Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.350.2024.1.EW

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz ujmowania w JPK_VAT z deklaracją sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nieewidencjonowanej na kasie rejestrującej oraz udokumentowanej fakturami na podstawie zapisu zbiorczego oznaczonego za pomocą skrótu „WEW”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek sygnowany datą 13 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

· zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz

· ujmowania w JPK_VAT z deklaracją sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nieewidencjonowanej na kasie rejestrującej oraz udokumentowanej fakturami na podstawie zapisu zbiorczego oznaczonego za pomocą skrótu „WEW”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 25 czerwca 2024 r. (wpływ 1 lipca 2024 r.) oraz pismem z 17 lipca 2024 r. (wpływ 17 lipca 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: Wnioskodawca) z siedzibą w (...), przy ul. (…) o numerze NIP: (…), REGON: (…), KRS: (…) jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce.

Wnioskodawca prowadzi głównie działalność w zakresie PKD 10.89.Z − produkcja pozostałych artykułów spożywczych, gdzie indziej niesklasyfikowana, a także w zakresie PKD: 47.91 .Z, 20.42.Z, 21.20.Z, 47.73.Z, 47.99.Z, 52.10.B, 72.11.Z oraz 74.90.Z.

W swojej działalności Wnioskodawca produkuje i sprzedaje suplementy diety i kosmetyki. Wszystkie produkty tworzone są przez Wnioskodawcę w jego zakładzie produkcyjnym. Sprzedaż produktów odbywa się w formule e-commerce przez stronę internetową Wnioskodawcy oraz drogą telefoniczną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, niebędących podatnikami VAT.

Sprzedaż, która odbywa się drogą telefoniczną, to proces który obejmuje następujące etapy: telefoniczny kontakt z inicjatywy klienta, prezentację oferty, składanie zamówienia, przygotowanie zamówienia do wysyłki, dostawę i rozliczenie, ewidencję sprzedaży.

Handlowcy prezentują ofertę i odpowiadają:

1)na zapytania telefoniczne klientów, którzy sami nawiązują kontakt z Wnioskodawcą. Podczas rozmowy telefonicznej handlowcy prezentują klientom produkty, omawiając ich korzyści i dostępność. Ustalane są rodzaj i ilość zamówionych produktów, przedstawione są ceny, łączna wartość zamówienia oraz przewidywany termin dostawy. Po uzgodnieniu warunków handlowcy składają zamówienie sprzedaży w module sprzedażowym. Zamówienie zawiera szczegółowe informacje dotyczące produktów, ilości, cen, terminów dostawy oraz danych klienta, w tym adresu dostawy i danych kontaktowych. Klient może wybrać jedną z możliwych form płatności: przedpłata przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub za pobraniem. Na podstawie złożonego zamówienia magazyn szykuje produkty, które mają zostać wysłane klientowi i generowana jest przez system księgowy faktura VAT, która dokładana jest do paczki z zamówieniem. Zamówienie jest wysyłane pod wskazany w zamówieniu adres za pośrednictwem firmy kurierskiej. Wszystkie transakcje są ewidencjonowane w systemie księgowym. Wyciągi bankowe są codziennie rozliczane, a płatności za pobraniem są rozliczane na podstawie specyfikacji do przelewu otrzymywanej z firmy kurierskiej.

2)Sprzedaż, która odbywa się przez witrynę internetową przebiega w następujący sposób: klienci wybierają produkty do koszyka, akceptują warunki sprzedaży i dokonują całkowitej zapłaty kartą lub szybkim przelewem. Po zamówieniu Wnioskodawca przesyła klientowi wygenerowaną automatycznie przez system księgowy fakturę VAT e-mailem. Przed wdrożeniem systemu księgowego, który generuje faktury Wnioskodawca korzystał z kasy fiskalnej, gdzie manualnie ewidencjonował sprzedaż.

Wnioskodawca przy zamówieniach w formule e-commerce przez stronę internetową oraz drogą telefoniczną nie przewiduje możliwości odbioru osobistego bądź płatności za zamówienie na miejscu.

Wnioskodawca stosuje zwolnienie z obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) (dalej jako: ustawa o VAT) i § 2 w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2023 poz. 2605) (dalej jako: rozporządzenie MF ws. zwolnień).

