Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.156.2024.3.AS

Czy dochód Fundacji, w części przeznaczonej na darowiznę pieniężną przekazaną na realizację projektu wskazanego w opisie stanu faktycznego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód Fundacji, w części przeznaczonej na darowiznę pieniężną przekazaną na realizację projektu wskazanego w opisie stanu faktycznego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie Organu – 29 maja 2024 r. oraz 1 lipca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą prawną działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.; dalej: „u.f.”). Od 2006 r. Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego i prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571 ze zm., dalej: „u.d.p.p.w.”). Fundacja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przy czym nie prowadzi działalności gospodarczej, a cały dochód przeznacza na zadania/cele określone w statucie Fundacji. Przychody Fundacji stanowią przede wszystkim darowizny przekazywane na rzecz Fundacji (na prowadzenie jej działalności statutowej) przez osoby fizyczne, podmioty gospodarcze, jak również inne jednostki organizacyjne.

W myśl § 5 ust. 1 Statutu Fundacji prowadzi ona działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych obejmujących:

1) pomoc społeczną, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób:

a) wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej;

b) udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa;

2) działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3) działalność charytatywną;

4) podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

5) działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;

6) działalność na rzecz integracji cudzoziemców;

7) ochronę i promocję zdrowia;

8) działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;

9) promocję zatrudnienia i aktywizację zawodową osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

10)działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

11)działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;

12)działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

13)działalność wspomagającą rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

14)działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

15)naukę, szkolnictwo wyższe, edukację, oświatę i wychowanie;

16)działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynek dzieci i młodzieży;

17)kulturę, sztukę, ochronę dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

18)wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;

19)ekologię i ochronę zwierząt oraz ochronę dziedzictwa przyrodniczego;

20)turystykę i krajoznawstwo;

21)porządek i bezpieczeństwo publiczne;

22)obronność państwa i działalność Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

23)upowszechnianie i ochronę wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działania wspomagające rozwój demokracji;

24)udzielanie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;

25)ratownictwo i ochronę ludności;

26)pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

27)upowszechnianie i ochronę praw konsumentów;

28)działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracę między społeczeństwami;

29)promocję i organizację wolontariatu;

30)pomoc Polonii i Polakom za granicą;

31)działalność na rzecz kombatantów, weteranów i osób represjonowanych;

32)promocję Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

33)działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

34)przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.

Działalność, w obszarach określonych powyżej, dotyczy realizacji zadań publicznych na rzecz ogółu społeczności lub na rzecz społeczności wyodrębnionej ze względu na trudną sytuację życiową lub materialną (§ 5 ust. 2 Statutu Fundacji).

Fundacja realizuje swoje cele statutowe w szczególności poprzez:

a) udzielanie pomocy, finansowanie, dofinansowywanie, wspieranie oraz wspomaganie osób i podmiotów realizujących cele statutowe,

b) organizowanie i finansowanie sympozjów, spotkań, szkoleń i kursów, których problematyka pozostaje w związku ze wskazanymi w Statucie celami.

Fundacja w 2023 r. przyznała i przekazała darowiznę pieniężną na realizację projektu pn.(…).

Przedmiotowy projekt, zrealizowany przez Fundację (…) (dalej: „beneficjent”), polegał na (…).

Bezpłatna dystrybucja (…) miała miejsce podczas(…). Odbiorcami (…) byli (…).

Powyższa darowizna przyznana została beneficjentowi na podstawie zawartej z Fundacją umowy, w której zobowiązano beneficjenta do wykorzystania przyznanego wsparcia finansowego wyłącznie na cele określone w umowie.

W myśl umowy zawartej przez Fundację z beneficjentem, po zakończeniu realizacji projektu obdarowany ma obowiązek złożyć do Fundacji sprawozdanie z jego realizacji wraz z dokumentację rozliczeniową, na podstawie której Fundacja weryfikuje faktyczne wykorzystanie przekazanej darowizny oraz zgodność wykorzystania darowizny z umową, a tym samym zakresem działalności statutowej Fundacji.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 27 maja 2024 r., wskazali Państwo, że:

1. Celem Fundacji było, aby przedmiotowa darowizna realizowała poniższe cele statutowe Fundacji:

- „podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej" (§ 5 ust. 1 pkt 4 Statutu Fundacji) oraz

- „nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie" (§ 5 ust. 1 pkt 15 Statutu Fundacji).

