Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.407.2024.2.EC
Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 5 lipca 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Zgodnie z aktem notarialnym, Wnioskodawca jest właścicielem mieszkania i związanego z nim udziału wynoszącego 71/1000 części w prawie własności części wspólnych budynku w kamienicy wpisanej do rejestru zabytków województwa …. W kamienicy znajduje się … lokali mieszkalnych, z których …. jest własnością prywatną, a jeden lokal - własnością Gminy ….. Nieruchomością zarządza wspólnota mieszkaniowa. Jako członek tej wspólnoty Wnioskodawca dokonuje comiesięcznych wpłat na fundusz remontowy.
Wnioskodawca jest podatnikiem PIT i rozlicza się według skali podatkowej. Spełnia więc warunki wymagane przepisami prawa do skorzystania z ulgi podatkowej na zabytki (por. art. 26hb ust. 1 ustawy o PIT [2023]). Przedmiotowa kamienica także spełnia wymogi dotyczące stosowania tej ulgi (por. art. 26hb ust. 12 pkt 5 ustawy o PIT [2023]).
Na co pozwalają przepisy w przypadku Wnioskodawcy? Co Wnioskodawca może odliczyć? Zgodnie z nimi ulga obejmuje następujące przypadki:
I.Przypadek pierwszy pozwala odliczyć wydatki na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej (por. art. 26hb ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT [2023]) w wysokości 50% udokumentowanych wpłat na ten fundusz zgodnie z posiadanymi dowodami wpłat lub zaświadczeniem o wysokości wpłat wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową (por. art. 26hb ust. 4 pkt 1 ustawy o PIT [2023]). Takie zaświadczenie Wnioskodawca posiada. Ten przypadek nie budzi wątpliwości Wnioskodawcy co do uprawnienia do skorzystania z ulgi na zabytki.
II.Przypadek drugi pozwala odliczyć wydatki poniesione na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków w wysokości 50% tych wydatków (por. art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT [2023]). W tym przypadku Wnioskodawca ma pytania dotyczące prawidłowości zastosowania odliczenia z tytułu ulgi na zabytki. Stąd Jego pismo do Krajowej Informacji Skarbowej.
W 2023 r. Wnioskodawca wraz ze wspólnotą rozpoczęli jako wspólnota mieszkaniowa remont wspólnej kamienicy, polegający na odkryciu fundamentów budynku, ich osuszeniu i wykonaniu izolacji przeciwwilgociowej oraz odnowieniu elewacji frontowej i podwórzowej. Na prowadzenie tych prac zainteresowani (współwłaściciele) uzyskali sporządzone na piśmie pozwolenie …. W. K. Z.. Został spełniony więc jeden z warunków wymaganych przy zastosowaniu ulgi na zabytki (por. art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT [2023]). Obecnie zainteresowani zakończyli remont budynku. Mają już podpisane wszystkie niezbędne odbiory techniczne oraz protokół odbioru podpisany przez W. U. O. Z. w …. potwierdzający wykonanie prac zgodnie z pozwoleniem wydanym przez W. K. Z.. Tym samym spełniony został warunek wymagany przy zastosowaniu ulgi na zabytki (por. art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT [2023]).
Całość prac opiewała na kwotę 948 318,25 zł brutto, przy czym 348 318,25 zł pochodziło ze środków wspólnoty zgromadzonych na funduszu remontowym, a 600 000,00 zł z kredytu bankowego zaciągniętego przez wspólnotę w banku …. Za część prac, jako wspólnota, zapłacili wykonawcy w 2023 r. kwotę łączną 607 800,00 zł brutto, opłacając dwie wystawione przez niego na wspólnotę mieszkaniową faktury VAT (por. art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy o PIT [2023]). Kwota 348 318,25 zł pochodziła z funduszu remontowego wspólnoty, pozostała kwota z kredytu bankowego.
Podsumowując:
-Wnioskodawca spełnia warunki pozwalające na zastosowanie ulgi opisanej w przypadku drugim, tj. wynikającej z wydatków poniesionych na remont nieruchomości zabytkowej. W Jego przypadku wielkość tej ulgi w roku podatkowym 2023 wyniesie: 607 800,00 zł (poniesione wydatki w 2023 r.) x 0,071 (Jego udział w częściach wspólnych nieruchomości) x 50 % = 21 576,90 zł. Taką kwotę Wnioskodawca może odpisać od podstawy opodatkowania dochodów uzyskanych w 2023 r.