Powodem wystawiania faktur dla osób nieprowadzących działalności są kwestie organizacyjne i sprawozdawcze − faktura VAT stanowi podstawę do wypełniania obowiązku zwolnienia z ewidencjonowania danej transakcji zgodnie z treścią pkt 36 rozporządzenia MF ws. zwolnień. Taka faktura zawiera jednoznaczne informacje jakiej konkretnie czynności dotyczyła oraz na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). W kwestii obowiązku zapłaty za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), Wnioskodawca wskazuje, że jest to jedyny możliwy sposób zapłaty za nabywane przez klientów towary.

W przypadku sprzedaży drogą internetową faktura generowana jest automatycznie. Regulamin sklepu, którego akceptacja jest warunkiem zakupu produktów przez Klientów zawiera stosowne postanowienia dotyczące zgody na wysyłkę dokumenty sprzedaży (faktury) na wskazany adres e-mail. Z kolei przy sprzedaży telefonicznej Wnioskodawca każdorazowo zbiera dane do faktury, wprowadza je do systemu księgowego, a wygenerowaną fakturę dołącza do wysyłanego zamówienia.

Wygenerowane faktury dla klientów są następnie całościowo przetwarzane w raport w okresach miesięcznych i w ten sposób sprzedaż księgowana jest miesięcznie w biurze rachunkowym. Sama ewidencja tworzona jest automatycznie przy składaniu zamówienia w postaci wystawionej faktury. Po zakończonym miesiącu biuro rachunkowe otrzymuje raport ze sprzedaży z danego miesiąca i wówczas księguje sprzedaż w sposób zbiorczy.

Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą możliwości ewidencjonowania i deklarowania sprzedaży na podstawie zbiorczych raportów w ewidencji VAT (JPK) na podstawie dokumentów wewnętrznych, czyli raportów miesięcznych oznaczonych w ewidencji symbolem „WEW”.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo, że Spółka nie prowadzi sprzedaży towarów i usług wymienionych w § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2023 r. poz. 2605).

Pytania

1)Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w związku z prowadzeniem sprzedaży w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych mających miejsce zamieszkania na terytorium kraju (Polski), na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia MF ws. zwolnień?

2)Czy w pliku JPK_V7M Wnioskodawca może wykazywać sprzedaż na podstawie miesięcznego zbiorczego raportu wygenerowanego na podstawie faktur dokumentujących sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych opatrując te raporty oznaczeniem „WEW”?

Państwa stanowisko w sprawie

Z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT wynika że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy ust. 8 ww. artykułu minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Kwestie dotyczące zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, reguluje rozporządzenie MF ws. zwolnień.

Jak stanowi § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Biorąc pod uwagę powyższy przepis oraz inne zawarte w rozporządzeniu, aby podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

· dostawa towarów nastąpi w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi;

· zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem);

· z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła oraz

· przedmiotem świadczenia nie są czynności wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Co się tyczy spełnienia przesłanek stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, Wnioskodawca wskazuje, że:

· zarówno w przypadku sprzedaży internetowej jak i telefonicznej, Wnioskodawca dostarcza towary wyłącznie wysyłkowo, korzystając z usług kuriera lub poczty w zależności od wyboru Klienta zadeklarowanego przy zakupie;

· Klient Wnioskodawcy może wybrać jedną z możliwych form płatności: przedpłata przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub płatność za pobraniem. Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży z odbiorem osobistym lub płatnością na miejscu;

· Przy każdym zamówieniu zarówno internetowym i telefonicznym Wnioskodawca zbiera od Klienta dane do zamówienia. Zamówienie zawiera szczegółowe informacje dotyczące produktów, ilości, cen terminów dostawy oraz danych klienta, w tym adresu dostawy i danych kontaktowych, które następnie są wypisane na fakturze przesyłanej Klientowi;

· Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że wcześniej prowadził sprzedaż korzystając z kasy fiskalnej, niemniej jednak nie był obowiązany do jej prowadzenia, a także nie utracił prawa do zwolnienia.

Tym samym, Wnioskodawca twierdzi, że spełnia wszystkie warunki dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w związku z prowadzeniem sprzedaży w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych mających miejsce zamieszkania na terytorium kraju (Polski), na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia MF ws. zwolnień.

