Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.325.2024.1.JG

Czy prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym, Spółka jest i będzie uprawniona również w przyszłości do odliczenia na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP kosztów Produkcji próbnej technicznej wskazanych w art. 18ea ust. 5 pkt 3 ustawy o PDOP w związku z art. 18d ust. 3 ustawy o PDOP zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czyprawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym, Spółka jest i będzie uprawniona również w przyszłości do odliczenia na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP kosztów Produkcji próbnej technicznej wskazanych w art. 18ea ust. 5 pkt 3 ustawy o PDOP w związku z art. 18d ust. 3 ustawy o PDOP zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

X S.A. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest producentem i dystrybutorem wód (…). Spółka należy do grupy (…). W związku z ciągłym rozwojem procesów produkcyjnych Spółka stale usprawnia, rozszerza i nadal zamierza usprawniać i rozszerzać swoją produkcję poprzez produkcję nowych produktów oraz pozyskiwanie nowych klientów.

Dynamiczne zmiany upodobań konsumentów oraz silna konkurencja na rynku powodują konieczność wprowadzania nowych produktów na rynek oraz rozwijanie tych wcześniej wprowadzonych poprzez udoskonalenie ich parametrów. W związku z powyższym, w ramach wydzielonego zespołu badawczo-rozwojowego Spółka prowadzi i będzie prowadzić również w przyszłości działalność badawczo-rozwojową (dalej: „Działalność B+R”) w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o PDOP”). Kwalifikacja Działalności B+R została potwierdzona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji otrzymanej przez Spółkę z 8 kwietnia 2021 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.71.2021.1.IM.

W ramach Działalności B+R prowadzonej przez Spółkę powstają prototypy nowego produktu w postaci produkcji próbnej/pilotażowej (dalej: „Prototypy”). W przypadku zakończonego sukcesem ich przetestowania dochodzi finalnie do opracowywania nowych lub ulepszonych produktów. W przypadku, gdy opracowanie Prototypu jest elementem Działalności B+R, Spółka odlicza koszty poniesione w tym zakresie na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, tj. w ramach tzw. ulgi B+R. Możliwość odliczania kosztów w tym zakresie została potwierdzona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji otrzymanej przez Spółkę z 20 listopada 2020 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.480.2020.1.PC w odniesieniu do określonej tam Pierwszej próby produkcyjnej i Pierwszej partii produkcyjnej (dalej łącznie: „Produkcja próbna B+R”).

Działalność B+R jest prowadzona zgodnie z wewnętrzną procedurą „Procedura określającą zasady projektowania i wdrażania nowych produktów” (dalej: „Procedura”). Procedura określa zasady projektowania i wdrażania nowych produktów zgodnie z wymaganiami określonymi w Spółce. Jest podstawowym dokumentem wyznaczającym metodykę realizacji prac projektowych związanych z opracowaniem procesu tworzenia nowych wyrobów lub modyfikacji aktualnie wytwarzanych. Jednocześnie, ma ona na celu zagwarantować, że prace projektowe będą prowadzone w sposób efektywny i zgodny z założeniami. Procedura obowiązuje w wybranych Departamentach Spółki biorących udział w opracowywaniu nowych bądź ulepszonych produktów oraz wdrażaniu wyrobów do pierwszej produkcji.

Działalność B+R realizowana jest w ramach ustrukturyzowanego procesu składającego się z wielu etapów. Końcowym elementem całego procesu realizacji Działalności B+R w ramach danego projektu jest opracowanie oraz dostarczenie receptur nowych produktów lub ulepszonych produktów, co jest możliwej po zrealizowanie Produkcji próbnej B+R zakończonej pozytywnym wynikiem.

Przebieg procesu testowania jest dostosowywany do konkretnego przypadku, z uwagi na specyfikę konkretnego projektu. Przebieg ten zależy m.in. od stopnia skomplikowania projektu, poziomu innowacyjności, zakresu potrzebnych do wykonania prac prototypowych, czy możliwości organizacyjnych Spółki w danym okresie (np. dostępności zasobów poszczególnych działów).

Prototypem w Działalności B+R Spółki jest zatem produkt, będący nowym produktem lub ulepszeniem istniejącego już produktu, mającym znamiona nowych cech, właściwości, funkcjonalności, rozszerzających jego zastosowanie lub poprawiających jego funkcjonowanie testowanym w ramach Produkcji próbnej B+R.