Oczywiście, zastosowanie tego odliczenia wyklucza jednocześnie zastosowania ulgi z tytułu wpłat na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca odpowiadając na wezwanie do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej raz jeszcze chciałby przedstawić sytuację prawną dotyczącą nieruchomości położonej w …. przy ulicy ………., o której pisał już we wcześniejszym wniosku.
Wnioskodawca jest właścicielem lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość oznaczonego nr .., położonego przy ulicy ………. w ….. Z własnością lokalu związany jest udział wynoszący 71/1000 części w nieruchomości wspólnej, którą stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, objętej księgą wieczystą S. R. w … KW nr ……….. Dla opisanego powyżej lokalu mieszkalnego S. R. w ….. prowadzi księgę wieczystą KW nr ………... W kamienicy znajduje się (łącznie z lokalem Wnioskodawcy) …… lokali mieszkalnych, z których … lokali jest własnością prywatną, a jeden lokal stanowi własność Gminy ….. Zgodnie z ustawą o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 r., przedmiotową nieruchomością zarządza wspólnota mieszkaniowa, tj. zrzeszenie współwłaścicieli lokali w tej nieruchomości. Jak już Wnioskodawca wspomniał, Jego udział w częściach wspólnych tej nieruchomości wynosi 71/1000 części. Jako członek wspólnoty Wnioskodawca ponosi koszty związane z utrzymaniem własnego lokalu oraz koszty związane z eksploatacją, remontami, zarządzaniem, ubezpieczeniem tej nieruchomości w części odpowiadającej Jego udziałowi w części wspólnej. W związku z powyższym, wszelkie pozwolenia, decyzje dotyczące tej nieruchomości, o których mowa w dalszej części odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku, były wydane dla nieruchomości położonej przy ul. ……… w ……….., a nie imiennie na nazwisko i imię Wnioskodawcy. Także faktury za wykonane prace remontowe/konserwatorskie zostały wystawione nie na nazwisko Wnioskodawcy, ale na wspólnotę mieszkaniową (współwłaścicieli) zarządzającą tą nieruchomością.
Opis stanu faktycznego, pytanie i stanowisko Wnioskodawcy dotyczą możliwości skorzystania z ulgi na zabytki w odniesieniu do wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane, poniesione od 1 stycznia 2023 r. (po zmianie przepisu art. 26hb ust.1 pkt 2 ustawy o podatku od osób fizycznych).
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, opłacającym podatek według skali podatkowej.
Nieruchomość, o której mowa we wniosku, jest zabytkiem nieruchomym, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. c)-e) ustawy z dnia 23 lipca 2023 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Wskazany we wniosku budynek jest zabytkiem nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków prowadzonego przez wojewódzkiego konserwatora zabytków dla zabytków znajdujących się na terenie województwa …. (nr rejestru …….., data wpisu 11 października 1988 r., decyzja …………….).
Ochroną konserwatorską objęta jest „bryła budynku” i ściany zewnętrzne, a także powierzchnia wewnętrzna budynku - pomieszczenia w lokalu mieszkalnym, którego Wnioskodawca jest właścicielem. Właścicielem lokalu mieszkalnego w przedmiotowym budynku, o którym mowa we wniosku, Wnioskodawca jest od dnia 20 sierpnia 2019 r. na mocy aktu notarialnego sporządzonego przez Notariusza I. Ś. prowadzącą Kancelarię Notarialną w ……. przy ………. nr …….. lokal nr ………. (Repertorium A nr ……………).
W momencie poniesienia przedmiotowych wydatków na prace remontowe Wnioskodawca był i jest nadal właścicielem wskazanego we wniosku lokalu mieszkalnego.
