Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 26 czerwca 2024 r., sygn. IV SA/Wr 727/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Gabriel Węgrzyn, Sędziowie Sędzia WSA Marta Pająkiewicz-Kremis,, Sędzia NSA Mirosława Rozbicka-Ostrowska (sprawozdawca), Protokolant Agnieszka Zych-Zaborska, po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 26 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi J. K. na decyzję Prezesa Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 26 października 2023 r. nr PO-061-255/23 w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 31 sierpnia 2023 r. (data wpływu: 1 września 2023 r.), adresowanym do Sądu Okręgowego w Opolu Wydział III Karny , J. K. prowadzący Kancelarię Adwokacką w S. (dalej: wnioskodawca , skarżący ), zwrócił się o udostępnienie informacji publicznej - w formie elektronicznej na wskazany adres email - w postaci:

1. orzeczenia Sądu Okręgowego w Opolu z dnia 22 maja 2023 r. w sprawie o sygn. akt III Ko 122/23 wraz z uzasadnieniem;

2. orzeczenia Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu wydanego wskutek zażalenia na ww. orzeczenie Sądu Okręgowego w Opolu wraz z uzasadnieniem, jeżeli zostało sporządzone.

Decyzją z dnia 20 września 2023 r., nr A-061-134/23, wydaną z powołaniem się na przepisy art. 16 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902; dalej: u.d.i.p.) Prezes Sądu Okręgowego w Opolu ( dalej: organ I instancji) odmówił udostępnienia informacji publicznej w całości.

W uzasadnieniu decyzji pierwszo-instancyjnej organ wskazał, że prawo do informacji publicznej podlega stosownie do art. 5 u.d.i.p. ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w tej ustawie oraz innych dotyczących tajemnic prawnie chronionych. Podlega ono ograniczeniu m.in. ze względu na prywatność osoby fizycznej (art. 5 ust. 2 u.d.i.p.). Wspomniane prawo nie ma charakteru bezwzględnego i w związku z tym, organ ma obowiązek chronienia danych mających charakter danych osobowych, w tym również wszelkich informacji z postępowań, które mogą pozwalać na przypisanie, czy zidentyfikowanie osób fizycznych występujących w konkretnym postępowaniu. Powyższe informacje należy uznać za dane osobowe o uczestnikach postępowania w szerokim znaczeniu. Stosownie do art. 4 pkt 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO) "danymi osobowymi" są wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej ("osobie, której dane dotyczą"). Z kolei możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to taka, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej. Organ I instancji zwrócił przy tym uwagę, że wskazana we wniosku sprawa wykonawcza odnosi się do sprawy głównej karnej, w której wnioskodawca występował jako pełnomocnik stron postępowania (oskarżycieli posiłkowych). Stąd ujawnienie treści orzeczeń wydanych w analizowanej sprawie niewątpliwie naruszałoby prawnie chronioną sferę życia prywatnego strony tego postępowania. Według organu I instancji , nawet pomimo zanonimizowania treści rozstrzygnięć sądów obu instancji , dalej istniałaby możliwość identyfikacji przez wnioskodawcę osoby skazanego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00