Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.258.2024.2.ANK
Czy przedsiębiorca - spółka z o.o., który przekaże środki finansowe na prowadzące działalność sportową stowarzyszenie (w rozumieniu ustawy Prawo o stowarzyszeniach), może skorzystać z ulgi polegającej na odliczeniu od podstawy obliczania podatku (podstawy opodatkowania) 50% kosztów uzyskania przychodów na działalność sportową stowarzyszenia, analogicznie do klubu sportowego, według treści przepisu art. 18ee pkt 1) ust. 1 ustawy o podatku od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy przedsiębiorca - spółka z o.o., który przekaże środki finansowe na prowadzące działalność sportową stowarzyszenie (w rozumieniu ustawy Prawo o stowarzyszeniach), może skorzystać z ulgi polegającej na odliczeniu od podstawy obliczania podatku (podstawy opodatkowania) 50% kosztów uzyskania przychodów na działalność sportową stowarzyszenia, analogicznie do klubu sportowego, według treści przepisu art. 18ee pkt 1) ust. 1 ustawy o podatku od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo pismem z 24 czerwca 2024 r. (wpływ 26 czerwca 2024 r.) oraz w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lipca 2024 r. (wpływ 4 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Wnioskodawca”) chce przekazać środki finansowe na prowadzące działalność sportową stowarzyszenia (w rozumieniu ustawy Prawo o stowarzyszeniach) jednocześnie chce skorzystać z ulgi polegającej na odliczeniu od podstawy obliczenia podatku (podstawy opodatkowania) 50% kosztów uzyskana przychodów poniesionych na działalność sportową stowarzyszenia, analogicznie do klubu sportowego według treści przepisu przytoczonego powyżej czyli zgodnie z art. 18ee pkt 1) ust. 1 ustawy o podatku od osób prawnych oraz art. 18ee pkt 2) ust. 1 [winno być: „art. 18ee ust. 2 pkt 1”] ustawy o podatku od osób prawnych.
Stowarzyszenie, o którym mowa powyżej jest zrzeszeniem sportowym, którego członkami są wyłącznie kluby sportowe, takie stowarzyszenie realizuje cele takie jak poszczególne kluby tylko w większej skali. Takie zrzeszenie sportowe (stowarzyszenie) faktycznie jest koordynatorem działań klubów sportowych, czyli swoich członków.
Stowarzyszenie pod nazwą „X”, zostało zarejestrowane na podstawie Ustawy o Stowarzyszeniach Dz.U. z 1989 r. nr 20 poz. 104 i zrzesza wyłącznie kluby sportowe (…) w tym Uczniowskie Kluby Sportowe i nie prowadzi działalności gospodarczej. Można określić to Stowarzyszenie jako Y.
Członkami tego stowarzyszenia zgodnie ze Statutem mogą być tylko stowarzyszenia lub inne osoby prawne, które prowadzą działalność w zakresie (…). Jednym z głównych celów tego Stowarzyszenia jest propagowanie i upowszechnianie (…) wśród dzieci i młodzieży szkół podstawowych i średnich. Stowarzyszenie (...) jest organizacją pozarządową i nie jest dotowana z budżetu Państwa. Utrzymuje się tylko z wpłat darczyńców oraz uczestnicząc w konkursach i realizując projekty dotyczące młodzieżowej (…) finansowane przez Urząd Marszałkowski lub Ministerstwo Sportu.
Stowarzyszenie pod nazwą X prowadzi również część swojej działalności identycznie jak każdy klub sportowy w zakresie szkolenia sportowego. Polega to na powoływaniu, szkoleniu i uczestnictwie w rozgrywkach Kadr Wojewódzkich dziewcząt i chłopców w różnych kategoriach wiekowych (młodzika, młodziczki, juniora młodszego, juniorki młodszej, juniora i juniorki). Stowarzyszenie ponosi koszty zatrudniania trenerów, wynajmu hal sportowych, zapewnieniu strojów sportowych, opieki lekarskiej a przy zgrupowaniach kilkudniowych również wyżywienia i noclegów. Oczywiście ponosi też koszty transportu i inne uczestnicząc z kadrami wojewódzkimi w zawodach ogólnopolskich, olimpiadach młodzieży itp.
