Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.223.2024.4.BZ

Sprzedaż udziału w prawie własności zabudowanej nieruchomości.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży udziału w prawie własności zabudowanej nieruchomości. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 25 czerwca 2024 r. (wpływ 25 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X S.A. (dalej: Nabywca lub Kupujący) jest polską spółką kapitałową, która jest i na dzień planowanej transakcji była zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Nabywca nabył od dwóch osób fizycznych (dalej: Zbywcy lub Sprzedający) również zarejestrowanych jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług, udział (wynoszący 1/2) w prawie własności działki gruntu o nr ew. (…) położonej we (…), przy ul. (…), zabudowanej budynkami gospodarczymi oraz budowlami, dla której Sąd Rejonowy dla (…), IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o nr (…) (dalej: Nieruchomość).

Drugim ze współwłaścicieli Nieruchomości, niebędącym jednak zainteresowanym we wniosku o wydanie interpretacji była inna spółka kapitałowa, działająca na rynku deweloperskim (wskazują Państwo, że w odniesieniu do transakcji z tym podmiotem, również złożył odrębny wniosek wspólny o wydanie interpretacji).

Zbywcy są osobami fizycznymi, które na dzień opisywanej transakcji były zarejestrowane jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług. Jeden ze Zbywców nabył Nieruchomość w trybie licytacji komorniczej, na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego dla (…) Wydział I Cywilny z (…) r., sygn. akt (…) o przysądzeniu własności nieruchomości. Następnie Zbywcy złożyli oświadczenie – w formie aktu notarialnego (z (…) r., za Rep. (…)) odnośnie wielkości udziałów przypadających każdemu z nich, po czym wskutek przejęcia udziałów w prawie własności tej nieruchomości na podstawie decyzji Prezydenta m. (…) nr (…) z (…) r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w księdze wieczystej dokonano zmian i ostatecznie ujawniono dwóch współwłaścicieli – osoby fizyczne będące Zbywcami.

Zbywcy byli stroną umowy dzierżawy zawartej (…) października 2007 r. (dalej: Umowa) z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą (dalej: dzierżawca), której to stroną była również spółka prawa handlowego będąca współwłaścicielem nieruchomości, realizowanej w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na podstawie umowy, dzierżawca posiadał prawo do dalszego podnajmu przedmiotowej nieruchomości (udziału w nieruchomości).

Z tytułu ww. dzierżawy, Zbywcom (jako Wydzierżawiającym) przysługiwał miesięczny czynsz dzierżawny (powiększony o kwotę równowartości podatku od towarów i usług), w wysokości określnego umową procentu od zysku (liczonego jako różnica pomiędzy przychodami uzyskanymi przez dzierżawcę z najmu i poddzierżawy Nieruchomości oraz jej części w okresie danego miesiąca rozliczeniowego a kwotą określonych kosztów uzyskania tego przychodu poniesionych przez dzierżawcę) uzyskanego przez dzierżawcę z najmu i poddzierżawy Nieruchomości oraz jej części, w tym poszczególnych lokali użytkowych. Czynsz dzierżawny był przez Zbywców rozliczany w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dzierżawca na podstawie umowy:

a)zobowiązany był w szczególności do prawidłowego gospodarowania przedmiotem umowy, zgodnie z jego przeznaczeniem, to jest – wynajmem na cele użytkowe celem uzyskania przychodu,

b)zobowiązany był do utrzymania przedmiotu umowy w stanie niepogorszonym,

c)zobowiązany był do zapewnienia właściwego bezpieczeństwa na terenie Nieruchomości oraz właściwego z niej korzystania przez najemców, poddzierżawców i inne osoby trzecie,

d)zobowiązany był do wykonywania obowiązków właściciela Nieruchomości wynikających z przepisów ustawy o ochronie środowiska, odpadach oraz czynności i porządku,

e)zobowiązany był do dążenia do ograniczania kosztów utrzymania wydzierżawionej Nieruchomości,

f)odpowiedzialny był za szkody wyrządzone osobom trzecim mające związek z Nieruchomością,

g)zobowiązany był do ubezpieczenia Nieruchomości od określonych ryzyk na określoną kwotę, jak również ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej działalności na określoną sumę,

h)zobowiązany był do zwrotu Nieruchomości w ciągu 14 dni od daty zakończenia Umowy, w stanie niepogorszonym, uwzględniającym stopień zużycia wynikający z prawidłowego gospodarowania zgodnie z przeznaczeniem Nieruchomości.