W przypadku negatywnych wyników badań, analiz, prób i testów Prototypu, Spółka może być zmuszona powrócić do etapu prac projektowych będących nadal Działalnością B+R, ze względu na konieczność dokonania określonych zmian w Prototypie. Na podstawie otrzymanych wyników badań wprowadzane są stosowne modyfikacje recepturowe, uzależnione od rodzaju badanego produktu oraz od charakteru badań i prób zakończonych niepowodzeniem. Zmodyfikowany w ten sposób Prototyp musi wówczas ponownie zostać poddany badaniom, celem weryfikacji skuteczności wprowadzonych zmian.

Wprowadzenie zmian projektowych jest możliwe na każdym etapie tworzenia i cyklu życia Prototypu aż do zatwierdzenia receptury kończąc Działalność B+R w ramach danego projektu.

Uwzględniając wyniki dotychczas przeprowadzonych prac oraz wykonanych testów, odpowiednie dostosowania w ww. zakresie są realizowane od momentu opracowywania dokumentacji technicznej, przez produkcję prototypu (prototypowanie), walidację i testy, aż do momentu zbycia prototypu - na każdym z tych etapów możliwe jest wprowadzanie zmian projektowych. W praktyce zmiany są wprowadzane aż do momentu rozpoczęcia procesu wdrożenia produkcji seryjnej oraz wprowadzenia produktu na rynek.

W celu uruchomienia produkcji nowych produktów po zakończeniu Działalności B+R dotyczącej danego produktu o ustalonej recepturze, co następuje po zrealizowaniu z sukcesem Produkcji próbnej B+R, Spółka może również ponosić koszty czynności związanych z pierwszą próbą produkcyjna, stanowiącą przygotowanie do produkcji seryjnej (dalej: „Pierwsza próba produkcyjna”) polegającą na przetestowaniu produkcji danego wyrobu w jak najmniejszej skali przemysłowej (…), w zależności od rodzaju produktu i złożoności badań jakie należy wykonać, biorąc pod uwagę wykorzystanie surowców, materiałów, potencjalne straty lub pierwszą partią produkcyjną (dalej: „Pierwsza partia produkcyjna”), która polega na przetestowaniu danego wyrobu w skali większej niż Pierwsza próba produkcyjna, co pozwala na osiągnięcie szerszego poglądu nt. planowanych do osiągnięcia cech produktów - dalej łącznie „Produkcja próbna techniczna”. Decyzja o tym czy konieczne jest wykonanie Pierwszej próby produkcyjnej lub Pierwszej partii produkcyjnej każdorazowo jest podejmowana przez zespół badawczo-rozwojowy, który szacuje w jak dużej skali może odbyć się testowanie oraz czy ilość surowców oraz zbiorników jest wystarczająca do weryfikacji pożądanych cech i finalnego potwierdzenia istniejących niepewności technologicznych związanych z samą produkcją seryjną. Prace te nie są Działalnością B+R.

Realizacja Produkcji próbnej technicznej wynika z konieczności przeprowadzenia rozruchu technologicznego, tj. ustawienia (parametryzacji, kalibracji) linii produkcyjnych dla pierwszej partii produkcji danego produktu lub pierwszej partii produkcji innego opakowania nowego produktu, i wiąże się z następującymi pracami testowymi w zakresie produktów (nie muszą wystąpić każdorazowo wszystkie z nich):

1.Pierwsze testy sensoryczne wyrobu (wykonywane przez pracowników).

2.Zmiany w specyfikacji technicznej produktu.

3.Wykonanie testów przechowalniczych.

4.Przeprowadzenie testów logistycznych/transportowych.

5.Walidacja pierwszej partii produkcyjnej/pierwszego zbiornika produkcyjnego.

6.Badania w zakresie zastosowania nowych opakowań bądź zmiany obecnych opakowań.

7.Testy dostarczanych surowców pod kątem możliwości ich zastosowania w nowych/ulepszonych produktach.

8.Testy konsumenckie nowych/ulepszonych produktów.

9.Analiza wyników testów.

10.Opracowanie prototypowych opakowań nowych bądź ulepszonych produktów oraz ich testy.

11.Współpraca z kontrolą jakości w obszarze analizy walidacja pierwszej partii produkcyjnej/pierwszego zbiornika produkcyjnego.