Realizacja tych działań wynika ze Statutu Stowarzyszenia Rozdział (…) „sprawowanie opieki szkoleniowej i wychowawczej nad członkami …” (…) „prowadzenie spraw związanych z …..”.
Ta działalność świadczy o tym, że Stowarzyszenie X realizuje takie same czynności i ponosi koszty jak każdy klub sportowy. Dodać należy, że dotyczy to wyłącznie dzieci i młodzieży.
W uzupełnieniu wniosku z 3 lipca 2024 r. wskazali Państwo, że:
1) Stowarzyszenie, któremu Wnioskodawca (Z) przekaże środki finansowe w ramach sponsoringu:
a) nie jest klubem sportowym w rozumieniu Ustawy o sporcie,
b) nie jest wpisane do ewidencji klubów sportowych i uczniowskich klubów sportowych prowadzonej przez właściwego starostę. Stowarzyszenie X jest zrzeszeniem klubów sportowych i uczniowskich klubów sportowych z … realizując dla tych klubów szkolenie … w ramach kadr … . W tym zakresie prowadzi działalność sportową. Stowarzyszenie X jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym,
c) Stowarzyszenie nie działa w celu osiągnięcia zysku,
d) przeznacza całość dochodów na realizację celów statutowych;
2) Wszystkie akty prawne regulujące działalność stowarzyszenia nie dopuszczają możliwości przeznaczania na wypłaty dywidend i innych środków finansowych na rzecz członków czy innych podmiotów;
3) Wszystkie środki stowarzyszenie przeznacza na:
- realizację programów szkolenia sportowego,
- zakup sprzętu sportowego,
- pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
- pokrycia kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
- wynagradzania kadry szkoleniowej;
4) Środki finansowe wpłyną na poprawę uprawiania sportu przede wszystkim przez dzieci i młodzież ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych, uczestników szkolenia w ramach kadr wojewódzkich.
5) Umowa będzie zawierała zapis, że przeznaczone środki finansowe mogą być wykorzystane wyłącznie na cele statutowe stowarzyszenia.
6) Wnioskodawca uzyskuje przychody inne niż z zysków kapitałowych, a kwota odliczenia ulgi nie przekroczy dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
7) Wydatki sfinansowane przez Wnioskodawcę w ramach sponsorowania Stowarzyszenia będą spełniały wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT i będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodu.
8) Koszty nie zostały i nie zostaną zwrócone w żadnej formie.
Pytanie
Czy przedsiębiorca - spółka z o.o., („Wnioskodawca”) który przekaże środki finansowe na prowadzące działalność sportową stowarzyszenia (w rozumieniu ustawy Prawo o stowarzyszeniach), może skorzystać z ulgi polegającej na odliczeniu od podstawy obliczania podatku (podstawy opodatkowania) 50% kosztów uzyskania przychodów na działalność sportową stowarzyszenia, analogicznie do klubu sportowego, według treści przepisu przytoczonego powyżej czyli zgodnie z art. 18ee pkt 1) ust. 1 ustawy o podatku od osób prawnych oraz art. 18ee pkt 2) ust. 1 [winno być: „art. 18ee ust. 2 pkt 1”] ustawy o podatku od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przedsiębiorca - spółka z o.o. powinien mieć możliwość skorzystania z ulgi polegającej na odliczeniu od podstawy obliczania podatku (podstawy opodatkowania) 50% kosztów uzyskania przychodów na działalność sportową stowarzyszenia sportowego, ponieważ to stowarzyszenie jest zrzeszeniem sportowym, którego członkami są wyłącznie kluby sportowe, takie zrzeszenie sportowe (stowarzyszenie) realizuje cele takie jak poszczególne kluby tylko w większej skali.
Takie stowarzyszenie faktycznie jest koordynatorem działań klubów sportowych, czyli swoich członków.
Możliwość skorzystania z ulgi odnosi się do kosztów poniesionych na rzecz klubu sportowego według treści przepisu art. 18ee pkt 1) ust. 1 ustawy o podatku od osób prawnych oraz art. 18ee pkt 2) ust. 1 [winno być: „art. 18ee ust. 2 pkt 1”] ustawy o podatku od osób prawnych na rzecz ww. stowarzyszeń.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”):
Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową
- przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
W myśl art. 18ee ust. 2 ustawy o CIT:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:
1) klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;
2) stypendium sportowego;
3) imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 616).
