Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.377.2024.4.KP
Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zabytki jest:
•prawidłowe – z tytułu wpłat na fundusz remontowy;
•nieprawidłowe – w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 24 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Wniosek uzupełniła Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 22 maja 2024 r. (wpływ 22 maja 2024 r.), z 13 czerwca 2024 r. (wpływ: 18 czerwca 2024 r.) oraz z 28 czerwca 2024 r. (wpływ 4 lipca 2024 r.).Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Na podstawie aktu notarialnego (...) - umowa dożywocia – została Pani z mężem właścicielem mieszkania w A. przy ul. B. 1.
Posiadają Państwo wspólność majątkową. Są Państwo emerytami i rozliczacie się PIT-37.
Mieszkanie stanowi odrębną nieruchomość własnościową wpisaną do księgi wieczystej. Powierzchnia - (...) m2.
Mieszkanie znajduje się w budynku wielorodzinnym wpisanym do rejestru zabytków jako (...) (rejestr nr (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w A. z dnia (...) r. - obecnie nr (...)).
W 2023 r. przystąpili Państwo do gruntownego remontu mieszkania przy ul. B. 1 po uprzednim wykonaniu dokumentacji technicznej przez Biuro Architektów „Przebudowa instalacji gazowej w mieszkaniu wraz ze zmianą układu funkcjonalnego”. Uzyskali Państwo zgodę (...) Wojewódzkiego Konserwatora w A. oraz zgodę Prezydenta Miasta A. Wydział Urbanistyki i Architektury na prowadzenie robót budowlanych w zabytku. Mieszkanie nie posiadało ogrzewania (jedynie pokój był ogrzewany przez piec kaflowy z wkładką elektryczną (spiralą), a pozostała część mieszkania przez przenośny piecyk olejowy). Brak było systemu podgrzewania wody. W mieszkaniu nie było łazienki, a jedynie WC.
Projekt architektoniczno-budowlany zakłada zmianę układu przestrzennego mieszkania oraz przebudowę instalacji gazowej w celu zmiany sposobu ogrzewania.
Nastąpiła przebudowa ścian w celu wydzielenia łazienki oraz przebudowa instalacji gazowej w celu podłączenia kotła gazowego kondensacyjnego do ogrzewania wody i kaloryferów.
Na podstawie opinii kominiarskiej i sporządzonego projektu budowlanego w kominie zostały zamontowane dwa wkłady kominowe wraz z nasadami i czerpnią powietrza wystające poza obrys bryły budynku.
1-wszy wkład powietrzno-spalinowy odprowadza spaliny z kotła gazowego;
2-gi wkład zapewnia wentylację wywiewną aneksu kuchennego i zakończony będzie okapem kuchennym.
Zasadnicza część prac budowlanych została wykonana do końca 2023 r., ale remont nie został jeszcze zakończony (pozwolenie jest wydane do końca 2024 r.).
Na większość zakupionych materiałów i wykonanych robót budowlanych posiada Pani faktury VAT wystawione w 2023 r.
Uzupełnienie okoliczności faktycznych sprawy przedstawione w piśmie z 22 maja 2024 r. (wpływ: 22 maja 2024 r.):
Właścicielami mieszkania w A. ul. B. 1 została Pani z mężem E.F. na podstawie aktu notarialnego (...) z dnia 13 grudnia 2021 r. - umowa dożywocie.
Do chwili obecnej nadal są Państwo właścicielami tego lokalu. Od dawna rozlicza się Pani wspólnie z mężem podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu pracy.
Faktury VAT na materiały i usługi opisane we wniosku są wystawione na Panią oraz na męża.
Nie korzysta Pani z innych ulg podatkowych oraz wydatki nie zostały sfinansowane lub zwrócone w jakiejkolwiek formie.
Poza robotami budowlanymi określonymi w projekcie budowlanym „Przebudowa instalacji gazowej w mieszkaniu wraz ze zmianą układu funkcjonalnego”, zostały wykonane roboty -wymiana przewodów elektrycznych, gniazd, skrzynki rozdzielczej oraz cekolowanie i malowanie ścian. Zostały też wymienione drzwi.