12.Współpraca z kontrolą jakości w obszarze analizy właściwości poszczególnych surowców w przypadku ich odstępstw od przyjętych norm.

13.Rutynowe zmiany w produkowanych seryjnie produktach (zmiana surowca, rekomendacje w zakresie przesterowania maszyn produkcyjnych) wiążące się ze zmianą specyfikacji technicznej produkcji.

Na koszty Produkcji próbnej technicznej składają się koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu Produkcji próbnej technicznej, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 3 ustawy o PDOP („Koszty kwalifikowane”).

Opisane powyżej wydatki są/będą dla Spółki kosztami uzyskania przychodu, tj. spełniają wymogi wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP oraz nie zostały wymienione w art. 16 ustawy o PDOP.

Wnioskodawca wskazuje, że w zależności od specyfiki danego projektu, etap obejmujący Produkcję próbną techniczną nie wystąpi każdorazowo w związku z zakończeniem Działalności B+R i opracowaniem Prototypu. Zdarza się bowiem, że opracowany produkty (Prototyp) kierowany jest do produkcji seryjnej bez wcześniejszej Produkcji próbnej technicznej.

Wnioskodawca podkreśla, że jeśli wystąpiła lub wystąpi Pierwsza próba produkcyjna/Pierwsza partia produkcyjna (tj. Produkcja próbna techniczna) po zakończeniu Działalności B+R, to moment rozpoczęcia Pierwszej próby produkcyjnej/Pierwszej partii produkcyjnej nastąpi po zakończeniu wszelkich prac badawczo-rozwojowych (konstrukcyjno-technologicznych). Wskazana Pierwsza próba produkcyjna/Pierwsza partia produkcyjna dotyczyć będzie jedynie nowych produktów, które nie będą już procedowane pod kątem technologicznym i badawczo-rozwojowym. Wówczas, w oparciu o dokumentację wewnętrzną pozwalającą na określenie momentu zakończenia Działalności B+R, Spółka będzie miała możliwość dokonania odpowiedniego podziału ponoszonych kosztów i określenia, które z nich związane są z etapem trwającym do momentu zakończenia prac badawczo-rozwojowych, a które dotyczą Pierwszej próby produkcyjnej/Pierwszej partii produkcyjnej dzięki prowadzonej ewidencji, w szczególności ewidencjonowaniu zleceń produkcyjnych w systemie księgowym i przypisywaniu kosztów poniesionych na dane zlecenie produkcyjne.

W praktyce oznacza to, że Spółka będzie w stanie wyodrębnić, które z kosztów dotyczą odpowiednio:

-Działalności B+R obejmującej opracowanie Prototypu i Produkcję próbną B+R,

-Pierwszej próby produkcyjnej/Pierwszej partii produkcyjnej ponoszonej po zakończeniu Działalności B+R,

-Wprowadzenia na rynek.

Wnioskodawca wskazuje, że w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Spółkę na Produkcję próbną techniczną, zamierza skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP (dalej: „ulga na prototyp”). Spółka podkreśla, że zamierza skorzystać z ulgi na prototyp wyłącznie w zakresie nowych produktów, które łącznie spełniają poniższe przesłanki:

-nie znajdowały się dotychczas w jej ofercie produktowej, tj. powstały każdorazowo w wyniku prowadzenie przez Spółkę Działalności B+R, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP,

-stanowią produkty w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm., dalej: „ustawa o rachunkowości”),

-projekt nowych produktów został sfinalizowany (nie są prowadzone dalsze prace badawczo-rozwojowe).

Jednocześnie, Wnioskodawca korzysta i zamierza w dalszym ciągu korzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, w stosunku do Produkcji próbnej B+R, przy czym wskazuje, że spełnia warunki uprawniające do stosowania ulgi B+R, a w szczególności:

-wykonane projekty B+R nie stanowią i nie będą stanowiły badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o PDOP,

-koszty są i będą odliczone od dochodu uzyskiwanego ze źródeł innych niż kapitałowe,

-w ewidencji rachunkowej Spółka wyodrębnia i będzie wyodrębniać koszty kwalifikowane związane z realizacją Projektów B+R i wykazuje je w zeznaniach podatkowych za lata podatkowe, w których działalność B+R jest i będzie realizowana,

-Spółka nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia lub decyzji o wsparciu,

-Spółka odlicza i zamierza odliczać w przyszłości w ramach ulgi B+R koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 5 i 5a ustawy o PDOP,

-Spółka dokonuje i zamierza dokonywać odliczenia z tytułu ulgi B+R zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ust. 7 ustawy o PDOP,

-Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego,

-koszty rozliczone w ramach ulgi B+R nie obejmują i nie będą obejmować kosztów rozliczonych w ramach innych ulg podatkowych.

