Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 26 czerwca 2024 r., sygn. I SA/Ol 157/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Górska (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Przemysław Krzykowski, sędzia WSA Anna Janowska, Protokolant specjalista Monika Rząp, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi S. z siedzibą w C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu z dnia 22 stycznia 2024 r., nr Rep. 2596/IN/23 w przedmiocie określenia do zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem wraz z należnymi odsetkami za 2018 r. uchyla zaskarżoną decyzję
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi S. z siedzibą w C. (dalej: "strona", "skarżąca") jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu (dalej: "Kolegium", "SKO") utrzymująca w mocy decyzję Prezydenta Elbląga (dalej: "Prezydent Miasta", "organ I instancji") z 17 października 2022 r. nr DSM-RB.3032.159.2022.DB określającą wysokość dotacji pobranej nienależnie w 2018 r w kwocie 64.445,87 zł, podlegającą zwrotowi do budżetu gminy wraz z należnymi odsetkami.
Z akt sprawy wynika, że w 2018 r. strona była organem prowadzącym [...] Szkołę Podstawową [...] (dalej: "szkoła") i otrzymało na ten cel dotację oświatową z budżetu gminy.
W decyzji z 17 października 2022 r. organ I instancji podał, że na 30 września 2017 r. w systemie informacji oświatowej (SIO) szkoła wykazała 21 uczniów z nauczaniem mniejszości narodowej (język niemiecki), tj. w klasie V - 3 uczniów, w klasie VI - 6 uczniów oraz w klasie VII - 12 uczniów. Wskazał, że w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowej i etnicznej oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. poz. 1627 ze zm.; dalej: "rozp.MEN"), szkoła powinna zorganizować dodatkową naukę języka mniejszości narodowej w ilości 3 godzin tygodniowo dla każdej z klas i naukę własnej historii i kultury w klasach V i VI w ilości 25 godzin w ciągu roku. Ocenił, że szkoła nie realizowała w klasach V i VI nauki własnej historii i kultury, a zatem nie miała podstaw do wykazania 9 uczniów w systemie SIO na dzień 30 września 2017 r. jako objętych nauczaniem mniejszości narodowej. Wykazanie ich w systemie SIO spowodowało pobranie dotacji oświatowej w niewłaściwej wysokości i skutkuje obowiązkiem zwrotu w tej części do budżetu gminy. Organ nie uwzględnił przy tym twierdzeń strony, że realizacja projektu poznawczego pt.: "[...]" przy współpracy [...] powinna być uznana za realizację zajęć wynikających z załącznika do rozp.MEN. Wskazano bowiem m.in., że realizacji ww. projektu nie udokumentowano wpisami w dziennikach lekcyjnych, co jest konieczne przy realizacji zajęć wynikających z podstawy programowej.