Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.444.2024.2.ID
Określenie stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 74.90.20.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 22 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 74.90.20.0. Uzupełnił go Pan pismem z 10 lipca 2024 r. (wpływ 10 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 6 maja 2024 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod nazwą „(…)”. Przedmiotem działalności jest pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.90.Z) oraz działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z).
Na etapie zakładania działalności gospodarczej złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2024 r. oprócz przychodów, które będzie Pan osiągał z rozpoczętej działalności za okres styczeń - kwiecień 2024 r., osiągnął Pan przychód z tytułu umowy o pracę, która została zakończona z dniem 30 kwietnia 2024 r. W roku podatkowym 2023 uzyskiwał Pan przychody z umowy o pracę, które rozliczył w zeznaniu PIT-37.
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ramach rozpoczętej działalności gospodarczej na podstawie umowy o świadczenie usług, zawartej z dużym podmiotem z branży budowlanej (dalej: Spółka), będzie Pan świadczył usługi polegające na:
1)współpracy z Inwestorem na wszystkich etapach realizacji budowy,
2)koordynacji projektu i odpowiedzialności za jego proces zgodnie z wymaganiami Spółki na wszystkich etapach budowy,
3)koordynacji pracowni architektonicznych z architektem wnętrz i projektantami branżowymi,
4)aranżowaniu spotkań w uzgodnieniu z Inwestorem, celem propozycji materiałów wykończeniowych i ich wprowadzania do projektu wnętrz,
5)wykonaniu, zatwierdzeniu i weryfikacji budżetu budowy we współpracy z Zespołem Ofertowym,
6)poszukiwaniu i wskazywaniu rozwiązań równoważnych materiałowo, celem poprawy wyniku finansowego budowy,
7)udziale w tworzeniu umów z Inwestorem, organizacji przetargów na pracownie architektoniczne w zakresie kosztowym, terminowym i rzeczowym,
8)udziale w naradach koordynacyjnych z Inwestorem i Podwykonawcami,
9)zarządzaniu finansami budowy i raportowaniu comiesięcznie wyników,
10)optymalizacji kosztów poprzez proponowanie rozwiązań równoważnych,
11)sporządzaniu i kontroli realizacji budżetów dla poszczególnych inwestycji budowlanych,
12)sporządzaniu i weryfikacji przedmiarów robót,
13)sporządzaniu i weryfikacji kosztorysów robót i dostaw,
14)sporządzaniu harmonogramów robót oraz dostaw i ich kontrolowaniu w trakcie trwania robót, dbając o terminowość realizacji, a w przypadku opóźnień - podejmowaniu działań naprawczych,
15)poszukiwaniu wykonawców robót i dostawców materiałów,
16)zbieraniu ofert na roboty i dostawy, weryfikacji ofert w celu optymalizacji kosztów,
17)nawiązywaniu kontaktów z wykonawcami robót i dostawcami materiałów,
18)negocjowaniu warunków umów z Architektami, wykonawcami i dostawcami, w ramach udzielonych pełnomocnictw, zgodnie z procedurami i standardami obowiązującymi w Spółce,
19)kontroli jakości i terminowości wykonanych robót i dostaw, w tym dokonywaniu odbiorów, w celu uzyskania odpowiednio wysokiego poziomu robót wykończeniowych a w szczególności dbałość o detale i estetykę,
20)identyfikowaniu i zgłaszaniu do wykonawców i dostawców wszelkich stwierdzonych wad, usterek, braków i innych nieprawidłowości, a także egzekwowaniu ich usunięcia, zarówno w okresie realizacji umów, jak i w okresie gwarancji/rękojmi,
21)składaniu Spółce raportów z realizowanych robót budowlanych,
22)gospodarowaniu majątkiem Spółki (materiały, sprzęt, maszyny, narzędzia, samochody), dbając o jego dobry stan techniczny i ochronę,
23)braniu udziału w postępowaniach kontrolnych dotyczących prowadzonych przez Kontrahenta zadań poprzez składanie pisemnych i ustnych wyjaśnień.
Za świadczenie wyżej wymienionych usług będzie Pan pobierał miesięczne ryczałtowe wynagrodzenie, powiększone o należny podatek VAT. Wyżej wymienione usługi objęte umową nie dotyczą kierowania budową, w ramach umowy nie będzie Pan pełnił funkcji kierownika budowy lub robót budowlanych. Umowa zawarta ze Spółką nie ma charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze. Na mocy zawartej umowy nie będzie Pan pełni funkcji kierowniczych (menadżerskich), związanych z opracowywaniem budżetów, strategii (planów) lub zarządzania personelem Spółki. W Spółce nie jest/nie będzie Pan członkiem zarządu, dyrektorem lub kierownikiem zarządzającym jakimkolwiek działem. Nie jest Pan również powiązany ze Spółką kapitałowo, ani osobowo.
