Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.344.2024.2.JM
Zwolnienie od podatku sprzedaży nieruchomości. Brak obowiązku korekty odliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych na ulepszenia nieruchomości.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości oraz braku obowiązku korekty odliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych na ulepszenia nieruchomości. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 8 lipca 2024 r. (wpływ 9 lipca 2024 r.) i z 8 lipca 2024 r. (wpływ 11 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Są Państwo właścicielem działki nr A położonej w przy ulicy. Działka zabudowana jest budynkiem usługowo-handlowym i garażowo-magazynowym. Budynki wykorzystywane są do działalności opodatkowanej. Budynki wybudowane są około 1945 r. więc podatek VAT nie był odliczany. Dokonano ulepszenia budynku dwukrotnie: - w roku 2011 na kwotę 390 277 zł - w czerwcu roku 2014 na kwotę 64 882,38 zł. Oba ulepszenia ponad 30% wartości początkowej.
Na pytania:
1)„Czy są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
2)Czy budynek usługowo-handlowy i budynek magazynowy, które zamierzają Państwo sprzedać są trwale związane z gruntem?
3)Od kiedy są Państwo właścicielami ww. budynków?
4)Kiedy miało miejsce pierwsze zasiedlenie budynku usługowo-handlowego i budynku magazynowego w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”?
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
5)Który budynek ulepszali Państwo w 2011 r. i w 2014 r., kiedy to wartość każdego z ulepszeń przekroczyła 30% wartości początkowej budynku:
a)budynek usługowo-handlowy
czy
b)budynek magazynowy?
6)Czy w stosunku do wydatków na ulepszenia z 2011 r. i z 2014 r. przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
7)Kiedy budynek, po dokonaniu ulepszeń w 2011 r. i w 2014 r., został oddany do użytkowania? Należy wskazać dokładne daty.
8)Czy po oddaniudo użytkowania ulepszonego budynku miało miejsce pierwsze zasiedlenie tego budynku? Jeśli tak, to należy wskazać którego budynku oraz wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło „pierwsze zasiedlenie”.
9)Czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonego budynku, a jego dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata? Jeśli tak, to należy wskazać którego budynku.
10)W jaki sposób, do jakich czynności wykorzystywali Państwo ulepszony budynek/ulepszone budynki po oddaniu go/ich do użytkowania?
11)Czy ulepszony budynek był udostępniany osobom trzecim na podstawie najmu, dzierżawy, itp.? Jeśli tak, to należy wskazać który budynek i czy była to czynność odpłatna czy nieodpłatna?
12)Do jakich czynności był wykorzystywany ulepszony budynek/ulepszone budynki, tj. czy do czynności:
-opodatkowanych podatkiem VAT,
-zwolnionych od podatku VAT,
-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
13)Czy wykorzystywali Państwo ulepszony budynek wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług? Jeśli tak, to który oraz jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której był wykorzystywany ulepszony budynek/były wykorzystywane ulepszone budynki, wykonywali Państwo – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
14)Czy budynki, które zamierzają Państwo sprzedać zaliczają Państwo do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacjina podstawie przepisów o podatku dochodowym? Jeśli tak, to który z budynków?
15)Czy wartość początkowa budynków przekracza 15.000 zł? Jeśli tak, to prosimy wskazać którego.”,
odpowiedzieli Państwo:
1)Spółdzielnia jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
2)Budynek usługowo-handlowy jak i budynek magazynowy jest trwale związany z gruntem.
Zamierzają Państwo sprzedać te budynki wraz z działką, na której zostały wybudowane.
3)Spółdzielnia jest właścicielem od 1 lipca 1977 roku, wtedy to właśnie Państwa spółdzielnia powstała z połączenia Spółdzielni z Gminną Spółdzielnią. Budynki wyżej wymienione powstały około roku 1945.
4)Pierwsze zasiedzenie budynkumagazynowego miało miejsce 1 lipca 1977 roku, zaś pierwsze zasiedzenie budynku handlowo-usługowego miało miejsce po ulepszeniu w 2014 r. dokładna data rozliczenia ulepszenia to 30.06.2014 r. Ulepszenie przekraczało 30% wartości początkowej budynku.