Projekt ten służył bowiem:

- pielęgnowaniu polskości - poprzez (…);

- rozwojowi świadomości narodowej - (…);

- nauce i edukacji – (…).

 2. Istnieje spójność regulacji statutowych określonych treścią postanowień Statutu Fundacji (tj. § 5 ust. 1 pkt 4 i pkt 15 oraz § 5 ust. 2) z regulacjami statutowymi zawartymi w statucie Fundacji (…) (dalej: „Beneficjent”), tj.:

- § 3 ust. 3 statutu, zgodnie z którym „Fundacja prowadzi działalność w sferze pożytku publicznego, tj. działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego, na rzecz ogółu społeczności, a w szczególności osób, o których mowa w § 4 Statutu Fundacji.";

- § 4 ust. 1 pkt b) i c) statutu, który stanowi, że celem Beneficjenta jest m.in.:

- propagowanie wszechstronnego rozwoju społeczeństwa polskiego,

- pielęgnowanie tradycji narodowych oraz rozwój świadomości obywatelskiej i kulturowej;

- § 4 ust. 2 pkt b) statutu, w myśl którego „Fundacja realizuje swoje cele prowadząc nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie inicjowania, wspierania i promocji działalności artystycznej, sportowej i oświatowej".

Natomiast w uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 27 czerwca 2024 r., wskazali Państwo, że zapis „Fundacja realizuje swoje cele statutowe w szczególności poprzez: 1. udzielanie pomocy, finansowanie, dofinansowywanie, wspieranie oraz wspomaganie osób i podmiotów realizujących cele statutowe, (...)” - jest odzwierciedleniem zapisów statutowych Fundacji. W szczególności, w myśl § 6 ust. 2 pkt 1 Statutu Wnioskodawcy „Fundacja realizuje cele określone w § 5 ust. 1, w szczególności poprzez udzielanie pomocy, finansowanie, dofinansowywanie, wspieranie oraz wspomaganie osób i podmiotów realizujących powyższe cele".

Pytanie

Czy dochód Fundacji, w części przeznaczonej na darowiznę pieniężną przekazaną na realizację projektu wskazanego w opisie stanu faktycznego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawcy dochód Fundacji, w części przeznaczonej na darowiznę pieniężną przekazaną na realizację projektu wskazanego w opisie stanu faktycznego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 1 u.f., fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. W konsekwencji, na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o CIT jest ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 u.d.p.p.w., działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie (do organizacji tych, na mocy art. 3 ust. 2 tej ustawy zaliczane są fundacje).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 oraz pkt 14 u.d.p.p.w., sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, obejmuje m.in. podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej (pkt 4) oraz naukę, szkolnictwo wyższe, edukację, oświatę i wychowanie (pkt 14).

Ponadto, jak stanowi art. 24 ust. 1 pkt 1 u.d.p.p.w., organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego. Odrębnym przepisem, regulującym prawo do zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, jest art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, w myśl którego wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W myśl art. 17 ust. 1a ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

- dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

- dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

- dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, dla skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT konieczne jest spełnienie poniższych przesłanek:

- podmiotowej - w szczególności podatnik chcący skorzystać ze zwolnienia musi być organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach u.d.p.p.w.,

- przedmiotowej - wyrażającej się przeznaczeniem uzyskanego dochodu (pochodzącego ze źródeł innych niż wskazane w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT) na cele działalności statutowej.

Odnosząc powyższe do okoliczności przedstawionych w opisie stanu faktycznego zawartego we wniosku, Fundacja zauważa, że spełnione zostały wszystkie wymienione warunki, bowiem:

- Fundacja jest organizacją pożytku publicznego;

- wynikająca z § 5 ust. 1 pkt 4 Statutu Fundacji sfera jej działań jest zbieżna swym zakresem z art. 4 ust. 1 pkt 4 u.d.p.p.w. i obejmuje zadania w zakresie podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

- wynikająca z § 5 ust. 1 pkt 15 Statutu Fundacji sfera jej działań jest zbieżna swym zakresem z art. 4 ust. 1 pkt 14 u.d.p.p.w. i obejmuje zadania w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