Wnioskodawca podkreśla, że odliczenie Produkcji próbnej technicznej na podstawie art. 18ea ustawy o PDOP będzie zgodne z art. 18ea ust. 2, 7, 9, 10, 11 ustawy o PDOP do wysokości limitu 30% kosztów Produkcji próbnej, z uwzględnieniem limitu 10% dochodu osiągniętego przez Spółkę z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych. Zagadnienia te nie są przedmiotem wniosku.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym, Spółka jest i będzie uprawniona również w przyszłości do odliczenia na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP kosztów Produkcji próbnej technicznej wskazanych w art. 18ea ust. 5 pkt 3 ustawy o PDOP w związku z art. 18d ust. 3 ustawy o PDOP zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest i będzie uprawniona również w przyszłości do odliczenia na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP kosztów Produkcji próbnej technicznej wskazanych w art. 18ea ust. 5 pkt 3 ustawy o PDOP w związku z art. 18d ust. 3 ustawy o PDOP zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy w zakresie pytań

Przepisy dotyczące ulgi B+R.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Działalność badawczo-rozwojowa zdefiniowana została w art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP. Zgodnie z powyższą regulacją działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Badania naukowe stanowiące element definicji działalności badawczo-rozwojowej zostały zdefiniowane w art. 4a pkt 27 ustawy o PDOP poprzez odesłanie do definicji badań podstawowych oraz badań aplikacyjnych zawartych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „Prawo o szkolnictwie wyższym”).

Stosownie do art. 4a ust. 27 ustawy o p.d.o.p. ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych - oznacza to:

a.badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b.badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z tym odesłaniem, badania podstawowe to prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne (art. 4 ust. 2 pkt 1 prawa o szkolnictwie wyższym). Badania aplikacyjne to natomiast prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń (art. 4 ust. 2 pkt 2 prawa o szkolnictwie wyższym).

Prace rozwojowe, które stanowią kolejny element definicji działalności badawczo-rozwojowej również zostały zdefiniowane poprzez odesłanie do regulacji prawa o szkolnictwie wyższym (art. 4a pkt 28 ustawy o PDOP).

W myśl art. 4a pkt 28 ustawy o p.d.o.p., ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 Prawa o szkolnictwie wyższym.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 Prawa o szkolnictwie wyższym, badania naukowe są działalnością obejmującą:

1)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

2)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Natomiast, stosownie do art. 4 ust. 3 Prawa o szkolnictwie wyższym prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Jak wskazano powyżej, stosownie do art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie natomiast z art. 18d ust. 2 ustawy o PDOP, za koszty kwalifikowane uznaje się:

1.poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;

a. poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;

2.nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową;

a. nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych;

3.ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej;

4.odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4;

a. nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4;

5.koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:

a.przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,

b.prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,

c.odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,

d.opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.

Stosownie do art. 18d ust. 7 ustawy o p.d.o.p., kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

1)w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;

2)w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a-200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a- 3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

3)w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.

Przepisy dotyczące ulgi na prototyp

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych.

Zgodnie z art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o p.d.o.p., kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

Stosownie do art. 18ea ust. 2 ustawy o PDOP, przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.

Na gruncie art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP, przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji, w trakcie którego nie są wymagane dalsze prace projektowo-konstrukcyjne czy inżynieryjnie, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych. Etap ten obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Zgodnie natomiast z treścią z art. 18ea ust. 4 ustawy o PDOP, przez wprowadzenie na rynek nowego produktu rozumie się działania podejmowane w celu przygotowania dokumentacji służącej uzyskaniu w odniesieniu do produktu powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych certyfikatów i zezwoleń umożliwiających skierowanie produktu do sprzedaży.

