuje prace członków Rady zgodnie z planem jej pracy.
Uchwały Rady Stowarzyszenia zapadają bezwzględną większością głosów oddanych w głosowaniu, jeżeli Statut nie stanowi inaczej.
Według statutu Stowarzyszenia zadaniem Rady Stowarzyszenia jest kontrola wszystkich form działalności Stowarzyszenia, a w szczególności działalności Zarządu Stowarzyszenia. Ponadto do kompetencji Rady należy:
a) uchwalanie regulaminu pracy Zarządu,
b) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie odmowy przyjęcia danej osoby do Stowarzyszenia w charakterze Członka oraz uchwał Zarządu o wykluczeniu członka ze Stowarzyszenia z powodów wskazanych w Statucie,
c) podejmowanie uchwał w innych sprawach przedstawionych przez Zarząd,
d) ustalanie zasad i wysokości wynagrodzenia przysługującego Przewodniczącemu Zarządu oraz pozostałym Członkom Zarządu Stowarzyszenia,
e) wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, do wykonania badania sprawozdań finansowych Stowarzyszenia.
Natomiast według Regulaminu pracy Rady Stowarzyszenia oprócz spraw zastrzeżonych postanowieniami Regulaminu, Statutu, czy przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku „Prawo o stowarzyszeniach” do uprawnień Rady w szczególności należy:
a) składanie Walnemu Zebraniu Członków pisemnego sprawozdania rocznego,
b) uchwalanie regulaminu Zarządu,
c) reprezentowanie Stowarzyszenia w sporach między Stowarzyszeniem, a członkami Zarządu Stowarzyszenia,
d) podejmowanie uchwał opiniujących we wszystkich sprawach kierowanych do Walnego Zebrania Członków.
W celu wykonania swoich uprawnień każdy z członków Rady może żądać od Zarządu sprawozdań i wyjaśnień, dokonywać rewizji majątku oraz sprawdzać księgi i dokumenty.
W trakcie 2023 roku Spółka oraz Stowarzyszenie zawierały pomiędzy sobą transakcję usługową, której wartość ustalona na podstawie wystawionych faktur:
- dotyczących okresu od 1 stycznia 2023 r. do 31 marca 2023 r. nie przekroczyła 2.000.000 zł,
- dotyczących okresu od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. przekroczyła 2.000.000 zł.
Transakcje pomiędzy Spółką a Stowarzyszeniem mogą być zawierane także w następnych latach podatkowych, w trakcie których (niezależnie od przedstawionego stanu faktycznego) mogą zaistnieć lub zniknąć powiązania i w związku z tym, Wnioskodawca jest zainteresowany, aby uzyskać wiedzę w jaki sposób określić wartość transakcji, jeśli powiązania zaistnieją lub znikną w trakcie roku.
W uzupełnieniu wniosku w piśmie z 15 lipca 2024 r. wskazali Państwo, że:
żadna z wymienionych osób, tj. Prezes Zarządu A S.A., Wiceprezes Zarządu Spółki, Prokurent, w 2023 roku:
1) nie posiadała bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%
a) udziałów w kapitale lub
b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub
c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych Stowarzyszenia;
2) nie była w związku małżeńskim, albo występowały pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia z inną osobą posiadającą znaczący wpływ na Stowarzyszenie.
Opisana kompetencja przewidziana w statucie Stowarzyszenia ma charakter ogólny i nie jest uszczegółowiona w innych postanowieniach Statutu, ani Regulaminu pracy Rady Stowarzyszenia. Zarząd Stowarzyszenia ma prawo zwrócić się do Rady Stowarzyszenia o przedstawienia stanowiska w wybranej sprawie. Zakres spraw, które na tej podstawie mogą być przedstawione Radzie Stowarzyszenia jest otwarty.
Rada Stowarzyszenia przyjęła w 2023 roku następujące uchwały: (listę uchwał zanonimizowano na prośbę strony)
Pytania
1. Czy Wnioskodawca w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 marca 2023 r. był podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z opisanym we wniosku Stowarzyszeniem?