Ad 2.

Jak wskazano w uzasadnieniu odpowiedzi na pytanie nr 1 Wnioskodawca nie musi dokumentować sprzedaży paragonami. Jednocześnie Wnioskodawca dokumentuje sprzedaż dla swoich Klientów poprzez faktury generowane system księgowy.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnik musi wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Zatem, podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Wobec tego ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Jedynym wyjątkiem w zakresie obowiązku wystawienia faktury dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, jest sytuacja z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT. Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż na zgłoszone w odpowiednim terminie żądanie nabywcy (niebędącego podatnikiem).

Na mocy art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133. Dodatkowo, w myśl art. 99 ust. 11 b deklaracje, o których mowa w ust. 1 -3, 3c-6, 8-9 i 11 a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Wreszcie według art. 99 ust. 11c ustawy o VAT, deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Obowiązek prowadzenia ewidencji wynika z art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

·rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

·kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

·kontrahentów;

·dowodów sprzedaży i zakupów.

Jak stanowi art. 109 ust. 3b ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Jednocześnie od dnia 1 października 2020 r., w mocy jest rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988, z późn. zm. dalej jako: rozporządzenie MF ws. deklaracji i ewidencji).

Rozporządzenie pomimo wielu nowelizacji w kluczowych dla sprawy Wnioskodawcy pozostało niezmienione. Na mocy rozporządzenia wprowadzono obowiązek wykazywania w ewidencji m.in. odpowiedniego symbolu oznaczającego określoną procedurę podatkową.

Rozporządzenie MF ws. deklaracji i ewidencji w § 10 zobowiązuje podmioty do wskazywania określonych danych w celu prawidłowego rozliczenia podatku należnego. I tak zgodnie z § 10 ust. 5 ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży:

·„RO” dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących;

·„WEW” dokument wewnętrzny;

·„FP” faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy.

W kontekście powyższych zapisów warto przytoczyć stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zawarte w interpretacji z dnia 20 maja 2021 r. 0112-KDIL3.4012.43.2021.3.MS: Oznaczenie „WEW” dotyczy między innymi czynności, które nie są udokumentowane oryginalnymi dokumentami zakupu/sprzedaży, tj. fakturą i dotyczy między innymi:

·nieodpłatnego przekazania towarów na cele osobiste,

·korekty rocznej podatku naliczonego w związku ze zmianą współczynnika odliczenia podatku naliczonego,

·sprzedaży zwolnionej dla której nie wystawiono faktury,

·sprzedaży bezrachunkowej (sprzedaży na rzecz osób fizycznych która jest zwolniona z ewidencji na kasie fiskalnej),

·rozliczenie „importu usługi” dla której nie została wystawiona faktura.

Powyższą treść warto uzupełnić wyjaśnieniami zamieszczonymi w broszurze informacyjnej Ministerstwa Finansów: Broszura JPK_VAT z deklaracją od 1 kwietnia 2023. Zgodnie z informacją zawartą na stronie 16 w polu „TypDokumentu” stwierdzono, że dowodem sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej powinien być dowodem wewnętrznym z oznaczeniem „WEW”.

Warto dodać, że § 10 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia, ewidencja zawiera następujące dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego: wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego nieudokumentowane fakturami oraz nieobjęte obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, wykazywane w wysokościach zbiorczych w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku.

W kontekście powyższego punktu 9, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w przypadku wystawienia faktur dla osób fizycznych nieprowadzących działalności i rolników ryczałtowych w dalszym ciągu powinien wykazywać w ewidencji wysokości zbiorcze z takiej sprzedaży na podstawie dowodu wewnętrznego „WEW” zawierającego dane z całego miesiąca.

Wreszcie zgodnie z treścią § 10 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia MF ws. deklaracji i ewidencji, w ewidencji nie wykazuje się faktur dokumentujących czynności ujęte w ewidencji, o której mowa w pkt 9 (tj. nieobjęte obowiązkiem ewidencji przy użyciu kas rejestrujących). Tym samym, podobnie jak nie wykazuje się w ewidencji VAT faktur wystawionych na rzecz konsumentów, a dotyczących sprzedaży zewidencjonowanej na kasie rejestrującej, tak i nie wykazuje się odrębnie faktur, jeśli sprzedaż jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Wobec powyższego, sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zwolniona z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej, w przypadku gdy została wystawiona faktura można wykazywać w ewidencji VAT na podstawie miesięcznego dokumentu zbiorczego z oznaczeniem „WEW”.