W myśl art. 18ea ust. 5 ustawy o PDOP, za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

1.cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

2.wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

3.koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

Z kolei, w myśl art. 18ea ust. 6 ustawy o PDOP, do kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu zalicza się koszty:

1.badań, ekspertyz, przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu, homologacji, znaku CE, znaku bezpieczeństwa, uzyskania lub utrzymania zezwolenia na obrót lub innych obowiązkowych dokumentów lub oznakowań związanych z dopuszczeniem do obrotu lub użytkowania oraz koszty opłat pobieranych w celu ich uzyskania, odnowienia lub przedłużenia;

2.badania cyklu życia produktu;

3.systemu weryfikacji technologii środowiskowych.

Mając na uwadze brzmienie art. 18ea ust. 9 ustawy o PDOP, odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu:

1.zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie;

2.nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Stosownie do art. 18ea ust. 10 ustawy o PDOP, podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Wreszcie, zgodnie z art. 18ea ust. 11 ustawy o PDOP, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka uzyskała interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 kwietnia 2021 r. znak 0111-KDIB1-3.4010.71.2021.1.IM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, iż prace prowadzone przez Wnioskodawcę spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o PDOP.

Ponadto, Spółka otrzymała również pozytywną interpretację indywidualną potwierdzającą prawo do korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o PDOP, w odniesieniu do odliczenia kosztów kwalifikowanych poniesionych zarówno w ramach Pierwszej próby produkcyjnej, jak i Pierwszej partii produkcyjnej, będących dla potrzeb niniejszego wniosku Produkcją próbną B+R, tj. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 listopada 2020 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.480.2020.1.PC.

Odnosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że w ramach tzw. ulgi na prototyp, o której mowa w art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik ma prawo odliczyć kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu.

Powyższe regulacje wskazują zatem, że w przypadku gdy w wyniku prowadzenia przez podatnika prac o charakterze badawczo-rozwojowym dochodzi do powstania produktu prototypowego, a celem podatnika jest wprowadzenie go do obrotu na rynku, wówczas niektóre z wydatków ponoszonych celem wprowadzenia tego produktu na rynek mogą zostać odliczone od podstawy opodatkowania w ramach tzw. ulgi na prototyp. Wysokość tego odliczenia nie może jednak przekroczyć 30% sumy kosztów wprowadzenia produktu na rynek, a dodatkowo nie może także przekroczyć wartości 10% dochodu z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych, osiągniętych w roku podatkowym.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca korzysta i zamierza korzystać z ulgi B+R w stosunku do wydatków, związanych z realizacją projektu i wpisujących się w katalog kosztów kwalifikowanych w myśl art. 18d ust. 2 ustawy o PDOP dotyczącej Produkcji próbnej B+R. Jednocześnie, w stosunku do innych kosztów ponoszonych dla tego samego projektu, Wnioskodawca planuje rozpoznać w ramach ulgi na prototyp koszty projektu związane z Produkcją próbną techniczną, wpisujące się w katalog kosztów kwalifikowanych do tej ulgi, zgodnie z art. 18ea ust. 5 pkt 3 ustawy o PDOP. Ponieważ dzięki posiadanej ewidencji możliwe jest rozróżnienie kosztów materiałów i surowców wykorzystanych do Produkcji próbnej B+R i Produkcji próbnej technicznej, nie dojdzie do jednoczesnego odliczenia tych samych kosztów w ramach ulgi B+R i ulgi na prototyp.

Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, na prawo do skorzystania z ulgi na prototyp nie wpływa negatywnie okoliczność, iż w stosunku do innych kosztów projektu ponoszonych w ramach danego projektu, i które spełniają kryteria uznania za koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 ustawy o PDOP, Wnioskodawca korzysta z ulgi B+R. Analogicznie, prawo do zastosowania ulgi na prototyp nie wpływa negatywnie na możliwość stosowania w ramach danego projektu ulgi B+R.

W szczególności, w treści ustawy o PDOP, nie została zawarta klauzula wyłączająca możliwość jednoczesnego zastosowania ulgi B+R oraz ulgi na prototyp. Z przepisów również nie wynika, aby wybór jednej preferencji był równoznaczny z brakiem możliwości korzystania z innej - pod warunkiem braku podwójnego rozliczenia jednego kosztu w ramach dwóch ulg, co wyklucza posiadana precyzyjna ewidencja zleceń produkcyjnych.

