Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.375.2024.2.MG
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części od poniesionych wydatków na realizację zadania, polegającego na remoncie pracowni chemiczno-biologicznej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części od poniesionych wydatków na realizację zadania, polegającego na remoncie pracowni chemiczno-biologicznej w (…), w ramach Konkursu „(…)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 lipca 2024 r. (wpływ 12 lipca 2024 r.) oraz pismem z 15 lipca 2024 r. (wpływ 15 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonują zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane jednostki organizacyjne.
W strukturze organizacyjnej Gminy znajdują się jednostki organizacyjne mające status jednostek budżetowych, zajmujące się m. in. Oświatą i opieką społeczną.
Zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT, tj. prowadzi wspólne rozliczanie podatku VAT wraz z Jednostkami organizacyjnymi.
Gmina realizuje swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina w ramach realizacji zadań własnych odpowiada za ochronę zdrowia oraz pomoc społeczną, w tym ośrodki i zakłady opiekuńcze. Ponadto do zadań własnych gminy należą sprawy: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8), zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 13). Wskazane przepisy art. 7 ust. 1 pkt 5, 6, 8, 13 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, stanowią podstawę prawną działania Gminy w zakresie realizacji inwestycji, o których mowa we wniosku o interpretację.
Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków WFOŚlGW w (…) w ramach Konkursu (…).
W ramach projektu przeprowadzony zostanie remont pracowni chemiczno-biologicznej. Pracownia będzie pomalowana na (…) z (…) akcentami. Zakupione zostaną m.in. biurko, ławki, krzesła, szafki ze zlewami (…) i kranami, stół laboratoryjny (…), fototapeta, przedstawiająca (…) (…) (…) - (…), szkolna tablica (…) związków chemicznych, szkolny układ okresowy pierwiastków, zestaw atomów do budowy cząsteczek, zestaw do budowy struktur chemicznych, mikroskopy.
(…) powstanie na podstawie (…) zrobionej przez zaprzyjaźnionego ze szkołą (…).
Do innowacyjnych elementów wyposażenia należeć będą szafki ze zlewami, które umożliwią uczniom samodzielne wykonywanie doświadczeń. Dzięki zastosowaniu tej formy pracy będzie można rozwijać zdolności manualne uczniów, dbać o precyzję i umiejętność pracy różnymi narzędziami i materiałami.
Celami Projektu są:
1.Rozwijanie zainteresowań naukami przyrodniczymi.
2.Nabywanie umiejętności bezpiecznego posługiwania się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.
3.Wdrażanie uczniów do wykonywania prostych doświadczeń laboratoryjnych.
4.Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń.
5.Wykorzystanie zdobytej wiedzy w życiu codziennym do rozwiązywania zadań problemowych.
6.Kształtowanie umiejętności obserwacji zjawisk zachodzących w przyrodzie i ich interpretacja.
7.Doskonalenie umiejętności pracy metodami aktywnymi.
8.Mobilizowanie do działań mających na celu kształtowanie postaw prozdrowotnych i poekologicznych.
9.Poznanie dodatkowej literatury biologicznej i chemicznej.
Praktyczne zajęcia laboratoryjne uczą współpracy i komunikacji, ponieważ często wymagają pracy w grupach, gdzie uczniowie muszą dzielić się zadaniami i wspólnie osiągać cele. Tego typu interakcje sprzyjają budowaniu umiejętności społecznych, takich jak zdolność do współdziałania, wzajemne wsparcie i efektywna komunikacja.
Ponadto, aktywne uczestnictwo w doświadczeniach rozwija poczucie odpowiedzialności i samodzielności. Uczniowie uczą się, jak bezpiecznie i odpowiedzialnie korzystać z narzędzi i odczynników, co przekłada się na rozwijanie ich umiejętności zarządzania ryzykiem i podejmowania decyzji. Praktyczne doświadczenia również wzmacniają zaangażowanie i motywację do nauki, ponieważ pokazują uczniom bezpośrednie rezultaty ich pracy, co z kolei zwiększa ich poczucie satysfakcji i pewności siebie.
Wreszcie, prowadzenie doświadczeń w klasie promuje świadomość naukową i ekologiczną. Uczniowie uczą się, w jaki sposób można wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce do rozwiązywania rzeczywistych problemów, co może zachęcić ich do aktywnego udziału w ochronie środowiska i zrównoważonym rozwoju w przyszłości. Dzięki temu poprzez edukację praktyczną, szkoła może przyczyniać się do kształtowania odpowiedzialnych i świadomych obywateli.
Utworzenie nowej pracowni biologiczno-chemicznej w (…) przyniesie szereg korzyści społecznych dla uczniów, nauczycieli, rodziców oraz całej społeczności lokalnej. Nowa pracownia zapewni lepsze warunki do nauki biologii i chemii, co przełoży się na wyższy poziom edukacji i lepsze wyniki w nauce. Uczniowie zyskają dostęp do nowoczesnych narzędzi i materiałów dydaktycznych, co zwiększy ich zainteresowanie przedmiotami przyrodniczymi i rozwinie umiejętności praktyczne. Pracownia będzie inspirować uczniów do rozwijania zainteresowań w dziedzinach biologii i chemii, co może prowadzić do wyboru tych kierunków w przyszłej edukacji i karierze zawodowej.
