Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 lutego 2024 r., sygn. II SA/Wa 1615/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Maciejuk (spr.), Sędzia WSA Piotr Borowiecki, Sędzia WSA Andrzej Wieczorek, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 27 lutego 2024 r. sprawy ze skargi W. P. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] czerwca 2023 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych oddala skargę

Uzasadnienie

Prezydent [...] decyzją z dnia [...] kwietnia 2023 r. nr [...] na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 71 ust. 1 i 2 oraz art. 9 ust. 1 pkt 14 lit. a i b ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2023 r. poz. 735), zwanej dalej ustawą o promocji zatrudnienia oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000, z późn.zm.), zwanej dalej k.p.a. uznał W. P. z dniem [...].04.2023 r. za osobę bezrobotną oraz odmówił przyznania prawa do zasiłku.

W uzasadnieniu wskazał, że z przedstawionych dokumentów wynika, iż w dniu rejestracji W, P, spełniała warunki do uznania za osobę bezrobotną, natomiast suma okresów, o których mowa w art. 71 ust.1 i 2 ww. ustawy przypadających w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień rejestracji, jest krótsza niż 365 dni, lub podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy jest kwota niższa od minimalnego wynagrodzenia, co stanowi podstawę odmowy przyznania prawa do zasiłku.

W. P. w odwołaniu z dnia [...] maja 2023 r. wniosła o zmianę decyzji Prezydenta [...] z dnia [...] kwietnia 2023 r. nr [...] w części dotyczącej odmowy przyznania zasiłku dla bezrobotnych. W uzasadnieniu wskazała, że zgodnie z informacją na stronie internetowej istnieje możliwość rejestracji osoby bezrobotnej elektronicznie, z czego skorzystała rejestrując się w Urzędzie. Podała, że rejestracja w Urzędzie Pracy z dniem [...] kwietnia 2023 r. uprawniałaby ją jako osobę bezrobotną do pobierania zasiłku dla bezrobotnych, gdyż spełniała warunki wynikające z art. 71 ust. 1 i 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wyjaśniła, że rejestracja w w/w dniu nie była możliwa, z uwagi na fakt, iż świadectwo pracy uzyskała od pracodawcy w dniu [...] kwietnia 2023 r. i w tym samym dniu dokonała rejestracji on-line. Wskazała, że próbowała zarejestrować się z dniem [...] kwietnia 2023 r. jako osoba bezrobotna, jednakże system, z uwagi na brak załącznika, jakim było ostatnie świadectwo pracy, uniemożliwiał jej rejestrację i przejście do dalszej części formularza rejestracji. Zatem nie miała możliwości rejestracji w urzędzie w terminie wcześniejszym, niż w dniu otrzymania od pracodawcy świadectwa pracy tj. [...] kwietnia 2023 r. Zdaniem odwołującej się okoliczność braku możliwości rejestracji w dniu [...] kwietnia 2023 r., winna zostać potraktowana jako przez nią niezawiniona. Nie do zaakceptowania jest bowiem sytuacja, w której osoba bezrobotna przez nieprawidłowo działający system rejestracji, nie może w wybranym przez siebie terminie dokonać rejestracji i w wyniku tego, ponosić negatywne konsekwencje, w tym przypadku - odmowy przyznania zasiłku. Wniosła o zmianę decyzji i przyznanie zasiłku dla bezrobotnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00