Takie stanowisko potwierdzają interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

· z dnia 6 czerwca 2022 r. 0113-KDIPT1-3.4012.523.2020.9.ALN: W JPK_VAT w przypadku sprzedaży zwolnionej z ewidencji na kasie rejestrującej punkt od 4 do 6 opisu sprawy wystarcza jej ujęcie zapisem zbiorczym z oznaczeniem „WEW”. Tym samym, w przypadku braku obowiązku stosowania ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych sprzedaż udokumentowaną fakturą wystawioną na żądanie klientów czy bez żądania, której nie zaewidencjonowaliście Państwo na kasie rejestrującej, co do zasady wykazujecie Państwo na podstawie zapisu zbiorczego oznaczanego „WEW”. Jednakże możecie Państwo wybrać sposób wykazywania sprzedaży zwolnionej z ewidencji na kasie rejestrującej na podstawie poszczególnych faktur zamiast na podstawie zapisu zbiorczego „WEW”. Takie faktury wykazujecie Państwo odrębnymi zapisami w JPK_VAT.

· z dnia 23 lutego 2021 r. 0114-KDIP1-3.4012.61.2021.1.JG: Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy z uwzględnieniem powołanych przepisów prawa należy wskazać, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nieewidencjonowaną na kasie rejestrującej, należy wykazać na podstawie zapisu zbiorczego oznaczanego „WEW”. Nie ma przy tym znaczenia, czy transakcja została udokumentowana fakturą oraz kiedy faktura została wystawiona. Jednakże należy wskazać, że Wnioskodawca może wykazywać taką sprzedaż również na podstawie poszczególnych faktur (zamiast na podstawie zapisu zbiorczego), jeśli wybierze taki sposób. Faktury nie podlegają oznaczeniu „FP”, gdyż nie dotyczą sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej. Wnioskodawca wskazał, że prowadzi sprzedaż na rzecz podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej, Spółka korzysta ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasie rejestrującej, każdorazowo do sprzedaży dokonanej na rzecz konsumenta wystawiana jest faktura, która jest podstawą do rozliczenia podatku VAT przez Spółkę.

Z powyższych uzasadnień Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wynika, że:

· sprzedaż wysyłkowa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności i rolników ryczałtowych, która jest zwolniona z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej może być dokumentowana fakturą;

· sprzedaż zwolniona z ewidencji na kasie rejestrującej może być wykazana w JPK_V7M na podstawie zapisu zbiorczego oznaczonego „WEW” lub na podstawie poszczególnych faktur i to podatnik decyduje w jaki sposób ma wykazywać taką sprzedaż.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników od 1 stycznia 2024 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

§ 2 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowi:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono:

Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Na mocy § 3 ust. 1 pkt 1 2 ww. rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.:

1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia.

I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1) dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;

2) świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

− świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

− usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych − wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją − wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT w Polsce. Prowadzą Państwo głównie działalność w zakresie PKD 10.89.Z − produkcja pozostałych artykułów spożywczych, gdzie indziej niesklasyfikowana, a także w zakresie PKD: 47.91.Z, 20.42.Z, 21.20.Z, 47.73.Z, 47.99.Z, 52.10.B, 72.11.Z oraz 74.90.Z. W swojej działalności produkują Państwo i sprzedają suplementy diety i kosmetyki. Wszystkie produkty tworzone są przez Państwa w Państwa zakładzie produkcyjnym. Sprzedaż produktów odbywa się w formule e-commerce przez Państwa stronę internetową oraz drogą telefoniczną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, niebędących podatnikami VAT.

Sprzedaż, która odbywa się drogą telefoniczną, to proces który obejmuje następujące etapy: telefoniczny kontakt z inicjatywy klienta, prezentację oferty, składanie zamówienia, przygotowanie zamówienia do wysyłki, dostawę i rozliczenie, ewidencję sprzedaży.