5)W latach 2011-2014 r. ulepszano budynek usługowo-handlowy w obu przypadkach wartość poszczególnych ulepszeń przekroczyła 30% wartości początkowej budynku.
6)Z wydatków na ulepszenie w roku 2011 i 2014 przysługiwało Państwu prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
7)Budynek w czasie ulepszeń w 2011 r. i 2014 r. nie był wyłączony z użytkowania, cały czas działał punkt detaliczny i wynajem lokali. Prace trwały na dachu, w kotłowni i na elewacji budynku.
Zabezpieczono odpowiednie wejścia do budynku, aby budynek był wykorzystywany w czasie ulepszenia. Data rozliczenia ulepszenia w 2011 r. to 31.12.2011 r. a data rozliczenia ulepszenia w 2014 r. to data 30.06.2024 r.
8)Pierwsze zasiedzenie budynku magazynowego nastąpiło z datą powstania spółdzielni 01.07.1977 r. zaś budynku handlowo-usługowego, po rozliczeniu drugiego ulepszenia 30.06.2014 r.
9)W obu przypadkach między pierwszym zasiedzeniem a dostawą budynku upływa okres dłuższy niż dwa lata. Oba budynki mają Państwo zamiar sprzedać po m-cu sierpniu 2024 r.
10)W ulepszonym budynku prowadzili Państwo punkt detaliczny reszta lokali jest wynajmowana pod aptekę, zakład fryzjerski, punkty ubezpieczeń, butiki a w 2023 r. przeniesiono biuro Spółdzielni do jednego z pomieszczeń.
11)Budynek magazynowy udostępniany jest osobom fizycznym na podstawie umowy najmu, jest to czynność odpłatna, opodatkowana podatkiem Vat, według stawki 23%.
Budynek usługowo-handlowy wykorzystywany jest na podstawie umów najmu: aptekę, zakład fryzjerski, punkty ubezpieczeń, butiki. Jest to czynność odpłatna, opodatkowana podatkiem Vat, według stawki 23%.
12)Budynki wykorzystywane były do czynności opodatkowanej podatkiem Vat według stawki 23%.
13)Spółdzielnia nie prowadzi działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem Vat. Oba budynki wykorzystywane były do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
14)Oba budynki które zamierzają Państwo sprzedać zaliczają Państwo do środków trwałych i podlegają amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym.
15)Wartość początkowa każdego z budynków przekracza kwotę 15 000 zł. Kształtuje się następująco. Budynek magazynowy wartość na dzień 1 lipca 1977 - 257 650 zł.
Po denominacji oraz aktualizacji wyceny środków trwałych na podstawie rozporządzenia RM 19.12.1989 r. oraz aktualizacji wyceny na podstawie rozporządzenia RM 20.01.1995 r. wartość budynku to 25 096 zł. Jest to aktualna wartość budynku w książce środków trwałych.
-Budynek usługowo-handlowy, wartość na 1 lipca 1977 r. to 1115 406 zł. Wartość po denominacji oraz aktualizacji wyceny środków trwałych na podstawie rozporządzenia RM 19.12.1989 r. oraz aktualizacji wyceny na podstawie rozporządzenia RM 20.01.1995 r. to wartość 98 399 zł. Do wartości tej doliczono wartość ulepszeń w 2011 r. (390 277 zł) oraz wartość ulepszenia z 2014 r. (64 882,38 zł) i obecnie wartość budynku w książce środków trwałych 553 558,38 zł.
Pytania
Czy sprzedaż nieruchomości korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT? Czy Spółdzielnia nie ma obowiązku dokonania korekty podatku odliczonego od dokonanych ulepszeń budynków wchodzących w skład wyżej wymienionej nieruchomości w związku ze zmianą przeznaczenia budynków (sprzedaż)?
Państwa stanowisko w sprawie
Sprzedaż nieruchomości (działki i budynków) jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, ponieważ od ulepszenia minął okres dłuższy niż 2 lata. Nie trzeba też dokonywać korekty podatku VAT odliczonego przy ulepszeniach budynku, ponieważ były one zaliczane do środków trwałych i wykorzystywane do działalności opodatkowanej oraz od ostatniego ulepszenia a zmianą przeznaczenia (sprzedażą) minie okres dłuższy niż 10 lat.
