Interpretacja indywidualna z dnia 16 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.362.2024.1.AK
Prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 maja 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją projektu pn. „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Instytut (dalej: Wnioskodawca lub Instytut) jest instytutem badawczym, funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 poz. 1158, z późn. zm.). Wnioskodawca posiada osobowość prawną. Zgodnie z przepisami ustawy o instytutach badawczych, do podstawowej działalności Instytutu należy prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz ich wdrażanie. W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut może upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych.
Generalnie działalność Instytutu skupia się na prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych, celem ich późniejszego wdrożenia i zaoferowania praktyce (biznesowi). Program badawczy Instytutu obejmuje wszystkie zagadnienia związane z produkcją ogrodniczą, począwszy od badań nad biologicznymi podstawami produkcji owoców, warzyw i roślin ozdobnych przez biotechnologię, genetykę i hodowlę twórczą roślin ogrodniczych, agrotechnikę, fitopatologię, szkółkarstwo i ochronę zasobów genowych roślin sadowniczych, warzywnych i ozdobnych, nawadnianie roślin, uprawę grzybów jadalnych, przetwórstwo i przechowalnictwo owoców i warzyw, bezpieczeństwo żywności, agroinżynierię, ekonomikę i marketing.
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Instytut zamierza zrealizować przedsięwzięcie pt. „…” (dalej: Centrum lub Przedsięwzięcie).
W ramach przedsięwzięcia powstanie centrum edukacyjne, skupiające się na ogrodnictwie, rozpowszechnianiu wiedzy na temat bioróżnorodności, ogrodnictwa, warzywnictwa, sadownictwa i pszczelarstwa jako nauk dotyczących zrównoważonego korzystania z zasobów przyrodniczych. Istotą Centrum jest przygotowanie przestrzeni edukacyjnej oraz jej udostępnienie dla gości (zwiedzających). Centrum będzie stanowić kompleks laboratoriów, wystaw i warsztatów.
W ramach Przedsięwzięcia przeprowadzona będzie renowacja i modernizacja zabudowań, wprowadzenie nowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz wyposażenie obiektów w sprzęty i urządzenia uznane za niezbędne do efektywnego świadczenia usług.
Centrum będzie miejscem prowadzenia zajęć tematycznych, spotkań z ekspertami i praktykami, wystaw czasowych i zmiennych, ekspozycji multimedialnych, emisji filmów dokumentalnych, specjalistycznych warsztatów, eksperymentów i praktycznych doświadczeń. Program działalności Centrum obejmie m.in. ….. Wskazane aktywności będą dotyczyły kwestii naukowych jakimi zajmują się aktualnie jednostki badawcze działające w obszarze ogrodnictwa, warzywnictwa, sadownictwa i pszczelarstwa z jednoczesnym obrazowaniem współzależności biotycznych i abiotycznych w środowisku.
W celu realizacji Projektu, Instytut będzie ponosił wydatki, których wartość netto będzie objęta dofinansowaniem (wydatki w wartości netto stanowić będą koszty kwalifikowane). Dofinansowanie jest przyznawane Instytutowi ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego). Przedsięwzięcie zostało wybrane do realizacji i dofinansowania w ramach dwóch projektów (działań). Podmiotami prowadzącymi oba projekty będzie Województwo (dalej: Województwo) jako Lider oraz Wnioskodawca w roli Partnera.
Zgodnie z umową łączącą Wnioskodawcę z Województwem, planowane jest, że Województwo będzie odpowiedzialne w szczególności za: przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu; reprezentowanie Partnera przed Instytucją Zarządzającą w procesie ubiegania się o dofinansowanie projektu, koordynowanie realizacji. Faktyczna realizacja - przygotowanie i późniejsze prowadzenie Centrum - leży w całości po stronie Instytutu. Województwo pełni w istocie funkcję kontrolną.