Z umowy o współpracy wynika, że będzie Pan pełnił rolę specjalisty (współpracownika), który świadczy usługi doradcze, wspierające i techniczne związane z realizacją danego projektu budowlanego (budowy), natomiast ostateczne decyzje w zakresie realizacji poszczególnych prac podejmowane będą przez zarząd tej Spółki lub osoby z kadry kierowniczej wyższego szczebla. Z treści umowy wynika, że nie będzie Pan samodzielnie decydował o pracach budowlanych.
Wyżej wymienione obowiązki, które będzie Pan wykonywał na rzecz Spółki, są przynależne do grupy PKWiU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.). W roku poprzedzającym rok podatkowy Pana dochód nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy. Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie będzie Pan uzyskiwał innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że prowadzona działalność jest działalnością usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustaw o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przedmiotem wniosku są usługi sklasyfikowane wg PKWiU 74.90.20.0, ponieważ świadczone przez Pana usługi wymienione we wniosku należy zaliczyć do PKWiU 74.90.20.0.
Świadczone przez Pana usługi nie są związane ze świadczeniem usług firm centralnych (head Office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Nie będzie Pan świadczył usług dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem lub doradztwa w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Zgodnie z opisem zawartym w stanie faktycznym Pana usługi dotyczą jedynie projektu budowlanego realizowanego przez podmiot z branży budowlanej (Pana świadczeniobiorcę) i nie wykraczają poza czynności związane z pracami budowlanymi.
Pytanie
Czy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.) do świadczonych przez Pana usług właściwe będzie opodatkowanie stawką ryczałtową w wysokości 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, do działalność prowadzonej pod symbolem PKWiU 74.90.20.0, zastosowanie znajduje art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Norma ta przewiduje, że w przypadku usług, które nie zostały wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zastosować należy stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.
Stanowisko to potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w szeregu wcześniej wydawanych interpretacjach indywidualnych, np. interpretacji z 16 lutego 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM lub interpretacji z 19 kwietnia 2024 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.85.2024.2.BM, w której stwierdzono, że: „przychody uzyskiwane przez ... ze świadczenia, w ramach działalności gospodarczej, usług sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” - ... - podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Doprecyzowując własne stanowisko wskazał Pan, że świadczone usługi wymienione we wniosku należą do grupowania PKWiU 74.90.20.0 i w związku z tym, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 tej ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2024 r. oprócz przychodów, które będzie Pan osiągał z rozpoczętej działalności za okres styczeń - kwiecień 2024 r. osiągnął Pan przychód z tytułu umowy o pracę, która została zakończona z dniem 30 kwietnia 2024 r. W ramach rozpoczętej działalności gospodarczej na podstawie umowy o świadczenie usług, zawartej z dużym podmiotem z branży budowlanej (dalej: Spółka), będzie Pan świadczył usługi. Umowa zawarta ze Spółką nie ma charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze. Na mocy zawartej umowy nie będzie Pan pełni funkcji kierowniczych (menadżerskich), związanych z opracowywaniem budżetów, strategii (planów) lub zarządzania personelem Spółki. W Spółce nie jest/nie będzie Pan członkiem zarządu, dyrektorem lub kierownikiem zarządzającym jakimkolwiek działem. Nie jest Pan również powiązany ze Spółką kapitałowo, ani osobowo. Z umowy o współpracy wynika, że będzie Pan pełnił rolę specjalisty (współpracownika), który świadczy usługi doradcze, wspierające i techniczne związane z realizacją danego projektu budowlanego (budowy), natomiast ostateczne decyzje w zakresie realizacji poszczególnych prac podejmowane będą przez zarząd tej Spółki lub osoby z kadry kierowniczej wyższego szczebla. Z treści umowy wynika, że nie będzie Pan samodzielnie decydował o pracach budowlanych. Wyżej wymienione obowiązki, które będzie Pan wykonywał na rzecz Spółki są przynależne do grupy PKWiU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W roku poprzedzającym rok podatkowy Pana dochód nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy. Prowadzona działalność jest działalnością usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy na tle przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, podlegają opodatkowaniu, jako przychody z działalności usługowej wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawyz 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right