2. Czy Wnioskodawca po 31 marca 2023 r. był podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z opisanym we wniosku Stowarzyszeniem?
3. Czy wartość transakcji kontrolowanej w myśl art. 11k ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy określić na podstawie otrzymanych lub wystawionych faktur dotyczących wyłącznie okresu, w którym pomiędzy Spółką a Stowarzyszeniem istniały powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Zdaniem Wnioskodawcy w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 marca 2023 r. Spółka nie była podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z opisanym we wniosku Stowarzyszeniem.
2. Wnioskodawca uważa, że po 31 marca 2023 r. Spółka nie była podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z opisanym we wniosku Stowarzyszeniem.
3. Zdaniem Wnioskodawcy, wartość transakcji kontrolowanej w myśl art. 11k ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy określić na podstawie otrzymanych lub wystawionych faktur dotyczących wyłącznie okresu, w którym pomiędzy Spółką a Stowarzyszeniem istniały powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad. 1 i 2
Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) przez podmioty powiązane rozumie się:
a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
- ten sam inny podmiot lub
- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub
ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub
cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub
d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.
Jednocześnie zgodnie z art. 11a ust. 2 ustawy o CIT przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:
1) posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
a) udziałów w kapitale lub
b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub,
2) faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.
Z przepisów wynika więc, że aby uznać podmioty za powiązane musi zaistnieć sytuacja opisana przez ustawodawcę w jednej z liter art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Analiza istnienia powiązań na podstawie art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o CIT
Zdaniem Wnioskodawcy, pomiędzy Spółką a Stowarzyszeniem nie występuje powiązanie, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o CIT, ponieważ Spółka nie posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
a) udziałów w kapitale lub
b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych.
Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku, gdy osoby wchodzące w skład organu podatnika pełnią funkcję w organach innego podmiotu nie można mówić o pośrednim posiadaniu uprawnień przez Wnioskodawcę. Osoby wchodzące w skład Rady Stowarzyszenia wykonują swoje uprawnienia we własnym imieniu. Nie ma także zawartej pomiędzy tymi osobami a Wnioskodawcą jakiejkolwiek umowy, z której wynikałoby, że osoby te wykonując funkcje w Radzie Stowarzyszenia mają działać w interesie Wnioskodawcy.
Ponadto, analizując istnienie uprawnień z art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o CIT pomiędzy Spółką a Stowarzyszeniem nie należy odnosić się do kryteriów wywierania znaczącego wpływu, o którym mowa w art. 11a ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o CIT, ponieważ te kryteria odnoszą się do osób fizycznych.
Analiza istnienia powiązań na podstawie art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o CIT
Kolejną etapem analizy, co do istnienia powiązań jest zbadanie, czy ta sama osoba wywiera znaczący wpływ zarówno na Wnioskodawcę, jak i Stowarzyszenie.
W niniejszej sprawie Wnioskodawca stwierdza, że:
- Prezes Zarządu przez cały 2023 rok wywierał znaczący wpływ na Spółkę,
- Wiceprezes Zarządu do 31 marca 2023 roku, przez okres pełnienia funkcji wywierał znaczący wpływ na Spółkę,
- Prokurent do 24 lutego 2023 roku, przez okres pełnienia funkcji wywierała znaczący wpływ na Spółkę.
Istotne jest jednak to, czy wymienione Osoby posiadały znaczący wpływ na Stowarzyszenie. Tak jak wskazano w stanie faktycznym, według statutu Stowarzyszenia zadaniem Rady Stowarzyszenia jest kontrola wszystkich form działalności Stowarzyszenia, a w szczególności działalności Zarządu Stowarzyszenia. Ponadto do kompetencji Rady należy:
a) uchwalanie regulaminu pracy Zarządu,
b) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie odmowy przyjęcia danej osoby do Stowarzyszenia w charakterze Członka oraz uchwał Zarządu o wykluczeniu członka ze Stowarzyszenia z powodów wskazanych w Statucie,
c) podejmowanie uchwał w innych sprawach przedstawionych przez Zarząd,
d) ustalanie zasad i wysokości wynagrodzenia przysługującego Przewodniczącemu Zarządu oraz pozostałym Członkom Zarządu Stowarzyszenia,
e) wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, do wykonania badania wykonania badania sprawozdań finansowych Stowarzyszenia.