- dochody Fundacji, w części przeznaczonej na sfinansowanie przedstawionego w opisie stanu faktycznego projektu, nie są objęte dyspozycją art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Ponadto, przedstawiony w niniejszym wniosku projekt wpisuje się w działalność statutową Fundacji określoną w § 5 ust. 1 pkt 4 i pkt 15 Statutu Fundacji rozumianą odpowiednio jako „podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej" oraz „nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie". Tego rodzaju działanie służy bowiem: 

- pielęgnowaniu polskości - poprzez (…);

- rozwojowi świadomości narodowej - poprzez (…);

- nauce i edukacji - stanowiąc (…)

Mając zatem na uwadze, że dofinansowany projekt wpisuje się w działalność statutową Fundacji, obejmującą zadania społecznie użyteczne określone ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, uznać należy, że spełnione zostały przesłanki zwolnienia od podatku określone w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy, dochód Fundacji w części przeznaczonej na darowiznę pieniężną przekazaną na realizację projektu wskazanego w opisie stanu faktycznego korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166):

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 5 ust. 1 powyższej ustawy:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Działalność fundacji można podzielić na działalność statutową (niegospodarczą) oraz działalność gospodarczą.

Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

- majątku, w jaki fundacja została wyposażona i dochodów z tego majątku;

- dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Z kolei zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571 ze zm., dalej: „ustawa OPPiW”):

Ustawa reguluje zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy, o której mowa w art. 4d.

Zgodnie z art. 3 ustawy OPPiW:

 1. Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

 2. Organizacjami pozarządowymi są:

 1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

 2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

3. Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

 1) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

 2) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

 3) spółdzielnie socjalne;

 4) spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

4. Przepisów działu II nie stosuje się do:

1) partii politycznych;

1a) europejskich partii politycznych;

2) związków zawodowych i organizacji pracodawców;

3) samorządów zawodowych;

4) (uchylony)

5) fundacji utworzonych przez partie polityczne;

5a) europejskich fundacji politycznych.

6) (uchylony)

Zakres zadań publicznych został określony w art. 4 ust. 1 ustawy OPPiW.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4, pkt 14 i pkt 33 ustawy OPPiW:

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

4) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

14) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

33) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Dopiero ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Wolne od podatku są również w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT:

Dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Jak stanowi art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Dla skorzystania ze zwolnienia o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT konieczne jest:

- posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

- przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych z wyjątkiem ograniczenia wynikającego z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Tym samym wyż. cyt. przepis wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w ww. przepisach do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje na te cele. Jest istotne to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Zatem wydatkowanie dochodu przez podmiot posiadający status OPP (organizacji pożytku publicznego) na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

W orzecznictwie ugruntowany jest również pogląd, że dokonując wykładni przepisów dotyczących zwolnień, preferencji, należy przede wszystkim mieć na uwadze ich znaczenie językowe i odczytywać je tak, aby nie rozszerzać ani nie zawężać przesłanek uprawniających do skorzystania ze zwolnienia podatkowego. W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się jednolicie, że przepisy regulujące ulgi podatkowe, stanowiące wyjątki od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle, przede wszystkim w oparciu o wykładnię językową.

Zwolnienie podatkowe dotyczące podatników przeznaczających dochody na określone ustawą cele statutowe/działalność statutową ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na te cele (przesłanka pozytywna; art. 17 ust. 1b ustawy o CIT).

Skorzystanie więc z przedmiotowego zwolnienia podatkowego wymaga łącznego spełnienia dwóch warunków: działalność statutowa podatnika odpowiada ustawowym wymogom oraz uzyskany przez niego dochód jest „przeznaczony” i „wydatkowany” na ten cel.

Pozostałe warunki uprawniające do zwolnienia, tj. podatnik nie został ujęty w katalogu wyłączeń podmiotowych (art. 17 ust. 1c ustawy o CIT) oraz katalogu wyłączeń źródeł dochodu (art. 17 ust. 1a ustawy o CIT), nie mają w niniejszej sprawie znaczenia.

Z poglądów orzecznictwa wynika, że zwrot „działalność statutowa” (art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT) należy rozumieć jako cel działania danego podmiotu, który przypisuje mu jako cel statutowy ustawa regulująca zasady jego powstawania, organizacji i funkcjonowania, nie zaś jako każdy cel zapisany w statucie danego podmiotu.

W przypadku podmiotu o statusie OPP (organizacji pożytku publicznego) zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT dotyczy działalności statutowej, o której mowa w przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (ustawy OPPiW).