W momencie poniesienia ww. wydatków Wnioskodawca był w posiadaniu (jako członek wspólnoty mieszkaniowej nieruchomości położonej przy ul. ……… w ………), sporządzonego na piśmie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie opisanych prac lub robót - decyzja ……… W. K. Z. na prowadzenie prac konserwatorskich/restauratorskich i robót budowlanych polegających na remoncie elewacji i wykonaniu izolacji przeciwwodnych w budynku przy ulicy …. w ………… z dnia 5 lipca 2022 r. znak: ……. (ważność pozwolenia 30 października 2024 r.), która zmieniała pozwolenie nr ………. z dnia 23 listopada 2017 r. znak: …………., zmienione decyzją nr ……… z 6 lipca 2020 r. znak: …………..
Szczegółowe warunki i wymogi dla przeprowadzenia inwestycji polegającej na przeprowadzeniu prac o charakterze remontowo-konserwatorskim, jakie określił W. K. Z. w pozwoleniu na wykonanie powyższych prac, znajdują się w załączonych do odpowiedzi załącznikach, tj. pozwoleniu W. K. Z. oraz z załączonego do projektu architektoniczno-budowlanego remontu elewacji frontowej oraz podwórzowej i izolacji przeciwwodnej ścian piwnic kamienicy w …… przy ulicy ……… i . opracowania „….”, wykonanym przez firmę „………” ..
Otrzymane pozwolenie obejmowało zgodę na prowadzenie prac konserwatorskich/ restauratorskich i robót budowlanych polegających na remoncie elewacji i wykonaniu izolacji przeciwwodnych. Na przedmiotową nieruchomość Wnioskodawca poniósł i będzie ponosił wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 6-8 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w części odpowiadającej udziałowi w częściach wspólnych.
Wydatki na prace remontowe Wnioskodawca poniósł w 2023 r. i 2024 r.
Za całość prac remontowych/konserwatorskich wykonanych zgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków, wspólnota mieszkaniowa zapłaciła wykonawcy kwotę łączną 948 318,25 zł brutto z czego:
-w 2023 r. kwotę 607 800,00 zł brutto opłacając dwie wystawione przez wykonawcę na wspólnotę mieszkaniową faktury VAT (por. art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy o PIT [2023]). Kwota 348 318,25 zł pochodziła ze środków zgromadzonych na funduszu remontowym wspólnoty, pozostała kwota z kredytu bankowego.
-w 2024 r. kwotę 340 518,25 zł brutto opłacając kolejną fakturę. W kwietniu 2024 r. wspólnota uzyskała dofinansowanie projektu w kwocie 237 079,56 zł tytułem premii remontowej, która pomniejszyła wysokość kredytu zaciągniętego przez wspólnotę na realizację remontu.
W budynku, o którym mowa we wniosku, zostały wykonane prace związane z izolacją ścian fundamentowych i renowacją elewacji, zgodnie z pozwoleniem wydanym przez W. K. Z..
Wydatki, o których mowa we wniosku:
-nie zostaną odliczone przez Wnioskodawcę od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
-Wnioskodawca nie odliczy ich w ramach innych ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej,
-zostały dofinansowane w kwietniu 2024 r. premią remontową wypłaconą przez … na konto banku …………., w którym wspólnota zaciągnęła kredyt na sfinansowanie części kosztów remontu. Kwota ta pomniejszyła wysokość kredytu, jaki ma do spłacenia wspólnota mieszkaniowa. Współwłaściciele nie przewidują żadnej innej formy dofinansowania lub zwrotu poniesionych przez nich (wspólnotę mieszkaniową) wydatków,
-wydatki nie wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.
Wnioskodawca nie posiada faktur dokumentujących poniesione wydatki, wystawionych na Jego nazwisko. Wszystkie faktury wystawione są na wspólnotę mieszkaniową … w ……… Osobiste wydatki Wnioskodawcy wynoszą 71/1000 części kwot wyszczególnionych w tych fakturach, zgodnie z udziałem w częściach wspólnych. Składają się na nie środki wpłacone przez Wnioskodawcę na fundusz remontowy wspólnoty i udział w spłatach rat za zaciągnięty przez wspólnotę kredyt. Faktury dokumentujące poniesione wydatki zostały wystawione przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od towarów i usług. Zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio prac lub robót, zgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauracyjnych lub robót budowlanych zostało wydane w formie „………..”, spisanego 10 kwietnia 2024 r.