Przedmiotowa Nieruchomość stanowi teren byłego „C. H. M.” i jest zabudowana kilkunastoma budynkami gospodarczymi o różnej powierzchni użytkowej, z których większość ma kilkaset metrów kwadratowych (najmniejszy budynek ma kilka metrów kwadratowych, zaś największy ponad 3800 metrów kwadratowych) oraz budowlami. Budowle co do zasady pełnią rolę pomocniczą względem budynków, służąc prawidłowemu ich funkcjonowaniu (są użytkowane dla celów działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług polegającej na wynajmie powierzchni).

Wszystkie przedmiotowe budynki jak również budowle posadowione na Nieruchomości, służące właściwej eksploatacji budynków są lub były przedmiotem umów dzierżawy oraz podnajmu od wielu lat, stąd w ich przypadku minął okres co najmniej 2 lat od ich pierwszego zasiedlenia.

Zbywcy nie dokonywali w przedmiotowych budynkach oraz budowlach żadnych prac zwiększających ich wartość początkową.

W okresie od dnia oddania wyżej wymienionych budynków i budowli do użytkowania, do dnia sporządzenia wniosku, budynki i budowle nie były przedmiotem ulepszeń w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych dokonanych przez Zbywców.

Wskazują Państwo, iż przedmiotem umowy sprzedaży było zasadniczo prawo własności

zabudowanej Nieruchomości.

W związku z nabyciem Nieruchomości przez Nabywcę:

1)nie doszło do przeniesienia zakładu pracy Zbywców, w trybie art. 23¹ Kodeksu pracy, zwłaszcza, iż Zbywcy nie zatrudniali pracowników,

2)Nabywca nie przejął (w drodze cesji bądź jakiejkolwiek innej czynności prawnej):

a)jakichkolwiek znaków towarowych, licencji czy patentów związanych bądź niezwiązanych z Nieruchomością;

b)praw i obowiązków wynikających z umów rachunków bankowych Zbywców (w tym rachunków bankowych, za pośrednictwem których Zbywcy dokonywali rozliczeń z tytułu umowy dzierżawy);

c)ewentualnych zobowiązań Zbywców związanych z finansowaniem nabycia Nieruchomości;

d)tajemnic przedsiębiorstwa Zbywców;

e)praw i obowiązków wynikających z innych umów ewentualnie zawartych przez Zbywców związanych (bądź niezwiązanych) z funkcjonowaniem Nieruchomości;

f)praw do dokumentacji, umów, instrukcji i innej dokumentacji, związanej w szczególności z funkcjonowaniem Nieruchomości.

W konsekwencji, z perspektywy biznesowej celem Nabywcy nie było nabycie jakiejkolwiek wiedzy, doświadczenia, know-how etc. związanego z prowadzoną działalnością w zakresie dzierżawy Nieruchomości.

Po nabyciu Nieruchomości, Nabywca wydzierżawił Nieruchomość na rzecz dotychczasowego dzierżawcy, na czas trwania procesu przygotowywania swojej inwestycji na Nieruchomości, tj. w krótkiej perspektywie czasowej, a także przystąpił do przygotowania inwestycji mieszkaniowej zgodnej z obowiązującym na tym terenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego a także.

Usługa dzierżawy Nieruchomości na rzecz dotychczasowego dzierżawcy, jest świadczona przez Nabywcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej. Nabycie Nieruchomości nastąpiło zatem w celu realizacji na niej inwestycji deweloperskiej, przy czym bezpośrednio po nabyciu Nieruchomości, jest ona wykorzystywana również w celu jej dzierżawy na rzecz dotychczasowego dzierżawcy. Dzierżawa Nieruchomości po jej nabyciu ma na celu wyłącznie uzyskiwanie pożytków celem pokrycia kosztów jej utrzymania w okresie przygotowania inwestycji Nabywcy. Wolą Nabywcy nie jest bowiem długofalowy najem przedmiotowej Nieruchomości.

