Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.263.2024.1.AK

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z realizacją projektu pn. (...). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dnia 1 stycznia 2017 r. nastąpiła centralizacja w podatku od towarów i usług w Powiecie (...) i jego jednostkach organizacyjnych. W związku z tym od dnia 1 stycznia 2017 r. Powiat (...) prowadzi wspólne rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług wspólnie ze wszystkimi jednostkami budżetowymi Powiatu.

Powiat będzie realizował projekt pn. (...) współfinansowany ze środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 2021-2027.

Celem głównym projektu jest wzmocnienie roli kultury w rozwoju społeczno-gospodarczym Powiatu (...). Cel ten będzie realizowany przez cele szczegółowe, którymi są: dostosowanie zabytkowej infrastruktury do zapotrzebowania na usługi kultury, poprawa jakości usług kulturalnych i wzrost bezpieczeństwa oraz dostępności do usług kultury.

Przedmiotem projektu są roboty budowlane związane z konserwacją, restauracją i modernizacją zabytkowego budynku (...).

Projekt dot. robót budowlanych wewnątrz budynku:

  • Podłogi (parter i poddasze): (...).
  • Ściany: (...).
  • Sufity: (...).
  • Stolarka (...).
  • Parapety wewnętrzne i konstrukcja drewniana więźby dachowej (...).
  • Instalacje: (...).

Projekt obejmuje także wyposażenie budynku (...) i (...) w (...) w następujące elementy:

(...)

Podjęte zadania przyczynią się do przedłużenia żywotności dóbr kultury na terenie Powiatu (...) oraz na zachowanie autentyczności i integralności dóbr kultury. Inwestycja będzie miała pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy oraz włączenie społeczne - zwiększy się dostępność zasobów objętych projektem.

W wyniku wsparcia infrastruktury kultury został zaplanowany szereg działań przeznaczonych dla grup defaworyzowanych (...), które będą realizowane przez cały okres trwałości projektu.

Korzystanie z obiektów jest nieodpłatne i ogólnodostępne, każdy zainteresowany może skorzystać.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu wystawiane będą na Powiat (...).

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024.107) realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych Powiatu.

Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Data finansowego zakończenia realizacji projektu: (...) 2025 r.

Wydatki ogółem: (...) PLN.

Wydatki kwalifikowalne: (...) PLN.

Dofinansowanie: (...) PLN.

Dofinasowanie UE: (...) PLN.

Pytanie

Czy Powiat (...) będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: (...)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Powiatu (...) w związku z realizacją projektu pn.: (...) Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W ramach realizowanej inwestycji, Powiat będzie dokonywał zakupów towarów i usług, które nie będą związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy a jedynie działalnością statutową, nie będzie działał więc w charakterze podatnika VAT.

Powstała/unowocześniona infrastruktura zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie. Powiat (...) ani żaden inny podmiot nie pobiera i nie będzie pobierał opłat w związku z korzystaniem z obiektów (...) oraz (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Rolę powiatu określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107)

Art.2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Z wniosku wynika, że będą Państwo realizować projekt pn. (...) współfinansowany ze środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 2021-2027.

Celem głównym projektu jest wzmocnienie roli kultury w rozwoju społeczno-gospodarczym Powiatu (...). Cel ten będzie realizowany przez cele szczegółowe, którymi są: dostosowanie zabytkowej infrastruktury do zapotrzebowania na usługi kultury, poprawa jakości usług kulturalnych i wzrost bezpieczeństwa oraz dostępności do usług kultury.

Przedmiotem projektu są roboty budowlane związane z konserwacją, restauracją i modernizacją zabytkowego budynku (...). Projekt obejmuje także wyposażenie budynku (...) i (...) w (...).

Podjęte zadania przyczynią się do przedłużenia żywotności dóbr kultury na terenie Powiatu (...) oraz na zachowanie autentyczności i integralności dóbr kultury. Inwestycja będzie miała pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy oraz włączenie społeczne - zwiększy się dostępność zasobów objętych projektem. W wyniku wsparcia infrastruktury kultury został zaplanowany szereg działań przeznaczonych dla grup defaworyzowanych (osoby znajdujące się w trudnej sytuacji, seniorów, dzieci i młodzieży), które będą realizowane przez cały okres trwałości projektu.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawiane na Państwa.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z realizacją projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.

Jak wynika z opisu sprawy, dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Korzystanie z obiektów jest nieodpłatne i ogólnodostępne, każdy zainteresowany może skorzystać. Realizacja projektu należy do Państwa zadań własnych, zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym.

Zatem nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z realizacją projektu pn. (...).

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00