Podsumowując:
-Wnioskodawca jest podatnikiem PIT i rozlicza się według skali podatkowej. W momencie poniesienia wydatków Wnioskodawca był i jest nadal właścicielem lokalu mieszkalnego w budynku wskazanym we wniosku. Spełnia więc warunki wymagane przepisami prawa do skorzystania z ulgi podatkowej na zabytki (por. art. 26hb ust. 1 ustawy o PIT [2023]).
-wskazany we wniosku budynek jest zabytkiem nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków prowadzonego przez wojewódzkiego konserwatora zabytków dla zabytków znajdujących się na terenie województwa ………... Spełnia więc wymogi dotyczące stosowania ulgi podatkowej na zabytki (por. art. 26hb ust. 12 pkt 5 ustawy o PIT [2023]).
-wykonane prace remontowe/restauratorskie wykonane zostały na podstawie sporządzonego na piśmie pozwolenia wydanego przez W. K. Z.. Prawidłowość wykonanych prac została potwierdzona przez W.K. Z. protokołem odbioru prac konserwatorskich/restauratorskich i budowlanych Spełnione więc zostały warunki wymagane przy zastosowaniu ulgi na zabytki (por. art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT [2023]).
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy rozliczając się z podatków za 2023 r. Wnioskodawca może odliczyć proporcjonalnie do Jego udziału, poniesione w 2023 r. przez wspólnotę mieszkaniową ……… w …….. wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków w wysokości 50% tych wydatków (por. art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT [2023])?
Pana stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia On warunki pozwalające na zastosowanie ulgi opisanej w przypadku drugim, tj. wynikającej z wydatków poniesionych na remont nieruchomości zabytkowej. W Jego przypadku wielkość tej ulgi w roku podatkowym 2023 wyniesie:
607 800,00 zł (poniesione wydatki w 2023 r.) x 0,071 (udział Wnioskodawcy w częściach wspólnych nieruchomości) x 50 % = 21 576,90 zł. Taką kwotę Wnioskodawca może odpisać od podstawy opodatkowania dochodów uzyskanych w 2023 r.
Doprecyzowując:
-Wnioskodawca jest podatnikiem PIT i rozlicza się według skali podatkowej. W momencie poniesienia wydatków był i jest nadal właścicielem lokalu mieszkalnego w budynku wskazanym we wniosku. Spełnia więc warunki wymagane przepisami prawa do skorzystania z ulgi podatkowej na zabytki (por. art. 26hb ust. 1 ustawy o PIT [2023]),
-wskazany we wniosku budynek jest zabytkiem nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków, prowadzonego przez wojewódzkiego konserwatora zabytków dla zabytków znajdujących się na terenie województwa ….. Spełnia więc wymogi dotyczące stosowania ulgi podatkowej na zabytki (por. art. 26hb ust. 12 pkt 5 ustawy o PIT [2023]).
-prace remontowe/restauratorskie wykonane zostały na podstawie sporządzonego na piśmie pozwolenia wydanego przez W. K. Z.. Prawidłowość wykonanych prac została potwierdzona przez W. K. Z. protokołem odbioru prac konserwatorskich/restauratorskich i budowlanych. Spełnione więc zostały warunki wymagane przy zastosowaniu ulgi na zabytki (por. art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT [2023]).
Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca uważa, że rozliczając się z podatków za 2023 r. może odliczyć proporcjonalnie do Jego udziału, poniesione w 2023 r. przez wspólnotę mieszkaniową …….. w ……….. wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków w wysokości 50% tych wydatków (por. art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT [2023]).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Z dniem 1 stycznia 2022 r. ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) został dodany art. 26hb do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).
Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), która weszła w życie 1 stycznia 2023 r. zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące ulgi na zabytki.
Przepis art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 poz. 1128 ze zm.) został zmieniony przez art. 1 pkt 12 ustawy zmieniającej z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265; „ustawa zmieniająca”) i obowiązuje od 1 stycznia 2023 r.
Stosownie do przepisu art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):
Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
2)na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków;
3)(uchylony).
Art. 26hb ust. 2 ustawy stanowi, że:
Odliczenie, o którym mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;
2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.
3)(uchylony).
Z art. 26hb ust. 3 tejże ustawy wynika, że:
Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:
1) ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;
2) ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.
