Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 20 czerwca 2024 r., sygn. I SA/Op 413/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Judecki Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Asesor sądowy Remigiusz Mazur (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 20 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi K. B. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 21 lutego 2024 r., nr BP.501.2241.2023.0993.OP8.530132 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym uchyla zaskarżoną decyzję.

Uzasadnienie

Przedmiotem zaskarżenia w niniejszej sprawie jest decyzja Głównego Inspektora Transportu Drogowego z 21 lutego 2024 r. nr BP.501.2241.2023.0993.OP8.530132, wydana po rozpatrzeniu odwołania K. B., utrzymująca w mocy decyzję Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z 25 sierpnia 2023 r. nr WITD.DI.0152.VIII0309/26/23 o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości 1.000 zł.

Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Jak wynika z protokołu sporządzonego przez funkcjonariusza Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Opolu, 7 lipca 2023 r. w punkcie kontroli oznaczonym jako [...] – [...] – M. (waga), na drodze wojewódzkiej nr [...], w gminie S., przeprowadzono kontrolę samochodu [...] o numerze rejestracyjnym [...] z naczepą [...] o numerze rejestracyjnym [...]. Kontrolowany pojazd wyposażony był w tachograf cyfrowy. Kontrolujący pobrał dane z pamięci masowej tachografu oraz okazanej karty kierowcy. Na podstawie odczytanych danych technicznych dotyczących opon zamontowanych na osi napędowej ciągnika [...] kontrolujący ustalił, że od czasu ostatniej kalibracji tachografu zmienił się rozmiar opon. Informacje zawarte w danych technicznych zgadzają się z informacjami na tabliczce instalacyjnej z ostatniego badania – 315/60R22,5. Natomiast rozmiar zamontowanych opon nie zgadza się z informacjami o rozmiarze opon, ponieważ zamontowane zostały opony 295/60R22,5. Kontrolujący stwierdził, że jeżeli zmienił się rozmiar opon, to zmianie powinny ulec także inne parametry w danych technicznych, takie jak obwód opon i współczynnik charakterystyczny pojazdu. Ujawniona niezgodność została stwierdzona na podstawie danych zawartych pamięci tachografu oraz na podstawie wykonanych wydruków i tabliczki umieszczonej na obrzeżu drzwi kierowcy. W ocenie kontrolującego ujawniono wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące lub cyfrowe urządzenie rejestrujące bez wymaganego sprawdzenia okresowego, badania kontrolnego lub kalibracji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00