Projekt jest spójny z celami (…) (…) na lata (…) - (…) i wychodzi na przeciw realizacji celu operacyjnego (…) - poprawa jakości kształcenia dzieci i młodzieży w Gminie (…) poprzez wzrost dostępności dodatkowych zajęć edukacyjnych ukierunkowanych m.in. na rozwój kluczowych i społecznych umiejętności.
Nabywcą faktur za wydatki dokonane w ramach realizacji ww. zadania będzie:
Gmina (…)
(…)
(…)
NIP: (…)
Uzyskana opinia będzie przedstawiona w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…).
Pismem z 11 lipca 2024 r. odpowiedzieli Państwo na wezwanie tut. Organu tj.:
1.Uzupełnili Państwo opis sprawy o następującą informacje:
Towary i usługi wykonywane w związku z realizacją zadania w ramach konkursu (…), wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
oraz
2.Wyjaśnili Państwo jakiego projektu dotyczy wniosek z dnia 18 czerwca 2024 r., tzn. wskazali prawidłową nazwę projektu i ewentualnie dokonali korekty stanowiska tj. skorygowali nazwę projektu w ostatnim zdaniu własnego stanowiska.
Dokładna nazwa projektu: (…), organizowanego przez WFOŚiGW w (…).
Pytanie
Czy Gmina (…)ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części od poniesionych wydatków na realizację zadania, polegającego na remoncie pracowni chemiczno-biologicznej w (…), w ramach Konkursu „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Gminy w związku z realizacją zadania, polegającego na remoncie pracowni chemiczno-biologicznej w (…), w ramach Konkursu „(…)”, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się z podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te ograny w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19, oraz art. 124 ustawy o VAT.
Gmina realizuje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina w ramach realizacji zadań własnych odpowiada za sprawy edukacji publicznej (zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8).
Wskazane przepisy art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, stanowi podstawę prawną działania Gminy w zakresie realizacji inwestycji, o której mowa we wniosku o interpretację.
Wykonując przedmiotowe zadanie inwestycyjne, Gmina nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, lecz realizuje zadanie własne na podstawie art. 6 i art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.
Potrzeba realizacji projektu wynika z chęci promowania świadomości naukowej i ekologicznej. Uczniowie uczą się, w jaki sposób można wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce do rozwiązywania rzeczywistych problemów, co może zachęcić ich do aktywnego udziału w ochronie środowiska i zrównoważonym rozwoju w przyszłości. Dzięki temu poprzez edukację praktyczną, szkoła może przyczyniać się do kształtowania odpowiedzialnych i świadomych obywateli.
Stosownie do powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Utworzenie pracowni biologiczno-chemicznej w (…) przyniesieszereg korzyści społecznych dla uczniów, nauczycieli, rodziców oraz całej społeczności lokalnej. Pracownia zapewni lepsze warunki do nauki biologii i chemii, co przełoży się na wyższy poziom edukacji i lepsze wyniki w nauce. Uczniowie zyskają dostęp do nowoczesnych narzędzi i materiałów dydaktycznych, co zwiększy ich zainteresowanie przedmiotami przyrodniczymi i rozwinie umiejętności praktyczne. Pracownia będzie inspirować uczniów do rozwijania zainteresowań w dziedzinach biologii i chemii, co może prowadzić do wyboru tych kierunków w przyszłej edukacji i karierze zawodowej.
Zgodnie z powyższym, w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Zgodnie z powyższym, zdaniem Gminy, w związku z realizacją projektu pn. (…) Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku, że w związku z realizacją zadania, polegającego na remoncie pracowni chemiczno-biologicznej w (…), w ramach Konkursu „(…)”, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl ust. 1 tego artykułu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: edukacji publicznej (pkt 8); utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15).
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą kwestii braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części od wydatków poniesionych na realizację zadania, polegającego na remoncie pracowni chemiczno-biologicznej w (…), w ramach Konkursu „(…)”.
Jak wynika z powołanych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych bowiem – jak wskazali Państwa we wniosku – wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto – co również wynika z wniosku – realizując projekt, nie będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, lecz jako organ władzy publicznej, wykonując zadania własne nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będą Państwo mieli – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu.
Podsumowując, nie będą Państwo mieli możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części od poniesionych wydatków na realizację zadania, polegającego na remoncie pracowni chemiczno-biologicznej w (…), w ramach Konkursu „(…)”.
Zatem, Państwa stanowisko, zgodnie z którym w związku z realizacją zadania, polegającego na remoncie pracowni chemiczno-biologicznej w (…), w ramach Konkursu „(…)", Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto zauważam, że w Państwa stanowisku znalazło się następujące stwierdzenie cyt. „Zgodnie z powyższym, zdaniem Gminy, w związku z realizacją projektu pn. (…) Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT”.
Dokonując całościowej oceny Państwa stanowiska, powyższe stwierdzenie potraktowano jako błąd pisarski pozostający bez wpływu na podjęte rozstrzygnięcie, gdyż zarówno z opisu sprawy jak również z pozostałej treści stanowiska oraz pisma z 11 lipca 2024 r. (wpływ 12 lipca 2024 r.) jednoznacznie wynika, że Państwa wniosek dotyczy realizacji projektu: (…), w ramach konkursu (…), organizowanego przez WFOŚiGW w (…).
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.