Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.291.2024.1.AW
Spółka z o.o. będzie uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka z o.o. będzie uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (dalej również: „Spółka z o.o.”). Spółka z o.o. powstała w 2021 r. Spółka z o.o. planuje przystąpić w trakcie 2024 r. do opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estoński CIT) na zasadach określonych w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”). Wnioskodawczyni oświadcza, że Spółka z o.o. będzie spełniać wszystkie warunki z art. 28j ustawy o CIT, uprawniające do stosowania ryczałtu od dochodów spółek. Przychód brutto Spółki z o.o. ze sprzedaży w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. wyniósł mniej niż równowartość kwoty 2.000.000 euro, przeliczonej według kursu na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego, a więc na 1 października 2022 r. Podobnie w okresie od 1 stycznia 2024 r. do dnia poprzedzającego dzień przystąpienia przez Spółkę z o.o. do ryczałtu, przychód brutto ze sprzedaży nie przekroczy równowartości 2.000.000 euro, przeliczonej według kursu na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego. Pierwszy rok opodatkowania na ryczałcie zakończy się z dniem 31 grudnia 2024 r. Spółka z o.o. powzięła wątpliwość jaka stawka podatku dochodowego od osób prawnych w pierwszym roku podatkowym po przystąpieniu do ryczałtu od dochodu spółek będzie dla niej właściwa.
Pytanie
Czy Spółka z o.o. będzie uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni, Spółka z o.o. będzie uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek. Stawka 10% podatku CIT będzie właściwa, ponieważ Spółka z o.o. posiadać status małego podatnika w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem ze względu na to, że przychody ze sprzedaży w roku podatkowym poprzedzającym pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.
Zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT, stawka ryczałtu wynosi: 1) 10% podstawy opodatkowania – w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności; 2) 20% podstawy opodatkowania – w przypadku podatnika innego niż mały podatnik oraz podatnika, który nie rozpoczyna prowadzenia działalności. Definicję małego podatnika zawiera art. 4a pkt 10 ustawy o CIT. Mały podatnik to podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o CIT, rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
Jednocześnie art. 8 ust. 6 ustawy o CIT stanowi, że jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Z kolei w myśl art. 8 ust. 6a ustawy o CIT, jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Przywołany art. 28j ust. 5 ustawy o CIT stanowi, że podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem.
Z wzajemnego powiązania powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że dla Wnioskodawczyni, która wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w trakcie trwania 2024 r., poprzednim rokiem podatkowym, do którego należy odnosić przesłankę z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, będzie okres pomiędzy 1 stycznia a dniem poprzedzającym dzień przystąpienia do ryczałtu. To z dniem poprzedzającym dzień przystąpienia do ryczałtu, zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT dojdzie do zamknięcia ksiąg i do sporządzenia sprawozdania finansowego – tym samym dojdzie do zakończenia roku podatkowego.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego (powinno być: zdarzenia przyszłego – przyp. organu), przychód brutto Wnioskodawczyni ze sprzedaży za okres pomiędzy 1 stycznia 2024 r. a dniem poprzedzającym dzień przystąpienia do ryczałtu nie przekroczy równowartości 2.000.000 euro, a więc Wnioskodawczyni spełni warunek uznania jej za małego podatnika. Nawet jeśli doszłoby do uznania, że właściwym rokiem podatkowym do określenia statusu małego podatnika powinien być rok 2023, to przesłanka uzyskania przychodów niższych niż 2.000.000 euro również zostanie zachowana.
Stanowisko powyższe potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 grudnia 2023 r., 0111-KDIB1-1.4010.723.2023.1.KM: „Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika m.in., że Spółka z o.o. powstała w dniu 1 kwietnia 2022 r. z przekształcenia spółki komandytowej. Spółka z o.o. począwszy od dnia 1 maja 2022 r. opodatkowana jest ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estoński CIT) na zasadach określonych w rozdziale 6b ustawy o CIT. W związku z przejściem na ryczałt od dochodów spółek od dnia 1 maja 2022 r., Spółka z o.o., zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, zamknęła z dniem 30 kwietnia 2022 r. księgi rachunkowe oraz sporządziła sprawozdanie finansowe za okres od 1 kwietnia do 30 kwietnia 2022 r., a więc od dnia przekształcenia spółki komandytowej w spółkę z o.o. do dnia poprzedzającego wejście na estoński CIT. (…) Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, poprzednim rokiem podatkowym Spółki jest okres od 1 kwietnia 2022 r. do 30 kwietnia 2022 r. Zatem to w tym okresie przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie mogły przekroczyć progu 2.000.000 euro. Należy podkreślić, że ustawodawca nie przewidział, w przypadku ustalania statusu małego podatnika proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 4a pkt 10 ustawy o CIT limitu stosownie do długości roku podatkowego – w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy. Zatem do stwierdzenia czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek, tj. od dnia 1 maja 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 ustawy o CIT, poprzedni rok podatkowy, czyli okres od 1 kwietnia 2022 r. do 30 kwietnia 2022 r. Zauważyć należy, że w opisie sprawy wskazali Państwo, że przychód brutto Spółki z o.o. ze sprzedaży w okresie od 1 do 30 kwietnia 2022 r. wyniósł mniej niż równowartość kwoty 2.000.000 euro, przeliczonej według kursu na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego, a więc na 1 października 2021 r. Tym samym, skoro przychody ze sprzedaży nie wyniosły więcej niż 2.000.000 euro, to Spółka w roku podatkowym trwającym od 1 maja 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, posiadała status małego podatnika i była uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe”.
Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka z o.o. będzie mogła zastosować w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem, kończącym się z dniem 31 grudnia 2024 r., stawkę 10% podatku CIT z uwagi na status małego podatnika w tym czasie. Spółka z o.o. nie osiągnie w poprzednim roku podatkowym, czyli pomiędzy 1 stycznia 2024 r. a dniem poprzedzającym przystąpienie do ryczałtu, przychodów ze sprzedaży przewyższających równowartość kwoty 2.000.000 euro, a więc wypełni przesłanki z art. 28o ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT. Dodatkowo, przychód powyżej 2.000.000 euro nie został osiągnięty również w roku podatkowym pomiędzy 1 stycznia a 31 grudnia 2023 r.
Podsumowując, stanowisko Wnioskodawczyni powinno zostać uznane w całości za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 28j ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 28f ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 ww. ustawy:
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
W myśl art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Stosownie do art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:
Ryczałt wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Zgodnie z art. 4a pkt 10 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o: małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Państwa wątpliwość dotyczy ustalenia, czy Spółka z o.o. będzie uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem.
Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.
W analizowanym przypadku poprzednim rokiem podatkowym Spółki jest okres od 1 stycznia 2024 r. do dnia poprzedzającego dzień przystąpienia przez spółkę z o.o. do ryczałtu i jak wynika z opisu sprawy w tym okresie przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczą progu 2.000.000 euro.
Tym samym, skoro przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie wyniosły więcej niż 2 000 000 euro, to Spółka w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, posiada status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej wskazać należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right