Natomiast według Regulaminu pracy Rady Stowarzyszenia oprócz spraw zastrzeżonych postanowieniami Regulaminu, Statutu, czy przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku „Prawo o stowarzyszeniach” do uprawnień Rady w szczególności należy:
a) składanie Walnemu Zebraniu Członków pisemnego sprawozdania rocznego,
b) uchwalanie regulaminu Zarządu,
c) reprezentowanie Stowarzyszenia w sporach między Stowarzyszeniem, a członkami Zarządu Stowarzyszenia,
d) podejmowanie uchwał opiniujących we wszystkich sprawach kierowanych do Walnego Zebrania Członków.
Natomiast w ocenie Wnioskodawcy, żadna z wymienionych Osób indywidualnie w 2023 roku nie wywierała znaczącego wpływu na Stowarzyszenie, ponieważ żadna z tych Osób:
1) nie posiadała bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale lub
2) nie posiadała bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających - co wynika z faktu, że w 2023 roku Rada Stowarzyszenia liczyła 5 osób, a głosowania odbywały się bezwzględną większością głosu, lub
3) nie posiadała bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25% udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych.
4) nie posiadała faktycznej zdolności do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez Stowarzyszenie, co wynika z faktu, że:
a. określone w Statucie i Regulaminie zarezerwowane dla Rady Stowarzyszenia kompetencje są ograniczone i nie można tych kompetencji określić jako mające wpływ na podejmowanie „kluczowych decyzji gospodarczych” przez Stowarzyszenie;
b. co więcej, samodzielnie żadna z tych Osób nie mogła podjąć żadnej kluczowej decyzji, ponieważ Uchwały Rady Stowarzyszenia zapadały bezwzględną większością głosów,
5) w 2023 roku żadna z Osób nie była w związku małżeńskim, ani nie była spokrewniona do drugiego stopnia, ani spowinowacona do drugiego stopnia z inną osobą posiadająca znaczący wpływ na Stowarzyszenie.
Zdaniem Wnioskodawcy powyższe świadczy o tym, że pomiędzy nim a Stowarzyszeniem nie istniały powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o CIT.
Wnioskodawca podkreśla, że w art. 11a ustawy o CIT ustawodawca wyraźnie wskazał w jakich okolicznościach powstają powiązania pomiędzy podmiotami. Opisany stan faktyczny nie wyczerpuje żadnej z przesłanek istnienia pomiędzy Spółką a Stowarzyszeniem powiązań, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
W odniesieniu do pytania nr 1 Wnioskodawca wskazuje, że:
1) do 24 lutego 2023 roku w Radzie Stowarzyszenia zasiadały trzy osoby mające znaczący wpływ na Spółkę,
2) do 31 marca 2023 roku w Radzie Stowarzyszenia zasiadały dwie osoby mające znaczący wpływ na Spółkę.
Zdaniem Wnioskodawcy nie ma to jednak wpływu na stwierdzenie istnienia powiązań, ponieważ przepisy ustawy o CIT nie przewidują „sumowania” uprawnień wynikających z funkcji pełnionych przez kilka osób. W obecnym stanie prawnym, jedynym przepisem, z którego mogłaby wynikać zasadność „sumowania” uprawnień jest art. 11a ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT, jednak przepis ten nie znajdzie zastosowania w niniejszej sprawie, ponieważ - tak jak wspomniano we wcześniejszej części uzasadnienia - Spółka nie posiada uprawnień do praw głosu „za pośrednictwem” osób, które zasiadają jednocześnie w Radzie Stowarzyszenia.
W odniesieniu do pytania nr 2 Wnioskodawca wskazuje, że po 31 marca 2023 roku wyłącznie jedna osoba mająca znaczący wpływ na Spółkę (Prezes Zarządu Spółki) zasiada w Radzie Stowarzyszenia. Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie przedstawionego stanu faktycznego nie można jednak uznać, że osoba ta posiada znaczący wpływ na Stowarzyszenie.