Wydatki na fundusz remontowy będą udokumentowane zaświadczeniem od administratora wspólnoty mieszkaniowej o wysokości wpłaconych środków w 2023 oraz w 2024 r.
Przed rozpoczęciem wykonywania prac budowlanych uzyskała Pani na piśmie pozwolenie (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie robót budowlanych w zakresie - przebudowa instalacji gazowej w lokalu mieszkalnym w budynku mieszkalnym.
Dotychczas nie posiada Pani zaświadczenia potwierdzającego odpowiednio wykonanie tych prac.
Rozumie Pani, że jeżeli warunkiem uzyskania zgody na prace budowlane przez Urząd Miasta w A. było uzyskanie zgody konserwatora zabytków i taką zgodę Pani posiada, to lokal mieszkalny znajduje się w budynku pod opieką konserwatora zabytków i spełnione są warunki o ochronie i opiece nad zabytkami zgodnie z ustawą o zabytkach.
Na podstawie rejestru zabytków nieruchomych wg stanu na (...).
Uzupełnienie okoliczności faktycznych sprawy przedstawione w piśmie z 13 czerwca 2024 r. (wpływ: 18 czerwca 2024 r.):
1.Wpis do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków w A..
Różnice w numerze wpisu oraz drobne zmiany w nazwie wynikają z aktualizacji tego wpisu w dniu 30 kwietnia 2024 r.
W chwili składania wniosku w dniu 24 kwietnia 2024 r. był to nr (...), a w chwili składania uzupełnienia z 22 maja 2024 r. jest to nr (...) o nazwie (...).
Aby udzielić precyzyjnej odpowiedzi na pytania:
a)co jest wpisane do rejestru zabytków,
b)czy budynek/lokal mieszkalny/zespół jest zabytkiem nieruchomym,
c)jakie elementy są objęte ochroną zabytków;
1)Czy pod pojęciem „remont” należy rozumieć roboty budowlane art. 3 pkt 8 z 23 lipca 2003 r. ?
pojechała Pani do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w A. ul. C. 1 w dniu 11 kwietnia 2024 r. Niestety, nie ma teraz w pracy urzędnika zajmującego się zabytkami w obszarze (...) i nikt nie może udzielić Pani merytorycznych odpowiedzi na te pytania.
Decyzja (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wydana w dniu (...) 2023 r. pozwala na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku wpisanym wówczas pod nr (...) w lokalizacji A. ul. B. 1.
Pod względem prawnym wydanie decyzji było zgodne z art. 36 Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Decyzja umarza Pani wniosek w części dotyczącej robót instalacyjnych i budowlanych wewnątrz budynku.
Rozumie Pani przez to, że opieką konserwatorską objęta jest bryła budynku ul. B. 1, a do rejestru zabytków wpisany jest układ urbanistyczny (...).
Poza bryłą budynku były wykonywane prace kominiarskie - zamontowane zostały dwa kominy. Jeden odprowadzający spaliny i drugi komin wentylacyjny.
2.Decyzja (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z (...) 2023 r. pozwala na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków w zakresie - przebudowa instalacji gazowej w lokalu mieszkalnym w budynku mieszkalnym, więc Pani zdaniem „remont” jest zgodny z art. 3 pkt 8 ustawy o ochronie zabytków.
3.Poniesione wydatki na prace i wykonane roboty wykraczają poza dokumentację „Przebudowa instalacji gazowej w mieszkaniu wraz ze zmianą układu funkcjonalnego” np. wymienione zostały wszystkie drzwi, cekolowanie i malowanie ścian, zmienione zostały podłogi, wymienione przewody elektryczne, gniazda i skrzynka rozdzielcza.
4.Na zużyte materiały i wykonane usługi kominiarskie posiada Pani faktury Vat wystawione przez firmę kominiarską oraz markety budowlane. Faktury są wystawione na Panią i na męża.
5.Dotychczas nie posiada Pani zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie odpowiednio tych prac, ale zamierza Pani o to wystąpić.
6.Tak, małżonek również będzie korzystał z odliczenia od podstawy obliczenia podatku, ponieważ od wielu lat rozliczają się Państwo wspólnie.