3) (uchylony).
Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ustawy:
Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:
1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;
2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 26hb ust. 6 ww. ustawy:
Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.
Jak natomiast można wywieść art. 26hb ust. 7 tejże ustawy:
Odliczenia wydatków, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1 - dokonuje się w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki;
2)ust. 1 pkt 2 - dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.
Stosownie do art. 26hb ust. 8 ustawy:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.
Art. 26hb ust. 9 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:
Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:
1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);
2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
W przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane, aby skorzystać z ulgi na zabytki podatnik musi:
-być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego (o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami) w momencie ponoszenia wydatku wpisanego do rejestru zabytków,
-posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac lub robót,
-uzyskać (po poniesieniu wydatku) zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie tych prac lub robót
-posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Przy tym dla zastosowania tej ulgi wymagane jest również, aby:
-podatnik nie odliczał w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,
-podatnik nie odliczył poniesionych wydatków w ramach innej ulgi,
-podatnik nie otrzymał zwrotu wskazanych wydatków (w jakikolwiek sposób),
-wydatki nie wykraczały poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub prace/roboty te nie zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest przewidziana zarówno dla członków wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, którzy są współwłaścicielami zabytku, jak i dla indywidualnych właścicieli nieruchomości. Ulga jest skierowana do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy płacą podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
W przypadku pierwszej grupy, tj. członków wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, do ulgi uprawnia już wpłata należności na fundusz remontowy.
Właściciele indywidualni mogą natomiast z niej skorzystać pod warunkiem otrzymania faktury dokumentującej wydatki związane z zabytkiem na prace konserwatorskie, prace restauratorskie lub roboty budowlane.
Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, czy zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840 ze zm.).
W myśl art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Z kolei w art. 3 pkt 8 ustawy wskazano, że ilekroć w ustawie jest mowa o:
Remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Zgodnie z art. 5 pkt 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:
Opieka nad zabytkiem sprawowana przez jego właściciela lub posiadacza polega, w szczególności, na zapewnieniu warunków: prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku.
Pod pojęciem remontu należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu jest zatem przywrócenie (odtworzenie) pierwotnego stanu technicznego rzeczy, nie zmieniające jego charakteru i funkcji, następujące w trakcie eksploatacji i wynikające z tej eksploatacji. Remont polega zatem na wykonaniu robót niezbędnych do utrzymania obiektu w odpowiednim stanie technicznym, by nie uległ on pogorszeniu z powodu eksploatacji. Za remont nie mogą być więc uznane prace, w wyniku których powstają nowe elementy.
Należy wskazać, że rejestr zabytków jest podstawową, a jednocześnie najstarszą formą ochrony zabytków. Został utworzony na podstawie rozporządzenia Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 17 lipca 1928 r. o prowadzeniu rejestru zabytków (Dz.U. z 1928 r. Nr 76 poz. 675).
Rejestr ten prowadzony jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2011 r. w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków oraz krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem (Dz. U. z 2021 r. poz. 56).
Do rejestru zabytków wpisywane są obiekty odpowiadające definicji legalnej zabytku, o której mowa w art. 3 pkt 1-2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, a mianowicie użyte w ustawie określenie oznacza:
1)zabytek - nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową;
2)zabytek nieruchomy - nieruchomość, jej część lub zespół nieruchomości, o których mowa w pkt 1.
W przeciwieństwie do wcześniejszych regulacji prawa ochrony zabytków wpis do rejestru zabytków nie jest orzeczeniem o „uznaniu za zabytek”. Zgodnie z obowiązującymi przepisami zabytkami są wszystkie obiekty mające określone cechy wskazane w definicji zabytku, niezależnie od tego, czy zostały ujęte w rejestrze zabytków czy w ewidencji (gminnej bądź wojewódzkiej).
Zgodnie z art. 7 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:
Formami ochrony zabytków są:
1a) wpis na Listę Skarbów Dziedzictwa;
3)utworzenie parku kulturowego;
4)ustalenia ochrony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.
Według art. 8 ww. ustawy:
1.Rejestr zabytków, zwany dalej "rejestrem", dla zabytków znajdujących się na terenie województwa prowadzi wojewódzki konserwator zabytków.
