Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.107.2024.2.MM
Umowa sprzedaży lokalu mieszkalnego zawarta na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami korzystał z wyłączenia z opodatkowania określonego w art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 5 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 czerwca 2024 r. (data wpływu 1 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto X na dawnej działce ew. nr … z obrębu … wybudowało budynki z lokalami mieszkalnymi na podstawie decyzji nr … z dnia … 1988 r. zatwierdzającej plan realizacyjny inwestycji oraz zezwalającej na budowę 5-ciu budynków budownictwa komunalnego - rotacyjnego na terenie przy ul. M. z przeznaczeniem na ich sprzedaż w drodze przetargu.
Rada Miejska w X podjęła uchwałę nr … z dnia … 1991 r. w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych w nowooddawanych do użytku budynkach stanowiących własność komunalną gminy w celu określenia procedury i sposobu wyłonienia przyszłych właścicieli lokali. Uchwała ta została podjęta m.in. na podstawie art. 21 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości oraz art. 6 i 7 Rozporządzenia RM z dnia 16 lipca 1991 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości w brzmieniu na ten czas obowiązującym. Załącznik do niniejszej uchwały określa szczegółowe zasady przetargu ograniczonego dot. sprzedaży lokali mieszkalnych w nowooddanych do użytku budynkach w X przy ul. M.
Komisja Przetargowa powołana Uchwałą Zarządu Miasta X Nr … z dnia … 1992 r. na posiedzeniach dnia … 1992 r. oraz … 1992 r. wyłoniła nabywców mieszkań w budynku przy ul. M., w tym i Panią (potwierdza to protokół z dnia … 1992 r.).
Dnia … 1992 r. pomiędzy Panią a Miastem X (X została włączona do miasta Y w 2002 r.) została zawarta umowa wstępna, sprzedaży lokalu mieszkalnego, stanowiącego własność komunalną miasta X, w której w § 2 ustalono cenę lokalu wraz z odpowiadającymi udziałami w częściach wspólnych w kwocie 10 950 zł. Cena ta została wniesiona wraz z naliczoną waloryzacją do Urzędu Miasta X w ratach w formie zaliczek na poczet przyszłej umowy.
Z przyczyn osobistych do dnia dzisiejszego nie zawarła Pani z Miastem umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego choć zamieszkuje Pani lokal. Y jako następca prawny Miasta X jest gotowe podejść do takiego aktu notarialnego, ale notariusz ma wątpliwości czy nie powinien od Pani „ściągnąć" podatku od czynności cywilnoprawnych określonego według aktualnej wartości lokalu.
Pytanie
Czy jest Pani zobowiązana do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od wartości nieruchomości (przy zawieraniu przed notariuszem stosownej umowy) przy przyszłym zakupie od Y mieszkania przy ul. M.?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, z uwagi na fakt, iż postępowanie opierało się na obowiązujących wówczas przepisach ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości a obecnie obowiązuje w tym temacie ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, z dużym prawdopodobieństwem powinna Pani nie podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295):
Podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Stosownie do treści art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy od czynności cywilnoprawnych:
Stawka podatku wynosi – od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 i 2 ww. ustawy:
Podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika, oraz przypadków, o których mowa w ust. 1a.
Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym, natomiast podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa nieruchomości określona na podstawie przeciętnych cen, a zatem bez uwzględnienia ulg przysługujących nabywcom. W przypadku, gdy umowa sprzedaży jest dokonywana w formie aktu notarialnego obowiązkiem notariusza (jako płatnika) jest pobór tego podatku.
Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
I tak zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, że … 1992 r. zawarła Pani z Miastem X (w 2002 r. X została włączona do miasta Y) umowę wstępną, sprzedaży lokalu mieszkalnego, stanowiącego własność komunalną miasta X. Rada Miejska w X … 1991 r. podjęła uchwałę w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych w nowooddawanych do użytku budynkach stanowiących własność komunalną gminy w celu określenia procedury i sposobu wyłonienia przyszłych właścicieli lokali. Uchwała została podjęta m.in. na podstawie art. 21 ust 1 i 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości oraz art. 6 i 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 lipca 1991 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości w brzmieniu na ten czas obowiązującym. W 1992 r. Komisja Przetargowa powołana Uchwałą Zarządu Miasta X wyłoniła nabywców mieszkań w budynku, w tym Panią. Do dnia dzisiejszego nie zawarła Pani z Miastem umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego choć zamieszkuje Pani lokal.
Pani wątpliwość budzi to, czy zawarcie umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego z miastem Y będzie opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W związku z powyższym należy wyjaśnić, że zgodnie z cytowanym powyżej art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wyłączone z opodatkowania są czynności cywilnoprawne podlegające przepisom o gospodarce nieruchomościami.
Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie precyzują zakresu wyłączenia z opodatkowania czynności w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami, odwołując się jedynie ogólnie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. Niezbędna jest więc analiza przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.).
Ustawa o gospodarce nieruchomościami zastąpiła ustawę o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości. Zgodnie bowiem z art. 241 pkt 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami:
Traci moc ustawa z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz.U. z 1991 r. poz. 127, z późn. zm.).
Zgodnie natomiast z art. 240 ust. 1 ww. ustawy:
Jeżeli obowiązujące przepisy powołują się na ustawy uchylone przepisem art. 241 albo odsyłają ogólnie do przepisów o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości, stosuje się w tym zakresie odpowiednio przepisy niniejszej ustawy.
Należy zauważyć, że przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami określają zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa i własność jednostek samorządu terytorialnego.
Stosownie do art. 24 ust. 1 ww. ustawy:
Do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy.
W myśl art. 25 ust. 1 i 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami:
Gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.
Gospodarowanie zasobem polega w szczególności na wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 23 ust. 1, a ponadto na sporządzaniu planów wykorzystania zasobu, przygotowywaniu opracowań geodezyjno-prawnych i projektowych, dokonywaniu podziałów oraz scaleń i podziałów nieruchomości, a także wyposażaniu ich, w miarę możliwości, w niezbędne urządzenia infrastruktury technicznej.
Zgodnie z art. 37 ust. 1 cyt. ustawy:
Z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, nieruchomości są sprzedawane lub oddawane w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu.
O sposobie ustalenia ceny nieruchomości stanowią przepisy art. 67 i następne ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Z zacytowanych przepisów wynika, że w przypadku gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność jednostek samorządu terytorialnego, podstawę prawną do działania stanowią przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. To bowiem jej przepisy stanowią podstawę dla działania dla właściwych organów, wskazując sposób wyboru strony umowy (nabywcy nieruchomości) oraz sposób ustalenia ceny.
Skoro więc zakupi Pani lokal mieszkalny od miasta Y jako właściciela tego lokalu, to umowa sprzedaży zawarta w trybie i na zasadach określonych w powołanej wyżej ustawie o gospodarce nieruchomościami będzie zakwalifikowana jako czynność wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Umowa sprzedaży, na podstawie której zakupi Pani na własność lokal mieszkalny od miasta Y nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a zatem nie będzie Pani zobowiązana do zapłaty tego podatku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right