Handlowcy prezentują ofertę i odpowiadają na zapytania telefoniczne klientów, którzy sami nawiązują z Państwem kontakt. Podczas rozmowy telefonicznej handlowcy prezentują klientom produkty, omawiając ich korzyści i dostępność. Ustalane są rodzaj i ilość zamówionych produktów, przedstawione są ceny, łączna wartość zamówienia oraz przewidywany termin dostawy. Po uzgodnieniu warunków handlowcy składają zamówienie sprzedaży w module sprzedażowym. Zamówienie zawiera szczegółowe informacje dotyczące produktów, ilości, cen terminów dostawy oraz danych klienta, w tym adresu dostawy i danych kontaktowych. Klient może wybrać jedną z możliwych form płatności: przedpłata przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub płatność za pobraniem. Na podstawie złożonego zamówienia magazyn szykuje produkty, które mają zostać wysłane klientowi i generowana jest przez system księgowy faktura VAT, która dokładana jest do paczki z zamówieniem. Zamówienie jest wysyłane pod wskazany w zamówieniu adres za pośrednictwem firmy kurierskiej. Wszystkie transakcje są ewidencjonowane w systemie księgowym. Wyciągi bankowe są codziennie rozliczane, a płatności za pobraniem są rozliczane na podstawie specyfikacji do przelewu otrzymywanej z firmy kurierskiej.

Sprzedaż, która odbywa się przez witrynę internetową przebiega w następujący sposób: klienci wybierają produkty do koszyka, akceptują warunki sprzedaży i dokonują całkowitej zapłaty kartą lub szybkim przelewem. Po zamówieniu przesyłają Państwo klientowi wygenerowaną automatycznie przez system księgowy fakturę VAT e-mailem. Przed wdrożeniem systemu księgowego, który generuje faktury korzystali Państwo z kasy fiskalnej, gdzie manualnie ewidencjonowali Państwo sprzedaż. Przy zamówieniach w formule e-commerce przez stronę internetową oraz drogą telefoniczną nie przewidują Państwo możliwości odbioru osobistego bądź płatności za zamówienie na miejscu.

Stosują Państwo zwolnienie z obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 8 ustawy i § 2 w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powodem wystawiania faktur dla osób nieprowadzących działalności są kwestie organizacyjne i sprawozdawcze − faktura VAT stanowi podstawę do wypełniania obowiązku zwolnienia z ewidencjonowania danej transakcji zgodnie z treścią pkt 36 rozporządzenia MF ws. zwolnień. Taka faktura zawiera jednoznaczne informacje jakiej konkretnie czynności dotyczyła oraz na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). W kwestii obowiązku zapłaty za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), wskazują Państwo, że jest to jedyny możliwy sposób zapłaty za nabywane przez klientów towary.

W przypadku sprzedaży drogą internetową faktura generowana jest automatycznie. Regulamin sklepu, którego akceptacja jest warunkiem zakupu produktów przez Klientów zawiera stosowne postanowienia dotyczące zgody na wysyłkę dokumenty sprzedaży (faktury) na wskazany adres e-mail. Z kolei przy sprzedaży telefonicznej każdorazowo zbierają Państwo dane do faktury, wprowadzają je do systemu księgowego, a wygenerowaną fakturę dołączają do wysyłanego zamówienia.

Wygenerowane faktury dla klientów są następnie całościowo przetwarzane w raport w okresach miesięcznych i w ten sposób sprzedaż księgowana jest miesięcznie w biurze rachunkowym. Sama ewidencja tworzona jest automatycznie przy składaniu zamówienia w postaci wystawionej faktury. Po zakończonym miesiącu biuro rachunkowe otrzymuje raport ze sprzedaży z danego miesiąca i wówczas księguje sprzedaż w sposób zbiorczy.