Analiza istnienia powiązań na podstawie art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. c-d ustawy o CIT
Dla porządku Wnioskodawca wskazuje, że pomiędzy Spółką a Stowarzyszeniem nie istnieją także powiązania wymienione w art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. c-d ustawy o CIT.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy Spółka oraz Stowarzyszenie nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zarówno w okresie od 1 stycznia 2023 roku do 31 marca 2023 roku, jak i po 31 marca 2023 roku.
Ad. 3
Art. 11a ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT stanowi, że transakcja kontrolowana to identyfikowane na podstawie rzeczywistych zachowań stron działania o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.
Według art. 11k ust. 2 ustawy o CIT lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku podatkowym następujące progi dokumentacyjne:
1) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;
2) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;
3) 2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;
4) 2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.
Z kolei art. 11l ust. 2 ustawy o CIT wskazuje, że wartość transakcji kontrolowanej, o której mowa w art. 11k ust. 2 i 2a, określa się na podstawie:
1) otrzymanych lub wystawionych faktur dotyczących danego roku podatkowego albo
2) umów lub innych dokumentów - w przypadku gdy faktura nie została wystawiona lub w przypadku transakcji finansowych, albo
3) otrzymanych lub przekazanych płatności - w przypadku gdy nie jest możliwe określenie tej wartości na podstawie pkt 1 i 2.
Przepisy ustawy o CIT nie zawierają szczegółowych regulacji określających w jaki sposób należy określać wartość transakcji w sytuacji, w której w trakcie roku powiązania pomiędzy podmiotami powiązania powstaną lub znikną.
W odpowiedzi na pytanie nr 13 w ramach wydania IV Pytań i odpowiedzi Ministerstwa Finansów dotyczących Informacji o cenach transferowych z grudnia 2023 roku przedstawiono następujące stanowisko: „Jak zaraportować transakcję, gdy w trakcie roku jakiś podmiot staje się lub przestaje być Podmiotem powiązanym dla podmiotu, którego dotyczy Informacja TPR? Raportowaniu w Informacji TPR podlegają dane dotyczące transakcji, która przypada na okres, gdy podmioty były ze sobą powiązane”.
Z przedstawionego powyżej stanowiska Ministerstwa Finansów wynika, że przy kalkulacji wartości transakcji kontrolowanej w myśl art. 11k ust. 2 ustawy o CIT należy uwzględnić wyłącznie wartość faktur otrzymanych lub wystawionych, które dotyczą okresu w roku podatkowym, w którym pomiędzy podmiotami istniały powiązania. W szczególności, oznacza to, że do wyliczenia wartości transakcji kontrolowanej nie powinny być uwzględniane wartości wynikające z faktur wystawionych lub otrzymanych dotyczących okresu po ustaniu powiązań.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady dokumentacji cen transferowych ujęte zostały w Rozdziale 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”).
Zgodnie z art. 11k ust. 1 ustawy o CIT,
podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania w postaci elektronicznej lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, w terminie do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.
W myśl art. 11k ust. 2 ustawy o CIT,
lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku podatkowym następujące progi dokumentacyjne:
1) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;
2) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;
3) 2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;
4) 2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.
W świetle art. 11k ust. 3 ustawy o CIT,
progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:
1) każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;
2) strony kosztowej i przychodowej.
Z kolei art. 11l ust. 2 ustawy o CIT,
Wartość transakcji kontrolowanej, o której mowa w art. 11k ust. 2 i 2a, określa się na podstawie:
1) otrzymanych lub wystawionych faktur dotyczących danego roku podatkowego albo
2) umów lub innych dokumentów - w przypadku gdy faktura nie została wystawiona lub w przypadku transakcji finansowych, albo
3) otrzymanych lub przekazanych płatności - w przypadku gdy nie jest możliwe określenie tej wartości na podstawie pkt 1 i 2.
Zatem, obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym występuje pomiędzy podmiotami powiązanymi.
W myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,
ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:
a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
- ten sam inny podmiot lub
- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub
ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub
cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub
d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład;
Z kolei stosowanie do art. 11a ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT,
ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiocie - oznacza to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz zagraniczny zakład.
Natomiast, zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT,
ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach - oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.
W myśl art. 11a ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT,
ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o transakcji kontrolowanej - oznacza to identyfikowane na podstawie rzeczywistych zachowań stron działania o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.
Zgodnie z art. 11a ust. 2 ustawy o CIT,
przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:
1)posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
a) udziałów w kapitale lub
b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub
2) faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.
W myśl art. 11a ust. 4 ustawy o CIT,
jeżeli pomiędzy podmiotami występują relacje, które nie są ustanawiane lub utrzymywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, w tym mające na celu manipulowanie strukturą właścicielską lub tworzenie cyrkularnych struktur właścicielskich, to podmioty, pomiędzy którymi występują takie relacje, uznaje się za podmioty powiązane.
Jak wynika z powyższego, jedną z przesłanek decydujących o tym, jakie podmioty należy uznać za powiązane, jest faktyczna zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości.
Państwa wątpliwości dotyczą m.in. ustalenia, czy:
- Wnioskodawca w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 marca 2023 r. był podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z opisanym we wniosku Stowarzyszeniem;
- Wnioskodawca po 31 marca 2023 r. był podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z opisanym we wniosku Stowarzyszeniem;
Zdaniem Państwa, Spółka oraz Stowarzyszenie nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zarówno w okresie od 1 stycznia 2023 roku do 31 marca 2023 roku, jak i po 31 marca 2023 roku.
Z tym stanowiskiem jednak nie sposób się zgodzić. Okoliczności przedstawione we wniosku, prowadzą bowiem do wniosku, że Spółka akcyjna i Stowarzyszenie są podmiotami powiązanymi osobowo w sposób wskazany w art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, tj. poprzez faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.
W celu wyjaśnienia powyższej oceny organu, w pierwszej kolejności należy wskazać na uzasadnienie do ustawy nowelizującej z 23 października 2018 r., wprowadzającej m.in. nowe definicje podmiotu powiązanego, projektodawca wskazał, że uwzględnienie tego (tj. wywierania znaczącego wpływu przez osobę fizyczną) aspektu ma na celu rozszerzenie katalogu powiązań o sytuację, w której istnieje osoba fizyczna, mogąca w istotny sposób wpływać na kluczowe decyzje gospodarcze podejmowane przez podmiot, nawet pomimo braku formalnego umocowania w organach stanowiących lub kontrolnych. Decyzje te mogą obejmować np. wskazywanie przez osobę fizyczną członków organów zarządzających lub nadzorujących u podatnika, podejmowanie decyzji o rezygnacji z części działalności, wprowadzeniu na rynek nowego produktu lub przejęciu pewnego zakresu działalności od podmiotu powiązanego (Druk sejmowy Nr 2860).
Analiza regulacji prowadzi do wniosku, że ustawodawca za podmioty powiązane uważa takie podmioty z których jeden zarządza (wywiera na niego znaczący wpływ) innym podmiotem.
Biorąc pod uwagę treść przepisów o podmiotach powiązanych oraz ich celowość, należy stwierdzić, że oprócz uprawnień o charakterze formalnym, tj. udział w zarządzie, radzie nadzorczej spółki, chodzi również o faktyczny wpływ na kształtowanie decyzji gospodarczych lub kontrolę powiązanego podmiotu.
Dodatkowo, zwrócić należy uwagę, że art. 382 § 1 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18, dalej: „KSH”),
Rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności.
Zatem, członkowie Rady Nadzorczej uczestniczą w funkcjonowaniu spółki, poprzez stały nadzór i kontrolę we wszystkich dziedzinach jej działalności. Ponadto, Rada Nadzorcza wybiera i odwołuje zarząd i sprawuje nad nim kontrolę (art. 368 § 4 KSH), zwołuje Walne Zgromadzenie (art. 399 KSH), itd.