Jedyne ograniczenia w tym zakresie wynikają z odmiennych katalogów kosztów podlegających odliczeniu w ramach każdej z analizowanych ulg, tj. ulgi B+R oraz ulgi na prototyp oraz ogólnego zakazu podwójnego odliczania tych samych wydatków (art. 18d ust. 2 pkt 3 oraz art. 18ea ust. 5 pkt 3 ustawy o PDOP). W konsekwencji, o ile nie prowadzi to do odliczenia tego samego kosztu w ramach dwóch ulg (ulgi B+R oraz ulgi na prototyp), możliwe jest łączenie w ramach rozliczenia jednego projektu ulgi na prototyp oraz ulgi B+R (tj. koszty jednego etapu projektu B+R służącego opracowaniu i wdrożeniu nowego produktu mogą być kwalifikowanymi w części do ulgi B+R, a w części do ulgi na prototyp).

Należy ponadto podkreślić, że aby uruchomić produkcję próbną i wprowadzić na rynek nowy produkt, konieczne może być opracowanie prototypu jako „pierwowzoru” nowego produktu. Prototyp taki nie powinien wymagać dalszych prac projektowych i powinien być efektem prowadzonych wcześniej przez podatnika prac badawczo-rozwojowych.

W zakresie działalności badawczo-rozwojowej przydatnym źródłem wiedzy jest Podręcznik Frascati 2015 „Zalecenia dotyczące pozyskiwania i prezentowania danych z zakresu działalności badawczo-rozwojowej” zatwierdzony przez Komitet OECD ds. Polityki Naukowo - Technicznej, na który powołuje się także Ministerstwo Finansów w Objaśnieniach podatkowych z 15 lipca 2019 r. dot. preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej - IP BOX.

W powyższym podręczniku wskazano m.in. na problemy pojawiające się na pograniczu działalności badawczo-rozwojowej i pozostałej działalności podatnika, a także przedstawiono kryteria umożliwiające rozpoznanie działalności badawczo-rozwojowej.

Zgodnie z podręcznikiem, prototyp to oryginalny model skonstruowany w sposób pozwalający na uwzględnienie w nim wszystkich danych technicznych i osiągów nowego produktu (akapit 2.49). Projektowanie, konstruowanie oraz testowanie prototypów powinno być klasyfikowane jako B+R. Zasada ta stosuje się niezależnie od tego, czy konstruowany jest jeden, czy więcej prototypów i czy są one tworzone równocześnie, czy też w odstępach czasu (akapit 2.50).

W świetle powyższego, odliczenie o którym mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, będzie miało zastosowanie w odniesieniu do produktów (Prototypów), powstałych w wyniku prowadzenia przez Spółkę Działalności B+R.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, stworzenie Prototypu w ramach prowadzonej Działalności B+R stanowi niezbędny element procesu opracowywania nowego produktu, który następnie w wyniku podjęcia działania z zakresu Produkcji próbnej technicznej (a także ewentualnej działań w obszarze Produkcji próbnej technicznej, jeżeli etap ten ma miejsce) może zostać wdrożony do produkcji seryjnej. Działalność B+R służąca opracowaniu Prototypu, której koszty mogą zostać rozliczone w ramach ulgi B+R, służy zatem stworzeniu Prototypu, w odniesieniu do którego, wydatki ponoszone na Produkcję próbną techniczną, mogą korzystać z ulgi na prototyp. Ulga na prototyp odnosi się już do działań podatnika w odniesieniu do których Spółka zakończyła już Działalność B+R. Tym samym, mając na uwadze sposób uregulowania ww. ulg i procesów/etapów wdrażania nowego produktu, do których ulgi te się odnoszą, intencją ustawodawcy przy wprowadzeniu ulgi na prototyp była możliwość łącznego stosowania ulgi na prototyp oraz ulgi B+R w ramach jednego projektu/Prototypu.

W ocenie Wnioskodawcy, nieuzasadnione byłoby twierdzenie, że ulga B+R oraz ulga na prototyp mają wobec siebie konkurencyjny charakter. Innymi słowy, w ocenie Wnioskodawcy, intencją ustawodawcy było wprowadzenie dodatkowej preferencji dla tych podatników, którzy ponoszą określone koszty związane z prowadzeniem produkcji próbnej bądź testowej nowych produktów będących rezultatem działalności badawczo-rozwojowej prowadzonej przez podatników. Oznacza to, że ulga na prototyp jest rozwiązaniem komplementarnym wobec ulgi B+R w ten sposób, że podatnicy zyskali prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania dodatkowo ponoszonych kosztów związanych z produkcją próbną nowego produktu oraz wprowadzeniem na rynek nowego produktu.

