Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 29 maja 2024 r., sygn. I SA/Łd 187/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Cezary Koziński (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Ewa Cisowska-Sakrajda, Asesor WSA Tomasz Furmanek, po rozpoznaniu w dniu 29 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi A sp. z o.o. z siedzibą w Ł. na czynność Zarządu Powiatu Tomaszowskiego w przedmiocie wypłaty zaniżonej kwoty dotacji oświatowej za styczeń 2024 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

A. sp. z o.o. w Ł. złożyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na czynność dokonaną przez Zarząd Powiatu Tomaszowskiego w postaci wypłaty zaniżonej kwoty dotacji oświatowej za styczeń 2024 r. dla:

– B. w T. na kwotę 3.729,02 zł;

– C. w T. na kwotę 3.444,77 zł;

– D. w T. na kwotę 2.321,05 zł.

Zdaniem pełnomocnika Zarząd Powiatu naruszył art. 34 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 17; dalej: u.f.z.o.), ponieważ nie przekazał za wskazany okres dotacji w pełnej wysokości, to jest wysokości równej kwocie przewidzianej na jednego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na ilość słuchaczy wskazanych przez szkoły, w terminie do 20 stycznia 2024 r. na rachunki bankowe szkół, mimo że zostały spełnione wymagane przepisami prawa przesłanki do otrzymania dotacji.

W uzasadnieniu skargi jej autor wskazał przede wszystkim, że czynności podejmowane przez organ dotujący, dotyczące ustalenia wysokości lub przekazania dotacji, stanowią czynności z zakresu administracji publicznej, które stosownie do treści art. 47 u.f.z.o., podlegają kognicji sądów administracyjnych.

Odnosząc się do meritum pełnomocnik przede wszystkim przytoczył unormowania zawarte art. 26 ust. 2, art. 34 ust. 1 i art. 38 u.f.z.o. oraz stwierdził, że szkoły prowadzone przez stronę skarżącą przekazały we właściwym czasie informacje o liczbie słuchaczy, na których powinna zostać przekazana dotacja. W tej sytuacji organ dotujący nie mógł dowolnie decydować o wypłacie dotacji, ale musiał wypłacić ją w pełnej wysokości, tak jak tego wymagają przepisy prawa. Wypłacenie dotacji w zaniżonej kwocie, bez wcześniejszego wskazania z jakich powodów do takiego zaniżenia doszło, pozbawiło stronę możliwości złożenia jakichkolwiek wyjaśnień oraz ustosunkowania się do zarzutów organu administracji. W ocenie strony, powiat nie może też samodzielnie, bez wydania decyzji, dokonać potrącenia z kolejnej transzy dotacji. Zwrot dotacji następuje w drodze decyzji, a przesłanką jej wydania jest stwierdzenie, że dotacja została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem lub została pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości. Decyzja o zwrocie musi zawierać wyraźne ustalenia w przedmiocie tych przesłanek.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00