2.Rejestr prowadzi się w formie odrębnych ksiąg dla zabytków:
1)nieruchomych;
2)ruchomych;
3)archeologicznych.
3.Rejestr zawiera dane osobowe obejmujące imię, nazwisko i adres zamieszkania lub nazwę i adres siedziby właściciela lub posiadacza zabytku lub użytkownika wieczystego gruntu, na którym znajduje się zabytek nieruchomy.
Zgodnie z art. 9 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:
1.Do rejestru wpisuje się zabytek nieruchomy na podstawie decyzji wydanej przez wojewódzkiego konserwatora zabytków z urzędu bądź na wniosek właściciela zabytku nieruchomego lub użytkownika wieczystego gruntu, na którym znajduje się zabytek nieruchomy
2.W trybie określonym w ust. 1, do rejestru może być również wpisane otoczenie zabytku wpisanego do rejestru, a także nazwa geograficzna, historyczna lub tradycyjna tego zabytku.
3.Wpis do rejestru historycznego układu urbanistycznego, ruralistycznego lub historycznego zespołu budowlanego nie wyłącza możliwości wydania decyzji o wpisie do rejestru wchodzących w skład tych układów lub zespołu zabytków nieruchomych.
3a. Informację o wszczęciu postępowania w sprawie wpisania zabytku nieruchomego do rejestru oraz o ostatecznym zakończeniu tego postępowania wojewódzki konserwator zabytków przekazuje niezwłocznie właściwemu staroście.
3b. Informację o wszczęciu postępowania w sprawie wpisania zabytku nieruchomego do rejestru do czasu ostatecznego zakończenia tego postępowania podaje się do publicznej wiadomości na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej starostwa powiatowego, na obszarze którego znajduje się zabytek, a ponadto w siedzibie właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków lub w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscowości, w której znajduje się zabytek.
3c. Przepis ust. 3b nie narusza przepisu art. 61 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 94 niniejszej ustawy.
4. Wpisanie zabytku nieruchomego do rejestru ujawnia się w księdze wieczystej danej nieruchomości na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków, na podstawie decyzji o wpisie do rejestru tego zabytku.
Zgodnie z art. 21 ww. ustawy:
Ewidencja zabytków jest podstawą do sporządzania programów opieki nad zabytkami przez województwa, powiaty i gminy.
W myśl art. 22 ust. 5 ww. ustawy:
W gminnej ewidencji zabytków powinny być ujęte:
1) zabytki nieruchome wpisane do rejestru;
2) inne zabytki nieruchome znajdujące się w wojewódzkiej ewidencji zabytków;
3) inne zabytki nieruchome wyznaczone przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.
Z opisu sprawy wynika, że:
-jest Pan właścicielem lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość oznaczonego nr .. i związanego z nim udziału wynoszącego 71/1000 części w prawie własności części wspólnych budynku w kamienicy wpisanej do rejestru zabytków województwa …………,
-nieruchomość, o której mowa we wniosku, jest zabytkiem nieruchomym, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. c)-e) ustawy z dnia 23 lipca 2023 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, wpisanym do rejestru zabytków prowadzonego przez wojewódzkiego konserwatora zabytków dla zabytków znajdujących się na terenie województwa ………..,
-ochroną konserwatorską objęta jest „bryła budynku” i ściany zewnętrzne, a także powierzchnia wewnętrzna budynku - pomieszczenia w lokalu mieszkalnym, którego jest Pan właścicielem,
-przedmiotową nieruchomością zarządza wspólnota mieszkaniowa, tj. zrzeszenie współwłaścicieli lokali w tej nieruchomości; w kamienicy znajduje się (łącznie z lokalem Wnioskodawcy) ..… lokali mieszkalnych, z których ….. lokali jest własnością prywatną, a jeden lokal stanowi własność gminy,
-ponosi Pan koszty związane z utrzymaniem własnego lokalu oraz koszty związane z eksploatacją, remontami, zarządzaniem, ubezpieczeniem tej nieruchomości w części odpowiadającej Jego udziałowi w części wspólnej,
-w 2023 r. Pan wraz ze wspólnotą rozpoczęli jako wspólnota mieszkaniowa remont wspólnej kamienicy, polegający na odkryciu fundamentów budynku, ich osuszeniu i wykonaniu izolacji przeciwwilgociowej oraz odnowieniu elewacji frontowej i podwórzowej, ponadto wydatki na prace remontowe poniósł Pan w 2023 r. i w 2024 r.,
-na prowadzenie tych prac zainteresowani uzyskali sporządzone na piśmie pozwolenie ……… W. K. Z...