Ponadto, w ustawie o CIT (a konkretnie w ww. art. 11a ust. 2 ustawy o CIT) wyraźnie zostało bowiem wskazane, że podmioty należy uznać za podmioty powiązane, jeżeli osoba fizyczna posiada faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.
Oznacza to, że realizacja tej przesłanki powinna sprowadzać się przede wszystkim do sytuacji, w których dany podmiot ma istotny wpływ na kluczowe decyzje gospodarcze podmiotu.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika m.in., że przez cały 2023 rok Rada Stowarzyszenia składała się z 5 członków, a do osób wchodzących w skład organów Spółki oraz pełniących jednocześnie funkcje w Radzie Stowarzyszenia w 2023 roku zaliczały się następujące osoby:
a) Prezes Zarządu A S.A. pełniący jednocześnie funkcję Przewodniczącego Rady Stowarzyszenia przez cały 2023 rok.
b) Wiceprezes Zarządu Spółki do dnia 31 marca 2023 roku pełniący jednocześnie przez cały rok 2023 funkcję Zastępcy Przewodniczącego Rady Stowarzyszenia.
c) Prokurent w Spółce do dnia 24 lutego 2023 roku pełniąca jednocześnie przez cały rok 2023 funkcję członka Rady Stowarzyszenia.
Kompetencje oraz sposób funkcjonowania Rady Stowarzyszenia określa Statut Stowarzyszenia oraz Regulamin pracy Rady Stowarzyszenia. Według Statutu władzami Stowarzyszenia są Walne Zebranie Członków, Rada Stowarzyszenia oraz Zarząd. Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają bezwzględną większością głosów, jeżeli Statut nie stanowi inaczej. Bezwzględna większość oznacza więcej niż połowę ważnych głosów oddanych w głosowaniu.
Zgodnie ze statutem, Rada Stowarzyszenia jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia, odrębnym od Zarządu i niepodlegającym Zarządowi w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej. Rada Stowarzyszenia może składać się z trzech do pięciu członków, wybieranych w głosowaniu tajnym przez Walne Zebranie Członków na okres wspólnej kadencji, która wynosi 5 lat. Członkowie Rady nie mogą być równocześnie Członkami Zarządu.
Z kolei Regulamin Pracy Rady Stowarzyszenia wskazuje, iż Rada Stowarzyszenia B jest organem nadzoru i kontroli nad działalnością Stowarzyszenia. Rada działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach, Statutu oraz Regulaminu.
Ze swojego grona Rada wybiera Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego oraz Sekretarza. Według regulaminu Rady Przewodniczący:
a) reprezentuje Radę na zewnątrz,
b) zwołuje posiedzenia Rady i im przewodniczy,
c) koordynuje prace członków Rady zgodnie z planem jej pracy.
Uchwały Rady Stowarzyszenia zapadają bezwzględną większością głosów oddanych w głosowaniu, jeżeli Statut nie stanowi inaczej.
Według statutu Stowarzyszenia zadaniem Rady Stowarzyszenia jest kontrola wszystkich form działalności Stowarzyszenia, a w szczególności działalności Zarządu Stowarzyszenia. Ponadto do kompetencji Rady należy:
a) uchwalanie regulaminu pracy Zarządu,
b) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie odmowy przyjęcia danej osoby do Stowarzyszenia w charakterze Członka oraz uchwał Zarządu o wykluczeniu członka ze Stowarzyszenia z powodów wskazanych w Statucie,
c) podejmowanie uchwał w innych sprawach przedstawionych przez Zarząd,
d) ustalanie zasad i wysokości wynagrodzenia przysługującego Przewodniczącemu Zarządu oraz pozostałym Członkom Zarządu Stowarzyszenia,
e) wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, do wykonania badania sprawozdań finansowych Stowarzyszenia.