Uzupełnienie okoliczności faktycznych sprawy przedstawione w piśmie z 28 czerwca 2024 r. (wpływ 4 lipca 2024 r.):
1.Posiada Pani z mężem udziały w nieruchomości wspólnej budynku w wysokości 13/100.
2.Kamienica A. ul. B. 1 znajduje się w wykazie Wojewódzkiej ewidencji zabytków.
Pytanie
Czy może Pani odliczyć 50% kwoty wydatków poniesionych w 2023 r. oraz 50% przyszłych wydatków planowanych w 2024 r. na podstawie art. 26hb ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
•czyli wydatki na podstawie zaświadczenia od administratora wspólnoty mieszkaniowej o wpłatach na fundusz remontowy;
•oraz wydatki na podstawie faktur VAT poniesione na prace budowlane w mieszkaniu?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pierwsza część pytania dotyczyła odliczenia 50% wydatków poniesionych na wpłaty na fundusz remontowy. Uważa Pani, że może je odliczyć ponieważ budynek mieszkalny podlega opiece (...)o Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i na prace budowlane związane z wymianą dachu oraz wykonaniem elewacji budynku również potrzebna była zgoda tego urzędu. Teraz mieszkańcy, między innymi potrzebami, spłacają kredyt zaciągnięty na tę inwestycję.
Pani zdaniem, może Pani odliczyć wydatki na roboty budowlane ponieważ:
–jest Pani współwłaścicielem lokalu mieszkalnego,
–lokal stanowi odrębną nieruchomość,
–mieszkanie znajduje się w budynku w rejonie wpisanym do rejestru zabytków,
–uzyskała Pani pozwolenie na prowadzenie robót budowlanych (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,
–posiada Pani faktury VAT za zakupione materiały i towary.
Zamontowane wkłady kominowe wystają poza obręb bryły budynku, dlatego znalazły się w obszarze zainteresowania konserwatora zabytków. Jednak same wkłady nie są elementami samowystarczalnymi. Stanowią logiczne powiązanie i zakończenie całego systemu uzyskiwania ciepłej wody i ogrzewania w mieszkaniu. Przed remontem w mieszkaniu nie było ani ciepłej wody, ani pełnego ogrzewania.
Nasada kominowa i wkład powietrzno-spalinowy z rurą kwasoodporną stanowi całość z kotłem gazowym, rurami ciepłej wody i ich zakończeniami, czyli kaloryferami, zlewem kuchennym, wanną , umywalką oraz z ich bateriami do odkręcania wody i blatami, na których będą zamontowane. Wkład z rurą oraz piec są powieszone na nowo postawionych ściankach działowych.
Po wyburzeniu poprzednich ścian konieczne było zrobienie nowych podłóg.
Drugi wkład wentylacji aneksu kuchennego ma być zakończony okapem kuchennym. W skład tego układu wchodzi też, Pani zdaniem, kuchnia, nad którą ma być wyciąg.
W 2023 r. po nowelizacji ustawy podatkowej w art. 26hb wprowadzono zapis o zaświadczeniu od konserwatora zabytków:
„2) ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót”.
W decyzji wydanej przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków pozwalającej Pani na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rej. zabytków nie ma warunku zgłoszenia zakończenia prac i uzyskania zaświadczenia potwierdzającego odpowiednio wykonanie robót. Jest tylko obowiązek niezwłocznego zawiadomienia (...)WKZ o wszelkich zagrożeniach i nowych okolicznościach w toku prowadzenia prac.
Dlatego nie wie Pani, czy (...)WKZ skontroluje i wyda Pani zaświadczenie, o którym mowa powyżej - na potrzeby urzędu skarbowego?
Po podłączeniu wkładów kominowych posiada Pani pozytywną opinię Rzemieślniczego Zakładu Usług Kominiarskich oraz zgodę gazowni na przyłączenie gazu.
Poniesione wydatki nie zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Państwu w jakiejkolwiek formie również nie występowaliście Państwo nigdzie o taki zwrot.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:
•prawidłowe – z tytułu wpłat na fundusz remontowy;
•nieprawidłowe – w pozostałym zakresie.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 pkt 1 i 2 z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
2)na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków;
W myśl art. 26hb ust. 2 pkt 1 i 2 cytowanej na wstępie ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;
2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.
