Orzeczenie
Wyrok WSA w Lublinie z dnia 27 czerwca 2024 r., sygn. II SA/Lu 293/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Parchomiuk Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Grymuza Asesor sądowy Brygida Myszyńska-Guziur (sprawozdawca) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 27 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia 28 lutego 2024 r., znak: IF-I.7821.6.2024.HP w przedmiocie sprzeciwu do zgłoszenia zamiaru budowy I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Lubelskiego z dnia 12 stycznia 2024 r., znak: AB.6743.1466.2023.JW; II. umarza postępowanie administracyjne; III. zasądza od Wojewody Lubelskiego na rzecz Gminy [...] kwotę 980 (dziewięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Gminna J. (dalej jako "strona", "skarżąca", "inwestor", "Gmina") wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie skargę na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia 28 lutego 2024 r. w przedmiocie sprzeciwu do zgłoszenia zamiaru budowy.
Z akt sprawy wynika, że w dniu 3 listopada 2023 r. inwestor zgłosił roboty polegające na przebudowie drogi na działce nr ew. [...] w miejscowości J., gmina J.
Postanowieniem z dnia 20 listopada 2023 r. na podstawie art. 30 ust. 5c ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.) – dalej również jako "P.b.", na inwestora nałożono obowiązek uzupełnienia zgłoszenia w terminie do dnia 29 grudnia 2023 r. Do zgłoszenia należało dołączyć prawomocną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, wykazać zgodność z przepisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. z 2022 r. z 2022 r., poz. 1518) – dalej jako "r.t.b.d.p.". oraz sprecyzować zakres robót budowlanych odnośnie istniejącej nawierzchni drogi.
W dniu 22 grudnia 2023 r. inwestor przedstawił uzupełnienie wniosku do przedmiotowej sprawy. Do uzupełnienia dołączono prawomocną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, wyjaśniono rozwiązania projektowe w kontekście r.t.b.d.p., a także przedłożono wyjaśnienia dotyczące stanu istniejącego drogi gminnej nr [...]. Wyjaśniono, że przedmiotowa inwestycja nie obejmuje budowy nowego obiektu budowlanego, gdyż "droga gminna objęta niniejszym wnioskiem jest istniejącym obiektem liniowym, tj. stanowi drogę w rozumieniu art. 3 pkt 3a P.b. Droga ta istnieje od dziesięcioleci, posiada nawierzchnię z kruszywa i stanowi szlak komunikacyjny dla samochodów i innych pojazdów". Powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych wskazano m.in., że sam fakt, że istniejąca droga nie posiada nawierzchni twardej nie odbiera jej statusu obiektu budowlanego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right