W odpowiedzi na wezwanie przedstawili Państwo następujące stanowisko:
Sprzedaż nieruchomości (działki i budynków) jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o podatku od Towarów i Usług. Od pierwszego zasiedzenia minął okres dłuższy niż dwa lata. Nie należy dokonywać korekty podatku VAT od ulepszeń budynku usługowo-handlowego, ponieważ był on zaliczany do środków trwałych, wykorzystywany do działalności opodatkowanej i od ostatniego ulepszenia 30.06.2014 r. a zmianą przeznaczenia (planowaną sprzedażą) minie okres dłuższy niż 10 lat. Art. 91 ust. 2 Ustawy o Podatku od Towarów i Usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle przytoczonych powyżej przepisów nieruchomość spełnia definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Uwzględniając definicję działalności gospodarczej, należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który będzie działał w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.
Uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Są Państwo właścicielem działki. Działka zabudowana jest budynkiem usługowo-handlowym i garażowo-magazynowym. Zamierzają Państwo sprzedać te budynki wraz z działką, na której zostały wybudowane. Budynki wybudowane są około 1945 r. więc podatek VAT nie był odliczany. W latach 2011-2014 r. ulepszano budynek usługowo-handlowy w obu przypadkach wartość poszczególnych ulepszeń przekroczyła 30% wartości początkowej budynku. Z wydatków na ulepszenie w roku 2011 i 2014 przysługiwało Państwu prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Pierwsze zasiedzenie budynku magazynowego nastąpiło 01.07.1977 r. zaś budynku handlowo-usługowego 30.06.2014 r. Budynki wykorzystywane były do czynności opodatkowanej podatkiem Vat.
W rozpatrywanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą m.in. zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości.
W tym miejscu należy wskazać, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność wykonywana będzie przez podmiot, który w jej ramach będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze opis sprawy, wskazać należy, że przy dostawie budynku usługowo-handlowego i budynku garażowo-magazynowego spełnione będą przesłanki do uznania Państwa za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, dostawa ww. budynków będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tym przepisie warunki.
Zgodnie z ww. przepisem:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego przepisu wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części istotnym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
W myśl art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub ich część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeśli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Zatem jeśli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, przeanalizowania wymaga możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Analiza przepisów regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Zatem, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków/budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Co do zasady zatem grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione.
W celu ustalenia, czy w odniesieniu do planowanej przez Państwa sprzedaży budynków zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, czy opodatkowanie właściwą stawką podatku VAT należy określić, czy doszło do pierwszego zasiedlenia poszczególnych budynków i jaki czas upłynął od tego momentu.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że dostawa budynku magazynowego będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanej sprawie w stosunku do tego budynku, doszło do pierwszego zasiedlenia i od tego momentu do chwili ich sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Jak wynika z wniosku, pierwsze zasiedlenie budynku magazynowego miało miejsce 1 lipca 1977 roku. Ponadto, nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie ww. budynku, które w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej tego budynku.
Również dostawa budynku usługowo-handlowego będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Wskazali Państwo, że ulepszano budynek usługowo-handlowy i wartość ulepszeń przekroczyła 30% wartości początkowej budynku, ale pierwsze zasiedlenie budynku magazynowego po ulepszeniach nastąpiło 30.06.2014 r. i między pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upływa okres dłuższy niż dwa lata.
Tym samym dostawa budynku usługowo-handlowego i budynku magazynowego, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży będzie podlegał opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki na nim posadowione. Tym samym dostawa gruntu, na którym znajdują się budynki usługowo-handlowy i magazynowy – stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy – również będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W związku z tym, że dostawa budynku usługowo-handlowego i budynku magazynowego, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 10, analiza zwolnienia wynikającego z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy w odniesieniu do sprzedaży ww. budynków jest bezzasadna.
Tym samym Państwa stanowisko w części zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości jest prawidłowe.
W rozpatrywanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą także braku obowiązku korekty odliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych na ulepszenia nieruchomości.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W przywołanym przepisie wyrażona została ogólna zasada, w myśl której prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej reguła wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Z kolei art. 91 ust. 3 ustawy wskazuje:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
W myśl art. 91 ust. 5 ustawy,
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Art. 91 ust. 7 ustawy stanowi, że:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Stosownie do art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Jak stanowi art. 91 ust. 7c ustawy:
Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
Zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy:
W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
Na podstawie art. 91 ust. 8 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że podatnik jest zobowiązany, co do zasady, do korekty podatku naliczonego w sytuacji, gdy zmienia się przeznaczenie środków trwałych (np. ze związanych z czynnościami niedającymi prawa do odliczenia na związane z czynnościami opodatkowanymi lub na odwrót), wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy lub podatnik odliczył podatek naliczony w wyższej lub niższej wartości niż wyliczona na dany rok.
Ponadto, przepisy art. 91 ust. 4 i ust. 5 ustawy wprowadzają szczególny przypadek korekt w sytuacji, gdy podatnik w okresie trwania korekty cząstkowej – tj. w okresie 10 lat w przypadku nieruchomości – zbywa dany środek trwały.
W takich sytuacjach – zbycia środków trwałych – przyjmuje się fikcję prawną, że zbyte składniki majątku służą nadal działalności opodatkowanej lub nadal działalności zwolnionej, aż do końca okresu korekty. Jednakże w miesiącu dokonania sprzedaży dokonuje się od razu korekty za wszystkie pozostałe okresy. Korekty dokonuje się w deklaracji za miesiąc, w którym dokonano sprzedaży.
Jeśli transakcja zbycia środka trwałego została opodatkowana, wówczas przyjmuje się, że przez cały pozostały do korekty okres towar ten bądź usługa służy w całości czynnościom dającym prawo do odliczenia. Natomiast, jeśli sprzedaż była zwolniona, wówczas przyjmuje się, że zbywany środek trwały służy czynnościom niedającym prawa do odliczenia.
Z opisu sprawy wynika, że w latach 2011-2014 r. ulepszano budynek usługowo-handlowy w obu przypadkach wartość poszczególnych ulepszeń przekroczyła 30% wartości początkowej budynku. Budynki zaliczają Państwo do środków trwałych i podlegają amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym. Wartość początkowa każdego z budynków przekracza kwotę 15 000 zł. Pierwsze zasiedzenie budynku handlowo-usługowego miało miejsce po ulepszeniu w 2014 r. dokładna data to 30.06.2014 r.
Jak wskazano wyżej, dostawa budynku usługowo-handlowego będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że w dniu zbycia budynku usługowo-handlowego zmieni się jego przeznaczenie. Najpierw wykorzystywali Państwo ww. budynek do czynności opodatkowanych. Jednakże w momencie sprzedaży nastąpi zmiana przeznaczenia tego budynku do czynności zwolnionych od podatku.
Jak wynika z wyżej przytoczonych przepisów ustawy o VAT okres korekty podatku naliczonego wynosi – zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy – 10 kolejnych lat licząc od roku, w którym budynek usługowo-handlowy stanowiący nieruchomość został oddany do użytkowania, natomiast roczna korekta dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy jego wytworzeniu. W analizowanej sprawie pierwsze zasiedlenie ulepszonego budynku miało miejsce 30.06.2014 r., a zatem tę datę należy przyjąć jako dzień rozpoczęcia użytkowania budynku usługowo-handlowego po jego ulepszeniu.
W analizowanej sprawie 10 - letni okres korekty biegł od 2014 r. do końca 2023 r., gdyż pierwszym rokiem, za który dokonuje się korekty, był w tym przypadku 2014 rok, ponieważ to od tego roku rozpoczęło się wykorzystywanie ulepszonego budynku. Zatem z uwagi na fakt, że od momentu rozpoczęcia użytkowania ulepszonego budynku do daty jego zbycia upłynie 10 - letni okres, nie powstanie obowiązek dokonania korekty podatku, o której mowa w powołanym przepisie art. 91 ust. 2 w związku z art. 91 ust. 7a ustawy. Tym samym nie będą Państwo zobowiązani do korekty odliczonego podatku naliczonego od wydatków poniesionych na ulepszenia budynku usługowo-handlowego w związku ze sprzedażą tego budynku.
Tym samym Państwa stanowisko w części braku obowiązku korekty odliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych na ulepszenia nieruchomości jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right