Jak stanowi art. 26hb ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:
1)ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;
2)ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.
Na podstawie art. 26hb ust. 4 pkt 1 i 2 powołanej na wstępie ustawy:
Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:
1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;
2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 26hb ust. 6 powołanej na wstępie ustawy:
Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.
Stosownie do art. 26hb ust. 7 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia wydatków, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1 - dokonuje się w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki;
2)ust. 1 pkt 2 - dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.
Z kolei w myśl art. 26hb ust. 8 ww. ustawy:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.
Przy czym zgodnie z art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Jak stanowi natomiast art. 26hb ust. 10 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Jednocześnie w myśl art. 26hb ust. 11 cytowanej ustawy:
W przypadku skorzystania z odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1, stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.
Z kolei art. 26hb ust. 12 pkt 4 przedmiotowej ustawy stanowi, że:
Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:
1)powierzchni użytkowej - oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043 oraz z 2022 r. poz. 1846 i 2180);
2)pracach konserwatorskich - oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
3)pracach restauratorskich - oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4)robotach budowlanych - oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5)zabytku nieruchomym - oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest przewidziana zarówno dla członków wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, którzy są współwłaścicielami zabytku, jak i dla indywidualnych właścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
W przypadku wydatków na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej, podatnik musi:
•być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego,wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków, w momencie ponoszenia wydatku (wpłaty),
•posiadać dowód wpłaty, lub zaświadczenie wydane przez wspólnotę mieszkaniową bądź spółdzielnię mieszkaniową o wysokości dokonanych w roku podatkowym wpłat.
Natomiast w przypadku wydatków na prace restauratorskie, konserwatorskie i budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:
•być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, a ww. prace muszą być wykonane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków;
•posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac przy tym zabytku,
•po poniesieniu ww. wydatków - uzyskać zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót;
•posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, a odliczenie nie może przekroczyć 50% tych wydatków.
Jednocześnie podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:
•dokonał odliczenia ich od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
•wydatki te zostały uwzględnione przez niego w związku z korzystaniem z ulg podatkowych;
•wydatki te wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;
•wydatki zostały sfinansowane/dofinansowane/zwrócone w jakiejkolwiek formie.
Ponadto wskazać należy, że małżonkowie we wspólności majątkowej mogą odliczyć ulgę w częściach w dowolnie ustalonej przez siebie proporcji. Przy czym, dla zastosowania ulgi nie ma znaczenia, na którego ze współmałżonków zostały wystawione faktury VAT potwierdzające poniesione wydatki – każdy z małżonków może je odliczyć w zeznaniu podatkowym w ustalonej proporcji.
W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu/przychodu podatnika jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie/przychodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatnik może odliczyć od podstawy opodatkowania:
•50% kwoty poniesionych wydatków na wpłaty na fundusz remontowy dotyczący zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków,
•50% kwoty poniesionych wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dotyczące zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków.
Musi jednak spełnić wszystkie warunki do skorzystania z tej ulgi przedstawione powyżej.
Kolejno wyjaśniam, że rejestr zabytków jest podstawową, a jednocześnie najstarszą formą ochrony zabytków. Został utworzony na podstawie rozporządzenia Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 17 lipca 1928 r. o prowadzeniu rejestru zabytków (t. j. Dz.U. z 1928 r. Nr 76 poz. 675).
Rejestr ten prowadzony jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (dalej jako: u.o.z.o.z.) oraz rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2011 r. w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków oraz krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 56).
Do rejestru zabytków wpisywane są obiekty odpowiadające definicji legalnej zabytku, o której mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840 ze zm.), a mianowicie użyte w ustawie określenie oznacza:
Zabytek - nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową.