Państwa wątpliwości dotyczącą możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w związku z prowadzeniem sprzedaży w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych mających miejsce zamieszkania na terytorium kraju (Polski), na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Odnosząc się zatem do sprzedaży będącej przedmiotem Państwa wątpliwości, tj. sprzedaży dokonywanej tylko i wyłącznie przez stronę internetową i drogą telefoniczną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające – na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów. Dostawa dokonana jest w systemie wysyłkowym, dostawca otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Ponadto, przedmiotem sprzedaży nie są towary o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Przy czym, w myśl aktualnie obowiązujących przepisów zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia będzie obowiązywało do 31 grudnia 2024 r.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii ustalenia,czy w pliku JPK_V7M mogą Państwo wykazywać sprzedaż na podstawie miesięcznego zbiorczego raportu wygenerowanego na podstawie faktur dokumentujących sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych opatrując te raporty oznaczeniem „WEW”.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Jak stanowi art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Na podstawie art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Stosownie do art. 109 ust. 3c ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3, są obowiązani przesyłać do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c:

1) za pierwszy i drugi miesiąc danego kwartału – w terminie do 25. dnia miesiąca następującego odpowiednio po każdym z tych miesięcy;

2) za ostatni miesiąc danego kwartału, łącznie z deklaracją – w terminie do złożenia tej deklaracji.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, które stanowią o upoważnieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego:

  • szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy (art. 99 ust. 13b ustawy),
  • szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji (art. 109 ust. 14 ustawy)

Wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988, ze zm.; dalej: rozporządzenie) określające:

1) szczegółowy zakres danych zawartych w:

a) deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

b) ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, zwanej dalej „ewidencją”;

2) objaśnienia co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy, zwanych dalej „deklaracjami”, oraz niezbędne pouczenia, a także sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy.

Rozporządzenie w § 10 zobowiązuje podmioty do wskazywania określonych danych w celu prawidłowego rozliczenia podatku należnego.

Zgodnie z § 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia:

1. Ewidencja zawiera następujące dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego:

1) wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z następujących czynności podlegających opodatkowaniu, w odniesieniu do których istnieje obowiązek wystawienia przez podatnika faktury na podstawie przepisów ustawy, z wyłączeniem faktur ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 8 i pkt 9 lit. a:

a) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku,

b) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 0%, w tym odrębnie z tytułu dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy,

c) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy,

d) eksportu towarów;

2) wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z następujących czynności podlegających opodatkowaniu, w odniesieniu do których istnieje obowiązek wystawienia przez podatnika faktury na podstawie przepisów ustawy, z uwzględnieniem oraz oznaczeniem korekt dokonanych zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy, z wyłączeniem faktur ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 8 i pkt 9 lit. a:

a) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 5%,

b) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 7% albo 8%,

c) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 22% albo 23%;

3) wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z dostawy towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju i w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 9 ustawy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z wyłączeniem czynności objętych procedurami szczególnymi, o których mowa w dziale XII w rozdziale 6a, 7 lub 9 ustawy, w tym odrębnie z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy;

4) wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy;

5) wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

6) wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy, potwierdzone zgłoszeniem celnym lub deklaracją importową, o której mowa w art. 33b ustawy;

7) wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z:

a) opodatkowania w szczególnej procedurze rozliczenia podatku, w podziale na stawki podatku:

- świadczenia usług turystyki,

- dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków,

b) dostawy towarów oraz świadczenia usług dokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy, w podziale na stawki podatku, z wyłączeniem paragonów fiskalnych uznanych za faktury wystawiane zgodnie z tym przepisem, ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 8 i pkt 9 lit. a,

c) importu usług, z wyłączeniem usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,

d) importu usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,

e) dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy;

8) wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikające z dokumentów zbiorczych o sprzedaży z kas rejestrujących;

9) wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego:

a) wynikające z faktur dokumentujących przejazd autostradą płatną lub przejazd na dowolną odległość, wystawianych w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, pod warunkiem że nie zostały ujęte w ewidencji zgodnie z pkt 8,

b) nieudokumentowane fakturami,

c) nieobjęte obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, z wyłączeniem faktur ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 1-7

wykazywane w wysokościach zbiorczych w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku;

10) wysokość podatku należnego od towarów objętych spisem z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy;

11) wysokość zwrotu odliczonej lub zwróconej kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy;

12) wysokość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu, wykazaną w wysokości podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, podlegającą wpłacie w terminie, o którym mowa w art. 103 ust. 3, w związku z ust. 4 ustawy;

13) wysokość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy, podlegającą wpłacie w terminie, o którym mowa w art. 103 ust. 5a i 5ac ustawy;

14) wartość sprzedaży brutto dostawy towarów i świadczenia usług opodatkowanych na zasadach marży zgodnie z art. 119 i art. 120 ustawy.

