Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4017.5.2024.1.SG

Ustalenia, czy uprawnienie płatnika do potrącenia wynagrodzenia zgodnie z art. 28 Ordynacji Podatkowej i rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w odniesieniu do całej kwoty należnych i wpłaconych terminowo w latach 2019-2023 zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych będzie przysługiwało Wnioskodawcy i powinno być w bieżącym miesiącu, w którym dokonano potrącenia i umniejszono przelew do Urzędu Skarbowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych wykazane w deklaracji PIT-4 w wierszu nr 11 w części C i w PIT-8AR w wierszu 35 w części C

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie ustawy Ordynacja podatkowa jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy Ordynacji podatkowej w zakresie ustalenia, czy uprawnienie płatnika do potrącenia wynagrodzenia zgodnie z art. 28 Ordynacji Podatkowej i rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w odniesieniu do całej kwoty należnych i wpłaconych terminowo w latach 2019-2023 zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych będzie przysługiwało Wnioskodawcy i powinno być w bieżącym miesiącu, w którym dokonano potrącenia i umniejszono przelew do Urzędu Skarbowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych wykazane w deklaracji PIT-4 w wierszu nr 11 w części C i w PIT-8AR w wierszu 35 w części C.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. jako samorządowa instytucja kultury i płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 28 Ordynacji Podatkowej i zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa, według których przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie za terminowe wpłaty potrąconych podatków, nie potrącał zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków.

Z tego względu Wnioskodawca planuje dokonać potrącenia przysługującego mu zryczałtowanego wynagrodzenia, obliczonego od terminowo zapłaconego podatku za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązania podatkowego określonego przepisami Ordynacji podatkowej i przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa, w całości z zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku w jednym aktualnie bieżącym miesiącu.

Pytanie

Czy uprawnienie płatnika do potrącenia wynagrodzenia zgodnie z art. 28 Ordynacji Podatkowej i rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w odniesieniu do całej kwoty należnych i wpłaconych terminowo w latach 2019-2023 zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych będzie przysługiwało Wnioskodawcy i powinno być w bieżącym miesiącu, w którym dokonano potrącenia i umniejszono przelew do Urzędu Skarbowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych wykazane w deklaracji PIT-4 w wierszu nr 11 w części C i w PIT-8AR w wierszu 35 w części C?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, można dokonać potrąceń za terminowe wpłaty podatku, aż do przedawnienia zobowiązania podatkowego. Przepisy Ordynacji Podatkowej i Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa nie wymagają, aby płatnik dokonał potrąceń z należnego wynagrodzenia w tym samym miesiącu, w którym uiścił pobrany podatek ani nie ustalają odrębnego terminu, w którym taka możliwość przypada. A. rozliczy wynagrodzenie za cały okres objęty możliwością rozliczenia terminowej zapłaty podatku w całości, w jednym miesiącu. Za okres od stycznia 2019 r. do końca czerwca 2022 r. rozliczy wynagrodzenie w wysokości 0,3% od terminowo zapłaconych podatków od osób fizycznych, od 1 lipca 2022 r. do końca grudnia 2023 r. w wysokości 0,6% od terminowo zapłaconych podatków od osób fizycznych i 0,3% od stycznia 2019 r. do końca grudnia 2023 r. za terminowo zapłacony zryczałtowany podatek. Wynagrodzenie to A. wykaże w PIT-4R w wierszu 11 i w PIT-8AR w wierszu 35.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 28 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Z treści tego przepisu wynika, iż uprawnienie płatnika do potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia jest uzależnione od dokonania wpłaty pobranego podatku w terminie. Wynagrodzenie przewidziane w art. 28 ww. ustawy ma charakter fakultatywny. Płatnicy oraz inkasenci podatków stanowiących dochód budżetu państwa mogą, ale nie muszą, korzystać z tego uprawnienia.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 lit. a) ustawy Ordynacji podatkowej:

Ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach – rozumie się przez to również zaliczki na podatki.

W myśl art. 28 § 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia, uwzględniając przy ustalaniu wynagrodzenia rodzaj pobranego podatku, a także sprawność pobrania wynagrodzenia.

Rozporządzeniem, o którym mowa w ww. przepisie jest Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383).

Zgodnie z § 1 pkt 1 ww. rozporządzenia:

Wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w przypadku płatnika wynosi 0,3% kwoty tych podatków pobranych przez płatnika.

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia:

Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika i inkasenta.

Zgodnie natomiast z § 3 ww. rozporządzenia:

Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1 pkt 1, z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych pobranego przez płatnika w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. od dochodu podlegającego opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), wynosi 0,6% kwoty tego podatku pobranego przez płatnika.

A. jako płatnik, oblicza i pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych. Pobrane zaliczki oraz zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych A. jest zobowiązane odprowadzić na konto urzędu skarbowego.

Odnosząc się do wynagrodzenia płatnika, należy zauważyć, że żaden przepis Ordynacji podatkowej, nie narzuca na płatnika obowiązku dokonywania potrąceń należnego mu wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 Ordynacji podatkowej w tym samym miesiącu, w którym wpłacił uprzednio pobrany podatek, ani też nie określa terminu w jakim to uprawnienie płatnika może być zrealizowane.

Oznacza to, że nie ma przeciwwskazań prawnych do potrącania wynagrodzeń raz na kwartał, czy też raz do roku bądź za kilka lat. Należy jednak przyjąć, że uprawnienie to przysługuje przez cały okres istnienia zobowiązania, a więc do upływu terminu jego przedawnienia.

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Zgodnie z art. 71 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisy art. 70, art. 70a, art. 70c i art. 70e stosuje się odpowiednio do należności płatników lub inkasentów.

Kierując się brzmieniem art. 71 pkt 1 w zw. z art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, należy uznać, że należności przypadające od płatników przedawniają się z upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin ich płatności.

W przypadku zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, do których odprowadzania byliście Państwo zobowiązani jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, okres przedawnienia biegnie od końca roku, w którym powstał obowiązek ich wpłaty do urzędu skarbowego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że mają Państwo prawo potrącić należne wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych za okres istnienia zobowiązania, a więc do upływu terminu jego przedawnienia i może ono zostać potrącone wyłącznie od kwoty wpłaty dokonanej w terminie, za cały okres objęty możliwością rozliczenia terminowej zapłaty podatku w całości, w jednym miesiącu.

Zatem Państwa stanowisko sprowadzające się do twierdzenia, że można dokonać potrąceń za terminowe wpłaty podatku, aż do przedawnienia zobowiązania podatkowego, przepisy Ordynacji Podatkowej i Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa nie wymagają, aby płatnik dokonał potrąceń z należnego wynagrodzenia w tym samym miesiącu, w którym uiścił pobrany podatek ani nie ustalają odrębnego terminu, w którym taka możliwość przypada, A. rozliczy wynagrodzenie za cały okres objęty możliwością rozliczenia terminowej zapłaty podatku w całości, w jednym miesiącu, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00