W tym kontekście warunkiem jest przeprowadzenie rozruchu technologicznego.

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (sjp.pwn.pl):

-rozruch to „faza przejściowa w trakcie uruchamiania zakładu, linii produkcyjnej itp.”,

-rozruch produkcji to „rozpoczęcie produkcji seryjnej wyrobu o nowej konstrukcji lub technologii”.

Zdaniem Spółki, przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego prace związane w ustawieniem linii produkcyjnych czy kalibracji maszyn dla pierwszej partii produkcji danego produktu lub pierwszej partii produkcji innego opakowania nowego produktu, kiedy to Produkcja próbna techniczna wiąże się z następującymi testami:

1.Pierwsze testy sensoryczne wyrobu (wykonywane przez pracowników).

2.Zmiany w specyfikacji technicznej produktu.

3.Wykonanie testów przechowalniczych.

4.Przeprowadzenie testów logistycznych/transportowych.

5.Walidacja pierwszej partii produkcyjnej/pierwszego zbiornika produkcyjnego.

6.Badania w zakresie zastosowania nowych opakowań bądź zmiany obecnych opakowań.

7.Testy dostarczanych surowców pod kątem możliwości ich zastosowania w nowych/ulepszonych produktach.

8.Testy konsumenckie nowych/ulepszonych produktów.

9.Analiza wyników testów.

10.Opracowanie prototypowych opakowań nowych bądź ulepszonych produktów oraz ich testy.

11.Współpraca z kontrolą jakości w obszarze analizy walidacja pierwszej partii produkcyjnej/pierwszego zbiornika produkcyjnego.

12.Współpraca z kontrolą jakości w obszarze analizy właściwości poszczególnych surowców w przypadku ich odstępstw od przyjętych norm.

13.Rutynowe zmiany w produkowanych seryjnie produktach (zmiana surowca, rekomendacje w zakresie przesterowania maszyn produkcyjnych) wiążące się ze zmianą specyfikacji technicznej produkcji.

jest w świetle przytoczonej definicji rozruchem technologicznym, ponieważ dotyczy technologii produkcji danego produktu (pracy linii produkcyjnej), wiąże się z uruchomieniem produkcji seryjnej i nie dotyczy receptury danego produktu (która wynika z kolei z Działalności B+R).

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy, w praktyce oznacza to, że ww. dwie ulgi Wnioskodawca powinien stosować w taki sposób, że:

-wydatki na Działalność B+R dotyczące Produkcji próbnej B+R (koszty kwalifikowane określone w art. 18d ust. 2-3a ustawy o PDOP, dotyczące Prototypu) będą mogły podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania w ramach ulgi B+R na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP,

-wydatki na Produkcję próbną techniczną realizowaną po Produkcji próbnej B+R (koszty kwalifikowane określone w art. 18ea ust. 5 pkt 3 ustawy o PDOP) będą mogły podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania w ramach ulgi na prototyp na zasadach opisanych w art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP.

Przyjęcie odmiennego podejścia wykluczałoby możliwość wykorzystania ww. preferencji podatkowych przewidzianych ustawą o PDOP, tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, byłoby sprzeczne z celem ich wprowadzenia.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka jest i będzie uprawniona w przyszłości do łącznego stosowania ulgi B+R oraz ulgi na prototyp w ramach jednego cyklu projektowego (projektu dotyczącego jednego produktu), tj. koszty jednego projektu mogą być kwalifikowanymi w części do ulgi B+R do czasu zakończenia Działalności B+R (Produkcja próbna B+R), a po jej zakończeniu do ulgi na prototyp (Produkcja próbna techniczna).

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest i będzie uprawniona również w przyszłości do odliczenia na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP kosztów Produkcji próbnej technicznej wskazanych w art. 18ea ust. 5 pkt 3 ustawy o PDOP w związku z art. 18d ust. 3 ustawy o PDOP zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny w ww. zakresie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji, jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00