Natomiast według Regulaminu pracy Rady Stowarzyszenia oprócz spraw zastrzeżonych postanowieniami Regulaminu, Statutu, czy przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku „Prawo o stowarzyszeniach” do uprawnień Rady w szczególności należy:
a) składanie Walnemu Zebraniu Członków pisemnego sprawozdania rocznego,
b) uchwalanie regulaminu Zarządu,
c) reprezentowanie Stowarzyszenia w sporach między Stowarzyszeniem, a członkami Zarządu Stowarzyszenia,
d) podejmowanie uchwał opiniujących we wszystkich sprawach kierowanych do Walnego Zebrania Członków.
W celu wykonania swoich uprawnień każdy z członków Rady może żądać od Zarządu sprawozdań i wyjaśnień, dokonywać rewizji majątku oraz sprawdzać księgi i dokumenty.
Zatem w przedstawionej we wniosku sytuacji, osoby będące członkami Rady Stowarzyszenia uczestniczą w funkcjonowaniu Stowarzyszenia, poprzez podejmowanie decyzji, udział w podejmowaniu decyzji lub możliwości opiniowania, zatwierdzania czy doradzania w procesach decyzyjnych Stowarzyszenia.
Wobec powyższego, stwierdzić należy, że Prezes Zarządu A S.A., Wiceprezes Zarządu Spółki, Prokurent – tj. osoby będące członkami Rady Stowarzyszenia mają możliwość wywierania wpływu na decyzję Stowarzyszenia oraz istotnego podejmowania kluczowych decyzji gospodarczych w Stowarzyszeniu.
Brak posiadania przez Prezesa Zarządu A S.A., Wiceprezesa Zarządu Spółki, Prokurenta 25% lub więcej udziałów Stowarzyszenia lub praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, nie stanowi przesłanki braku powiązań z uwagi na przypisanie w niniejszej sprawie powiązań w rozumieniu z art. 11a ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, a nie na podstawie art. 11a ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy.
Tym samym, nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 i Nr 2, że w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 marca 2023 r. oraz po 31 marca 2023 r. Spółka nie była podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z opisanym we wniosku Stowarzyszeniem.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 i Nr 2 jest nieprawidłowe.
Natomiast zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 3, iż wartość transakcji kontrolowanej w myśl art. 11k ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy określić na podstawie otrzymanych lub wystawionych faktur dotyczących wyłącznie okresu, w którym pomiędzy Spółką a Stowarzyszeniem istniały powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jednakże zauważyć należy, że jak wynika z art. 11k ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku podatkowym próg dokumentacyjny 2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej.
Oznacza to, że skoro Stowarzyszenie jest podmiotem powiązanym ze Spółką w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 w związku z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT oraz w sprawie będzie mieć zastosowanie art. 11k ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT (bo jak Państwo wskazaliście we wniosku W trakcie 2023 roku Spółka oraz Stowarzyszenie zawierały pomiędzy sobą transakcję usługową, której wartość ustalona na podstawie wystawionych faktur dotyczących okresu od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. przekroczyła 2.000.000 zł), to Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji zawieranych ze Stowarzyszeniem.
W związku z powyższym, w przypadku przedstawionym we wniosku, przy kalkulacji wartości transakcji kontrolowanej w myśl art. 11k ust. 2 ustawy o CIT należy uwzględnić zatem wyłącznie wartość faktur otrzymanych lub wystawionych, które dotyczą okresu w roku podatkowym, w którym pomiędzy podmiotami istniały powiązania, w Państwa przypadku będzie to cały rok podatkowy.
Prawidłowość powyższego sposobu określenia wartości transakcji kontrolowanej potwierdza także Ministerstwo Finansów w publikacji „TPR Informacja o cenach transferowych - pytania i odpowiedzi, grudzień 2023 r., MF”, w której przedstawiono następujące zapytanie oraz odpowiedź:
„Jak zaraportować transakcję, gdy w trakcie roku jakiś podmiot staje się lub przestaje być Podmiotem powiązanym dla podmiotu, którego dotyczy Informacja TPR?
Raportowaniu w Informacji TPR podlegają dane dotyczące transakcji, która przypada na okres, gdy podmioty były ze sobą powiązane”.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 3 jest prawidłowe, jednakże z innych przyczyn niż wskazaliście to Państwo we własnym stanowisku w sprawie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right