Zgodnie z art. w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2048, dalej: „ustawa o sporcie”):
Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
W myśl art. 3 ustawy o sporcie:
1. Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
2. Klub sportowy działa jako osoba prawna.
Jak stanowi Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki w sprawie ewidencji klubów sportowych z dnia 18 października 2011 r. (Dz.U. Nr 243, poz. 1449):
Na podstawie art. 4 ust. 8 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. Nr 127, poz. 857, z późn. zm.) zarządza się, co następuje: § 1 Rozporządzenie określa sposób prowadzenia ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej, zwanych dalej „klubami sportowymi”, oraz dane podlegające wpisowi do tej ewidencji.
Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie:
Klub sportowy, działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2, z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1429, 1641 i 1693) w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.
Jak wynika z art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, do którego odwołuje się art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT:
Dotacja, o której mowa w ust. 1, ma służyć realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 27 ust. 2, i może być przeznaczona w szczególności na:
1) realizację programów szkolenia sportowego,
3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej
- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
Należy wskazać, że zawarte w art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT odesłanie do art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie oznacza, że koszt powinien być poniesiony na klub sportowy niedziałający w celu osiągnięcia zysku.
Z uzasadnienia do wprowadzanych od 1 stycznia 2022 r. zmian wynika, że wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową jest propozycją nowej zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno-gospodarczego. W obecnym stanie prawnym, w podatku dochodowym w ogóle nie ma takiego rozwiązania. Wsparcie dedykowane jest podmiotom prowadzących działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.
Ulga jest skierowana do podatników PIT osiągających przychody z działalności gospodarczej, z której dochody opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ulga będzie odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej. Będzie polegała na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy poniesionych kosztów. Ulga w podatku dochodowym przyczyni się do tego, że sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne (przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami), co pozwoli też pozyskać tym podmiotom (np. klubom sportowym) dodatkowe środki na prowadzoną działalność. Odliczeniu będą podlegały koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób lub odliczone od dochodu. Ulga będzie odliczana w zeznaniu rocznym. W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, które realizują cele określone w art. 28 ustawy o sporcie, tj. m.in. zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego. (…) Analogiczne rozwiązanie przewidziane zostało w przepisach ustawy o CIT (Druk sejmowy Nr 1532).
Podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.
Dokonując wykładni regulacji art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT należy zauważyć że adresatem tego odliczenia są podmioty wspierające kluby sportowe niedziałające w celu osiągnięcia zysku które na podstawie uchwały jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać określone w ustawie o finansach publicznych dotacje. Literalna wykładnia tego przepisu nie pozostawia żadnych wątpliwości.
Natomiast stowarzyszenie któremu Państwo chcą przekazać środki finansowe nie jest klubem sportowym w rozumieniu ustawy o sporcie oraz nie jest wpisane do ewidencji klubów sportowych i uczniowskich klubów sportowych prowadzonej przez właściwego starostę.
Skoro sponsorowane przez Państwa stowarzyszenie nie jest klubem sportowym, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, do którego odsyła art. 18ee ustawy o CIT, nie mogą Państwo skorzystać z ulgi na finansowanie działalności sportowej na podstawie art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.
Przepis ten odnosi się wprost do klubów sportowych, a nie wszelkich podmiotów, które realizują cele takie jak klub sportowy. Gdyby ustawodawca chciał objąć odliczeniem także inne podmioty przepis art. 18ee ustawy o CIT przybrałby inne brzmienie.
Zatem podnoszona przez Państwa okoliczność, że zrzeszenie sportowe (stowarzyszenie) realizuje cele takie jak poszczególne kluby tylko w większej skali jak również okoliczność że członkami stowarzyszenia są wyłącznie kluby sportowe nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia w sprawie. W celu skorzystania z odliczenia środki powinny być przekazane bezpośrednio klubowi sportowemu, o którym mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.
Ze względu na okoliczność, że stowarzyszenie (zrzeszenie sportowe), któremu chcą Państwo przekazać środki finansowe nie jest klubem sportowym w rozumieniu ustawy o sporcie to skorzystanie przez Państwa z odliczenia określonego w art. 18ee ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT jest niemożliwe.
Zatem państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right