2. Poza danymi, o których mowa w ust. 1, ewidencja zawiera następujące dane:

1) z faktur dokumentujących dokonanie przez podatnika czynności podlegających opodatkowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i pkt 7 lit. a i b, oraz z faktur lub innych dokumentów związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5 i pkt 7 lit. c-e:

a) numer, za pomocą którego nabywca, dostawca lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, zapisywany poprzez wyodrębnienie kodu kraju oraz kodu cyfrowo-literowego,

b) imię i nazwisko lub nazwę nabywcy, dostawcy lub usługodawcy, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 7 lit. b,

c) numer odpowiednio faktury lub dokumentu albo faktury korygującej,

d) datę wystawienia odpowiednio faktury lub dokumentu albo faktury korygującej,

e) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury, a w przypadku, o którym mowa w art. 106e ust. 1a ustawy, datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury,

f) datę upływu terminu płatności w przypadku korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy lub datę uregulowania lub zbycia należności w przypadku korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 4 ustawy;

2) ze zgłoszenia celnego lub z deklaracji importowej, o której mowa w art. 33b ustawy, dokumentujących dokonanie importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy:

a) numer zgłoszenia celnego lub deklaracji importowej,

b) datę przyjęcia zgłoszenia celnego lub datę deklaracji importowej,

c) imię i nazwisko lub nazwę nadawcy w przypadku zgłoszenia celnego.

Stosownie do przepisów § 10 ust. 5 rozporządzenia:

Ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży:

1) ,,R” – dokument zbiorczy o sprzedaży z kas rejestrujących;

2) „WEW” – dowód wewnętrzny;

3) „FP” – faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy.

Z powyższego wynika, że sprzedaż z kas rejestrujących na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, należy wykazać na podstawie dokumentu zbiorczego.

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą ujmowania w JPK_VAT z deklaracją sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podatników VAT, nieewidencjonowanej na kasie rejestrującej oraz udokumentowanej fakturami VAT, na podstawie zapisu zbiorczego oznaczonego za pomocą skrótu WEW”.

Jak rozstrzygnięto powyżej mogą Państwo korzystaćze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w związku z prowadzeniem sprzedaży w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych mających miejsce zamieszkania na terytorium kraju (Polski), na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Zatem, w przypadku braku obowiązku stosowania ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, sprzedaż taką co do zasady wykazuje się na podstawie zapisu zbiorczego oznaczanego „WEW”. Jednakże podatnik może wybrać sposób wykazywania sprzedaży zwolnionej z ewidencji na kasie rejestrującej na podstawie poszczególnych faktur, zamiast na podstawie zapisu zbiorczego „WEW”. Takie faktury wykazuje się odrębnymi zapisami w JPK_VAT. Zatem, gdy dana sprzedaż nieewidencjonowana na kasie fiskalnej została udokumentowana wystawioną fakturą, to można ją wykazać:

  • zbiorczo na podstawie dokumentu wewnętrznego z oznaczeniem „WEW” lub
  • pojedynczo na podstawie wystawionej faktury VAT, bez oznaczenia „FP”.

Wybór sposobu ujęcia danej (konkretnej) sprzedaży należy do podatnika. Zatem, istnieje możliwość (ale nie obowiązek) raportowania w pliku JPK odrębnie poszczególnych faktur dokumentujących sprzedaż dla ww. osób, która nie jest ewidencjonowana za pośrednictwem kasy rejestrującej.

Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli Państwa sprzedaż na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych nie podlega fiskalizacji za pomocą kasy rejestrującej, to transakcje takie powinny zostać ujęte w ewidencji w wysokościach zbiorczych na podstawie dokumentu wewnętrznego. W JPK_VAT z deklaracją do takiego dokumentu ma zastosowanie oznaczenie „WEW”.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że wystarczającym jest udokumentowanie dla celów ewidencji JPK_VAT sprzedaży za pomocą zbiorczego dokumentu wewnętrznego i wykazanie w ewidencji JPK na jego podstawie wysokości podstawy opodatkowania i podatku należnego w kwotach zbiorczych, a także oznaczenie tej pozycji sprzedaży w ewidencji JPK symbolem „WEW” stosownie do przepisu § 10 ust. 5 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem stanu faktycznego, ponoszą Państwo. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00