W przeciwieństwie do wcześniejszych regulacji prawa ochrony zabytków wpis do rejestru zabytków nie jest orzeczeniem o „uznaniu za zabytek”. Zgodnie z obowiązującymi przepisami zabytkami są wszystkie obiekty mające określone cechy wskazane w definicji zabytku, niezależnie od tego, czy zostały ujęte w rejestrze zabytków czy w ewidencji (gminnej bądź wojewódzkiej).
Zgodnie z art. 7 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:
Formami ochrony zabytków są:
1)wpis do rejestru zabytków;
1a) wpis na Listę Skarbów Dziedzictwa;
2)uznanie za pomnik historii;
3)utworzenie parku kulturowego;
4)ustalenia ochrony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.
Według art. 8 ww. ustawy
1.Rejestr zabytków, zwany dalej „rejestrem”, dla zabytków znajdujących się na terenie województwa prowadzi wojewódzki konserwator zabytków.
2.Rejestr prowadzi się w formie odrębnych ksiąg dla zabytków:
1)nieruchomych;
2)ruchomych;
3)archeologicznych.
3.Rejestr zawiera dane osobowe obejmujące imię, nazwisko i adres zamieszkania lub nazwę i adres siedziby właściciela lub posiadacza zabytku lub użytkownika wieczystego gruntu, na którym znajduje się zabytek nieruchomy.
Zgodnie z art. 9 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:
1.Do rejestru wpisuje się zabytek nieruchomy na podstawie decyzji wydanej przez wojewódzkiego konserwatora zabytków z urzędu bądź na wniosek właściciela zabytku nieruchomego lub użytkownika wieczystego gruntu, na którym znajduje się zabytek nieruchomy.
2.W trybie określonym w ust. 1, do rejestru może być również wpisane otoczenie zabytku wpisanego do rejestru, a także nazwa geograficzna, historyczna lub tradycyjna tego zabytku.
3.Wpis do rejestru historycznego układu urbanistycznego, ruralistycznego lub historycznego zespołu budowlanego nie wyłącza możliwości wydania decyzji o wpisie do rejestru wchodzących w skład tych układów lub zespołu zabytków nieruchomych.
3a. Informację o wszczęciu postępowania w sprawie wpisania zabytku nieruchomego do rejestru oraz o ostatecznym zakończeniu tego postępowania wojewódzki konserwator zabytków przekazuje niezwłocznie właściwemu staroście.
3b. Informację o wszczęciu postępowania w sprawie wpisania zabytku nieruchomego do rejestru do czasu ostatecznego zakończenia tego postępowania podaje się do publicznej wiadomości na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej starostwa powiatowego, na obszarze którego znajduje się zabytek, a ponadto w siedzibie właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków lub w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscowości, w której znajduje się zabytek.
3c. Przepis ust. 3b nie narusza przepisu art. 61 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 94 niniejszej ustawy.
4.Wpisanie zabytku nieruchomego do rejestru ujawnia się w księdze wieczystej danej nieruchomości na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków, na podstawie decyzji o wpisie do rejestru tego zabytku.
5.(uchylony)
6.Na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków informację o wpisie zabytku nieruchomego do rejestru ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
7.Wpisy, o których mowa w ust. 4, są wolne od opłat.
Zgodnie z art. 21 ww. ustawy:
Ewidencja zabytków jest podstawą do sporządzania programów opieki nad zabytkami przez województwa, powiaty i gminy.
W myśl art. 22 ww. ustawy:
1.Generalny Konserwator Zabytków prowadzi krajową ewidencję zabytków w formie zbioru kart ewidencyjnych zabytków znajdujących się w wojewódzkich ewidencjach zabytków.
2.Wojewódzki konserwator zabytków prowadzi wojewódzką ewidencję zabytków w formie kart ewidencyjnych zabytków znajdujących się na terenie województwa.
3.Włączenie karty ewidencyjnej zabytku ruchomego niewpisanego do rejestru do wojewódzkiej ewidencji zabytków może nastąpić za zgodą właściciela tego zabytku.
4.Wójt (burmistrz, prezydent miasta) prowadzi gminną ewidencję zabytków w formie zbioru kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu gminy.
5.W gminnej ewidencji zabytków powinny być ujęte:
1)zabytki nieruchome wpisane do rejestru;
2)inne zabytki nieruchome znajdujące się w wojewódzkiej ewidencji zabytków;
3)inne zabytki nieruchome wyznaczone przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.
