Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 17 lipca 2024 r., sygn. II SA/Gd 137/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Diana Trzcińska (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Katarzyna Krzysztofowicz Asesor WSA Wojciech Wycichowski Protokolant Specjalista Marta Sankiewicz po rozpoznaniu w dniu 17 lipca 2024 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi W. B. na decyzję Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Gdańsku z dnia 18 grudnia 2023 r., nr WOP.7721.123.2023.MK w przedmiocie rozbiórki obiektu budowlanego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Powiecie Słupskim z dnia 28 czerwca 2023 r., nr PINB.5160.15A.2022.WK; 2. uchyla postanowienia Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Powiecie Słupskim: z dnia 8 grudnia 2022 r., nr PINB.5160.15A.2022.WK oraz z dnia 19 grudnia 2022 r., nr PINB.5160.15A.2022.WK; 3. zasądza od Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Gdańsku na rzecz skarżącej W. B. kwotę 500 (pięćset) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W. B. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na decyzję Pomorskiego Wojewódzkiego w Gdańsku w przedmiocie rozbiórki obiektu budowlanego, w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Decyzją z 28 czerwca 2023 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla miasta na prawach powiatu w Powiecie Słupskim (dalej PINB), nakazał skarżącej rozbiórkę samowolnie wzniesionego ganku, przybudowanego do budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie bliźniaczej, położonego na działce nr [...], w miejscowości K. w gminie K.

W uzasadnieniu decyzji PINB wskazał, że w toku oględzin ww. nieruchomości z 20 października 2022 r. stwierdzono m.in., że do budynku mieszkalnego na działce dobudowany został ganek o wymiarach 2,62 m x 2,65 m o wysokości 2,54 – 3,17 m. Jak przy tym wynika z oświadczenia T. B., pełnomocnika właścicielki, ganek został wybudowany około 2 lata wcześniej, przy czym nie zgłosił on budowy do administracji architektoniczno-budowlanej, gdyż wcześniej istniał ganek drewniany na fundamentach z kamienia, które pozostawił. PINB wyjaśnił dalej, że zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 15a ustawy Prawo budowlane (P.b.) budowa ganków przydomowych o powierzchni do 35 m2 wymaga zgłoszenia, o którym mowa w art. 30 P.b. PINB uwzględnił przy tym wydane 8 grudnia 2022 r. postanowienie wstrzymujące prowadzenie przedmiotowej budowy, które pozostało w obiegu prawnym, wobec wydania przez WINB postanowienia o wniesieniu od niego zażalenia z uchybieniem terminu. PINB wskazał, że ani inwestorka, ani jej pełnomocnik nie złożyli na gruncie niniejszej sprawy wniosku o legalizację. Zatem organ musiał wydać decyzję o rozbiórce analizowanego obiektu, o czym stanowi art. 49e P.b.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00