Funkcjonowanie Centrum będzie w przyszłości będzie polegało na odpłatnym świadczeniu usług. Usługi te będą zasadniczo polegały na udostępnianiu Centrum zwiedzającym. W odniesieniu do zwiedzających indywidualnych będzie prowadzona sprzedaż biletów. Udostępnianie Centrum będzie także prowadzone w innych odpłatnych formach, zwłaszcza dla różnych organizacji.
Centrum będzie służyło m.in. prowadzeniu usług edukacyjno-warsztatowych. Wśród komercyjnych interesantów znajdą się zarówno przedsiębiorcy z sektora rolno - spożywczego, jak i naukowcy z innych ośrodków akademickich oraz organizacje pozarządowe i przedstawiciele środowisk proekologicznych. Niektóre z przestrzeni w Centrum będą udostępniane w sposób komercyjny jednostkom naukowym oraz innym organizatorom wydarzeń w celu prowadzenia prelekcji i wykładów połączonych z prezentacją wiedzy w praktyce (poprzez realizację doświadczeń i zwiedzanie wystaw interaktywnych.
Funkcjonowanie Centrum nie ma prowadzić do nieodpłatnego przekazywania wiedzy ze strony Instytutu. Wartość dofinansowania ma pokryć 85% kosztów realizacji Przedsięwzięcia (wydatków kwalifikowanych).
Faktury dokumentujące towary i usługi nabyte w celu realizacji Projektu będą wystawione na Instytut. Wydatki w ramach Przedsięwzięcia będą obejmować m.in. koszty przygotowania terenu, renowacji i budowy obiektów dydaktycznych i administracyjnych, zakupu sprzętu oraz materiałów edukacyjnych, utrzymanie budynków i terenów, a także koszty bieżącej działalności.
Stworzenie Kompleksu laboratoriów ma prowadzić w całości do odpłatnego świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT. Instytut nie planuje wykorzystywać Kompleksu laboratoriów do prowadzenia działalności zwolnionej z podatku VAT. W szczególności, Centrum nie będzie prowadzić świadczenia usług kształcenia zwolnionych z podatku od towarów i usług. Pochodzące z dofinansowania środki będą przeznaczone na realizacje zadań Instytut w ramach Projektu i nie mogą być wydatkowane na inne cele.
Pytanie
Czy Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje pełne prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione na utworzenie Centrum?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje mu pełne prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione na utworzenie Centrum.
W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokonanie odliczenia warunkowane jest więc istnieniem związku pomiędzy danym zakupem, a sprzedażą opodatkowaną. Należy zatem zidentyfikować czy zakupy finansowane ze środków Przedsięwzięcia mają być wykorzystane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a więc zasadniczo do odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.
Instytut jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W świetle tego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W rozpatrywanym przypadku chodzi o wydatki mające jeden cel, jakim jest stworzenie Centrum. Infrastruktura powstała w ramach Centrum pozwoli Instytutowi na prowadzenie działalności gospodarczej - odpłatnego świadczenia usług. Za jej pomocą Wnioskodawca będzie zatem w stanie świadczyć świadczenia polegające na udostępnianiu Centrum.
Wydatki ponoszone na realizację Projektu będą więc związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wynika to jednoznacznie z założeń Przedsięwzięcia.
Zamiarem Instytutu jest wykorzystanie infrastruktury Centrum do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT (odpłatne świadczenie usług). Należy zatem uznać, że wszelkie zakupy służące powstaniu Centrum wykorzystane zostaną przez Wnioskodawcę w całości do wykonywania działalności opodatkowanej. Tym samym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje Wnioskodawcy pełne prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione na utworzenie Centrum.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – stworzenie Kompleksu laboratoriów ma prowadzić w całości do odpłatnego świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT. Instytut nie planuje wykorzystywać Kompleksu laboratoriów do prowadzenia działalności zwolnionej z podatku VAT. W związku z powyższym, mają Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu.
Reasumując, przysługuje Państwu prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją projektu pn. „..”, ponieważ efekty projektu będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalone, że wydatki poniesione przez Państwa nie służą/nie będą służyły wyłącznie do czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).