Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.363.2024.1.AAR

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonegow związku z realizacją projektu pn.: „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spis oznaczeń:

Park jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Rodzaj działalności, według PKD 9104Z - działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Do zadań Parku należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach Parku zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,

2)udostępnianie obszaru Parku na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora Parku,

3)prowadzenie działań związanych z edukacja przyrodniczą.

Park, w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt. 1-3, dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. PARK prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody.

Park uzyskuje przychody:

1)opodatkowane: ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży materiałów edukacyjnych, z udostępniania terenu Parku, zajęć edukacyjnych, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów PARK, sprzedaż trawy,

2)zwolnione: z najmu obiektu na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze,

3)związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie Parku oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego (...) itp.

Park, zwany dalej Parkiem, planuje realizować projekt pn.: „(...)” dofinansowany ze środków Funduszu Europejskiego na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, będzie realizowany w latach 2025-2029. W ramach projektu będą realizowane zadania:

  • Wykonanie ręcznych zabiegów ochrony czynnej w cennych siedliskach przyrodniczych będących siedliskami cennych gatunków, polegające na koszeniu i odkrzaczaniu z wywozem biomasy. Zaplanowane zabiegi ochronne będą realizowane na powierzchni (...) ha, będą wykonywane na terenie całego Parku, jednak największa powierzchnia dotyczy (...). Działania będą powtarzane co roku, począwszy w latach 2025-2029, będą realizowane po zakończeniu sezonu lęgowego ptaków, czyli od III kw. do końca lutego następnego roku. Większości zabiegów będzie polegała głównie na ręcznym koszeniu i usuwaniu drzew i krzewów, co wynika z obowiązujących zadań ochronnych dla Parku oraz projektu planu ochrony.
  • Monitoring skuteczności prowadzonej ochrony czynnej Parku, monitorowane będą siedliska i zbiorowiska roślinne, gatunki roślin, a na (...) - ptaki oraz bezkręgowce. Zadanie rozpocznie się w 2025 roku.
  • Zakup sprzętu niezbędnego do weryfikacji zabiegów ochrony czynnej oraz monitoringu prowadzonej ochrony czynnej, zakup GPS-a, notebooka z oprogramowaniem oraz urządzenia wielofunkcyjnego, będą używane do wyznaczania i pomiarów powierzchni ochrony czynnej.
  • Koordynacja merytoryczna projektu, koordynator projektu będzie zatrudniony na 1/3 etatu, będzie się zajmował koordynacją merytoryczną projektu, która będzie polegała na nadzorze merytorycznym nad realizowanymi zabiegami ochronnymi, w tym sporządzaniu map, aktualizacji baz danych oraz wprowadzaniu do baz danych wykonania corocznych zabiegów ochronnych, będzie nadzorował budowę zastawki piętrzącej.
  • Działania informacyjno-promocyjne, wykonanie tablic informacyjnych, druk kalendarza w latach 2025-2029, opracowanie i wydruk ulotek informacyjnych na temat siedlisk i gatunków objętych projektem, organizacja konferencji podsumowującej realizację projektu.
  • Budowę zastawki piętrzącej na (...) - spowoduje podniesienie poziomu wody na (...), przyczyni się do wzmocnienia i utrzymania efektu prowadzonej ochrony czynnej, podwyższy poziom wody na (...), ograniczy proces sukcesyjny oraz zapewni właściwe siedliska dla roślin i zwierząt związanych z obszarem.
  • Obsługa zamówień publicznych w projekcie.
  • Koordynacja finansowa w projekcie.

Wyżej wymienione działania należą do zadań statutowych Parku, będą służyć ochronie przyrody Parku. Towary i usługi będą wykorzystywane przez Park do czynności nieopodatkowanej. Faktury dokumentujące koszty związane z przedmiotowym projektem będą wystawione na Park.

Pytanie

Czy Parkowi będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od wyżej wymienionych czynności związanych z zadaniami w ramach realizowanego projektu pn.: „(...)” związanych z wykonaniem zabiegów w postaci koszenia, odkrzaczania z wywozem biomasy, wykonaniem monitoringu przyrodniczego, budowy zastawki piętrzącej, obsługi w zakresie zamówień publicznych wykonanych i zakupionych na potrzeby własne w związku z realizacją projektu ze środków Funduszu Europejskiego na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych towarów i usług, wykorzystywanych na potrzeby własne, związanych z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Funduszu Europejskiego na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Wymienione wyżej towary i usługi dotyczą działalności statutowej Parku, jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody, zgodnie z art. 8b pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 ze zm.). Nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną usług i dostaw, którą prowadzi Park.

Ponieważ wymienione towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych, Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego na realizację projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatek od towarów i usług stanowić będzie koszt kwalifikowany.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planują Państwo realizację projektu pn.: „(...)” dofinansowany ze środków Funduszu Europejskiego na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. W ramach projektu będą realizowane zadania:

  • Wykonanie ręcznych zabiegów ochrony czynnej w cennych siedliskach przyrodniczych będących siedliskami cennych gatunków, polegające na koszeniu i odkrzaczaniu z wywozem biomasy. Zaplanowane zabiegi ochronne będą realizowane na powierzchni (...) ha, będą wykonywane na terenie całego Parku, jednak największa powierzchnia dotyczy (...).
  • Monitoring skuteczności prowadzonej ochrony czynnej Parku, monitorowane będą siedliska i zbiorowiska roślinne, gatunki roślin, a na (...) - ptaki oraz bezkręgowce.
  • Zakup sprzętu niezbędnego do weryfikacji zabiegów ochrony czynnej oraz monitoringu prowadzonej ochrony czynnej, zakup GPS-a, notebooka z oprogramowaniem oraz urządzenia wielofunkcyjnego, będą używane do wyznaczania i pomiarów powierzchni ochrony czynnej.
  • Koordynacja merytoryczna projektu, koordynator projektu będzie zatrudniony na 1/3 etatu, będzie się zajmował koordynacją merytoryczną projektu, która będzie polegała na nadzorze merytorycznym nad realizowanymi zabiegami ochronnymi, w tym sporządzaniu map, aktualizacji baz danych oraz wprowadzaniu do baz danych wykonania corocznych zabiegów ochronnych, będzie nadzorował budowę zastawki piętrzącej.
  • Działania informacyjno-promocyjne, wykonanie tablic informacyjnych, druk kalendarza w latach 2025-2029, opracowanie i wydruk ulotek informacyjnych na temat siedlisk i gatunków objętych projektem, organizacja konferencji podsumowującej realizację projektu.
  • Budowę zastawki piętrzącej na (...) - spowoduje podniesienie poziomu wody na (...), przyczyni się do wzmocnienia i utrzymania efektu prowadzonej ochrony czynnej, podwyższy poziom wody na (...), ograniczy proces sukcesyjny oraz zapewni właściwe siedliska dla roślin i zwierząt związanych z obszarem.
  • Obsługa zamówień publicznych w projekcie.
  • Koordynacja finansowa w projekcie.

Wyżej wymienione działania należą do Państwa zadań statutowych, będą służyć ochronie przyrody Parku. Towary i usługi będą wykorzystywane przez Państwa do czynności nieopodatkowanej. Faktury dokumentujące koszty związane z przedmiotowym projektem będą wystawione na Państwa.

Państwa wątpliwości w tej sprawie dotyczą braku prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony. Jak wynika z opisu sprawy, opisane działania w projekcie należą do Państwa zadań statutowych i będą służyć ochronie przyrody Parku, a nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez Państwa do czynności nieopodatkowanej.

Tym samym, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP:/KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00