Nabywca (…) lutego 2024 r. zawarł z dotychczasowym dzierżawcą porozumienie rozwiązujące umowę dzierżawy z (…) października 2007 r., oraz tego samego dnia Nabywca zawarł z dzierżawcą umowę dzierżawy na czas określony do (…) grudnia 2024 r. W umowie dzierżawy Nabywca, działając jako wydzierżawiający oddaje w dzierżawę Nieruchomość, przy czym realne przekazanie Nieruchomości nastąpiło już przed podpisaniem umowy. Rozwiązanie poprzedniej umowy i zawarcie nowej uwarunkowane było nabyciem Nieruchomości przez Nabywcę.

Na podstawie opisywanej umowy dzierżawy, dzierżawca każdego miesiąca będzie przesyłał Nabywcy zestawienie aktualnych w danym miesiącu podnajemców i poddzierżawców wraz z kwotami netto zafakturowanymi w danym miesiącu czynszów. Na podstawie zestawienia, co miesiąc zostanie ustalona wysokość czynszu dzierżawnego należnego Nabywcy. W okresie od 1 lutego 2024 r. do 31 lipca 2024 r. w zamian za zarządzanie/administrowanie Nieruchomością, dzierżawca będzie otrzymywał od Nabywcy wynagrodzenie w kwocie 10.000 zł netto. W tym okresie dzierżawca zobowiązuje się rozwiązać z wszystkimi najemcami i poddzierżawcami obowiązujące umowy najmu lokali użytkowych bądź umowy poddzierżawy Nieruchomości oraz jej części, jak również doprowadzić do skutecznego opuszczenia przez najemców i poddzierżawców terenu Nieruchomości wraz z należącymi do nich składnikami majątkowymi do 31 lipca 2024 r. Dzierżawca oświadcza, że 1 sierpnia 2024 r. Nieruchomość będzie wolna od umów najmu i poddzierżawy, a najemcy i poddzierżawcy opuszczą Nieruchomość wraz z należącymi do nich składnikami majątkowymi. W takiej sytuacji dzierżawca otrzyma od Nabywcy dodatkowe wynagrodzenie. W późniejszym okresie, tj. od 1 sierpnia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. w zamian za zarządzanie/administrowanie Nieruchomością Nabywca będzie płacił dzierżawcy wynagrodzenie miesięczne. W okresie obowiązywania niniejszej umowy koszty całodobowej ochrony Nieruchomości, będą refakturowane przez dzierżawcę na Nabywcę.

Zbywcy oraz Nabywca przed dniem transakcji sprzedaży Nieruchomości złożyli zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, w przedmiocie rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy Nieruchomości, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nabywca wskazuje, że jego intencją nie było nabycie własności przedsiębiorstwa czy też zorganizowanej części przedsiębiorstwa Zbywców (w szczególności, że takie przedsiębiorstwa nie istnieją). Nabywca świadczy usługi dzierżawy w oparciu o własną koncepcję biznesową oraz know-how, zatrudniając do tego własnych pracowników bądź korzystając z usług wyspecjalizowanych podmiotów, zaś docelowo wykorzysta Nieruchomość do realizacji własnej inwestycji deweloperskiej.

Nabywca, w celu realizacji opisywanej inwestycji deweloperskiej, zawarł umowy:

1.Zlecenie z 10 marca 2024 r.

Na podstawie powyższego zlecenia, zleceniobiorca wykona do 31 lipca 2024 r. uzgodnienia obsługi komunikacyjnej Nieruchomości w zakresie:

-wykonania koncepcji projektowej związanej z zakresem prac na drogach uwzględniającej projektowaną inwestycję kubaturową,

-opinii projektu w (....) i innych wydziałów pomocniczych,

-kosztorysu uproszczonego,

-uzyskania opinii obsługi komunalnej.

2.Umowa zlecenie z 1 lutego 2024 r.