6.Właściwy dyrektor urzędu morskiego prowadzi ewidencję zabytków znajdujących się na polskich obszarach morskich w formie zbioru kart ewidencyjnych.
7.Ewidencje, o których mowa w ust. 1, 2, 4 i 6, mogą zawierać dane osobowe obejmujące:
1)imię, nazwisko i adres zamieszkania lub nazwę i adres siedziby właściciela lub użytkownika zabytku;
2)imię, nazwisko i podpis autora karty ewidencyjnej lub adresowej lub imię i nazwisko osoby, która wypełniła kartę ewidencyjną;
3)imię i nazwisko lub nazwę wykonawcy prac konserwatorskich, prac restauratorskich, badań konserwatorskich lub badań archeologicznych przy zabytku.
W tym miejscu podkreślam, że przepis art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 poz. 1128 ze zm.) został zmieniony przez art. 1 pkt 12 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1265;) i obowiązuje w nowym brzmieniu od 1 stycznia 2023 r.
W wyniku wprowadzonych zmian, zakresem ulgi zostały objęte wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane wyłącznie przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków. Dodatkowo, odliczenie wydatków będzie możliwe w zeznaniu podatkowym dopiero po otrzymaniu zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie tych prac zgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Analizując Pani wniosek w kontekście możliwości zastosowania omawianej ulgi w części dotyczącej odliczenia wydatków poniesionych na przeprowadzenie w lokalu robót budowlanych, zauważam, że we wniosku wskazała Pani wprost, że do rejestru zabytków wpisany jest układ urbanistyczny (...), a nie sam lokal mieszkalny czy też kamienica, w której się on znajduje.
W świetle art. 26hb ust. 12 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c)-e) ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, zabytkiem nieruchomym uprawniającym do odliczeń w ramach ulgi na zabytki nie jest układ urbanistyczny, ruralistyczny i zespół budowlany, które to zostały wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Stąd samo położenie kamienicy, w której znajduje się Pani lokal mieszkalny na obszarze wpisanym do rejestru zabytków, nie uprawnia do stosowania ulgi na zabytki w przypadku ponoszenia wydatków w latach 2023 i 2024 na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane, gdyż niezbędnym warunkiem jest prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków.
Biorąc zatem pod uwagę brzmienie art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym prace restauratorskie, konserwatorskie oraz budowlane muszą być wykonane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków - nie ma Pani możliwości zastosowania omawianej ulgi za lata 2023 i 2024, z uwagi na brak spełnienia tej przesłanki odnośnie wykonanych/planowanych prac. Nie zostały/zostaną one bowiem przeprowadzone przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
Natomiast odnośnie skorzystania przez Panią z ulgi na zabytki z tytułu wpłat na fundusz remontowy, ponownie wskazuję, że ulga ta przysługuje dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków.
Jak wskazała Pani w uzupełnieniu wniosku kamienica, w której znajduje się Pani lokal mieszkalny znajduje się w wykazie wojewódzkiej ewidencji zabytków. Ponadto posiada Pani z mężem udziały w nieruchomości wspólnej budynku w wysokości 13/100, a wydatki na fundusz remontowy będą udokumentowane zaświadczeniem od administratora wspólnoty mieszkaniowej o wysokości wpłaconych środków w 2023 oraz w 2024 r.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz zacytowany stan prawny stwierdzam, że ma Pani prawo do skorzystania – w zeznaniu podatkowym składanym za 2023 r. i 2024 r. – z ulgi na zabytek, o której mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w wysokości nieprzekraczającej 50% wydatków na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej – przy założeniu, że wysokość dokonanych przez Panią wpłat jest równa udziałowi jaki posiada Pani w częściach nieruchomości wspólnej – udokumentowanych zaświadczeniem o wysokości wpłat wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wyjaśniam, że dołączone do wniosku załączniki nie były przeze mnie analizowane, ponieważ nie prowadzę klasycznego postępowania dowodowego.
Ponadto podkreślam, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Panią. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right