Interpretacja
Zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 11 lipca 2024 r., Szef Krajowej Administracji Skarbowej, sygn. DOP4.8221.69.2023
Rozliczenie podatku dochodowego od osób prawnych stosując stawkę obniżoną, w wysokości 9% do wyliczenia zaliczek i zobowiązania podatkowego.
Zmiana interpretacji indywidualnej
Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z 14 listopada 2019 r. Nr 0111-KDIB1-2.4010.444.2019.1.DP wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zmienia z urzędu[1] wymienioną interpretację uznając, że stanowisko przedstawione we wniosku z 2 września 2019 r., uzupełnionym 7 listopada 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca ma możliwość zastosowania w 2019 r. obniżoną stawkę podatku w wysokości 9% (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 września 2019 r. wpłynął do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania w 2019 r. przez Wnioskodawcę obniżonej stawki podatkowej w wysokości 9%. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też wezwano do jego uzupełnienia. Wnioskodawca dokonał uzupełnienia 7 listopada 2019 r. (data wpływu do Organu).
Opis stanu faktycznego.
Wnioskodawca jest państwową osobą prawną, utworzoną na podstawie ustawy. Zgodnie z ustawą Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu administracji rządowej. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i stosuje metodę kwartalnego rozliczania tego podatku.
W 2018 r. przychody ze sprzedaży dotyczyły:
–obciążenia pracowników kosztami używania przez nich telefonów komórkowych ponad określony limit (...) złotych brutto;
–sprzedaży majątku Wnioskodawcy tj. samochodów po określonym okresie eksploatacji (...) złotych brutto;
–odsetki od udzielonych pożyczek (...) złotych;
–sprzedaż elektrośmieci (odwrotne obciążenie) (...) złotych;
–obciążenie pracowników usługami sportu i rekreacji (...) złotych brutto.
Suma ww. przychodów wraz z podatkiem VAT wynosiła (…) złotych.
Na wartość przychodu 2018 r. złożyły się również:
–pozostałe przychody operacyjne (...) złotych;
–przychody finansowe bez odsetek od udzielonych pożyczek wykazanych powyżej (...) złotych;
–przychody zwolnione z tytułu dotacji (dotacja podmiotowa oraz dotacje celowe otrzymywane na realizację ustawowych zadań) (...) złotych.
Wartość ww. przychodów wyniosła 72.138.183,63 złotych.
Zgodnie z art. 19 pkt 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 865), od 1 stycznia 2019 r. z obniżonej stawki w wysokości 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, mogą skorzystać podatnicy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.
Zgodnie z art. 25 pkt. 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 865), od 1 stycznia 2019 r. mali podatnicy mogą wpłacać zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały.
Pismem z 7 listopada 2019 r. Wnioskodawca dokonał uzupełnienia stanu faktycznego odpowiadając na pytanie zawarte w wezwaniu Organu z dnia 23 października 2019 r., co konkretnie mieści się w pozostałych przychodach operacyjnych i przychodach finansowych o których mowa we wniosku.
Jak wskazał Wnioskodawca, wykazane we wniosku przychody w wysokości (…) zł to przychody niezwiązane ze sprzedażą. Na ich wysokość składają się:
1.Przychody z tytułu otrzymanych dotacji w kwocie (...) zł
2.Pozostałe przychody operacyjne w kwocie (...), w tym:
–Zysk z tytułu sprzedaży środków trwałych (...) zł
–Przychody z tytułu rozwiązania odpisów aktualizujących należności (...) zł
Przychody z tytułu kar i odszkodowań (...) zł
–Przychody z tytułu przepadku wadium (...) zł
–Przychody z tytułu rozwiązania rezerwy na świadczenia emerytalne i podobne (...) zł
–Przychody z tytułu rozliczenia końcowego programu „Kapitał dla przedsiębiorczych", w związku z brakiem możliwości odzyskania zapłaconego podatku dochodowego od osób prawnych (...) zł
–Przychody z tytułu przelania kosztów pośrednich z projektów X (...) zł
–Przychody z tytułu rozwiązania rezerw na zobowiązania oraz rozwiązania odpisów aktualizujących do zwróconych kosztów sądowych i kosztów zastępstwa procesowego (...) zł
3.Przychody finansowe w kwocie (…) zł w tym:
–Odsetki umowne naliczone nie otrzymane (...) zł
–Odsetki od lokat i rachunków bankowych (...) zł
–Przychody z tytułu rozwiązania rezerw na odsetki umowne (...)zł
–Pozostałe przychody z tytułu odsetek (...) zł
–Przychody z tytułu różnic kursowych (...) zł
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca w 2019 roku ma prawo rozliczać podatek dochodowy od osób prawnych stosując stawkę obniżoną, w wysokości 9% do wyliczenia zaliczek i zobowiązania podatkowego za 2019 rok? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy nie może on zastosować stawki obniżonej 9% do wyliczenia zaliczek i zobowiązania podatkowego za 2019 rok, ponieważ określenie przychodu zawarte w art. 19 pkt 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy ogólnej wartości przychodu, nie tylko przychodu ze sprzedaży. W związku z faktem, że wartość ogólnego przychodu Wnioskodawcy za 2018 r. wyniosła 73.739.091,57 złotych, Wnioskodawca nie może skorzystać z obniżonej stawki podatkowej.
Ocena stanowiska dokonana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 2 grudnia 2019 r. nr 0114-KDIB2-1.4010.457.2019.1.BJ uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.