W ramach umowy zlecenia zleceniobiorca zobowiązany będzie m.in. do opracowania projektu rozbiórki budynków, obiektów budowlanych, urządzeń i infrastruktury technicznej znajdującej się na Nieruchomości oraz uzyskania wymaganych opinii, uzgodnień, dokumentów. Zleceniobiorca zobowiązany będzie również do:

-wystąpienia w imieniu Nabywcy do urzędu z wnioskiem o pozwolenie na rozbiórkę,

-działania w imieniu Nabywcy w toku postępowania na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Nabywcę,

-uzyskania w imieniu Nabywcy decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę,

-uzyskania w imieniu Nabywcy zaświadczenia o ostateczności decyzji,

-podejmowania wszelkich innych uzasadnionych czynności według oceny i doświadczenia zawodowego zleceniobiorcy dla potrzeb uzyskania decyzji.

Za realizację przedmiotu umowy zleceniobiorca otrzyma od Nabywcy wynagrodzenie ryczałtowe, płatne w transzach, uzależnionych od poczynionych przez zleceniobiorcę postępów w pracach.

Nabywca udzielił także dwóch pełnomocnictw uprawniających pełnomocników do wykonywania wszelkich czynności związanych z działaniami w ramach procedur administracyjnych uzyskiwania warunków technicznych przyłączeń do sieci w ramach inwestycji polegającej na budowie Nieruchomości.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że przedmiotem Państwa wątpliwości jest także (oprócz oceny przedmiotu dostawy jako przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części) kwestia zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przedmiotowej dostawy (co do zasady) i możliwości rezygnacji z tego zwolnienia podatkowego.

Pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych

Czy nabycie Nieruchomości nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w związku z faktem, że podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych

Państwa zdaniem, nabycie przez Nabywcę Nieruchomości nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w związku z faktem, że podlegało

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.  

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają między innymi umowy sprzedaży rzeczy, do których zaliczane są również nieruchomości. Niemniej, na mocy art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.

Natomiast stosowanie do art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stawka podatku od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym wynosi 2%.

Jak wskazano powyżej, Państwa zdaniem:

-do transakcji dotyczącej dostawy budynków/budowli wchodzących w skład Nieruchomości, znalazło zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, z którego Strony zrezygnowały na podstawie art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług,

-zgodnie z dyspozycją art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług również dostawa gruntu (tj. działki), na którym znajdują się budynki/budowle była opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

przez co – w Państwa ocenie – planowana transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z faktem, że podlegała ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na zakres tej interpretacji, przywołaliśmy powyżej tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295):

Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2 powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

W myśl art. 6 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Stawki podatku – przy umowie sprzedaży – wynoszą:

1)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

2)innych praw majątkowych – 1%.

Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a)w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem umów sprzedaży, których przedmiotem jest lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, opodatkowanych zgodnie z art. 7a,

b)jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

-umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

-umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, 1598 i 1852) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z treści art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona (z wyjątkami w ustawie wskazanymi pod lit. a) i b)). Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług (z wyjątkiem ściśle określonym w tym przepisie).

Z opisu sprawy wynika, że nabyli Państwo od Sprzedających (osób fizycznych) udział w prawie własności nieruchomości zabudowanej budynkami gospodarczymi oraz budowlami (określony we wniosku łącznie „Nieruchomość”).

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Państwa dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności podatkiem od towarów i usług będzie bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z interpretacji indywidualnej znak: 0112-KDIL3.4012.293.2024.3.EWw zakresie podatku od towarów i usług wynika, że:

- dostawa udziału w Nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy,

- dostawa udziału w Nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem odpowiedniej stawki podatku od towarów i usług – z uwagi na rezygnację ze zwolnienia od podatku.

A zatem, skoro omawiana we wniosku sprzedaż udziału w prawie własności zabudowanej Nieruchomości podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wg właściwej stawki, to do opisanej transakcji sprzedaży znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku sprzedaż udziału w prawie własności zabudowanej nieruchomości nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych; jest z niego wyłączona.

Tym samym Państwa stanowisko uznaliśmy ze prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00