Z uregulowań zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 6c i art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wynika, że prawo do zwolnienia podatkowego zostało wyraźnie powiązane z rzeczywistym wydatkowaniem dochodu na cele zasługujące na taki rodzaj preferencji. Ponadto użycie wyrażenia „dochód wydatkowany” w formie dokonanej oznacza, że ustawodawca pojęcie „wydatkowanie” rozumie dość wąsko, czyli tylko jako formę ostatecznego i rzeczywistego wydatkowania.

W ocenie Organu, wykładnia językowa i celowościowa art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT przemawia za uznaniem dopuszczalności zastosowania zwolnienia podatkowego w przypadku darowizny dokonywanej przez organizację pożytku publicznego na rzecz podmiotu prowadzącego działalność społecznie użyteczną tzw. statutową. Takie stanowisko wzmacnia wykładnia systemowa, bowiem zgodnie z regulacją zawartą w ustawie o pożytku (art. 4 ust. 1 pkt 33), do sfery działań publicznych została zaliczona „działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a”. Przepis ten uprawnia OPP do prowadzenia działalności na rzecz innych podmiotów, o określonym statusie, w celu wsparcia ich działalności w zakresie zadań sfery publicznej wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy o pożytku. Na tej podstawie przekazywanie darowizny na rzecz podmiotu prowadzącego działalność społecznie użyteczną tożsamą z działalnością darczyńcy, opisaną w określonych ustawach i wynikającą/ujętą w statucie obdarowanego - uprawnia  do skorzystania darczyńcy ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

Podsumowując, konstrukcja zwolnienia podatkowego zawarta w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT oraz ukształtowana na jej podstawie linia interpretacyjna i orzecznicza dopuszczają możliwość stosowania tego zwolnienia w przypadku darowizn na rzecz podmiotów prowadzących działalność społecznie użyteczną (statutową), z wyjątkami obejmującymi spółki prowadzące działalność zarobkową (komercyjną), oraz na rzecz organizacji pożytku publicznego - przy zachowaniu odpowiednich warunków odnoszących się do treści statutów tych podmiotów oraz przeznaczenia i wydatkowania uzyskanych w ten sposób środków.

W związku z powyższym, mając na uwadze, że Wnioskodawca przekazał darowiznę pieniężną na rzecz wskazanej w opisie stanu faktycznego fundacji, niezbędne jest  by zakres statutowej działalności tego podmiotu odpowiadał celom statutowym Wnioskodawcy, na które powołuje się on w celu skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT. Tymi celami wynikającymi ze statutu Wnioskodawcy są zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4 i pkt 15 oraz § 5 ust. 2 jego statutu: podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej oraz nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie.

Warto zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach, statut fundacji określa m.in. cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji (...). Dokument ten wyznacza zatem zakres dopuszczalnej działalności tego podmiotu i powinien uprawniać do prowadzenia działalności zbieżnej z celami statutowymi wnioskodawcy, które mają go uprawniać  do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

W uzupełnieniu potwierdziliście Państwo, że realizujecie swoje cele statutowe m.in. „poprzez udzielanie pomocy, finansowanie, dofinansowywanie, wspieranie oraz wspomaganie osób i podmiotów realizujących powyższe cele” na podstawie § 6 ust. 2 pkt 1 statutu fundacji, oraz wskazaliście na zgodność swojej działalności statutowej:

- polegającej na podtrzymywaniu i upowszechnianiu tradycji narodowej, pielęgnowaniu polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej (§ 5 ust. 1pkt 4 statutu) oraz

- obejmującej naukę, szkolnictwo wyższe, edukację, oświatę i wychowanie (§ 5 ust. 1 pkt 15 statutu),

- z regulacjami zawartymi w statucie Fundacji (…), której przekazana została darowizna na realizację projektu opisanego we wniosku.

Ponadto uznać można, że opisany we wniosku projekt wpisuje się we wskazaną w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie tzw. sferę zadań publicznych, polegającą na podtrzymywaniu i upowszechnianiu tradycji narodowej, pielęgnowaniu polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej a także nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania (art. 4 ust. 1 pkt 4 i pkt 14 w zw. z pkt 33 tej ustawy).

Zatem dochód Fundacji w części przeznaczonej na darowiznę pieniężną przekazaną na realizację projektu wskazanego w opisie stanu faktycznego korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

Wobec powyższego Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00