Uzasadnienie zmiany interpretacji indywidualnej
Po zapoznaniu się z aktami sprawy Szef KAS stwierdza, że interpretacja indywidualna z 14 listopada 2019 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.444.2019.1.DP wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest nieprawidłowa, z uwagi na błędne ustalenie momentu, od którego Wnioskodawca nie jest już uprawniony do stosowania preferencyjnej stawki podatku dochodowego.
Stanowisko Szefa KAS
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o CIT[2] ustawy o CIT podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1.19% podstawy opodatkowania;
2.9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Na podstawie art. 19 ust. 1d ustawy o CIT, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
Z przytoczonych przepisów wynika, że podatek dochodowy od osób prawnych jest obliczany według stawki 19%. Niektórzy podatnicy mogą jednak korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9%. Jest tak w przypadku podatników, u których przychody ogółem osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1 200 000 euro, o ile podatnicy ci posiadają status małego podatnika (art. 19 ust. 1d ustawy o CIT).
W myśl art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, mały podatnik - oznacza podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł;
W zakresie definiowania przychodu ze sprzedaży dla celów ustalenia limitu małego podatnika podkreśla się, że wskutek braku definicji ustawowej, pojęcie to powinno być odczytywane według jego literalnego znaczenia. Skoro przychód ze sprzedaży należy rozumieć zgodnie z wykładnią literalną, to istotnym jest, że ustawodawca odwołał się do węższego pojęcia przychodu ze sprzedaży, a nie ogólnie do przychodu. Jest to zatem ograniczenie uwzględnianych w limicie kwot do określonych czynności. Tą czynnością jest sprzedaż.
Natomiast obliczając limit przychodów dla potrzeb zastosowania art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT należy wziąć pod uwagę wszystkie przychody osiągnięte w roku podatkowym.
Istotą sprawy jest ustalenie, czy Wnioskodawca spełnia warunki do korzystania z obniżonej stawki podatku, w szczególności czy można go uznać za małego podatnika, oraz momentu, od którego po przekroczeniu ustawowego limitu podatnik traci prawo do preferencyjnej stawki podatku.
Analizując przedstawiony stan faktyczny, w kontekście przytoczonych przepisów, należy stwierdzić że Wnioskodawca osiągnął w 2018 r. przychody ze sprzedaży w wysokości uprawniającej do uznania go za małego podatnika. Zatem w trakcie 2019 r. Wnioskodawca ma prawo zastosować obniżoną 9% stawkę podatku.
Zgodnie z art. 25 ust. 1g ustawy o CIT (…) mali podatnicy, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 1c, mogą obliczać zaliczki przy zastosowaniu stawki podatku określonej w art. 19 ust. 1 pkt 2 za miesiące lub kwartały, w których ich przychody osiągnięte od początku roku podatkowego nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. Począwszy od następnego miesiąca lub kwartału, podatnicy są obowiązani do stosowania stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1.
Z przytoczonych przepisów wynika, że mali podatnicy mają możliwość dokonania wyboru stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT (9%) w zakresie obliczania zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych. Podkreślenia wymaga, że możliwość takiego wyboru, tj. preferencyjnego korzystania z wpłat zaliczek w wysokości 9% dotyczy wyłącznie okresu (miesięcy/kwartałów), w których przychody podatnika osiągnięte od początku roku podatkowego nie przekroczyły wskazanego limitu 1 200 000 euro. Zasada ta wynika bezpośrednio z treści art. 25 ust. 1g, który stanowi, że podatnicy (…) mogą obliczać zaliczki przy zastosowaniu stawki podatku określonej w art. 19 ust. 1 pkt 2 za miesiące lub kwartały, w których ich przychody osiągnięte od początku roku podatkowego nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro (…). Dlatego w okresie (miesiącu/kwartale), w którym suma przychodów przekroczy limit 1 200 000 euro, nie jest już możliwe stosowanie stawki 9%. Należy przy tym wskazać, że z powyższą treścią przepisu koresponduje jego część in fine. Ostanie zdanie art. 25 ust. 1g stanowi bowiem, że począwszy od następnego miesiąca lub kwartału, podatnicy są obowiązani do stosowania stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 (19%).
Przykładowo, jeżeli przychody podatnika przekroczyły limit 1 200 000 euro we wrześniu, to ostatnim miesiącem, za który zaliczka może być obliczona w wysokości 9% podstawy opodatkowania jest sierpień. Zaliczka za wrzesień musi być już obliczona wg stawki 19% podstawy opodatkowania.
Tym samym, Wnioskodawca, jako mały podatnik, może stosować preferencyjną stawkę podatkową w wysokości 9% w 2019 r., ale jedynie do momentu przekroczenia określonej w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, tj. wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro. Jeżeli Wnioskodawca przekroczy w 2019 r. ustawowy limit przychodów w określonym miesiącu/kwartale, to zaliczkę na podatek dochodowy za ten miesiąc/kwartał, w którym nastąpiło przekroczenie limitu powinien wykazać już w wysokości obliczonej według stawki 19%. Dalsze zaliczki będą musiały być obliczane także przy zastosowaniu stawki 19 %.
W konsekwencji Szef KAS dokonał z urzędu zmiany interpretacji indywidualnej z 14 listopada 2019 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.444.2019.1.DP wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ze względu na jej nieprawidłowość.
Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, które przedstawionowe wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji indywidualnej.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na zmianę interpretacji indywidualnej
Stronie przysługujeprawo do zaskarżenia tej zmiany interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[3]).
Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):
•w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)
lub
•w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP(art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).
Skarga na pisemną zmianę interpretacji indywidualnej może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).
[1] art. 13 § 2 pkt 4 oraz art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), dalej „Ordynacja podatkowa”
[2] Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm.) dalej: „ustawa o CIT”)
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right