-wszelkie pozwolenia, decyzje dotyczące tej nieruchomości były wydane dla
nieruchomości położonej przy ul. ……….w ………., a nie imiennie na Pana nazwisko i imię,
-otrzymane pozwolenie obejmowało zgodę na prowadzenie prac konserwatorskich/ restauratorskich i robót budowlanych polegających na remoncie elewacji i wykonaniu izolacji przeciwwodnych,
-zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio prac lub robót, zgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauracyjnych lub robót budowlanych zostało wydane w formie „……….”, spisanego 10 kwietnia 2024 r.,
-za całość prac remontowych/konserwatorskich wykonanych zgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków, wspólnota mieszkaniowa zapłaciła wykonawcy kwotę łączną 948 318,25 zł brutto, z czego w 2023 r. kwotę 607 800,00 zł brutto opłacając dwie wystawione przez wykonawcę na wspólnotę mieszkaniową faktury VAT (por. art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy o PIT [2023]). Kwota 348 318,25 zł pochodziła ze środków zgromadzonych na funduszu remontowym wspólnoty, pozostała kwota z kredytu bankowego; w 2024 r. kwotę 340 518,25 zł brutto opłacając kolejną fakturę. W kwietniu 2024 r. wspólnota uzyskała dofinansowanie projektu w kwocie 237 079,56 zł tytułem premii remontowej, która pomniejszyła wysokość kredytu zaciągniętego przez wspólnotę
na realizację remontu.
-nie posiada Pan faktur dokumentujących poniesione wydatki, wystawionych na Pana nazwisko, wszystkie faktury wystawione są na wspólnotę mieszkaniową.
Pana wątpliwości dotyczą tego czy w ramach ulgi na zabytki może Pan odliczyć jako członek wspólnoty mieszkaniowej będący właścicielem lokalu mieszkalnego i zarazem współwłaściciel zabytkowej nieruchomości w ramach udziału w nieruchomości wspólnej od podstawy opodatkowania 50% przypadających na Pana według posiadanego udziału w nieruchomości wspólnej związanego z lokalem mieszkalnym, wydatków wspólnoty mieszkaniowej na przeprowadzone w 2023 r. i w 2024 r. prace konserwatorskie/ restauratorskie i roboty budowlane.
Podkreślenia wymaga, że aby móc skorzystać z odliczenia 50% kwoty poniesionych wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane, jak już wskazano powyżej, podatnik musi:
-posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku,
-oraz po poniesieniu wydatków uzyskać zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót,
-posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
W opisanych przez Pana we wniosku okolicznościach, to wspólnota mieszkaniowa uzyskała sporządzone na piśmie pozwolenie …. W. K. Z. na wykonanie prac remontowych we wspólnej kamienicy, polegających na odkryciu fundamentów budynku, ich osuszeniu i wykonaniu izolacji przeciwwilgociowej oraz odnowieniu elewacji frontowej i podwórzowej, a także to na wspólnotę mieszkaniową, a nie na Pana, zostały wystawione faktury VAT dokumentujące opisane we wniosku wydatki, za które wspólnota mieszkaniowa dokonała zapłaty.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że nie jest Pan uprawniony do skorzystania z ulgi na zabytki poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania 50% przypadających na Pana według posiadanego udziału w nieruchomości wspólnej związanego z lokalem mieszkalnym, wydatków wspólnoty mieszkaniowej na przeprowadzone w 2023 r. i w 2024 r. prace konserwatorskie/ restauratorskie i roboty budowlane obejmujące remont elewacji i wykonaniu izolacji przeciwwodnych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego.
Wyjaśnić również należy, że wydając interpretacje w trybie ww. przepisu Organ nie odnosi się do kwot i nie dokonuje wyliczeń. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego wyliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy w postępowaniu podatkowym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, ul. ………., …….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right